Sokken niet mogen knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tova

Sokken niet mogen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:44

Bij mijn verzorgpaard mag ik haar sokken niet knippen. Over haar oren knippen doe ik een half uur met heel veel gerust stellen.
Als ik haar sokken wil knippen tilt ze meteen haar been op. Ook als ik haar been vast pak alsof haar hoeven wil uitkrabben, zodra ze door heeft dat ik een schaar vast heb trekt ze haar been weg. Met een tondeuse hoef ik het helemaal niet te proberen. Verdoven wil ik niet. Helaas heb ik geen praam ter beschikking, maar zou dat echt werken?

Heeft iemand nog tips of adviezen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Sokken niet mogen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:49

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het daar beter past.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:43

kan je het been niet gewoon optillen, die vervolgens klemmen tussen je benen, en dan knippen?

Of je laat ze gewoon hangen natuurlijk :+

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:44

Been optillen en knippen. Of iemand het andere been op laten tillen. Dan kan ze haar andere moeilijk optillen. Eventueel een praam op?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:46

Als die van mij tegenstribbelt dmv optillen van het been begin ik gewoon direct aan het andere been, tilt hij dat op ga ik weer naar het andere. Het duurt niet lang voordat hij doorheeft dat het geen zin heeft die benen op te tillen. En anders, gewoon knippen met het been opgetild. Een praam doe je imo alleen op als laatste redmiddel en er zijn nog tal andere trukjes die je kan proberen voor een praam.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:47

Ik heb ook zo'n gevoelige met de sokken, wat ik doe is met zijn tweeen: even iemand vragen die gaat de hoeven uitkrabben en je staat erbij en vlak daarop knip je meteen de sokken duurt effe voordat ze het door hebben dat er geen hoeven meer worden gekrabt....

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:52

Ik heb het mee gemaakt met een paard waarbij een praam dus echt niet werkte.
Ze had mok dus het moest eraf om te kijken hoe erg en om het goed te behandelen. We zijn met z'n 4e bezig geweest en zelfs de praam werkte niet.
Het was gewoon levensgevaarlijk!
Ik heb een paardenfokster hier in de buurt gevraagd te helpen, die had meer ervaring met lastige paarden.
Het koste haar erg veel moeite maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:54

Nat knippen. Als ze door nat zijn kriebelt het minder denk ik want dan laat mijn paard het wel toe. Droog krijg ik een knie tegen mijn oog :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:50

Trainen.. Net als leren voetjes geven is dit voor dit paard iets dat geoefend moet worden. Steeds een stapje verder, niet te vlug willen en belonen zodra het goed gaat. Als je er nu tijd insteekt kom je veel verder dan steeds dwang te moeten toepassen waardoor het paard elke volgende keer minder zin krijgt om mee te werken.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:51

Als ik haar been op til en dan wil knippen is het een ramp. Ik zal het eens met zijn 2e proberen. Links achter voetje geven vind ze ook heel moeilijk. Ze gaat dan heel erg lopen draaien en met haar kont richting de muur zodat ik opzij moet stappen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:18

die van mij begint dat ook enorm te trekken en te stampen, vasthouden lukt ook niet, dan komt ze omhoog...

ik knip altijd gewoon een poosje om het been heen met de schaar en aai dan ondertussen met mijn andere hand het been, op het moment dat ze 'm even neerzet probeer ik er gauw een plukje af te knippen
als ik op deze manier een poosje doorzet laat ze op een gegeven moment het been staan en kan ik alles knippen...

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:01

ik zou zeggen of iemand het andere been op laten tillen of het been otillen net als de smid tussen je benen en dan knippen.en vast houden!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:08

dit had ik gisteren nog. met een jaarling :+

voor was geen probleem, maar achter, daar moest ze niks van hebben. met een wortel lukte het, ik knipte de sok af en mijn vriendin gaf een wortel. misschien dat dat helpt??

.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:40

Als je het met twee personen probeert lukt het misschien wel. De een staat links en tilt haar linkerbeen op en de ander gaat haar rechterbeen knippen. Dan kan ze dr been niet meer optillen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:42

dan laat je toch het been op de grond staan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:46

Niet knippen.
Wat boeit het in hemelsnaam?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:47

Effe voor iedereen om zeker te weten , mag je van de eigenaar wel de sokken knippen ? en knippen en zo voort? ik zou leterlijk kwaad zijn als m'n verzorgster ook maar 1 milimeter haar van m'n paard zou afknippen

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:52

Frodo_ schreef:

voor was geen probleem, maar achter, daar moest ze niks van hebben. met een wortel lukte het, ik knipte de sok af en mijn vriendin gaf een wortel. misschien dat dat helpt??

.

knip jij de sokken van een jaarling? vind ik wat overdreven :Y)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:55

Jaimyliefje schreef:
Niet knippen.

Was al bang dat ik de enigste was die dat dacht.. :')

Maar "daar los je het probleem niet mee op"... schaar koppelen aan iets leuks?
Dus als je knipgeluiden met schaar maakt, belonen bij geen reactie, en dan steeds een stapje verder?
Soort praktische clickertraining :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:56

wie weet had de jaarling wel mok wat door knippen beter behandeld kon worden?

Mijn paard wilde het aan de manen ook nooit hebben. Een bak slobber voor zn neus en snel en kordaat te werk gaan deed wonderen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:57

Jaimyliefje schreef:
Niet knippen.

Als ze nou wil dat dr paard er netjes bij staat, lijkt me niet zo'n probleem toch?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:52

werkt gewoon nee zeggen niet als ze haar been optilt?
dat werkt bij mij wel, en anders kan je inderdaad ook haar been opgetilt knippen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:57

zorg in elk geval de je schaar goed geslepen is voor je begint met knippen. Met een botte schaar trek je als het ware aan de haren waardoor je je paard zeer doet. Nat maken helpt ook vaak wel en regelmatig gewoon even sokken kammen zodat je paard leert dat ie niet altijd een voetje hoeft te geven als je aan zijn been komt.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:22

salome_maybe schreef:
Frodo_ schreef:

.

knip jij de sokken van een jaarling? vind ik wat overdreven :Y)

hoezo? ik doe dat alleen voor haar eigen bestwil. als ze door de modder banjert, vind ik dat ik haar weer schoon moet maken. en ik had ergens gelezen dat het mok helpt te voorkomen.

daarom dus. ;)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:25

Mag je van de eigenaar zomaar aan het paard knippen?