als je dit op de manege (tenminste, als je via een manege met een groep naar het strand wil) aangeeft, kunnen zij wel inschatten of je ervaren genoeg bent. Bij de ene manege doen ze namelijk rustigere ritten dan bij de andere. Je kan ook aangeven dat je graag een wat rustiger paard wil. Maar als je al meer dan 3 jaar rijdt, denk ik dat het wel kan hoor!
it_is_me
Geplaatst: 06-11-10 15:43
Drie jaar rijervaring bij een manege zegt mij niet zoveel... Maar je kan eens informeren bij maneges, die paarden verhuren voor strandritten, welke rijervaring je nodig hebt. Dan weet je het gauw genoeg. Heb je al gekeken op internet? Staat vast ook wel iets bij.
tamary
Geplaatst: 06-11-10 20:21
jessjuh97 schreef:
Ik wil komend voorjaar een keer een strandrit maken. Ik rijd meer dan 3 jaar bij een manege, nu in gevorderd. Ben ik ervaren genoeg?
Hoelang daarvan rij je buiten? Figuren rijden in een bak is nl heel iets anders dan een rit in bos/hei/niet omheinde omgeving. Je zal dan weliswaar met een groep naar buiten gaan, maar dan nog.
lauraP
Geplaatst: 06-11-10 20:24
Het ligt eraan wat voor manege je nu rijdt, welke manege je daar wilt rijden en hoe je rijdt. Met dat laatste bedoel ik: maak je veel buitenritten? of doe je meer dressuur? Toen ik 1,5 jaar reed maakte ik ook een strandrit, wel gewoon op brave paarden, maar dat ging gewoon goed. Ligt misschien ook aan je leeftijd, ik was 14. Ik kon toen wel wat meer houden dan een kind van 8 zeg maar.
Cyrilletje
Geplaatst: 06-11-10 20:26
Heb je ervaring met buitenritten, beheers je de verlichte zit goed en kan je je paard goed onder controle houden in de galop? Dit zijn meestal de vragen die ze stellen aan mensen die zich aanmelden voor een strandrit met (ren)galop. Verder laten ze je meestal eerst in de bak rijden of laten ze je met een bosrit meegaan om te kijken of je ervaren genoeg bent.
Meestal als je een strandrit gaat maken, ga je eerst naar die manege (of ergens waar je dat wilt doen) en dan gaan ze eerst kjijken of je ervaren genoeg bent.
joozz
Geplaatst: 14-11-10 21:05
eens moet de eerste keer zijn toch zou iid naar een goede manege gaan en met goede begeleiding rustig beginnen.
Wanneer je met een georganiseerde rit gaat kan je meestal kiezen tussen beginners en gevorderden, en dan licht het er meestal aan of je stap-draf-galop kent enzovoort
Ik heb zelf in Noordwijkerhout wel eens een buitenrit gedaan met een lokale manege, en je wilt niet weten hoeveel klunzen te paard de buitenrit voor de redelijke tot goede ruiter weten te verzieken. Bij een rondje galop gelijk het gegil dat het te hard gaat werkt niet. Dus ben ik voorstander van gesplitste groepen: de gevorde en de niet gevorderde.
marjoleinx15
Geplaatst: 18-11-10 19:06
Je kan het natuurlijk ook aan de persoon vragen die je les geeft of hij/zij vindt of je genoeg ervaring hebt. Als je een strandrit gaat maken geniet er dan lekker van, en wees niet gespannen!
als je een goeie manege zoekt, zullen zij vast wel kunnen inschatten of dit kan. Hoe lang je rijdt maakt denk ik minder uit dan wat je in die jaren voor ervaringen opgedaan hebt (alle gangen onder controle/buitenritten etc). Veel plezier wanneer je gaat!
Ik doe in de vakanties altijd vakantie werk op een manege op texel. Daar begeleid ik vaak strandritten. Daar mag je sowieso pas mee als je 10 bent. 3 jaar ervaring zegt niet genoeg om te zeggen of je mee mag. Ik heb wel eens iemand die nog maar een jaar reed en die zat gewoon super, dus mag je mee naar het stand. Als je een stevige zit hebt heb je dus een grote kans dat je mee mag. Vaak moet je ook wel voorrijden om te controleren of iedereen mee kan. Verder zou ik even melden dat je misschien een beetje onzeker bent zodat ze daar het paard aan kunnen aanpassen.
Veel plezier in elk geval!
Happie
Geplaatst: 18-12-10 13:13
Naast het feit dat een manege jou ervaring genoeg moet vinden is ook de vraag durf je het zelf al aan heel belangrijk. Misschien kan je bij de manege wel afspreken dat je eerst een bosrit maakt en als dat bevalt kan je altijd nog een strandrit maken. Over het algemeen gaan de paarden en pony's op het strand toch wel een stuk harder dan in het bos. In elk geval veel plezier
Als je stevig zit en je kunt goed galopperen, ook als het veel harder gaat, dan kun je gerust een strandrit maken. Ik raad je wel aan om het de eerste keer met een groep te doen met begeleiding.
ik denk dat deze vraag heel erg van jou en je instructeur afhangt. de één kan naar 3 jaar manege les echt al heel leuk rijden... de ander kan alleen nog maar rondjes hobbelen achter de rest aan op paarden die al draven op het moment dat de instructeur dat zegt en niet wanneer de ruiter de hulpen geeft omdat de kwaliteit van de lessen gewoon zooooo laag is. deze vraag kunnen wij volgens mij dus niet zo beantwoorden via de computer omdat je natuurlijk ook nog afhankelijk bent van het paard en hoe dat buiten is zou ik gewoon overleggen met mijn instructeur omdat die toch het aller beste een beeld heeft van jou rijkunsten en ( ga ik van uit) de paarden waar je op rijd of buiten op gaat rijden kent. heel veel plezier en suc6 trouwens
Ik zou kijken of je bij de manege waar je dan wil gaan rijden ook bosritten kan maken. Zou dan kijken of je op hetzelfde paard kan als waar je met de strandrit op wil zodoende ken je hem dan al een beetje geeft meestal ook vertrouwd idee en zou dan tijdens de bosrit aan de begeleiding even aan geven dat je naar het strand wilt zo dat ze je desnoods nog wat extra aanwijzingen geven. En ook even kunnen kijken of je echt goed genoeg kan rijden. Zou in ieder geval eerlijk zeggen dat je nog niet op strand bent geweest en wat voor paarden je gewent bent om te rijden want dan kunnen beter bekijken op welk paard je past. Zou ook gewoon even kijken wat de manege doet op het strand waar ik werk gaan we altijd in harde of zelfs rengalop maar zijn ook maneges die het rustiger aan doen en dan kan je natuurlijk al eerder mee. In ieder geval veel plezier.
Het ligt er ook echt aan bij welke manege je komt. een paar jaar geleden (toen ik 3 jaar reed) was ik in zeeland op vakantie waar ik een buitenrit wilde gaan maken. Ik ging naar de manege bij de camping, maar daar mocht ik niet rijden omdat ik nog niet goed genoeg reed volgens hun. Maar twee jaar ervoor (dus toen ik 1 jaar reed) had ik ook al een strandrit gemaakt. ik ben daarna naar een andere manege gegaan, waar ik een superleuke galoprit over het strand heb gemaakt, je ging gewoon op je paard zitten, je liep even rond in de bak, ze keurden je goed en je kon mee. Het ligt er dus aan bij welke manege je komt. Bij sommige manege's zeggen ze dat je niet lang genoeg rijdt zonder dat je kunt laten zien wat je kunt, en bij anderen mag je zo mee. De manege waar ik die leuke rit heb gemaakt was Ponyhof Aagtekerke, vlakbij Domburg
nou denk dat het er ook erg van af hangt of je een beetje goed leert rijden en hoe oud je bent en op wat voor pony's je gewent bent om te rijden. zit je altijd op hele lieve die alleen netjes zijn rondjes loopt zit je waarschijnlijk nog niet zo vast als iemand die gewent is om een pony te rijden die eigenwijs en moeilijker is . wij zeggen meestal vanaf een jaar of vier buiten rij ervaring en gewent zijn om in de verlichte zit te zitten . Mocht je korter rijden en denken dat je het wel kan als je wat minder lang rijd dan mag je het gewoon laten zien doormiddel van een bosrit. en dan bekijken we het