ik heb een stoute pony gekocht; hij staakt en luistert niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

popje2505

ik heb een stoute pony gekocht; hij staakt en luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:16

het begin is heel vervelend. ik reed altijd al op die pony, hij heet gino is een 20-jarige ruin en eerst een lange tijd manegepony. hij was heel stout maar ik kende hem zo goed. ik rijd f7 met hemen heb al veel prijzen gewonnen. ik rij hem al drie jaar. hij was al een keer bijna weggedaan maar nu was het serieus |( . hij moest weg omdat bijna niemand hem in meer beweging kon krijgen. en als hij dan bewoog, was dat omdat hij bokte of achteruit liep. dus we hebben hem gekocht. ik was in de wolken. eindelijk een eigen pony en ook nog een die ik al zo lang kende. maar toen ging het mis. in de les gaat het bijna altijd goed. dat is nog steeds zo. maar als ik ga vrijrijden krijg ik hem soms niet eens meer in draf. hij deed altijd al moeilijk bij het vrijrijden, maar het was nog nooit zo erg. je zou denken: rij dan altijd in een les mee, probleem opgelost. maar dat kan echt niet op mijn manege. dus het vrijrijden is onvermijdelijk.
in de stal:
in de stal, bij het poetsen, het opzadelen en het uit de stal halen gaat het ook heel moeilijk. mijn moeder moet me vaak helpen. maar ook haar kost het veel moeite(trouwens, de stalhulpen ook). hij is ook nog eens bang voor van alles en nog wat. bij het rijden en in de stal. ik ben zelf in de stal ook wel eens bang van hem, maar ook bij het rijden. ik rijd met zweep en sporen, maar als hij echt niet vooruit wil, helpt dat niks. je zou denken; waarom vindt zij die pony nog leuk. nou, hij is heel nieuwsgierig en slim, hij is ook heel goed in stoer doen 8-) . ik ben 11 jaar en rij sinds mijn 8e.
please help me!!

_Tara_

Re: ik heb een stoute pony gekocht; hij staakt en luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:19

Tja ik zou zeggen, laat hem eens goed nakijken. Z'n rug, z'n tanden, z'n zadel. Stop anders even een tijdje met rijden. Ga grondwerk met 'm doen, schriktrainingen. Even wat anders voor je pony waarbij je direct aan het vertrouwen werkt. Je bent wel pas 11 dus ik zou er dan wel les in nemen. Probeer iemand te zoeken die jou kan leren luisteren naar de lichaamstaal van je pony. Die zweep en sporen zou ik maar lekker weglaten. Zeker als je bang voor je pony bent, dat voelt hij echt wel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:20

je pony moet er weer lol in gaan krijgen. Hoe dat is lastig te zeggen op internet. Waar staat die pony ongeveer?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:21

Misschien is er inderdaad wel iemand op Bokt die je zou willen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:22

Waarom heb je dan zo'n pony gekocht als je niet weet hoe je het moet oplossen :+

Iig, medisch uitgesloten, gewoon beginnen bij de basis. Eerst aan de longe en dan longeren, niet rondslingeren, dat kan elke mongool nog, maar longeren. Beest weer goed aan het lopen en bepaalde commandos koppelen aan voorwaarts. Daarna onder de man weer die commandos, en weer aan het lopen krijgen. Het precieze moet je bespreken met je instructeur.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:22

Hoi popje (leuke naam :)) Ik zou vragen aan je ouders of de dierenarts en een osteopaat een keer goed naar je pony mogen kijken. En laten kijken of zijn zadel helemaal goed past. Want misschien heeft hij wel last van iets en doet hij zo stout omdat hij pijn heeft (in zijn rug misschien?)
Als hij dan in de les met zijn vriendjes loopt, dan gaat hij toch maar mee in de groep, maar alleen doet hij dan stout omdat de pijn dan misschien meer opvalt voor hem. Een osteopaat kan kijken of er ergens een rugwervel scheef zit. Maar ik zou eerst even goed naar het zadel laten kijken.
Hoe is hij als je zonder zadel op hem zit? Succes met hem
Voor het stukje in de stal is het denk ik handig las je les zou kunnen krijgen met grondwerken, zodat je misschien beter kan leren hoe je met je pony om kan gaan. Misschien is hij wel dominant, en samen met bang zijn is dat best moeilijk mee omgaan. Ik hoop dat je nog veel tips krijgt en er samen met hem uitkomt! Heel veel succes

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:25

Misschien wil iemand je wel helpen?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:36

je zegt dat je pony bang is. volgens mij heb je een heel onzekere pony gekocht, en dat hij in z'n eentje tijdens het vrijrijden gewoon onzettend onzeker is. want je rijd in de les zeker ook met andere paarden erbij? dan durft hij waarschijnlijk veel meer, en zal hij eerder gaan lopen, want hij is immers dan in een kudde. dus als ik jouw was zou ik eerst flink wat vertrouwen gaan kweken tussen jouw en je pony, en ook longeren, en grondwerk doen enzo. hoop dat ik je hier wat mee geholpe heb

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:42

de pony is niet stout, een pony kan niet stout zijn want dat staat niet in zijn woordenboek, hij wil jou iets vertellen

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:42

misschien dat hij na al die jaren manegewerk eens nks wil doen en wat rust nodig heeft voor zijn algemeen welzijn

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:46

Wat de meesten al zeggen hier grondwerk.
Je pony zal het wel niet meer naar zijn zin hebben gehad als manege pony. Geef hem even een tijdje adempauze om van die periode bij te komen. Ga lekker een middag heel uitgebreiden poetsen, als de omgeving zich er voor leent een lekker wandeling met hem maken. Gewoon even niet zoveel verplichtingen voor hem. Misschien eens wat spelen in de bak als er geen lessen zijn door wat balkjes neer te leggen en hem vrij te laten lopen. Probeer hem over de balkjes te drijven, kijk of ie dat leuk vind. Zo niet dan laat je dat weer even. Zo weer langzaam naar werken toe opbouwen, eerst weer wat longeren, dan met zadel. Kijk of ie het vrijrijden wel wil als er nog 1 persoon aan het vrijrijden is..

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:48

je pony moet veel doen als ik het zo zie: vrij rijden, lesrijden, dat is een hoop werk
en misschien krijgt hij niet genoeg hooi om dit werk allemaal te doen

misschien kan jij hem op een andere stal zetten waar hij veel meer vrijheid heeft

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:54

ik denk ook dat het onzekerheid is van de pony, en ook van jouzelf.
je zegt soms bang voor hem te zijn.
de pony staat dus nog op dezelfde manege?
hij kan dan niet raden dat hij nu privé pony is dus voor hem veranderd er niet veel en zijn gedrag zal dan ook niet zomaar veranderen.
ik zou als ik jou was investeren in de band met de pony, lekker tutten, bij hem zijn, buitenritjes maken, geen lessen rijden voorlopig (je kan wel op een andere pony lessen immers).
de pony levenslust terug geven, partronen doorbreken, een band opbouwen, hem vertrouwen in je geven etc..

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:56

Marigold schreef:
ik denk ook dat het onzekerheid is van de pony, en ook van jouzelf.
je zegt soms bang voor hem te zijn.
de pony staat dus nog op dezelfde manege?
hij kan dan niet raden dat hij nu privé pony is dus voor hem veranderd er niet veel en zijn gedrag zal dan ook niet zomaar veranderen.
ik zou als ik jou was investeren in de band met de pony, lekker tutten, bij hem zijn, buitenritjes maken, geen lessen rijden voorlopig (je kan wel op een andere pony lessen immers).
de pony levenslust terug geven, partronen doorbreken, een band opbouwen, hem vertrouwen in je geven etc..

ben het helemaal met je eens :j

popje2505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:36

hoi allemaal,
onwijs bedankt voor al jullie tips. ik wist niet dat het zo snel zou gaan.
ik ga nu ff antwoorden:
hij staat op manege de Prinsenstad in een ruime box en gaat in de zomer met de manegepaarden en pony's op de wei. hij staat nooit meer een dag stil zoals vroeger. toen reed ik dinsdag op m en op za liep die 2 uur".:
er komt woensdag een zadelservice voor een nieuw zadel. als het probleem aan het zadel ligt, dan weten we dat snel.:
we hebben hem gekocht omdat hij anders wweg moest en ik kende hem al 3 jaar. en bij mij ging het rijden steeds beter. en ik hou al 3 jaar onwijs veel van hem:
ja ik rij wel eens na het rijden zonder zadel, maar dan is die net als anders. alleen niet als mijn moeder in de bak komt. hij loopt dan achter haar aan. fun :D .:
als hij in de les moeilijk doe(gebeurt bijna nooit) roepen mijn instructeurs alleen maar dat ik hem een knal moet geven:
hij heeft het niet zo zwaar, hij rijd op di en do in een les en de rest van de week hoeft ie alleen maar leuke dingen te doen.:
hij houdt niet zo van tutten, anders zou ik het zo doen.

zo, ik hoop dat ieders vraag nu wel een beetje beantwoord is.
nogmaals, ik ga heel erg mijn best doen met all jullie tips, heel erg bedankt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:40

Ik denk dat jouw pony al een heel stuk liever zou zijn als 'ie in de winter ook lekker de wei in kon en hij niet maar een knal krijgt als 'ie even niet luistert. Wie weet begrijpt 'ie je gewoon niet, vind 'ie 't moeilijk enz. Leer verder te kijken dan alleen dat je pony 't fout doet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:33

het klinkt misschien heel hard, maar ik denk dat je pony gewoon afgestompd is door het manegewerk. Geef 'm even een tijdje pauze. Niet stilzetten, maar wandelen en grondwerk ofzo. Spelltjes aan de hand oid. Dan ziet je pony dat er ook leuke dingen zijn en krijg je meteen een betere band met 'm :)

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:53

Ik denk ook dat je pony gewoon op de automatische piloot is gaan staan en steeds meer zijn emoties en gevoel is gaan afsluiten. Dan hoeft ie namelijk ook niet meer het geknal met de zweep en sporen te voelen. Hij heeft waarschijnlijk al een hele tijd geleden iets geprobeerd duidelijk te maken door te gaan staken en niet meer te willen, maar als niemand wilt luisteren kun je niks anders dan je gevol gaan uitschakelen.

Ik zou net zoals de rest hierboven je ook aanraad lekker met hem gaan grondwerken en wandelen. Als je dan gaat rijden ga dna iets doen met een trailparcours o.i.d. (dus over een zeil heen, om pionnen heen, een constructie met balkjes maken e.d.)

Trek hem uit zijn schulp en laat hem weer paard zijn! En zorg er inderdaad voor dat je de goede begeleiding krijgt en niet iemand die roept dat je hem een knal moet verkopen!

Succer ermee!

majlen_put

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:25

misschien doet hij zo omdat hij het niet meer leuk vindt.
ik zag in jouw verhaan staan dat het een manegepony is.
de bak zal wel niet meer zo spannend zijn.
probeer een keer een buiten rit ofzo.
(evt. onder begeleiding)
succes

linske82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:14

heb je geen foto´s van Gino? Heb namelijk 12 jaar geleden op een pony gereden de ook Gino heette. Was ook vrij lastig met rijden en poetsen. Hij is op een geven moment verkocht en heb me altijd afgevraagd wat hij naar toe is gegaan en wat met hem gebeurt is. Ben heel benieuwd of het dezelfde pony is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:21

Sowieso vind ik het erg ondoordacht een 11 jarig meisje een moeilijk paard te 'geven', wat ook nog maar 3 jaar rijdt.

En dit bedoel ik echt niet stom, en ik gun het je van harte, maar slim vind ik het niet.

Zoek iemand die je wilt helpen met grondwerk, ga lekker met hem wandelen, poetsen en tutten. Geef hem er weer plezier in, laat het rijden even zitten, dit heeft hij denk ik wel een beetje gehad. Manege paard is 9 van de 10 keer echt niet makkelijk voor een paard hoor.

Waarschijnlijk heeft hij zich gewoon afgesloten voor alles om hem heen, waarschijnlijk heeft hij geprobeerd aan te geven dat hij pijn heeft, of dat hij gewoon op is, geen zin meer heeft. Als dit allemaal genegeerd word, moet hij toch op een manier mensen op afstand houden; vandaar misschien zijn soms rare gedrag tegen over jou?

Ik hoop dat hij snel weer plezier krijgt in alles, en dat jullie samen nog een paar leuke jaren tegenmoed kunnen gaan. +:)+ Succes!

Nekkie122

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:45

Hoi Popje,

Manege paarden zijn vaak inderdaad afgestompt, dan willen ze niks meer, maar jouw paardje voelt ook jou aan, zeker als je een band met hem hebt.
Dus als jij bang bent voelt hij dat en reageert dan.
Paarden voelen mensen aan.

Verder hem niet in zijn stal poetsen, of mesten waarbij hij in zijn stal staat, zijn stal is zijn domein, en het enigste wat hij heeft..
Poets hem op een poetsplaats, en mest hem als hij in de padock-poetsplaats staat, of op land...

Het is het beste om inderdaad met grondwerk overnieuw te beginnen, daarbij lettend op zijn lichaamstaal ( let wel op hij kijkt ook naar jouw lichaamstaal), als hij iets geleerd heeft zal hij, als hij naar je toe mag komen, smakken en likken. Dat is paarden taal, zo van Okee ik heb het geleerd jij bent de baas....
Nooit meppen met zweep of longeerzweep, manege paarden zijn hun hele leven al op die manier behandelt.
Ze zijn vaak hun "paard zijn" kwijt geraakt.
Geef hem de tijd om weer paard te worden, stap voor stap niet te veel tegelijk.
Even niet rijden, maar spelen met hem, zacht praten - beloon hem met je stem.
Als hij iets niet doet kan je met het halstertouw- longeertouw licht zwaaien, en rustig aan dan het zelfde vragen tijdens longeren of gewoon stappen.

Als je wilt dat hij bij vrijwerken bijvoorbeeld naar je toe komt, roep hem dan met lieve stem en ga op je hurken zitten.
Vaak komt hij dan ook naar je toe.

Onzekere paarden lijken vaak dominant, maar hoeven dat dus zeker niet te zijn.

Beloon hem bv met paarden snoepjes als ie iets doet wat jij wilt.

Als laatste wees niet bang dus, hij voelt het dan, maak je groot en durf via jouw lichaamstaal en stem te laten zien dat je boven hem staat.

Veel succes!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 02:44

Van een eigen paard krijg je, veel meer dan van een manegepaard, precies terug wat je geeft.
Dat kan iets ontzettend moois zijn, maar soms ook iets heel lastigs.

Een manegepaard is van 'iedereen'. Als je rijdt ben je bezig met je eigen houding en hoe je je paard in dat uurtje het lekkerst kunt laten lopen. Als je iets fout doet is dat niet altijd direct merkbaar, het volgende uur/de volgende dag zit er immers weer iemand anders op het paard.
Bij een eigen paard ben jij (vaak) de enige die erop rijdt, je werkt niet alleen voor dat ene uurtje, maar voor de hele verdere toekomst tussen jou en je paard. Als je iets fout doet kun je dat de volgende dag terug verwachten van je paard, maar als je iets goed doet net zo goed.

Het verschil voor jou tussen Gino rijden als manegepaard en hem hebben als eigen paard is, lijkt me, enorm groot. Voor Gino zal dat verschil net zo groot zijn.
Neem lekker veel lessen, besteed veel tijd aan vriendjes worden met je paard en luister goed naar hem. En als er iets niet goedgaat, kijk wat jij beter of anders zou kunnen doen om dat te veranderen.

popje2505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:02

http://popje2505.hyves.nl/

Daar kan je foto's zien van Gino. het zou inderdaad leuk zijn als jij Gino kent. als het goed is kan je tussen mijn vriendenlijst ook ergens de hyves van Gino zelf vinden. daar staan heel veel leuke foto's op van Gino. ik hoop voor je dat dit de Gino is die je zoekt. nog een ding: waar stond Gino toen jij hem leerde kennen, op welke stal of manege?
nogmaals heel erg bedankt voor alle tips en we gaan er zeker wat aan doen.
we maken Gino weer een pony!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:34

popje2505 schreef:
http://popje2505.hyves.nl/

Daar kan je foto's zien van Gino. het zou inderdaad leuk zijn als jij Gino kent. als het goed is kan je tussen mijn vriendenlijst ook ergens de hyves van Gino zelf vinden. daar staan heel veel leuke foto's op van Gino. ik hoop voor je dat dit de Gino is die je zoekt. nog een ding: waar stond Gino toen jij hem leerde kennen, op welke stal of manege?
nogmaals heel erg bedankt voor alle tips en we gaan er zeker wat aan doen.
we maken Gino weer een pony!

Tof hoor meid, dat je alle tips meeneemt. Alle tips zijn al gegeven, en hopelijk lukt het je met liefde (en waarschijnlijk met veel geduld) om van Gino weer een blije pony te maken. Maar let wel op je eigen veiligheid. Succes