graag jullie eerlijke mening mbt koop pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

graag jullie eerlijke mening mbt koop pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 09:22

via deze weg wil ik om jullie mening vragen, ivm een pony die ik heb zien staan.
ik zal beginnen met uitleg over de pony;
het is een bonte hengst van 8 jaar oud, met staart en manen exceem , geen paspoort , geen chip , wel buitengewoon braaf in de omgang en onder het zadel , veel respect voor mensen , straatmak , geen hengstenstreken , ook braaf bij/met kinderen.
volgens mijn DA wordt de exceem verergert doordat hij onder bomen staat, en is de kans groot dat in het open weiland de klachten met meer dan de helft zullen minderen.
het is niet het soort pony waar ik normaal voor zou kiezen, hij is wat grover gebouwd, en mijn voorkeur ligt nu eenmaal bij de wat tengere rassen.
ik besef mij terdege dat het een "project" is waar aardig wat tijd en aandacht en verzorging in gaat zitten , (en dan denk ik voornamelijk mbt zijn vacht, in de manen zitten korsten van het vele schuren maar is nog niet kaal geschuurd. en zo ook de staart) hij is wat te groot voor mn dochter,maar die groeit ook als kool , door zn wat grovere bouw zou zelfs mn man er nog op kunnen rijden als ie dat zou willen ,de staart en manen exceem ben ik wat huiverig voor , maar hij is potdikkeme zo braaf!!(ook braaf te rijden door kinderen)
en braaf is bij mij met kinderen toch wel heel veel waard.......
de prijs is eerlijk mbt de kosten die nog komen van chip,paspoort en evt.ruinen.
zijn functie zou zijn gezinspony, en dan voornamelijk voor kinderen.(is kleine kinderen gewend)
en mijn vraag is dus;
wat zouden jullie in mijn geval doen? de gok nemen of laten staan?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-11-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:24

Ik zeg niet doen.
Er zijn op het moment zoveel leuke paarden te vinden voor een appel en een ei, ga niet aan zo'n project beginnen tenzij je specifiek zoekt naar een project.

(en staat volgens mij verkeerd)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:27

Ik vind persoonlijk een open weiland niet eerlijk voor een paard. Je kunt wel de mogelijkheid om te schuren wegnemen, maar dan houdt het beestje wel jeuk en jeuk is erger dan pijn. Er zijn echter wel vele andere oplossingen die de eczeemklachten kunnen reduceren (denk oa. aan voeding, dekens, lokatie en op stal houden bij schemer).

Ik mis overigens wel in je verhaal of het de bedoeling is dit dier alleen te gaan houden? Een ruin kan prima in groepsverband worden gehouden en dat heeft voor zo'n kuddedier uiteraard ook de voorkeur.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:29

ik heb ooit zelf de gok genomen met een tinker.
paard was mij bekend en had voor mij daarom een enorme meerwaarde...
ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik in andere omstandigheden niet aan een ZE was begonnen.
het geeft veel werk en je moet met veel dingen rekening houden.
ik had voor hem een biels in de wei geplaatst met straat bezems er aan zodat hij zich niet open schuurde.
zomers kon ik hem niet bij de stallen laten lopen vanwege het schuren.
weet waar je aan begind,je bent er dagelijks mee bezig,bovendien kan ZE elk jaar erger worden....

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:30

Of je hem nu neemt of niet, die keuze moet je zelf maken.
Maar als ik jou was zou ik je iig niet laten tegenhouden door de exzeem.
Exzeem is makkelijk op te lossen door een deken. Wij hebben een pony die heel zijn manen en staart er heeft afgeschuurd. Nu heeft hij de hele zomer een deken en heeft hij nergens meer last van. Enkel aan de staart is er een heel klein beetje geschuurd.
Verder zou ik de pony nog wel laten keuren, en misschien kun je hem een weekje op proef nemen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 09:34

@chubby;
sry voor de onduidelijkheid.
het voordeel van een open weiland is dat er veel minder knutten zijn dan onder de bomen waardoor zijn allergische reactie zal afnemen.momenteel krijgt hij best wel eiwitrijk eten wat naar mijn idee bijdraagt aan het probleem.het is niet zo dat ik in alleen een open wei de oplossing zie, maar minder knutten=minder klachten en dan lijkt het me makkelijker te beheersen.(dmv voeding,deken,etc.)
hij komt niet alleen te staan maar in een kudde van momenteel 11.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:34

Ligt er ook aan waar je zelf woont, in de buurt van de kust hebben ze minder last van eczeem. En de winter komt er aan dan word het vaak minder, maar komende zomer heb je dan wel een ingepakt paard staan+alle kosten erbij (dekens, aangepast voer als dat helpt enz)

Als hij verder braaf is en de prijs erna en je hebt alle rompslomp er verder voor over, waarom niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:37

Veel mensen zijn gevoelig voor zielige dieren (ik ook )
Ik denk dat je je veel kosten en zorgen op de hals haalt als je deze pony koopt. Als je het kan bekostigen... kan je het altijd proberen. (ik heb ook kinderen en zou een moord doen voor een geschikte familiepony)
Zoals ik het lees heeft hij behoorlijk last van zijn allergie... Hij kan dus ook zo braaf zijn doordat al zijn energie in zijn aandoening gaat zitten. Hoe is hij als hij geen jeuk heeft...?
Anderzijds kan hij natuurlijk ook opknappen bij een deken, juiste voeding, verzorging e.d. en een super lieve makke brave blijven. Maar deze kans acht ik eigenlijk klein...

Ik zou het niet doen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:39

als de ponny je waard is moet je het doen is het dier je het niet waard moet je het laten

maar laat je niet tegenhouden door de grote van het dier ivm je kinderen

Pauline

Als het ernstige eczeem is is het een doffe ellende en helpen dekens en smeerseltjes maar beperkt. Heel erg zielig vind ik dat, een dier dat gek wordt van de jeuk.
In een weiland, een open weiland, zonder de mogelijkheid te krabben maar wel jeuk? Klinkt bijzonder wreed in mijn ogen.
Als je hem ergens kunt houden in een kustgebied zou ik het doen, anders laten.

No_No

No_No schreef:
Veel mensen zijn gevoelig voor zielige dieren (ik ook )
Ik denk dat je je veel kosten en zorgen op de hals haalt als je deze pony koopt. Als je het kan bekostigen... kan je het altijd proberen. (ik heb ook kinderen en zou een moord doen voor een geschikte familiepony)
Zoals ik het lees heeft hij behoorlijk last van zijn allergie... Hij kan dus ook zo braaf zijn doordat al zijn energie in zijn aandoening gaat zitten. Hoe is hij als hij geen jeuk heeft...?
Anderzijds kan hij natuurlijk ook opknappen bij een deken, juiste voeding, verzorging e.d. en een super lieve makke brave blijven. Maar deze kans acht ik eigenlijk klein...

Ik zou het niet doen...

(edit+ ik lees net dat hij in een kudde komt. Hou dan rekening met extra kosten voor de exeemdeken i.v.m. het kapotmaken door andere paarden)

Revanches

Re: graag jullie eerlijke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:25

RT-->TAO

Annemijnn

Re: graag jullie eerlijke mening mbt koop pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:46

exceem is zo verholpen
op mijn manege was een shet die het heel erg had.
nu zie je er helemaal niks meer van !
na ong. 1 jaartje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:03

ik zou het bij niet doen gezien je uitspraak: dat het niet je type paard is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:05

Eczeem zo verholpen?? Nou dan mag je me vertellen hoe en ga je er echt bákken vol met geld aan verdienen.
Je kan de symptomen onderdrukken, áls je geluk hebt. Maar echt dat het over is, nee.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:07

Ik zou het ook niet doen omdat ie geen chip heeft want hoe oud is hij echt, en trouwens een paard zonder chip mag NIET verkocht en NIET vervoerd worden!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:10

Heb je enig idee waarom hij geen chip/paspoort heeft??

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:11

als het paard je aanspreekt en hij voldoet aan wat jij wilt en zoekt zou ik het niet laten voor de exceem.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:12

Ik heb zelf een exceem paard en ik zou er van mijn lang zal ze leven nooit meer aan beginnen...... Ik weet onderhand zoveel van exceem paarden door mijn eigen paard en door mijn werk (ben zelf dierenarts) het is echt een afrader. Een deken is naast aangepaste voeding de beste optie maar in een kudde van 11 andere paarden zie ik heel wat dekens sneuvelen.... en dan wordt het een dure en frustrerende hobby. Ik zou maar gewoon doorzoeken naar een ander leuk paardje, paarden gaan op het moment voor weinig weg..

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:14

Voor mij zou exceem geen reden zijn om het paard niet te kopen. Je hebt dekens, middelen, oplossing etc. Wel zou ik een hengst als gezinpony niet verstandig vinden. Hij heeft geen paspoort (waarom niet?), dus het heeft geen toegevoegde waarde om hem hengst te laten. Laten ruinen dus!
Verder zou ik hem zsm laten chippen.
Maar ik zou de gok nemen. Het paardje laten chippen, paspoort aanvragen, laten ruinen, maatregelen nemen tegen de exceem,..
Dan heb je er denk ik een prima gezinspony aan! :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:15

In hoeveer werd/wordt momenteel iets gedaan tegen de zomereczeem?
Als de huidige baas alleen maar smeerseltjes erop smeert (die vaak niet werken), maar geen deken oplegt, dan kan het er idd heel erg uitzien.
Ik had vroeger een Ijslander die zich zijn kont/schoft zelfs openschuurde. Maar dat was in een tijd dat er nog niet met eczeemdekens gewerkt werd.

Ik ben er van overtuigd dat als hij wel over een deken had kunnen beschikken, de klachten een heel stuk minder waren geweest.

Stel hij heeft nooit een deken op gehad dan kun je het altijd proberen.
Als je dit dier nu goed door de winter helpt en op tijd begint met een deken, dan zou je wel eens staan te kijken hoe goed dat kan werken.

Maar goed: ik kan me de andere reacties ook voorstellen. Er staan momenteel heel veel paarden voor een habbekrats te koop. Ook lieve en brave. En misschien ook wel van een type wat jouw beter bevalt.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:50

huidige eigenaar doet helemaal niks aan de exceem.
maar stuurt mij net een sms dat ze de pony voor meer kan verkopen dan dat ik geboden heb, met de vraag of ik met mn prijs omhoog ga......
forget it, dat doe ik dus mooi niet!

dus als iemand n pony in de verkoop heeft?
minimaal 120cm en max 137cm laat het me maar weten..
aub binnen een straal van 50 km van breda.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:53

Niet doen! Er zijn nu zoveel betaalbare pony's en paarden te koop. Eczeem is echt lastig en daarnaast is het ook nog eens een hengst. Ik vind een hengst, ook als is hij nog zo mak, beslist niet geschikt als gezinspony. Je zou hem dus ook nog moeten laten ruinen en chippen. Daarnaast geef je zelf ook al aan dat het niet helemaal je type pony is. Waarom dan niet even doorzoeken naar een pony die aan al je eisen voldoet en die geen medische problemen heeft?

O, sorry ik zie net dat je gepost hebt dat het niet doorgaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:56

Als het exceem het enige nadeel is. En dat de enige verzorging is die nodig is. Een chip kost de kop niet, een paspoortje al helemaal niet. Waarom niet?

Als de prijs er naar is tenminste. Écht brave pony's zijn er maar weinig hoor.

Ik zou dan zeggen, tja, waarom niet? Een brave pony die verzorgd is, is evt. ook altijd nog te verkopen. En voor meer. :+

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:03

rachel_j schreef:
huidige eigenaar doet helemaal niks aan de exceem.
maar stuurt mij net een sms dat ze de pony voor meer kan verkopen dan dat ik geboden heb, met de vraag of ik met mn prijs omhoog ga......
forget it, dat doe ik dus mooi niet!

dus als iemand n pony in de verkoop heeft?
minimaal 120cm en max 137cm laat het me maar weten..
aub binnen een straal van 50 km van breda.

Idd mooi even verder zoeken dan.