Zou moeders haar zoon herkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Zou moeders haar zoon herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:12

Morgen komt onze 2.5 jarige thuis. Het is een zoon van mijn merrie.
Nou is mijn merrie heel erg dominant dus ik zie er wel een beetje tegenop.

Er zijn veel mensen om me heen die zeggen dat ze hem wel zal herkennen en daardoor sneller zal accepteren.

Zelf geloof ik daar niet zo in, immers in de natuur stoten ze ze op een gegeven moment ook af.

Wat denken jullie zal moeders haar zoon herkennen en hem daardoor eerder accepteren (of juist niet?).

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:14

onze merrie herkende haar zoon in ieder geval niet, toen hij na 2,5 jaar weer thuis kwam...
de rangorde meost eerst weer bepaald worden.

Hij ging haar zelfs dekken :+ (hij was ruin, gelukkig :+ )

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:18

MissToseland schreef:
Hij ging haar zelfs dekken :+ (hij was ruin, gelukkig :+ )

Wij hebben hem ook uit voorzorg 8 weken geleden al laten castreren :o :D .

friesiszwart

Re: Zou moeders haar zoon herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:36

mijn ervaring is dat de paarden elkaar zeker wel herkennen. Mijn veulens groeien elders op en als zij na die periode weer bij elkaar komen merk ik duidelijk welke paarden eerder bij elkaar gestaan hebben en welke niet. Inderdaad moet na aankomst weer een nieuwe rangorde bepaald worden maar herkenning is er duidelijk.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:40

Dit is mijn ervaring ook. Ken een paard dat met geen enkel paard samen kan staan, ze schopt ze allemaal de wei uit.
Een 2,5 jarige is daar een poosje geleden ook bij gezet en tis een superstel. Dus ik denk dat ze elkaar wel degelijk herkennen.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:02

sommige kennen elkaar nog wel maar niet in de moeder/zoon relatie
daardoor gaat het bij de meeste wel goed

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:09

Was er hier geen topic over paarden die hun 'oude' baasjes voor altijd zouden herkennen? Correct me if i'm wrong....

Als paarden mensen voor 'altijd' kunnen herkennen dan zou dat toch ook wel bij hun kinders moeten zijn? Er is niets sterkers dan moeder instinct.

Maar.....
Waar ik werk heb ik afgelopen voorjaar gezien dat een jaarling hinnikte naar zijn moeder en deze ook weer terug hinnikte. Toeval?
Een andere jaarling heeft 2 dagen in de buurt van zijn moeder gestaan en ze was niet echt enthousiast over de jonge man in haar buurt. Oren in de nek en in de aanval.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:31

mijn merrie was helemaal niet blij om haar zoon van 2 naast zich op stal te krijgen. :0 d maar herkenning was er zeker wel. nu is het een haat liefde verhouding. als ik 1 van de 2 eerst naar buiten zet roepen ze elkaar, maar als zoonlief ff dichterbij wil kijken hangt ze met haar tanden in hem. Hij blijft haar evengoed wel lief vinden.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:00

Nou, inmiddels weet ik het.

Eerst snuffel met z'n 3-en en toen een gil en oren in de nek. Ze staan nu naast elkaar in de weide maar moeders is not amused. Oren in de nek, tanden bloot zodra hij in de buurt komt. Eigenlijk zouden ze naast elkaar komen te staan op stal maar we hebben open stallen en zij wou hem wel opvreten -:(- Dus maar gewisseld en nou staan onze ruin naast hem. Dat gaat prima.

Of ze hem herkend weet ik niet maar ze is niet aardig in ieder geval. Hoop dat het wel beter wordt want het was de bedoeling dat ze samen in de bak komen te staan. Ik denk dat ik beter wel kan wachten tot ze niet meer zo agressief is bij het hek?

En oh ja, is dat zo dat er een topic is? Ga ik naar op zoek :o

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:20

Ben benieuwd: deze week komt ook het 2,5 maandn oude veulen terug bij mn verzorgpaard. De laatste is zeker geen schat voor ander paarden... dus spannend

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:34

en andersom dan? herkent Deamen moeders nog wel?

Hier beide keren gehad met de veulens dat moederlief ze meteen herkende, en andersom ook toen ze terugkwamen.
het is zelfs zo, dat Lowara's ene veulen die nu toch al wel een jaar of 5 weg is, van de zomer op een concours meteen herkend werd van verre door de merrie ( "murmel de murmel" ineens vanuit Lowara :j )

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:37

De moeder van mijn paard kwam ook toevallig bij ons op stal. Ze zullen elkaar 5 jaar denk ik niet gezien hebben. Mijn paard herkende de moeder, en er kwam een grote hinnik uit. :D Maar andersom was er niet zoveel reactie, ze moest niet zoveel van haar dochter hebben.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:31

Lowara schreef:

Hier beide keren gehad met de veulens dat moederlief ze meteen herkende, en andersom ook toen ze terugkwamen.
het is zelfs zo, dat Lowara's ene veulen die nu toch al wel een jaar of 5 weg is, van de zomer op een concours meteen herkend werd van verre door de merrie ( "murmel de murmel" ineens vanuit Lowara :j )

En jaloers dat d'r andere dochter toen was! _O-

Hier was er bij terugkeer van veulen na 1.5 jaar opfok ook wel herkenning te zien tussen moeder en dochter. Met haar 2e veulen heb ik het nog niet weer uitgeprobeerd. Die is nu ruim een jaar weg maar die is nog hengst, alleen weet hij dat zelf niet en dat willen we graag zo lang mogelijk zo houden :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:26

mijn veulen werd niet herkend toen ze als 3 jarige terugkwam uit de opfok, mamma was not amused! Maar veulen is inmiddels 6 en al een weer poosje weg bij mamma en nu herkennen ze elkaar wél als ik dr weer op zoek en samen ga rijden.

Kan komen doordat ze elkaar als volwassen paard wel herkennen en niet als ze als veulen zijn weggegaan en dan volgroeid terugkomen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:34

Zou het niet onderdeel van het zelfstandig moeten worden/zijn van de kinderen dat in zoveel gevallen mams niet echt positief is tov de 2 of 3 jarigen? En niet dat ze ze niet herkend?? In het wild worden jonge hengsten immers ook uit de kudde verstoten als ze wat meer man worden? Dan moeten ze voor zichzelf zorgen en voorzichzelf een kudde beginnen in principe. Dat instinct zal mams nog steeds wel hebben - wat doe je hier, je moet voor jezelf zorgen (ook omdat mams normaliter waarschijnlijk al weer nieuw veulen bij zich zou hebben).

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:17

Ik heb ook het idee dat paarden elkaar weer herkennen.

Mijn merrie kwam weer terug na 1,5 jaar. Ze kwam bij het paard van een vriendin in t weiland te staan die haar ook onder zn hoede had genomen toen moeders (die is overleden)ff geen zin had.
Normaal deelde dat paard geen hooi/eten met een ander paard, maar Djulez liep t weiland in ze snuffelde ff en begonnen samen te eten.
Echt super moment van hee jou ken ik is goed.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:20

Nee, bij ons hebben de merries hun veulens nooit meer herkend na het afspenen. Alleen mijn merrie nu wel, maarja, Gangster staat ook een eind verderop. Ze reageert alleen als ze hem toevallig ziet staan als ik met haar door dat stallengebouw loop.

1x bleef een van onze merries haar veulen wel herkennen, maar dat kwam omdat we voornamelijk Friezen hadden, en haar zoon was een bonte. Dus denk dat dat gewoon makkelijk te herkennen was voor haar. '

Alle overige merries met hengst- en merrieveulens hebben nooit last gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:20

En andersom ook niet. Kinders hebben hun moeder nooit meer gedag gezegd. :+

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:10

Ik heb mijn merrie nu ongeveer 1,5 maand van het veulen staan. Vorige week ging ik lessen met mijn merrie. Deze les is op de stal waar mijn veulen ook staat. Ik was zeer benieuwd of ze nog naar elkaar gingen hinneken, maar het viel reuze mee. Ze hebben elkaar wel gezien, maar mijn merrie deed er helemaal niks om! Haha men veulentje stond wel een beetje raar te kijken. zo van.... Ey jij komt bekent voor! Heel grappig om te zien!

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:13

bij ons op stal stonden twee volwassen paarden, moeder en zoon, (staan er wel meer maargoed ;) ) de merrie moest tijdelijk ergens anders heen en die werd in de trailer gezet. haar zoon stond in de stal naar buiten te kijken, maar voor zn neus werd zn moeder in de trailer gezet. nou het was echt hartverscheurend hoe die twee te keer gingen toen de merrie wegging.

edit: ze stonden bij elkaar op stal maar een eind uit elkaar (zoon op stal, merrie in de wei).
Laatst bijgewerkt door calyppie_ op 02-11-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:19

Ik denk dat het wel per paard verschillend is.
Toen ik (jaren terug) mijn merrie van 3 jaar ophaalde voor de winter en naar dezelfde stal bracht waar moeders ook al stond, hinnikten ze allebei op het moment dat de 3 jarige een hoef in de gang zette. Ze konden elkaar op dat moment nog niet eens zien. Mijn merrie moet er verder niet echt veel van hebben maar dat is met alle paarden als ze het zat is draait ze zich gewoon om en gaat wat anders doen. Nu is het wel zo dat als een van beide niet buiten in het land staat ( er loopt nog een ruin bij dus ze staan nooit alleen) zijn ze wel onrustig tot de andere er ook bij is. Dus ik denk ook wel degelijk dat er wat van herkenning is. Ik ben benieuwd hoe het met mijn andere paard zal gaan maar deze is nog maar anderhalf dus dat duurt nog even.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:34

mijn paard heeft op 5-jarige leeftijd een veulen gehad (ze is nu 13), waarmee ze sinds een jaar terug herenigd is. Beiden zijn ze na de geboorte klaar gemaakt voor de sport, daarna eruit gehaald ivm problemen met de fokker waar ze van waren. Dus ze moesten verkocht worden. Toen zijn ze samen in een wei gezet voor de verkoop (wat achteraf niet zo slim was) ze waren helemaal blij, en vanaf het eerste moment onafscheidelijk. Toen hebben kennissen de dochter gekocht, en ik de moeder, nu staan ze samen in een wei, en kunnen echt niet meer zonder elkaar. Dus ja, ik ben er van overtuigd dat het kan :) maar het ligt natuurlijk ook wel aan de situatie, en het karakter van het paard.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:50

Mijn ene paard staat nog steeds op de plek waar hij geboren is en ziet zijn moeder (en zusje en broer) dagelijks, maar bij geen van allen is herkenning te zien.
Vroeger had ik 2 Welsh pony's, halfzusjes. De één werd verkocht en de ander ging een half jaar later naar hetzelfde adres. Deze herkenden elkaar wel. Dus ik denk dat het ook heel erg aan de paarden zelf ligt en aan de situatie.

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:45

Toevallig heb ik deze vraag onlangs ook gesteld aan een aantal paardenkenners. Het antwoord dat ik kreeg was dat de paarden wel iets van herkenning ervaren, maar niet als moeder/dochter /zoon.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:28

Lowara schreef:

Ik heb geen idee of hij haar wel herkent. Hij is niet onvriendelijk naar haar, dat niet. Hij graag zich best onderdanig.

Mijn merrie is nu, na 1.5 week nog steeds enorm kwaad. De reactie naar hem is ietsje minder geworden maar die oren, er zijn bijna geen oren meer te zien :n De neusvleugels trekken helemaal samen.

Wel blij te horen dat het nog wel goed kan komen.

Eerst binnenkort maar eens naast elkaar op stal zetten. We hebben open stallen met hoge schotten ertussen en dat ging de vorige keer niet goed. Maar ik zet ze niet meer bij elkaar in de wei zonder dat dit goed gaat.