willen jullie mij helpen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lootte

willen jullie mij helpen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:39

want jullie hebben het meestal toch juist. Ik rij al even een paar maanden ongeveer en kan alles al een beetje en rijd nu dressuur.Maar het probleem licht een beetje bij mijn pony.Ik krijg haar nu uit de wei (alleen als ik koekjes bij heb)of soms helpt het wel zo heen en weer te sstappen dan moet ze toch een voet verzetten. Het opzadelen lukt nu ook helemaal .Maar het bit is altijd een probleem voor de zekerheid maak ik haar nof vast aan haar halster.Ik probeer haar hoofd vast te houden maar dat is niet zo makkelijk want ze is best wel groot(1m.65)ik(1.50)en dan krijg ik haar hoofd niet naar beneden(soms lukt het)maar dan heb ik haar hoofd naar beneden en dan krijg ik het bit niet in omdat ze altijd haar hoofd wegtrekt ofwel haar hoofd helemaal naar boven en dan kan ik er niet aan.Soms helpt er iemand maar meestal gaat dat niet en mijn lesgeefster is zo druk bezig dat ze mij ook niet kan helpen want als ik het bit indoen en al dan moet zij nog lesgeven ,En mijn mama weet er echt niets van en is helemaal bang van die paarden ze durft niet de wei in dus moet ik alles alleen doen ofwel doet ze alles verkeerd.

Sodeletuut

Re: willen jullie mij helpen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:42

Misschien vindt je paard het bit niet fijn. Je zou het beter kunnen maken door wat lekkers op het bit te doen, of door bijvoorbeeld van te voren het bit wat op te warmen zodat het niet zo'n koud stuk ijzer in de mond is..

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:07

Zelfde probleem bij mijn paard wat het bit betreft.
Ik heb al eens een goeie kopstoot gehad :\ Ai dat deed zeer!
Ik doop het bit nu in de appelstroop en zo neemt ze het wel makkelijker aan, maar ik heb haar ook vaststaan hoor en ik laat zelfs het halster aan zitten :=
Hopelijk lukt het me straks ook zonder 'stroop' en halster. Ik heb geduld :D
Misschien kan je het ook eens zo proberen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:43

Als je leert paardrijden wordt er meestal weinig aandacht besteed aan hoe je met een paard moet omgaan.
Om gemakkelijker met een paard om te gaan moet je je paard "opvoeden" maar daarvoor moet je je verdiepen in hun leef- en denkwereld.
Paarden hebben een eigen leef- en denkwereld die sterk verschild van de onze, hun handelen wordt vooral door twee aspecten bepaald : paarden zijn prooidieren en kuddedieren.
Prooidieren wil zeggen dat hun belangrijkste verdediging vluchten is, dus een paard dat opgeschrikt wordt gaan op de loop.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.

Vooral het kudde gedrag kan je gebruiken om beter met je paard om te gaan, een paard luistert naar zijn leider, omdat zijn leven ervan afhangt, dus als jij je leert gedragen zoals een kudde leider zal jou paard veel beter naar je luisteren.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte.
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.[/quote]

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:55

Sjonge MarcR, jij geeft ook overal dezelfde reactie op! Geef het meisje wat praktische tips, toegesneden op haar situatie... ;)

@ Lootte: Kan je iemand op stal vragen of ze je voorlopig even kunnen helpen totdat jij hier wat meer handigheid in hebt? Een groot paard + klein meisje + bit indoen is soms idd wel een beetje lastig. Dat had ik vroeger ook altijd. :p

De tip om het bit minder vervelend voor je paardje te maken heb je al gehad. Ook altijd goed belonen als ze eenmaal het bit inheeft!
Verder zit 'm de handigheid er in dat met je rechterhand het hoofdstel vast hebt en je hand tegelijkertijd om haar neusbrug heen hebt geslagen. Zo kun je met rechts haar hoofd controleren en met je linkerhand het bit indoen. Heb je geleerd dat je je linkerduim in haar mondhoek kan schuiven zodat de mond opengaat en dan met de rest van je hand zo het bit er achteraan kan schuiven?

Nogmaals, laat iemand je het goed voordoen, en verder is het vooral goed oefenen. Succes!

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:03

Inderdaad MarcR, heb je deze tekst standaard in je pc staan? :+
Heb het nl. ook al eerder gelezen. :Z

@Lootte: Misschien is het handig om er een krukje bij te gebruiken als je het hoofdstel om wil doen.
't Is erg jammer dat er niet iemand is die jou kan helpen, want voordat je de handigheid hebt ben je al even verder.

Ons paard is ook erg groot ten opzichte van mij en m'n dochtertje.
Daarom pakken wij er graag een krukje bij.

En elke keer als jouw paard netjes blijft stilstaan met optuigen, dan flink belonen.
Het zal even duren, maar op een gegeven moment gaat het steeds beter en word je handiger.

Succes meissie

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:48

Inderdaad heb ik reeds meerdere keren ongeveer dezelfde reactie gegeven, ik ben er al een keer voor belachelijk gemaakt maar toch geef ik hem weer omdat ik er van overtuigd ben dat het de enige manier is om de problemen van de vraagsteller op een structurele wijze op te lossen.

Praktische tips zijn geen oplossing, ze moet eerst inzien dat er alleen een langdurige, structurele oplossing mogelijk is door haar pony op te voeden en daarvoor moet ze zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en deze kennis dan gebruiken.

Wij hebben ook jaren aangemodderd met allerlei goede raad en trukjes totdat we het kots beu waren en zijn dan opzoek gegaan naar een andere, betere wijze om met paarden om te gaan.
Bij onze huidige trainers hebben we deze gevonden, zij werken steeds vanuit de leef- en denkwereld van paarden en daardoor hebben wij geleerd dat de enige oplossing voor de meeste problemen deze weg is.
Door dit antwoord te geven hoop ik de vraagsteller ertoe te brengen dat ze gaat nadenken en op zoek gaat naar meer info.

Er geeft iemand de raad om een krukje te gebruiken, al eens nagedacht wat er kan gebeuren als de pony niet blijft stilstaan of zelfs gewoon zijn hoofd ver beweegt ?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:19

...Maar jij bent vast geen 14 MarcR, en Lootte wel!
Lootte: vraag alsjeblieft hulp van een ervaren paardenmens, dit kun je echt niet alleen , als je zo blijft aanmodderen leer je je paard steeds meer verkeerd gedrag en wordt het steeds moelijker om nog met haar om te gaan.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:27

Lootte is een meisje van 14, die pas een paar maanden bezig is met haar pony en ik ben een vrouw van bijna 50, die nog geen jaar voor het eerst met een paard bezig is.... en wij zijn juist blij met 'allerlei goede raad en trukjes' hoor :j
Om voor mezelf te spreken... natuurlijk verdiep ik me heus wel in de leef- en denkwereld van het paard en doe ik daar ook wel iets mee, maar hoezo zijn practische tips geen oplossing. Ik heb door hier veel te lezen en tips toe te passen al heel wat problemen/probleempjes met mijn niet al te makkelijke paard weten op te lossen.
Lootte, je hebt het al voor elkaar gekregen om haar helemaal zelf uit de wei te halen en het opzadelen lukt je nu ook al +:)+ Ikzelf vraag altijd heel veel aan andere paardenmensen, of ze me willen helpen of iets even voor willen doen. En vaak kijk ik dingetjes bij anderen af, maar ook probeer ik gewoon bepaalde dingen op mijn gevoel te doen. Succes, met wat hulp(middeltjes) en geduld gaat het bit indoen ook heus wel een keer lukken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 04:16

Marc heeft wel gelijk.
En een stukje natuurlijk overwicht kan ook nog wel eens helpen.
ik heb een beetje twijfel bij de TS, die een paard van 1.65 poy noemt. (dat valt niet meer binnen de ponymaat)
Gewoon kordaat laten zien wat je wilt, een paard wil duidelijkheid.
en bij klein meisje en groooote boooooze paard is het nog altijd, wie niet sterk is moet slim zijn.

*********rent weer naar de koei, pootjesblaas in beeld dus even kalf vangen***********

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:19

dianaw33 schreef:
...Maar jij bent vast geen 14 MarcR, en Lootte wel!
Lootte: vraag alsjeblieft hulp van een ervaren paardenmens, dit kun je echt niet alleen , als je zo blijft aanmodderen leer je je paard steeds meer verkeerd gedrag en wordt het steeds moelijker om nog met haar om te gaan.

Ik ben inderdaad een stuk ouder maar volgens mij heeft leeftijd niets te maken met hoe je met een paard omgaat.
Toen wij op zoek zijn gegaan naar "anders en beters" was dit op aangeven van mijn dochter, zij is de ruiter ik verzorg, die toen vijftien was en die voelde dat het anders en beter moest gaan.
Zij is toen op zoek gegaan naar informatie en is begonnen met grondwerk maar zonder begeleiding is dit moeilijk en dan zijn we op zoek gegaan naar hulp en hebben die gevonden bij onze huidige trainers.

Dat ze hulp moet vragen heb ik ook aangeraden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:37

Mallorka schreef:
Lootte is een meisje van 14, die pas een paar maanden bezig is met haar pony en ik ben een vrouw van bijna 50, die nog geen jaar voor het eerst met een paard bezig is.... en wij zijn juist blij met 'allerlei goede raad en trukjes' hoor :j
Om voor mezelf te spreken... natuurlijk verdiep ik me heus wel in de leef- en denkwereld van het paard en doe ik daar ook wel iets mee, maar hoezo zijn practische tips geen oplossing. Ik heb door hier veel te lezen en tips toe te passen al heel wat problemen/probleempjes met mijn niet al te makkelijke paard weten op te lossen.
Lootte, je hebt het al voor elkaar gekregen om haar helemaal zelf uit de wei te halen en het opzadelen lukt je nu ook al +:)+ Ikzelf vraag altijd heel veel aan andere paardenmensen, of ze me willen helpen of iets even voor willen doen. En vaak kijk ik dingetjes bij anderen af, maar ook probeer ik gewoon bepaalde dingen op mijn gevoel te doen. Succes, met wat hulp(middeltjes) en geduld gaat het bit indoen ook heus wel een keer lukken.

De meeste praktische tips zullen hulp bieden bij een specifiek probleem. Dit probleem is meestal een symptoom van een slechte rangorde relatie tussen paard en ruiter.
Als het probleem erger wordt of uitbreid naar andere facetten werkt de tip niet meer en moet er naar een volgende tip worden overgegaan..... tot alle tips niet meer helpen omdat men met een paard zit dat aan alles zijn voeten veegt en zijn zin doet. Omdat men het paard niet meer de baas kan verkoopt men het, koopt een ander en de cyclus begint weer opnieuw, hoeveel van deze verhalen staan er op Bokt ?

Als men een paard opvoed gaat men werken vanaf de basis aan een goed rangorde tussen paard en ruiter. Onderweg gebruikt men ook trukjes maar deze zijn tijdelijk en als men verder gaat in de opvoeding zullen ze geleidelijk verdwijnen.
Een goed opgevoed paard werkt voor zijn ruiter omdat hij weet " hij is mijn leider en ik vertrouw hem, hij zal altijd goed voor mij zorgen".
Dit verplicht de leider wel om dit dan ook te doen want als het paard merkt dat het niet zo is zal hij proberen om de rangorde terug om te keren.

De meeste mensen realiseren zich pas wat een goed opgevoed paard is als ze kennismaken met een en dan valt bij de meeste hun mond open van verbazing.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:57

De praktijk is helaas dat een probleem bijna nooit te maken heeft met rangorde, Marc, maar juist met onduidelijke signalen en verkeerde timing van belonen en straffen van eigenaar naar paard, waardoor het paard verkeerd (ongewenst) gedrag aanleert. Dominantie en rangorde zijn de meest misbruikte termen op dit forum en in paardrijdend Nederland, en zijn wetenschappelijk al lang achterhaald.
Maar goed, Lootte is idd 14, wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat een kind van 14 absoluut niet begrijpt wat jij, met je hele verhaal, waar of niet waar, bedoelt. Een kind van 14 heeft meer aan deskundige begeleiding zodat dingen niet nog verder kunnen escaleren.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:04

Theorie en praktijk gaan hand in hand bij de omgang met paarden, maar ook met paard rijden.
Ik moet zeggen dat sinds ik een paard heb, pas goed ben gaan begrijpen hoe het allemaal gaat met paarden.
Daarnaast ben ik veel informatie gaan opzoeken als ik iets niet goed begreep.

Ook heb ik 2 jaar terug een cursus (VAN) PAARDEN HOUDEN gevolgd bij ons op de (paarden)kliniek.
Ik moet zeggen dat ik daar heel veel van opgestoken heb. Cursisten van alle leeftijden(14 t/m 50 jaar) deden daar aan mee.
Zeker een aanrader voor beginnelingen/gevorderden om te doen.

Iedereen die met paarden(rijden) begint heeft wat hulp nodig, zo ook Lootte.

Goede begeleiding is onmisbaar en zo niet van levensbelang, wil het voor paard en ruiter veilig en leuk zijn.

En @Marc, ook ik heb mijn paard GELEERD om naast het krukje stil te staan, dat was in 1 week gepiept :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:00

dianaw33 schreef:
De praktijk is helaas dat een probleem bijna nooit te maken heeft met rangorde, Marc, maar juist met onduidelijke signalen en verkeerde timing van belonen en straffen van eigenaar naar paard, waardoor het paard verkeerd (ongewenst) gedrag aanleert. Dominantie en rangorde zijn de meest misbruikte termen op dit forum en in paardrijdend Nederland, en zijn wetenschappelijk al lang achterhaald.
Maar goed, Lootte is idd 14, wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat een kind van 14 absoluut niet begrijpt wat jij, met je hele verhaal, waar of niet waar, bedoelt. Een kind van 14 heeft meer aan deskundige begeleiding zodat dingen niet nog verder kunnen escaleren.

Onduidelijke signalen en verkeerde timing van belonen en straffen geeft een paard dat niet weet wat het moet doen en als reactie zal het paard ongewenst gedrag vertonen omdat het de leiding overneemt en hebben we dus een probleem met de rangorde.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:05

opoe46 schreef:
Theorie en praktijk gaan hand in hand bij de omgang met paarden, maar ook met paard rijden.
Ik moet zeggen dat sinds ik een paard heb, pas goed ben gaan begrijpen hoe het allemaal gaat met paarden.
Daarnaast ben ik veel informatie gaan opzoeken als ik iets niet goed begreep.

Ook heb ik 2 jaar terug een cursus (VAN) PAARDEN HOUDEN gevolgd bij ons op de (paarden)kliniek.
Ik moet zeggen dat ik daar heel veel van opgestoken heb. Cursisten van alle leeftijden(14 t/m 50 jaar) deden daar aan mee.
Zeker een aanrader voor beginnelingen/gevorderden om te doen.

Iedereen die met paarden(rijden) begint heeft wat hulp nodig, zo ook Lootte.

Goede begeleiding is onmisbaar en zo niet van levensbelang, wil het voor paard en ruiter veilig en leuk zijn.

En @Marc, ook ik heb mijn paard GELEERD om naast het krukje stil te staan, dat was in 1 week gepiept :+

Ik ben het met je eens en ik heb ook de raad gegeven om hulp te zoeken.
Door mijn uitleg wil ik haar doen nadenken over de wijze dat ze met haar pony moet omgaan.

Denk jij dat de vraagsteller, in de huidige situatie, haar pony kan leren om stil te staan als ze zijn bit wil in doen ? Ik denk het niet.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:25

@MarcR: Ik heb niets tegen je argument! Integendeel, besef van rangorde, opeisen van ruimte en basis kuddegedrag van paarden is iets wat elke paardeneigenaar moet kennen.

Echter, dit meisje komt met een klassieke beginnersvraag en is veertien. Een paard dat bij een klein meisje zijn hoofd net een beetje hoger houdt dan waar zij bij kan is niet een nieuwe kudde rangorde aan het afbakenen, dit paard maakt gewoon gebruik van de onhandigheid van de beginnende ruiter om even aan te klooien/misschien wat werk te vermijden. Neemt dat paard een stukje macht over van de ruiter? Ja. Maar dit probleem is op te lossen met oefening van de ruiter. Een beetje handigheid dat elk ervaren paardenmens heeft, maar waar beginnende ruiters vaak een stukje strijd moeten voeren.

Is het dan handig om een heel theoretisch verhaal te gaan houden (nogmaals: een goed verhaal, maar niet in deze vorm), of is het handiger om je even in te lezen in het probleem van de TSer en het profiel van de TSer. Lees de OP en schat in of jouw verhaal in deze vorm bij haar gaan aankomen.

Is het niet een stuk productiever als je jouw (altijd dezelfde gecopypaste) verhaal omschrijft naar de situatie van de TS en het geschatte niveau van TS? Nu we het toch hebben over signalen zenden en ontvangen (ok, het ging hierboven natuurlijk over zenden en ontvangen tussen paarden en mensen): er ontstaat een stuk minder ruis als zender zijn boodschap afstemt op de ontvanger.

Snappie? ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:38

Mikey, als ik zie hoeveel vragen en problemen er op Bokt staan en zie hoe mensen omgaan met hun paarden denk ik dat er niet veel ruiters zijn die besef hebben van rangorde, opeisen van ruimte en basis kuddegedrag van paarden.

Rangorde problemen beginnen steeds klein en als je daar niet fundamenteel iets aan doet escalleert het verder en loopt het uit de hand hand, dus is het in mijn ogen beter om onmiddelijk op een goede basis te beginnen.

Ik hoop dat ze als beginner nog open staat voor mijn "boodschap" en ik denk dat een jongere op deze leeftijd deze "boodschap" moet kunnen begrijpen : ga op zoek naar de nodige info in de richting die ik aangeef en zoek hulp om je paard goed op te voeden.
Hoe je dit opvoeden in de praktijk moet doen kan je hier niet uitleggen dat is veel te omvattend en als je specifieke problemen gaan aanpakken verval je terug in het "trukjes" werk : je doet iets aan de symptomen maar je veranderd niets aan de onderliggende basisoorzaak.

Een andere oorsprong van ruis in een communicatie is er als een ontvanger de boodschap niet wil horen omdat ze te confronterend is of niet hun kraam past.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:45

Ik heb er weinig aan toe te voegen, maar wil wel complimenten maken voor deze wijze reactie!

MarcR schreef:
Als je leert paardrijden wordt er meestal weinig aandacht besteed aan hoe je met een paard moet omgaan.
Om gemakkelijker met een paard om te gaan moet je je paard "opvoeden" maar daarvoor moet je je verdiepen in hun leef- en denkwereld.
Paarden hebben een eigen leef- en denkwereld die sterk verschild van de onze, hun handelen wordt vooral door twee aspecten bepaald : paarden zijn prooidieren en kuddedieren.
Prooidieren wil zeggen dat hun belangrijkste verdediging vluchten is, dus een paard dat opgeschrikt wordt gaan op de loop.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.

Vooral het kudde gedrag kan je gebruiken om beter met je paard om te gaan, een paard luistert naar zijn leider, omdat zijn leven ervan afhangt, dus als jij je leert gedragen zoals een kudde leider zal jou paard veel beter naar je luisteren.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte.
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.
[/quote]

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:04

Xingrid schreef:
Ik heb er weinig aan toe te voegen, maar wil wel complimenten maken voor deze wijze reactie!

Dank u

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:10

en ik vraag mij af hoeveel een 14 jarig meisje hier nog van begrijpt...
Ik raad haar aan gewoon even wat hulp te zoeken,of haar moeder leren even te helpen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:18

geerke schreef:
en ik vraag mij af hoeveel een 14 jarig meisje hier nog van begrijpt...
Ik raad haar aan gewoon even wat hulp te zoeken,of haar moeder leren even te helpen.

helemaal mee eens, het zou voor haar fijn zijn als een meer ervaren iemand haar even helpt.
mischien toch even aan de instruktie vragen of ze kan helpen bij je probleem.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:24

Mijnes had ook nooit zo heel veel zin om het bit aan te nemen. Die gooide zijn hoofd niet naar boven maar hield zijn kaken gewoon stijf op elkaar.

Dat was heel snel opgelost door samen met het bit een snoepje te geven. Zijn mond ging automatisch open voor het snoepje, en het bit schoof ik er gewoon gelijk achteraan.

Tja... opvoedkundig correct of omkoperij... dier was 18, en prima opgevoed, dit was gewoon een afspraak tussen ons twee en die werkte perfect.

TS: heb je de mogelijkheid om gewoon eens te gaan oefenen met bit + snoepje zonder dat je daarna gelijk moet gaan rijden? Dus gewoon paard uit de wei en op je gemakje beetje gaan rommelen?

riannemitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:29

meid rustig aan alles met de tijd,
zodra je de vertrouwen van je paard hebt dan komt alles wel goed!

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 19:19

Abeltje77 schreef:
Mijnes had ook nooit zo heel veel zin om het bit aan te nemen. Die gooide zijn hoofd niet naar boven maar hield zijn kaken gewoon stijf op elkaar.

Dat was heel snel opgelost door samen met het bit een snoepje te geven. Zijn mond ging automatisch open voor het snoepje, en het bit schoof ik er gewoon gelijk achteraan.

Tja... opvoedkundig correct of omkoperij... dier was 18, en prima opgevoed, dit was gewoon een afspraak tussen ons twee en die werkte perfect.

TS: heb je de mogelijkheid om gewoon eens te gaan oefenen met bit + snoepje zonder dat je daarna gelijk moet gaan rijden? Dus gewoon paard uit de wei en op je gemakje beetje gaan rommelen?

Ik heb niet echt de mogelijkheid om te oefenen. Ik rijd op een manege en rijd altijd op dezelfde dag en hetzelfde uur en als ik eens wil gaan oefenen is het moeilijk want er rijden ook andere op en door de week is het heel moeilijk door school enz.