paard loopt me overal achterna

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haloa10

paard loopt me overal achterna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:04

ik heb een verzorgpaard een 2 jarige merrie een fries.
maar die is nu naar een tijdje zo aan mij gehecht geraakt dat hij me niet met rust laat.
en mij echt overal acherna loopt en er zit nog een shetje bij en een ander paard.
en als ik die andere 2 wil hebben en het paard loopt me overal acherna kan ik die niet pakken want dan bijten ze elkaar of trappen ze naar elkaar.
ik heb al geprobeert hem gewoon weg te jagen ik ben zelfs 1 keer de wei in gegaan met een zweep toen ik stro in het huisje moest leggen omdat zij ook helemaal geen respect voor mij heeft en mij dan gewoon omver loopt wat kan ik doen ???

Jacco_Hind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:09

Je zegt het zelf al. De friese merrie heeft geen respect voor je. Respect krijg je niet zomaar. Grondwerk is het goede woord! Daarmee leer je de juiste verhouding tussen jou en je verzorgpaard. Even googlen voor uitgebreidere informatie.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:55

En ik zou voorlopig zeker een zweepje gebruikje om ze op afstand te houden!

Shrrrn

Re: paard loopt me overal achterna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:04

Hij moet weten waar hij staat in de rangorde volgens mij denkt hij nu dat hij de baas is en dat moet je zeker verkomen. Grondwerk is erg fijn om je zelf wat hoger in de rangorde te plaatsen zodat jij wat meer respect krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:11

Ach achterna lopen is niet erg opzich. Kun je leuke dingen mee doen. (Zie os :D)
Maar ze moeten idd wel leren om uit jou ruimte te blijven. Touwtje mee en daarmee om je heen zwaaien, rustig zoals een paardenstaart. Komt ie toch binnen bereik, dan geef je 'm een zwieper, hoppa!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:18

Volgens mij zou je met wat eenvoudige grondwerk oefeningen al een heel eind komen met je paard. Een zweep zou ik niet gebruiken, maar een touwtje oid. Ik neem zelf meestal ook een (halster)touwtje mee de wei in.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:54

haha mijn friesje van 5 is ook zo gek op me en ik ook op hem hoor <3

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:23

oke ik zal veel proberen te werken met grondwerk en kijken of het helpt.
bedankt voor het reageren en idd friesen zijn wel vaker zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:27

mischien moet je je eens verdiepen in een join-up, en kijken of dat voor verbetering kan zorgen.

haloa10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:24

maar voor een join-up moet je een ronde bak hebben of zo en dat is er niet anders had ik dat misschien ook wel geprobeert want het lijkt me ook dat dat zou kunnen werken maar dat gaat dus ook niet echt

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:41

MarlindeRooz schreef:
mischien moet je je eens verdiepen in een join-up, en kijken of dat voor verbetering kan zorgen.

Ja, een JU! Moet je zeker proberen! Daar los je nl al je problemen mee op! :roll: (Niet dus)
Ik ben helemaal geen fan van een JU, maar als je het zo graag wilt proberen moet je dat met een ervaren persoon doen, en zeker niet alleen.

Mijn merrie loopt ook áltijd achter me aan te drentelen.. En dat is niet zo erg hoor, zolang ze uit mijn buurt blijft. (al is het soms erg vervelend)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:13

als ik jou was zou ik je inderdaad maar
eens gaan verdiepen in een join-up.
maar het is echt respectloos van je
paard. dit deed mijn vorige verzorgpony
ook het werd zo erg dat ze op gegeven
moment dat er geen paadren meer bij
mij in de buurt mochten komen.
we hebbe besloten dat 1 iemand haar gewoon vasthoud
en haar liet kijken als ik naar een
ander paard toe liep na een tijdje
is dit wel minder geworden , we wouden
verder gaan met het heleaal af te
leren maar toen werd ze verkocht.
maar het heeft zeker geholpen.

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:55

xjesssicaa schreef:
als ik jou was zou ik je inderdaad maar
eens gaan verdiepen in een join-up.

Ja, maar zorg dan wel dat je er iemand bij hebt die er ook daadwerkelijk het verstand van heeft. Anders bereik je er niks mee.
Inderdaad kan grondwerk al een heel verschil maken. Wel even goed in verdiepen. ^^

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:36

Ik zou persoonlijk zelf niet zo snel een join up gaan proberen, alleen als er iemand bij is met écht verstand. Echter zou ik dat niet de oplossing vinden.
Wat grondwerk kan ook helpen, duidelijk afstand geven, oefenen en je grezen aangeven!
Succes!

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:38

Ik zou hulp zoeken, en bezig gaan met het grondwerk, het paard moet je gaan respecteren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:45

Zo te horen "claimt" dat paard jou behoorlijk. Da's niet direct een teken van aanhankelijkheid, dattie je leuk vindt zeg maar, maar hij zegt dan meer naar de andere paarden toe, dat jij "zijn bezit" bent.

Lijkt mij dat je hem duidelijk moet maken dat je dat NIET bent. Maar daar zou ik een beetje mee uitkijken. Niet zonder zweepje de wei in. Telkens als hij naar je toe komt zorgen dat je niet wegloopt of achteruit loopt, maar stuur in plaats daarvan HEM terug en doe dat elke keer (en blijf dat doen) als hij te dicht bij je komt. Hij zal zich dan misschien op de andere paarden afreageren, daar kun je weinig aan doen , maar zorg in elk geval dat hij niet denkt dat je zijn bezit bent.

Wel uitkijken hoor!

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:47

grondwerk is idd een goed idee !
misschien een maatje voor haar (kopen) ?
misschien dat ze je met rust laat als ze een vriendje heeft in het land.

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:06

grondwerk is idd een optie

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:15

mijn ruin van 4 jaar loopt ook de hele tijd achter me aan maar ik kan wel de pony uit de bak/wei halen als hij erbij in staat..hij weet ook donders goed dat als hij te onbenullig doet en mij bijna omver loopt dat ik een zweepje of een touwtje erbij pak om hem iets aan de kant te jagen.hij is nu zover dat hij los naast mij loopt en eigenlijk achter(naast)mijn schouder blijft.als ik stil sta staat hij ook stil.loop ik een pas achteruit loopt hij ook achteruit.dit heeft wel even tijd gekost,maar ik heb hem gekocht als 2,5 jarige dus meer kon ik ook niet met hem doen en ben hier dus meebezig gegaan.

ik vind altijd je paard hoeft niet voor je weg te lopen maar ook niet over je heen!!

als ik jou was zou ik inderdaad iets van grondwerk gaan doen zodat ze meer respect voor je krijgt want zo te lezen heeft ze dat totaal niet..die van mij is ook een echte ondeugd en in het begin kon ik niet eens met hem aan normaal naast hem lopen zonder dat hij zowat over me heen liep of me begon te happen..hij had af en toe dus ook totaal geen respect voor me dat heb ik nu gewonnen en nu gaat het goed.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:23

Even voor de duidelijkheid.
Ik heb begrepen dat als een paard je bv. in de bak telkens in de gaten houdt, en je volgt als je gaat lopen (maar natuurlijk wel stopt als jij ook stopt), dat dat een teken is dat hij je accepteert / ziet als baas/meerdere. Of is dat fout?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:01

'k heb wel eens gehoord dat je je groot moet maken en een van je benen naar achter moet optillen, dat doen paarden als ze zeggen 'blijf op die afstand', geloof ik.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:24

Heb je zelf ervaring met grondwerk? Want als je daar aan gaat beginnen en je doet het verkeerd, leert je paard juist dat hij de leider is ipv jij.

Zou dus wel hulp inschakelen als je hier geen ervaring mee hebt, zeker bij zo'n jong beestje.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:43

zomer09 schreef:
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb begrepen dat als een paard je bv. in de bak telkens in de gaten houdt, en je volgt als je gaat lopen (maar natuurlijk wel stopt als jij ook stopt), dat dat een teken is dat hij je accepteert / ziet als baas/meerdere. Of is dat fout?

Klopt dit nu of niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:47

Als er maar voldoende ruimte tussen zit, dus je paard blijft uit jou ruimte.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:25

Annemijnn schreef:
grondwerk is idd een goed idee !
misschien een maatje voor haar (kopen) ?
misschien dat ze je met rust laat als ze een vriendje heeft in het land.

er staan al 2 andere paarden bij in.