Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:33

Ik ga zondag voor het eerst naar een "echte" wedstrijd met mijn merrie. Nu is ze wel een hittepitje, en kan ze best moeilijk doen met het aandoen van het hoofdstel. Ik zie het dus niet echt zitten om haar hoofdstel aan te doen op de vrachtwagen, maar wil haar ook niet eraf halen met een halstertje om dan naast de vrachtwagen te wisselen.

Wat denken jullie ervan moest ik thuis al het hoofdstel aandoen (teugels eraf) en een halstertje eroverheen, en haar zo meeneem? Dan hoef ik op het terrein enkel het halster af te doen en heb ik toch meteen controle.. (is mijn redenering)

We moeten maar een klein halfuurtje rijden en ik start in het begin van de dag dus verwacht weinig vertragingen, waardoor ze alles samen (inladen, naar de wedstrijd rijden, inrijden en proefje) zo'n 2u haar bitje zou inhebben.

Te lang? Niet veilig? Of wel handig als ze druk en sterk wordt?

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:35

Kun je het hoofdstel niet in de trailer omdoen?
Dus pas als je op wedstrijd bent? Hoeft ze niet de hele weg met hoofdstel in.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:35

Heb ik ook wel eens gedaan hoor, geen problemen mee gehad.
Wel even kijken of ze nergens aan kan blijven haken in de trailer (maar dat zou met alleen halster ook al zo zijn)

denice

Re: Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:36

Precies, doe haar hoofdstel in als ze nog op de trailer staat?

NiKip

Ik denk dat het wel een slim idee is. Je voorkomt zo een hoop stress op het wedstrijdterrein en ik denk dat dat voor jullie allebei een voordeel is ;)

Jockey_my

Misschien kun je kijken voor bakstukken met klipjes, dan hoef je alleen nog maar het bit in te doen in de trailer en kan je paard wel gewoon hooi eten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:37

Ja hoor, kun je gewoon doen zo :-) Wel je halster inderdaad over je hoofdstel.

Vjestagirl

Ik zou het niet doen. Er hoeft maar 1 pennetje ergens in je trailer iets uit te steken en je paard kan blijven haken, wat ik persoonlijk met bit nog net wat linker vindt dan met het halster.

Ik zou gewoon daar je paard op de vrachtwagen het hoofdstel om doen, niet te moeilijk over denken. Die van mij is ook best jolig, maar die doe ik ook altijd naast de trailer gewoon haar hoofdstel om. Teugels om de hals hangen, dan het halster naar voren halen en zodra de neus eruit is direct ook om de nek heen doen en dan gewoon bit in.

Sees

Dan kan ze onderweg dus niet eten? Het is gelukkig niet zo ver maar is het niet beter haar tóch aan te wennen op het terrein op te zadelen?

Veel succes trouwens!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:38

Onderweg niet eten voor een ritje van 20 minuten lijkt mij het probleem niet zo :-)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:38

Over dat hooi eten had ik nog niet nagedacht... Dat zou wel eens lastig kunnen worden. Mits ze hooi krijgt ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:46

Ik doe altijd thuis het hoofdstel aan, geen enkel probleem. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:49

Ik zou het gewoon omdoen als jij je daar goed bij voelt

Onze paarden krijgen nooit eten op de trailer alleen jonkie's als ze er voor het eerst opstaan krijgen ze hooi verder krijgen ze nooit wat of we nu 1 uur of 5 minutjes rijden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:55

GG echt? Grappig, die van mij krijgen juist altijd hooi/kuil. Nu is een half uurtje idd niet ver rijden maar ik zou gewoon geen paard willen dat je niet op kan zadelen op het terrein :o . Ik zou daar dus energie in steken om dat te oefenen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:00

De mijne ook, altijd te eten, hoe lang of hoe kort ze er nou op moeten staan. Hooinet gaat vaak ook leeg.

Sterker nog, op de keuring als we echt een dag bezig zijn zet ik altijd een prikweitje uit en mag ze lekker grazen achter de trailer.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:01

Ik deed bij Amber ook voor de keuring haar hoofdstel thuis om, halster erover en klaar. Ze kreeg dan onderweg geen hooinet. Of in de trailer het hoofdstel aandoen wil ook wel helpen.
Ik ben geen grote voorstander om tijdens een redelijke reis het hoofdstel thuis al aan te doen.
Bij Donna doe ik het weleens, volledig opgezadeld op de wagen, maar dan ben ik 5 min. met de trailer onderweg en hoef ik alleen te trainen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:01

ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen :?
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard

leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan

ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?

als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:02

Ja echt
Naja alles moet geleerd worden hier gaan ze van jongs af aan mee met de trailer en worden op het terein opgezadelt dit word eerst geoefend
rijden naar de club en in de hallen op en afzadelen enz

Neuh waarom zouden ze eten moeten op de trailer als je ze dan eens niets geeft worden ze stront irritand
Maar dat ligt ook aan je paard en hoeveel je er hebt en vervoert

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:02

Mij lijkt het syptoombestrijding, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En als je niet wil dat je paard een beetje stress zou kunnen hebben, dan kun je ook eerst meedoen aan een onderlinge. ;)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:03

Ik doe het ook altijd op de wagen. Paarden gaan gewoon aan het halster mee, en worden aan het hoofdstel afgeladen. Dit vind ik de fijnste manier :)

Apple

Zo voor de eerste keer op wedstrijd zou ik doen wat op dat moment veilig lijkt en het minste stress voor alle partijen oplevert: in dit geval dus hoofdstel op in de trailer en halster eroverheen.

Als je wat vaker met de trailer op pad bent gegaan kun je eens kijken naar hoofdstel in doen op de trailer en later nog helemaal opzadelen op wedstrijdterrein. Hangt er helemaal vanaf hoe het gaat.

Vjestagirl

Gentlegiant schreef:
Ja echt
Naja alles moet geleerd worden hier gaan ze van jongs af aan mee met de trailer en worden op het terein opgezadelt dit word eerst geoefend
rijden naar de club en in de hallen op en afzadelen enz

Neuh waarom zouden ze eten moeten op de trailer als je ze dan eens niets geeft worden ze stront irritand
Maar dat ligt ook aan je paard en hoeveel je er hebt en vervoert

Dus zorgen dat je ze nooit niets hoeft te geven :). Ik zorg dat ik altijd een 2de vol hooinet achterin de auto heb liggen (in 2 vuilniszakken) zodat er altijd ook op de terugweg wat te eten is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:04

Ja hoor, gewoon doen, teugels in de keelriem draaien, kan haast niet misgaan... Toch fijn voor jullie allebei als je er dan eenmaal bent!
Deed het zelf ook wel als ik naar les ging, thuis opzadelen, dekentje er over, halster over het hoofdstel en gaan met die banaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:05

spatter schreef:
ben ik nou de enige die zich afvraagd wat TS op concours doet als ze nog niet eens haar paard normaal een hoofdstel om kan doen :?
als dat op de wagen zelfs een probleem is zou ik maar eens wat grondwerk gaan doen met dat paard

leer je paard eerst manieren voordat je van huis gaat, oefen desnoods het hoofdstel om doen op de wagen zodat dat tenminste normaal gaat
maar zelfs dat vind ik van de gekke, gewoon opvoeden zo'n paard en dan pas van huis
als het thuis goed gaat naar de rijhal in de buurt en daar oefenen, net zolang totdat zulke basis-dingen vanzelf gaan

ga je ook met zadel op haar rug van huis of krijg je dat wel gedaan op locatie?

als het zo'n ittepetit is zou ik zeker hooi geven in de trailer/wagen, dan blijft ze tenminste rustig

Er staat toch niet dat ze het niet kan, er staat dat ze eerst wil kijken hoe haar paard reageert...
En dat weet je alleen door te gaan, en als dat op deze manier opgelost kan worden, heel erg fijn!

Voor hetzelfde geld is de merrie helemaal overdonderd en zet ze geen stap verkeerd. Elk paard reageert anders, en als je niet gewoon gaat, kom je er nooit achter.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:07

Bovendien scheelt dit wat stress voor jezelf, de eerste wedstrijd is sowieso al spannend genoeg. :)