mag ik met een trailer rijden zo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

mag ik met een trailer rijden zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:52

Hoi!

Ik vraag me het volgende af,en bokt zit vol knappe koppen! :D

Ik rijd met een auto van 1488 kilo. Ledig gewicht is dat.
Trailer en paard erin wegen samen 1000-1100 kilo.
Het is een anderhalfpaards trailer.

Mag ik met enkel mijn B rijbewijs rijden?

(E rijbewijs ben ik net voor gezakt := )

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:54

Nee helaas niet. Je zal hiervoor toch je E-rijbewijs moeten halen.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:54

Tot 750 kg. hoef je geen extra rijbewijs te hebben, hierboven wel (BE dus) . Je zit boven deze norm , helaas :(

denice

Re: mag ik met een trailer rijden zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:55

Aah jammer! Maar ik dacht dat er een regel wat om het E rijbewijs te omzeilen?

Als je auto maar zwaarder is dan het te trekken gewicht?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:55

Volgens mij heb je wel een regel dat als je auto zwaarder is dat je geen E nodig heb maar weet ff niet meer hoe het zit! Maar is het wel verstandig om te gaan rijden zo als je met alleen een aanhanger al zakt :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:58

Hahaha. Daar heb je een punt Eciara! :=

Ik ben niet gezakt omdat ik het niet kon, maar omdat het gewoon verkeerd ging op dat moment ( je zal nu wel denken, jaajaa :+ )

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:59

Raad je aan om op de volgende sites te kijken http://www.ANWB.nl en http://www.CBR.nl en idd je mag met enkel je B rijbewijs niet rijden. Als je wel doet riskeer je een fikse boete, mag je niet verder rijden en moet je zorgen dat er iemand anders snel naar je toekomt met wel BE rijbewijs. Een gewaarschuwd mens telt voor twee lijkt me!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:00

Haha :P

Ik hoorde ook van iemand dat je wel met een kleine vrachtwagen (voor paarden) mag rijden, maar geen idee of dit klopt?

ps. Je kan ook zo'n "haal je BE-rijbewijs in 1 dag" cursus doen he ? ;)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:01

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:01

Uit het theorieboek:

Als de toegestane maximummassa van de aanhangwagen meer is dan 750kg., is rijbewijs E slechts onder 2 voorwaarden niet verplicht. Deze voorwaarden zijn:
- de toegestane maximummassa van de aanhangwagen moet lager zijn dan de ledige massa van de auto die de aanhangwagen trekt.
- de toegestane maximummassa van de auto en de aanhangwagen mag als samenstel niet boven de 3500kg. uitkomen.

Wordt aan deze 2 voorwaarden niet voldaan, dan is rijbewijs E verlicht achter B.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:03

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:03

Als de ledige auto zwaarder is als de trailer met maximale laadvermogen en samen is het gewicht niet hoger dan 3500 kilo, dan mag je met alleen B rijbewijs rijden.

Dit is de officiele regel, stond laatst ook in de paardenkrant extra.

Dus jij mag met B rijbewijs de trailer trekken.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:05

@wiseguy: idd dat klopt

Je moet er echter wel op letten dus dat je trailer plus maixmaallaadgewicht moet nemen voor die berekening en dus niet wat je die dag toevallig op de trailer hebt staan.

Dus TS, wat isje trailer incl. max. laadgewicht? Is dat lager dan de 1488 kg van de auto? Ja? Dan mag je dus wel met je combinatie rijden zonder E, want de totale combinatie is dan niet zwaarder dan 3500 kg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:05

Wat in de post boven mij gezegd wordt klopt idd. Je moet er alleen wel rekening meehouden, dat de politie uit gaat van het ledig gewicht van je trailer vermeerderd met het laadvermogen ( dus wat hij mag laden op het kentekenbewijs ). En dan maakt het niet uit of je er twee paarden in hebt staan of helemaal niets.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:10

Volgens mij is er geen enkele politie agent op de hoogte van deze regel.
Ik ken er meerdere en geen één heeft mij kunnen vertellen hoe deze regel zit.

Maar in de paardenkrant extra stond ook dat als de trailer dan toch te zwaar is dan is er alleen een administratieve handeling nodig om op het papier van de trailer en maximale laadvermogen aan te passen. Dus als jouw trailer incl laadvermogen 1500 kg is, en je mag maar 1400 kg trekken.. dan pas je dat op papier gewoon aan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:10

PaysBas schreef:
Raad je aan om op de volgende sites te kijken http://www.ANWB.nl en http://www.CBR.nl en idd je mag met enkel je B rijbewijs niet rijden. Als je wel doet riskeer je een fikse boete, mag je niet verder rijden en moet je zorgen dat er iemand anders snel naar je toekomt met wel BE rijbewijs. Een gewaarschuwd mens telt voor twee lijkt me!

Heb je de sites zelf wel gelezen?
Schorppie zegt het helemaal goed.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:13

Als het maximale laadgewicht van jouw trailer onder het ledig gewicht van de auto blijft mag je de trailer trekken zonder E rijbewijs.

Ik rijd ook onze anderhalfpaardstrailer zonder E rijbewijs; voorbeeldje:

Mijn auto weegt 1415 kilo, mijn trailer weegt leeg 530 kilo en mag tot 1300 kilo geladen worden:
1415 + 1300 = 1750 kilo dus blijft onder het maximale van 3500 kilo.

Ik heb een uitdraai gemaakt van de regels zoals ze bij het RDW beschreven staan, deze print heb ik bij mijn autopapieren zitten, omdat in de praktijk blijkt dat de politie ook niet altijd de regels weet ;)

Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:14

schorppie schreef:

Maar in de paardenkrant extra stond ook dat als de trailer dan toch te zwaar is dan is er alleen een administratieve handeling nodig om op het papier van de trailer en maximale laadvermogen aan te passen. Dus als jouw trailer incl laadvermogen 1500 kg is, en je mag maar 1400 kg trekken.. dan pas je dat op papier gewoon aan.

En hoe pas ik dit dan aan?

Ik heb geen ide wat een anderhalfpaardstrailer max. mag laden, maar ik denk zo, dat dit toaalgewicht wel boven de 1500 kg uit zal komen?

Bedankt voor je uitleg!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:15

Je moet inderdaad even kijken naar wat het maximum laadgewicht van je trailer is, je kan er nu wel 1100 kilo in vervoeren maar stel dat het maximum laadgewicht van je trailer 2000 kilo is (ik zeg maar wat) dan moet je deze laten terugkeuren voor het mag

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:15

Maar het is dus niet zo:

gewicht trailer+te laden gewicht moet minder zijn dan de auto ledig?

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:16

denice schreef:
schorppie schreef:

En hoe pas ik dit dan aan?

Ik heb geen ide wat een anderhalfpaardstrailer max. mag laden, maar ik denk zo, dat dit toaalgewicht wel boven de 1500 kg uit zal komen?

Bedankt voor je uitleg!

Terug laten keuren kun je bij RDW doen denk ik. Heb je geen kentekenbewijs van de trailer? Daar staat op wat de trailer leeg weegt en wat er maximaal geladen mag worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:17

Kiichi schreef:
ps. Je kan ook zo'n "haal je BE-rijbewijs in 1 dag" cursus doen he ? ;)

Heb ik gedaan, ging prima, maar was aan het einde van de dag helemaal op van de inspanningen en nieuwe dingen. Kostte een hoop geld en zakken was niet perse nodig!

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:17

schorppie schreef:

In Nederland is er minstens een politie agent die op de hoogte is van deze regel :D
Ben vorig jaar aangehouden ter controle:
Ik reed met de volgende combinatie met alleen B-rijbewijss; auto, ledig gewicht 1360 kg, trailer max. laadvermogen van 1200 kg.
Dit was volgens de regels, dus mocht doorrijden!

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:18

denice schreef:
Maar het is dus niet zo:

gewicht trailer+te laden gewicht moet minder zijn dan de auto ledig?

Op mijn kentekenbewijs staat: Maximum massa voertuig 1300 kg. Dit betekent dat de trailer inclusief lading maximaal 1300 kg mag wegen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:19

Daantje: heb ik wel maar niet hier thuis. Ik ga het meteen bekijken morgen. Spannend :=

Eventueel de trailer terug laten keuren, maar dan mag je hem natuurlijk ook officieel niet meer zwaarder laden?

Het is een anderhalfpaardstrailer, wel wat ouder. Geen idee wat de max. lading is, wij hebben niet zulke grote ponys dus daar letten we nooit op :)