De overstap van B naar L1.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

De overstap van B naar L1.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:25

Hallo bokkers,

Vandaag heb ik mijn laatste 2 winstpunten gereden om de officiële overstap te kunnen maken naar het L1. Echter wil ik nog wel even B blijven rijden omdat de impuls mist en het wijken soms niet helemaal soepel verloopt.

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met de overstap van B naar L?
En met hoeveel winstpunten jullie over zijn gegaan.

Barst los! :D

Flevolander

Re: De overstap van B naar L1.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:40

Ik denk dat je vooral moet kijken hoe je je winstpunten bij elkaar gereden hebt. Als je steeds met net 180 een winstpuntje reed in de B heb je dikke kans dat je straks in het L tegen de lamp loopt om het zo maar te zeggen. De overstap is niet heel groot, echter komen de oefeningen net iets sneller achter elkaar dan dat je gewend bent in het B en dat is wel iets om rekening mee te houden.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:44

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je laatste punten. Mijn paard en ik hebben nu ook 12 punten in de B gehaald, maar voordat ik de overstap maak, wil ik er in de training in ieder geval wel al een goed gevoel over hebben.

Misschien idee om de L1 proef eens te oefenen en en dan te kijken of jullie het aan kunnen en je er zelf een goed gevoel over hebt.

Succes!

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:48

Ik heb met alle paarden pas de overstap gemaakt als ik een keer dik in de 190 had gereden ofzo, want als een jury jou 196 punten geeft zegt hij daar eigenlijk mee: Jij bent zeker klaar voor het L1!! Maarja wanneer jiij zoals eerder door flevolander werd gezegt elke keer 180 rijd.. ja dan dus niet. ik reed met mijn laatste overstap op mijn laatste wedstrijd 202 punten, dus toen wist ik zeker dat ze er klaar voor was.

succes in het L1!!!!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:51

ehhm , niet echt anders , nouja ipv 210, 200 ahahahah. Maargoed , ik ben niet zo een ster in wijken , gaat steeds beter want we hadden een scheef zadel ofseu......

Succes in het L1 !!!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:19

We hebben eigenlijk altijd wel prijs en rijden ook nog weleens punten hoger dan 200. Ik vind het alleen beetje moeilijk inschatten, ik zal eens thuis een L proef rijden en inderdaad kijken wat voor gevoel ik erbij heb! :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:29

Start anders eens HC L1, bevalt het dan niet, kun je altijd de B nog verder rijden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

Romytjuuh schreef:
We hebben eigenlijk altijd wel prijs en rijden ook nog weleens punten hoger dan 200. Ik vind het alleen beetje moeilijk inschatten, ik zal eens thuis een L proef rijden en inderdaad kijken wat voor gevoel ik erbij heb! :)

Hup naar het L dus..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:00

ik vind ook dat als je in de B hoge punten kan rijden (lees 190) je sneller kan overstappen naar de L1.
als je echt puntjes moet verzamelen in de B ben ben je naar mijn mening dus ook niet klaar voor de L, want dan komt alles net even sneller+ wijken.

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:47

pfff ik heb nog wel even te gaan. heb net m'n eerste echte wedstrijd gereden. 2 proeven gereden, 2 x 182 punten gehaald. :D

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:12

@ irimon: hardstikke netjes voor de eerste westrijd hoor! Gefeliciteerd.

Zelf ben ik ook van mening dat je in je huidige klasse wat hoger moet scoren voordat je klaarbent voor een hogere klasse. Niet alleen omdat je dan rijtechnisch er meer klaar voor bent, die hogere punten kan ook net dat beetje meer zelfvertrouwen geven.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

Gefeliciteerd met je winstpunten.

De overstap van B naar L1 is niet zo groot.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb met het vorige paard wat ik starte ruim een jaar in de B rondgehobbeld. pas toen ik echt constant hoge punten reed (en na de kampioenschappen) ben ik overgestapt naar het L1.

Met mijn huidige wedstrijdpaard ben ik in bijna alle klasses vrijwel direct overgestapt. Puur om het feit dat ie het aankon en met succes. Ik train thuis altijd 1 a 2 niveau's hoger als de klasse waarin ik start.
En inderdaad, start een keertje HC. als je dan goed scoort weet je dat je over kunt. scoor je slecht dan weet je dat je nog ff moet blijven hangen :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:28

Dat HC is inderdaad wel een goed idee, heb zojuist even L1 proefje opgenomen, die ga ik zo even oefenen eens kijken hoe we het er van afbrengen. :)

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:52

En hoe is het gegaan met oefenen?

Ik ga dinsdag een L1 proef oefenen met mijn instructrice om te kijken hoe het gaat en of ik het zelf wat vind.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:04

Ja ben ook benieuwd hoe het oefenen je vergaan is! Ik las bovenstaand bericht over de punten die je tot nu toe gereden hebt.. als jij zelfs regelmatig in de 200 punten rijd zou ik me niet zo druk maken en gewoon lekker de overstap maken naar het L1, niks aan het handje lijkt me. En stel dat bijvoorbeeld het wijken niet nog niet helemaal lukt zoals het hoort. Dat wijken zijn maar 2 te beoordelen punten in je proef he..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:18

Mijn paard begon zich te vervelen in de B, dus ik was blij toen ik genoeg punten had om over te gaan.
Nu moet mijn paard wat meer nadenken en nu gaat het steeds beter.
Op zich vind ik de L1 niet zo heel veel moeilijker als de B.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:22

Zojuist wat getraind, het ging heel netjes. Volte middengalop, wijken en halthouden even herhaald, dat ging eigenlijk allemaal keurig. We hebben alleen nog wat moeite met soepel wijken. Ik moet hem tussendoor nog weleens rechtstellen omdat hij dan gewoon door me been loopt. Maar dat is een punt waar je goed op kunt trainen. Ik heb er wel vertrouwen in! :) Bedankt voor alle ervaringen en reacties.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:38

ik heb in juli mijn overstap gemaakt naar de L1, ik had 10 puntjes en ben gelijk over gegaan omdat ik dat graag wilde :) en natuurlijk omdat het best lekker ging (mag nu alweer bijna L2) het verschilt echt per paard en per ruiter :)

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:40

Op zich is het wijken maar over 2 onderdelen, mocht dat nog niet zo goed gaan kan je natuurlijk met andere onderdelen nog wel makkelijk je punten ophalen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:44

Flevolander schreef:
Ik denk dat je vooral moet kijken hoe je je winstpunten bij elkaar gereden hebt. Als je steeds met net 180 een winstpuntje reed in de B heb je dikke kans dat je straks in het L tegen de lamp loopt om het zo maar te zeggen. De overstap is niet heel groot, echter komen de oefeningen net iets sneller achter elkaar dan dat je gewend bent in het B en dat is wel iets om rekening mee te houden.

of juist niet ;)
ik heb de overstap met 10 wps gehaald...
die wps heb ik met moeite gehaald in de b,
ik zat vaker rond de 170 of lager dan dat ik een wps haalde,
en waarom?
door blesures van mij hebben mijn paard en ik 3 jaar in de b gereden,
na al dat getrain enz, kende hij de b proeven uit zijn hoofd :P
en werd hij thuis al richting l1/l2 getraind...
die proeven waren dus appeltje eitje, en hij kende ze,
dus ging er mooi een groot ander festijn van maken(lees circus act met omhoog komen stuiteren enz)
iedereen rade het me af precies om het geen wat ik net gequote heb.
echter heb ik lekker eigenwijs toch de overstap gemaakt,
en ques wat?
ik 3 wedstrijden 3 wps gereden :j
juist omdat hij nu wel zijn kop er bij moet houden ;)

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:34

Ik ga over naar een volgende klasse als deze punten kloppen:

- laatste aantal wedstrijden rond de 2 wp gereden
- mijn pony moet de proef begrijpen (vd huidige klasse)
-de basis van mijn pony moet onder controle zijn, zoals schakelen overgangen en moet de kuithulpen begrijpen
- vervolgens mag mijn pony niet voor het blok gezet worden wanneer ik naar een volgende klasse ga, de nieuwe onderdelen moeten ze snappen

Heel veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:05

Hier nog een eigenwijsje..

Ik vind B proeven echt dramatisch, vraag me niet waarom, maar als ik ze voor moet lezen, z
itten mijn tenen al krom in mijn schoenen.
Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.

Tja, dan heb je een nieuw paard.
Dan zou je zeggen begin in het B, maar heb die toch maar overgeslagen.
Ben dus L1 gaat starten met een paard dat niet kan wijken, nog niet altijd recht gesteld loopt,
nog te veel op de voorhand en te diep.
(nou klinkt het erger dan het in werkelijkheid is, maar zo voelt het voor mij.)
Echter ik realiseerde me ook dat hij wel redelijk normaal een L1 proef kon lopen,
ondanks die manco's.

Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je op wedstrijd gaat om ervaring
op te doen en dus niet gaat rijden voor de winst of een 1e plaats,
maar om je paard op te leiden.
Als je dat goed tussen je oren kan knopen, is er toch niets aan de hand,
als je wel met 170 punten thuis zou komen?
Ging om de ervaring.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:10

Ik heb nu ik geloof 16 punten in de B, en ga mijn volgende wedstrijd voor het eerst L1 starten. Ik heb een tijdje getwijfeld of ik al over zou stappen, maar nu toch besloten het te gaan proberen. Eigenlijk om de reden die sjolvir ook noemt, lekker ervaring opdoen in de L en weer andere proefjes, ik hoef niet persé hoge punten te rijden. Bij mij heeft er wel een half jaar pauze tussen gezeten, i.v.m. mijn operatie. We hebben na dit half jaar vakantie 1 keer B gestart (natuurlijk wel van tevoren al 2 maanden getraind) en gaan nu naar de L.

Zeker als je zulke hoge punten rijdt denk ik dat je prima naar de L1 kunt! Heel veel succes alvast iig!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:14

L1 is niet eens zo veel moeilijker. Het enige wat er bij komt is wijken en middengalop.
Als je altijd prijs hebt en hoge punten kun je vast wel over gaan!
Je ziet in mijn onderschrift met hoeveel punten ik overgegaan ben.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:19

ik vind de overgang niet zo groot, heb zelf de B wel bijna helemaal uitgereden omdat de pony nog erg groen was. Als jij er een goed geveol over hebt zou ik de overstap gewoon maken, en net wat sjolvir zegt, je hoeft toch niet direct bovenaan mee te draaien. heb zelf de overstap van t L2 naar M1 ook redelijk snel gemaakt, hij liep op dat moment heel fijn, op moment wat minder, maar dat hoort erbij.