Ivm verzorgpony kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vraagt de eigenaar teveel?

Ja!
78 (67%)
Nee.
7 (6%)
Valt wel mee
15 (12%)
Als jij haar zo graag wil ...
16 (13%)

Totaal aantal stemmen: 116

Lord_Ik

Ivm verzorgpony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:49

Afbeelding
Afbeelding

Ik zou al lang heel graag mijn verzorgpony willen kopen en onlangs heeft haar eigenaar tegen mij gezegd dat ik haar, met haar veulen van dit jaar mag kopen voor €2500. Omdat de paardenprijzen vrij laag staan en zij, noch het veulen enig papier hebben, het veulen niet gechipt is (3 maand oud ondertussen) krijg ik hier en daar te horen dat €2500 toch echt wel teveel is. Ze is ook opnieuw gedekt en ik heb al een broertje van de twee veulens, maar in eerste instantie kan ik maximaal 1 veulen houden.

Mijn vraag spreekt voor zich geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:53

Je zult denk ik toch wat meer informatie moeten geven ;)
Hoe oud is je verzorgpony?
Hoe groot is ze?
Zitten er nog spullen bij de prijs in (zadel/hoofdstel/dekens)?
Wat is haar africhtingsniveau?
Heeft ze (stal)gebreken?
etc

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:54

Ze is 7 of 8 jaar oud en ongeveer 1m42 groot :j
Of er spullen bij zitten weet ik niet, maar eigenlijk is zo goed als al haar materiaal behalve haar hoofdstel en halster reeds van mij :P .
Haar africhtingsniveau is zadelmak, kan sprongetje nemen en is verkeersmak & braaf, maar alles wat ze kan heb ik haar zelf geleerd.
Stalgebreken heeft ze niet, ze schuurt heel licht in de zomer, maar door haar enorme bos manen zie je dit quasi niet.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:55

Inderdaad meer info over de merrie (leeftijd, niveau etc) en door wie is ze gedekt voor dit jaar? En van wie is het veulen dat je erbij krijgt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:57

2500 voor 3 paarden is niet zo veel vind ik.
Door welke hengst is ze dit keer gedekt? En het veulen dat erbij loopt kan wel papieren krijgen, mits de vader is goedgekeurd ( als dekhengst)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:58

Ik vind het een behoorlijk bedrag, voor 3000 eur kon ik destijds 3 paarden kopen (merrie met kwpn papier, drachtig van goedgekeurde kwpn hengst en veulen aan de voet met kwpn papier)

Ik zou hier nog geen 1500 eur voor betalen!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:00

ik zou er neit zo lang over twijfelen en haar toch kopen, ook omdat je zegt dat je de veulens toch zal moeten verkopen. daar verdien je ook nog wel het een en ander aan.. dus ik zou het gewoon doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:02

ilovetessa schreef:
ik zou er neit zo lang over twijfelen en haar toch kopen, ook omdat je zegt dat je de veulens toch zal moeten verkopen. daar verdien je ook nog wel het een en ander aan.. dus ik zou het gewoon doen.

Verdienen aan een papierloos veulen? Keep on dreaming...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:07

De veulens zijn van een halfarabische hengst zonder papieren, dus de veulens kunnen onder geen beding papieren krijgen, ook al valt het resultaat heel mooi uit. (Haar laatste twee veulens zijn van dezelfde hengst als die waar ze nu van gedekt is)
Als ik de veulens verkoop reken ik enkel op 'prijsvermindering', helemaal niet op winst en in eerste instantie denk ik aan dat ik ze heb, niet aan dat ik ze verkoop :P .

Edit: zowel de hengst, als de merrie als het veulen van haar dat ik al heb, zijn in mijn profiel terug te vinden (tor, marie, athar)

santie

Re: Ivm verzorgpony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:58

Een fjordenmerrie met papieren gaat tussen de €1000 & € 1500 weg, dan zou je voor een veulen van een paar maanden en een "vruchtje" € 1000,- betalen. Ik vind het echt een hele boel geld voor een papierloze merrie, met veulen(s) Zeker in de markt van vandaag.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:08

Poeh..ik vind het veel te veel geld..Maar tis maar net hoe graag jij ze wil hebben..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:13

Ik vind het een hoop geld.
Wellicht valt er over te praten?
Zo niet is het ''take it, or leave it.''

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:24

Papierloze fjordenmerrie die relatief nog behoorlijk groen is voor haar leeftijd. Met twee vuilnisbakkenrasveulens, waarvan je van degene die er in zit nog maar af moet wachten of en hoe het er uit komt. Met de huidige marktsituatie: alles in 1 koop voor max. € 1.000,-

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:00

Dus het gaat om een merrie, een veulen en een nog ongeboren veulen?
1500 voor de merrie, 500 voor het veulen en 500 voor het nog ongeboren veulen, de prijs is niet extreem hoog, maar ook zeker niet laag, ik zou proberen om er sowieso nog 750 af te praten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:05

voor een net zadelmakke papierloze merrie met vruchtje en veulen, max 2000-
moet je het veulen en het vruchtje kopen? of kun je ook alleen de merrie kopen?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:11

kan je niet alleen de merrie kopen ?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:23

QualityHorse schreef:
1500 voor de merrie, 500 voor het veulen en 500 voor het nog ongeboren veulen, de prijs is niet extreem hoog, maar ook zeker niet laag, ik zou proberen om er sowieso nog 750 af te praten.

€ 1500,- voor de merrie is maar net wat ts ervoor over heeft. Maar € 1000,- voor een veulen van een paar maanden en voor een vruchtje, is echt veel geld. Maar als ts het ervoor over heeft? Meid... Gewoon doen!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:44

QualityHorse schreef:
dan is dat dus +/- 1500 voor de merrie, 500 voor het veulen en 500 voor het nog ongeboren veulen, de prijs is niet extreem hoog, maar ook zeker niet laag, ik zou proberen om er sowieso nog 750 af te praten.

Editje voor de duidelijkheid ;)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:16

voor die 2500 euro koop ik een 10 jarige KWPN M-dressuurpaard met goede papieren :D

Dus nee dat geld zou ik nooit over hebben voor een papierloze pony met 1 veulen (waar nog kosten van paspoort/chippen etc bij komen) en vruchtje (waar heel veel kosten bij komen)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:14

Ik zou dit er ook zeker niet voor over hebben. Een papierloze merrie (is ze dat trouwens wel geheel? Vind haar vrij donker en zie geen wit in de manen) ligt qua prijs tussen de 1000 en 1250 euro.

Een veulen uit goedgekeurde ouders brengt (als je ze goed verkoopt) voor een hengstje max. 500 euro op en een merrie zo'n € 700,-. Meer onderaan de markt kom je echter prijzen tegen van €200/250,- voor een hengstje (met papier) en voor een merrie zo'n €300/350,-.
De veulens van jouw verzorgpony horen in de lagere prijsklasse thuis.

Voor een ongeboren vrucht kun je rekening houden met het dekgeld (niet meer dan 100 euro vermoed ik in dit geval), maar niet meer.

Als je dan aan het optellen gaat zou een maximum prijs er zo uit zien:
Merrie 1250
Merrieveulen 350
Ongeboren veulen 100
Samen 1800 euro. In geval van een hengstveulen (€ 250,-) zou je op 1700 als maximum uit mogen komen.

Als minimum bedrag zou je hierop uitkomen
Merrie 1000
Merrieveulen 300
Ongeboren vrucht 50
Samen 1350. Hengstveulen ipv merrieveulen kom je uit op 1250.

Ik kan alleen maar concluderen dat de eigenaren van deze pony lef hebben om zoveel te vragen, dat zijn de pony's gewoon niet waard.

Ter vergelijking. 2 jaar geleden kocht ik een 5 jarige gra kleurige drachtige fjordenmerrie. Deze merrie had 4 A/1e premies en liep altijd in de kopgroep op keuringen. De merrie was al 10,5 maand drachtig dus het risico op vruchtverlies tijdens de dracht was al redelijk klein. Voor deze merrie was de vraagprijs 2000 euro (ter info, hebben we er niet voor betaald). Het jaar ervoor had ze een hengstveulen gehad die vermoedelijk voor zo'n 450 euro verkocht is. Tel het maar op, dan zit ik nog steeds onder de 2500 euro. Wat deze eigenaar wil klinkt mij dus zeer onrealistisch in de oren, zeker in deze markt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:53

Bedankt allemaal!
De merrie alleen kopen (met vruchtje dus) zit er niet in.
Ik ga nog proberen er wat vanaf te krijgen, maar aangezien ze niet in de weg loopt en de eigenaar (volgens hem) een bod op haar heeft gehad van €3000 (ik vraag mij af welke gek ...) vrees ik er een beetje voor.

Ze is overigens al een paar jaar zadelmak, maar is nooit dressuurmatig of in eender welke discipline (behalve misschien wannabe endurance) getraind. Ze heeft overigens wel wit in haar manen, maar schuurt dit in de zomer meestal grotendeels weg. Of ze vol fjord is ... geen idee.

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:30

Economisch gezien zou ik het niet doen maar ja, een paard is niet altijd alleen maar een economisch iets.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:15

Agh als de eigenaar te veel geld vraagt, dan doe je het toch niet! Er zijn zoveel meer leuke paarden te koop momenteel, voor veel minder geld! En er is er heus wel ééntje waar je net zo'n klik mee hebt als met dit paard.

Ik dacht ook dat ik nooit meer een net zo'n leuk paard vond, als het paard dat ik gezien had, maar waar de eigenaar te veel voor wilde hebben. Ik ben toen toch niet ingegaan op zijn bod en heb verder gekeken naar andere paarden. En ik ben echt nog zat andere leuke(re) paarden tegen gekomen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:30

Ik denk dat je met fjordnina's cijfers aan de slag moet. :j
Niemand biedt 3000 euro voor een papierloze merrie, papierloos veulen en is ze bevestigd qua dracht trouwens?
Zo zou je het goed kunnen onderbouwen waarom je een veel lager bod doet.
En eigenlijk is het niet zo netjes van de eigenaar om jou zoveel te laten betalen, aangezien jij al het werk hebt gedaan met de merrie...
Maar dat is persoonlijk. :o

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:40

Laat de persoon die er € 3000,00 voor heeft geboden haar maar kopen. Zal ze waarschijnlijk nooit weggaan. Wie koopt er in deze tijd nu zo'n dure papierloze pony met veulen en veulen in de maak.
Er zijn erg veel paarden en pony's te koop op het moment voor vele euro's minder. Laat je kop niet gek maken door de eigenaar want hij speelt met je gevoelens. Jij hebt straks een veel te dure pony en hij lacht je uit achter je rug om. Zit jij straks met 3 opvreters die je veel kosten aan onderhoud en waar je het geld niet voor terug krijgt. De onkosten gaan altijd gewoon door. Wees reeel en trap er niet in.

En als ze wat verderop is in haar zwangerschap kun je ook nog niks met haar, dwz, het rij-gedeelte.