want dat doen ze in de kudde ook....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

want dat doen ze in de kudde ook....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:06

Volgens mij kom ik dit op bokt elke dag wel een paar keer tegen als rechtvaardiging voor slaan e.d.
Je mag best een keer flink erop slaan, want dat doet een paard in de kudde ook en ja...

Voor mijn gevoel een dooddoener eerste klas. Want als je werkelijk gedrag in een kudde wilt evenaren en alles wilt doen zoals het in een kudde wordt gedaan, ga je er niet op zitten, longeren, inspannen, kunstjes mee doen of wat dan ook.
Ja... paarden verkopen elkaar in een kudde zeker regelmatig een mep of bijten elkaar.
Maar wel in een ander context want ze verlangen op dat moment niets anders dan dat kuddegenoot aan de kant gaat omdat baasje daar wil staan/eten/merrie wil dekken etc.
Dus altijd met een functie.
De dingen die wij met een paard willen doen, heeft in de ogen van een paard geen functie, dus is het allerminst logisch dat hij doet wat we willen, noch logisch om er een pak slaag voor te krijgen.

Het geven van een klap is in de regel een gevolg van het feit dat we op dat moment geen andere oplossing weten.
Ik zou zeggen: Noem het dan ook zo.
Zeg dan gewoon... ik zou een klap geven, want ik weet niet hoe ik de situatie anders moet oplossen.
Dat is iig eerlijk.

Bijvoorbeeld... stel ik ga mijn paard uit de wei halen, maar een ander paard uit de wei besluit dat hij mij eigenlijk wel eens met de grond gelijk kan maken. Ik heb, bijvoorbeeld in zijn ogen, niets te zoeken in zijn kudde.
Daar sta ik dan... midden in de wei en een paard komt met de oren in de nek, bek open, maaiend met zijn voorbenen op mij af.
Ik zal eerlijk zijn... op dat moment grijp ik wat ik kan grijpen (voor zover ik niets in handen heb) om mijzelf te verdedigen. Hoe dan ook.
Dat doe ik omdat ik niet zou weten hoe ik anders levend uit die wei moet komen. Niet omdat ze het in een kudde onderling ook doen.
Ik ben nu eenmaal geen paard en dat weet ik en dat weet die dolle die op mij afkomt.
Ik handel vanuit mijn menszijn en probeer te overleven en desnoods een stuk hout grijpen en slaan is op dat moment de enige oplossing die ik kan verzinnen.
Het is niet mooier dan dat en het heeft niets te maken met kudde gedrag.

Stel er komt iemand en die vertelt mij dat ik het kan oplossen door het opzetten van een bolhoed en dan de vogeltjesdans uit te voeren in de wei terwijl ik als een haan kraai.
Hoe absurd het ook lijkt.... ik heb maar 1 ding in handen wat ik kan gebruiken in bovengenoemde situatie en twee oplossingen kan handig zijn, bijvoorbeeld als er geen stuk hout is.
Dan is het op zijn minst zinvol op te vragen: waarom die bolhoed, waarom nu precies de vogeltjesdans en waarom dat gekraai erbij?
Als de ander mij haarfijn uit kan leggen waarom dit uitgerekend zo werkt en wat het doet bij een paard, is het zinvol om mij erin te verdiepen. En als ik bij iemand zie dat het resultaat werkt, kan ik het ook gaan leren van iemand met ervaring en vanuit een veilige situatie , om te beginnen.
Bovengenoemde situatie lijkt me niet een situatie om te experimenteren met iets wat 'misschien' kan werken, want stel dat het gekraai van de haan heel belangrijk is, maar ik tokkel per ongeluk als een kip. Dan land ik alsnog met mijn kop omlaag in de modder.

Maar goed... als ik het leer, dan heb ik dus 2 manieren waarop ik een dergelijke situatie kan oplossen. De vogeltjesdans komt in de kudde niet voor, maar als het werkt, werkt het.
En dan heb ik altijd een alternatief.

Een andere mooie regel die ik erg vaak tegenkom:
Hij kan best tegen een stootje. Hij is niet van suiker.
Klopt.
Een paard kan tegen een stootje. Wij ook.
Als onze baas/echtgenoot/ouder mompelt dat we iets onmiddelijk moeten doen en we verstaan hem niet/begrijpen het niet/kunnen het niet/willen het niet omdat we er de reden niet van inzien, en we krijgen dan meteen een klap omdat we niet luisteren, gaan we daar niet dood aan.
Maar of dat altijd de goede oplossing is, valt te bezien.
Moeilijk te beoordelen, denk ik dan, vanachter een toetsenbord.

Paarden zijn er over het algemeen niet op uit om rotzooi te trappen.
Verzet kan door veel redenen ontstaan
Pijn
Angst
De vraag niet begrijpen
Het niet kunnen
Niet willen (waarom zou ik.... veel voorkomend bij zelfbewuste paarden die er geen brood in zien om zich onnodig druk te maken... maar vaak de ideale partner vormen als je de moeite neemt om ze een reden te geven waarbij je in aanzien stijgt... -reden die in zijn ogen hem iets oplevert dus.)

Kunst is het ontdekken waar het verzet vandaan komt en daar iets mee te doen.
En dan liefst de nodige pijlen in je zak te hebben die je er dan bij kunt halen.
Ik geloof dat het Mark Rashid was die zei: Je kunt beter tien oplossingen hebben bij een probleem dat een oplossing bij tien problemen.
Gelijk heeft ie.

Want het probleem zit in de regel bij baas/ruiter en het feit dat deze niet weet hoe hij de situatie moet oplossen, omdat hij het niet begrijpt of omdat hetgeen hij kent in deze situatie niet werkt.
Niets om je over te schamen, lijkt me. In dit opzicht ben je nooit uitgeleerd.
Maar het tast ooit het ego aan en het is een confrontatie met jezelf.

En dan is het toch makkelijker om te zeggen... ik geef een flinke klap, want dat doen ze in de kudde ook. Hij is tenslotte niet van suiker :D

BabbieB

Re: want dat doen ze in de kudde ook....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:09

Niets aan toe te voegen...amen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:17

mooi geschreven!
mooiste is als je leert denken als een paard. :j
alleen gaat daar echt wel veel tijd in zitten en dan nog mis ik vaak hele duidelijke signalen waardoor ik niet reageer zoals ik zou moeten reageren.
maar ja..daar ben ik dan ook mens voor :P :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:21

liljebo schreef:

De kunst is het om te voorkomen dat het paard in verzet komt... mi heb je dan al zoveel signalen en voorbodes gemist.

Zo ook in een kudde, dat wordt niet gelijk geslagen, daar wordt eerst gedreigd, komt de boodschap niet over dan maar voelen....
vind je vergelijkingen daarom niet geheel kloppend...

wie niet horen wil moet maar voelen, en dat voelen hoeft niet gelijk met een knuppel KO slaan te betekenen...
bij mensen zijn dat waarschuwingen, dreigementen en dan consequenties aka voelen (op tijd naar bed, geen tv, boetes etc)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:26

Alane schreef:
De kunst is het om te voorkomen dat het paard in verzet komt... mi heb je dan al zoveel signalen en voorbodes gemist.

Zo ook in een kudde, dat wordt niet gelijk geslagen, daar wordt eerst gedreigd, komt de boodschap niet over dan maar voelen....

Een toevoeging die helemaal klopt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:27

Dan mag jij mij eens vertellen hoe een kuddeleider zijn plaats verwerft in de kudde? Niet door eens een liefdevol gesprek met een ander paard aan te gaan hoor.....die waarschuwt een keer en reageert ondergeschikte dan niet, dan is het toch een een hap of een trap. Ik ben van mening dat ik nog altijd de baas ben van mijn paard en niet andersom. Als paardlief niet reageert op een waarschuwing, en denk mij te domineren, tja dan krijgt ie toch echt een pets....Liever 1x een flinke pets dan 100x "foei, dat mag je niet doen" en dan met een bezwerend vingertje wijzen..met als gevolg een tijd later:
a: het terrein over gesleurd worden
b: paard niet meer uit de wei kunnen halen omdat ie je aanvalt
c: een paar hoeven in je giecheltje krijgen of 600 kilo dat zo over je heen dendert.
Heb het van de zomer met mijn merrie gehad in de wei...die dacht even iedereen haar weitje uit te kunnen jagen door met dreigend gedrag in volle vaart op je af te komen. Zweep mee en een paar keer flinke zaaier gehad en nu kan ze wel normaal met oren naar voren naar je toe komen en nee mijn paard is nu niet doodsbenauwd en angstig voor mij, maar weet wel wat ze aan me heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:31

Idd, wat veel mensen vergeten voordat ze met een educatieve klap komt (in hun ogen dan educatief ) is dat er bij paarden onderling heel veel waarschuwingen aan vooraf gaan voordat het echt knokken wordt. En dat vergeten velen, of dat zien ze niet.

En toch, iedereen maakt fouten, als een paard volledig over je heen walst, al heb je voor die tijd nog zoveel signalen gemist, dan mag er een flinke tik volgen. Ze weten - mits de opvoedinge goed is geweest, en daar schort het in mijn ogen maar al te vaak aan - donders goed wat ze mogen en niet mogen.

En in dergelijke gevallen is het echt het ego niet dat wordt aangetast, in de echt serieuze gevallen is het een vraag op leven of dood. En dan is in mijn ogen alles geoorloofd...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-10-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:32

Mooi gesproken! Kan daar weinig aan toevoegen eigenlijk.. Kom ook veel te vaak mensen tegen die gewoon maar een klap verkopen zonder stil te staan bij evt andere oplossingen.. Eigenlijk is vrijwel alles wat paarden doen een combinatie van instinct + door ons aangeleerd gedrag. Hoe hij reageert is een kwestie van karakter. Waarom een klap geven als een dier zo reageert als hem geleerd is? Gevaarlijke situaties even buiten beschouwing gelaten natuurlijk, want wij mensen zijn in een krachtmeting wél van suiker.. Maar inderdaad, dr zijn meer oplossingen dan een klap.. En wat voor hen normaal is in de kudde, moeten wij met onze mensenhandjes lekker vanaf blijven, tenzij we het gebruiken om de samenwerking met t paard te verbeteren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:32

Citaat:
Als onze baas/echtgenoot/ouder mompelt dat we iets onmiddelijk moeten doen en we verstaan hem niet/begrijpen het niet/kunnen het niet/willen het niet omdat we er de reden niet van inzien, en we krijgen dan meteen een klap omdat we niet luisteren, gaan we daar niet dood aan.
Maar of dat altijd de goede oplossing is, valt te bezien.

Als de baas een Chinees/Eskimo/Rus/noem eens een taal die wij over het algemeen niet beheersen is, en de werkplek is een gevangenis, dan is dit de enige communicatie die werkt.

Zo is het met mensen en paarden ook. De mens is de baas, spreekt de taal van het paard niet voldoende maar kent wel wat universele begrippen, en dan is een dreun écht wel paardentaal, hoe gebrekkig wij als mensen die ook spreken. En ja, het paard is een gevangene bij ons, dus die gevangenis, tja daar zitten ze in. Anders liepen ze wel lekker in het wild, om opgevroten te worden door de leeuwen...

En in dominantieomstandigheden (paard dat jou uit zijn wei wil verjagen) begrijpt paardlief écht wel wat die dreun betekent. Heeft weinig met onmacht van de mens/taal niet spreken (of het vege lijf redden) te maken. Wel kan je je afvragen wat je 10 stappen eerder fout hebt gedaan dat die bullebak op die manier jou uit zijn wei denkt te kunnen te jagen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:36

van dit soort stukjes wordt ik altijd een beetje geïriteerd.
Ik heb al veelste veel paarden in handen gehad die zijn verkloot doordat mensen ze niet eens een keer durfde aan te pakken en altijd maar dachten het met praten op te lossen. Daardoor belanden dus onschuldige paarden bij de slacht!
Hoe ga jij een paard aanpakken met een dominant karakter waar je bang van wordt, die door zijn oude eiegnaar nooit eens op zijn plaats is gezet en je gewoon aanvalt en er op los timmert als hij ergens geen zin in heeft? ga je daar tegen staan praten, en nee zeggen?

Dit is misschien realistisch als je drie paarden in je leven koopt die allemaal een redelijke opvoeding hebben gehad en een vrij makkelijk karakter, maar anders slaat het nergens op.

Bovendien weet je het verschil niet tussen slaan en een corrigerende tik. ik heb paarden flinke klappen moeten geven, maar die dieren hebben nu bij een ervaren baas wel een prima leven en zijn abslouut niet zielig. Ze hebben alleen een duidelijke leiding nodig.

Mijn eigen dieren die ik al vanaf mijn geboorte heb sla ik in principe niet, die heb ik zelf opgevoed, en ik vind dat ik dan ook de verantwoording heb om te voorkomen dat het zo ver gaat dat ik klappen moet gaan uitdelen.

Ik vind een klap in sommige gevallen gewoon een oplossing, juist omdat je het niet uit ommacht doet, maar om heel duidelijk grenzen te stellen.

het verschilt per paard en je kunt nooit zeggen, een tik is goed of slecht.

en nu ga ik dekking zoeken, want dit gaat bij sommige niet goed vallen. Maar lees wel even goed wat ik schrijf, want vaak krijg je reacties door woedende bokkers, die gewoon niet goed gelezen hebben. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:38

Alane schreef:
liljebo schreef:

wie niet horen wil moet maar voelen, en dat voelen hoeft niet gelijk met een knuppel KO slaan te betekenen...
bij mensen zijn dat waarschuwingen, dreigementen en dan consequenties aka voelen (op tijd naar bed, geen tv, boetes etc)

Er zijn ook paarden die eerst doen en dan denken, heb ik een mooi voorbeeld van staan...
en geloof me, ik ben hem prima de baas tijdens grondwerk,hij volgt als een hond.
maar alsnog levert deze eigenschap problemen op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:40

Het is in mijn ogen een groot verschil of je vaker paarden in handen krijgt die zijn opgevoed door een ander (of niet zijn opgevoed) waar je in een keer flink moet inkomen om de verhoudingen recht te zetten, of of het om een paard van jezelf gaat waar je de tijd voor kunt nemen en het stukje bij beetje recht kunt buigen.

En - sorry dat ik het zeg - dergelijke epistels zoals die van de TS, komen van mensen die een beperkt aantal paarden in handen krijgen, die ook nog eens van hunzelf zijn of waar ze iig de tijd voor kunnen nemen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:48

gekvanfleur schreef:
Ik heb al veelste veel paarden in handen gehad die zijn verkloot doordat mensen ze niet eens een keer durfde aan te pakken en altijd maar dachten het met praten op te lossen. Daardoor belanden dus onschuldige paarden bij de slacht!
Hoe ga jij een paard aanpakken met een dominant karakter waar je bang van wordt, die door zijn oude eiegnaar nooit eens op zijn plaats is gezet en je gewoon aanvalt en er op los timmert als hij ergens geen zin in heeft? ga je daar tegen staan praten, en nee zeggen?

Dit is misschien realistisch als je drie paarden in je leven koopt die allemaal een redelijke opvoeding hebben gehad en een vrij makkelijk karakter, maar anders slaat het nergens op.

Bovendien weet je het verschil niet tussen slaan en een corrigerende tik. ik heb paarden flinke klappen moeten geven, maar die dieren hebben nu bij een ervaren baas wel een prima leven en zijn abslouut niet zielig. Ze hebben alleen een duidelijke leiding nodig.

Mijn eigen dieren die ik al vanaf mijn geboorte heb sla ik in principe niet, die heb ik zelf opgevoed, en ik vind dat ik dan ook de verantwoording heb om te voorkomen dat het zo ver gaat dat ik klappen moet gaan uitdelen.

Ik vind een klap in sommige gevallen gewoon een oplossing, juist omdat je het niet uit ommacht doet, maar om heel duidelijk grenzen te stellen.

en nu ga ik dekking zoeken, want dit gaat bij sommige niet goed vallen. Maar lees wel even goed wat ik schrijf, want vaak krijg je reacties door woedende bokkers, die gewoon niet goed gelezen hebben. ;)

Ik sta helemaal achter wat jij schrijft. De paarden vandaag de dag hebben hier en daar prachtige papieren en een mooi toekomst vooruitzicht maar ook een gebruiksaanwijzing die niet op papier wordt bijgeleverd. Ze worden anders gefokt als 25 jaar geleden en staan hoog in het bloed. Gevoelige paarden kunnen heerlijk zijn om mee te werken maar ook een kort lontje hebben. Veel grondwerk krijg ik het zelf van op m'n heupen, laat staan het paard... Maak duidelijke afspraken en wees daarin consequent, dan kom je al een heel eind. Maar bij een groep paarden houdt het daar niet op en moet je ogen in je achterhoofd houden, naast het vele belonen alert blijven en sterk in je schoenen staan met duidelijke taal...
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 23-10-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:50

Super geschreven! Hier steek je nog eens wat van op, en je wordt enorm aan het nadenken gezet... :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:51

Mijn vorige paard had aan een corrigerend vingertje wel genoeg, heeft ooit 1x een flinke tik gehad toen ik klem zat tussen paard en deur omdat hij dacht de stal uit te kunnen rennen voor mij, die ene tik was voldoende. Mijn huidige merrie heeft duidelijk niet genoeg aan een corrigerend vingertje/waarschuwing.
Vaak is het ook een kwestie van consequent blijven, daar schort het ook nog wel eens aan bij eigenaren...tja en dan heb je de poppen aan het dansen....en blijft paard steeds zn grenzen uitproberen...Nee=nee en blijft altijd nee...en niet omdat ik je vandaag zooooooo lief vind, mag je nu wel liefdevol in mn mouw happen..... :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:51

Bramasole schreef:
gekvanfleur schreef:

Ik sta helemaal achter wat jij schrijft. De paarden vandaag de dag hebben hier en daar prachtige papieren en een mooi toekomst vooruitzicht maar ook een gebruiksaanwijzing die niet op papier wordt bijgeleverd. Ze worden anders gefokt als 25 jaar geleden en staan hoog in het bloed. Gevoelige paarden kunnen heerlijk zijn om mee te werken maar ook een kort lontje hebben. Veel grondwerk krijg ik het zelf van op m'n heupen, laat staan het paard... Maak duidelijke afspraken en wees daarin consequent, dan kom je al een heel eind. maar bij een groep paarden houdt het daar niet op en moet je ogen in je achterhoofd houden, naast het vele belonen alert blijven en sterk in je schoenen staan met duidelijke taal...

idd, er zijn geweldige sportpaarden tegenwoordig, maar in de omgang zijn ze soms waardeloos. en daar is wel mee om te gaan, maar heel duidelijk grenzen aangeven is noodzakelijk..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:54

Je geeft een paard niet zomaar een klap en een ' educatieve maatregel' is het ook niet. Het gaat erom de taal van het paard te spreken in de omgang met het paard. Dus gaat het ook niet om alles klakkeloos nadoen wat er inde kudde gebeurt. De omgang tussen mens en paard dient een ander doel dan het gedrag in de kudde. Daarom is de taal spreken belangrijk. Het paard moet jou als kuddeleider gaan zien. Daar moet begrip voor gekweekt worden. En dat begrip komt niet van knuffelen alleen, het paard moet op de plaats worden gezet waar de mens hem wil hebben.
timing is uiterst belangrijk, signalen opvangen ook. Het is niet altijd zo dat je signalen gemist hebt als het niet goed gaat in de communicatie. Als je net een nieuw paard hebt, bv. Als dat een dominant paard is, moet je wel eens meteen op jestrepen gaan staan en flink uithalen met touw of zweep. Men vergeet als ' liefhebber' nogal eens dat paarden levensgevaarlijke dieren zijn en dat er paarden zijn die zonder duidelijke leiding van de mens levensgevaarlijk worden. Daar ken ik helaas een paar excemplaren van.....en de mens maar vergoeilijken en excuses verzinnen....veel problemen bij en met paarden komen voort uit onkunde. Een aantal van die onkundige mensen probeert zich NH-er te noemen of Naturel o.i.d. ik kan uit ervaring zeggen dat dat niets met de term NH of Natural van doen heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:58

Ik denk dat een paar mensen de essentie van mijn stuk missen...

Ik spreek geen oordeel uit over het al of niet geven van een klap. Ik zeg alleen... noem het beestje bij de naam.
Zeg dat je slaat omdat je in die situatie geen andere oplossing weet en gebruik dan niet het excuus....in de kudde doen ze het ook.

Wij zijn geen ander paard/onderdeel van de kudde. We zijn mens. Dat weten we en dat weet het paard.
Dat we de leiding op ons moeten nemen, staat buiten kijf.
Als eigenaar zijn we dat verplicht, eenvoudigweg omdat een paard in de mensenwereld een leider nodig heeft om te overleven.
Omdat een paard in de mensenwereld een mens nodig heeft om hem te vertellen wat gevaarlijk is en wat niet en omdat het de mens nodig heeft om zich te leren aanpassen.
Want een onaangepast paard landt idd op de slacht.

En dus is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat hij een aangepast paard heeft, wat ook zicht heeft op overleven als baasje wegvalt en zich op een andere plek kan redden

Leiderschap kun je afdwingen of verdienen. Daarover valt te discussieren.
Maar mijn punt blijft hetzelfde. Het is leiderschap vanuit menszijn en als ik sla, sla ik omdat ik op dat moment geen andere manier weet om de situatie op te lossen en niet omdat het in de kudde ook gebeurd.
En of dat slaan terecht of onterecht is, is een ander punt. In bepaalde situaties denk ik dat je daarover niet eens hoeft te discussieren. In andere situaties kan dat wel.
Maar het gaat erom dat je tegenover jezelf eerlijk bent en er geen fraaiere naam aan geeft dat dat wat het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:01

liljebo schreef:
Ik spreek geen oordeel uit over het al of niet geven van een klap. Ik zeg alleen... noem het beestje bij de naam.
Zeg dat je slaat omdat je in die situatie geen andere oplossing weet en gebruik dan niet het excuus....in de kudde doen ze het ook.

Nee, je slaat omdat er op dat moment geen andere oplossing IS, niet omdat je die niet weet. En wat mij betreft sla je inderdaad 'omdat ze dat in de kudde ook doen' maw omdat dat de TAAL is die ieder paard verstaat - mits correct uitgesproken (lees: op het juiste moment en de juiste manier)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:03

gekvanfleur schreef:
v Maar lees wel even goed wat ik schrijf, want vaak krijg je reacties door woedende bokkers, die gewoon niet goed gelezen hebben. ;)

In dit geval ook even mijn post goed doorlezen ;) Ik heb het niet over goed of slecht. Ik heb het over excuses in plaats van recht toe recht aan zeggen wat het is.
Als je goed mijn post hebt gelezen, heb ik het ook over het paard wat in de wei op je afstormd.
Ja... dan sla ik ook. Net zo goed.
Niet omdat dat in de kudde ook gebeurd, maar omdat ik niet zou weten hoe ik het anders op moet lossen
De vogeltjesdans heb ik nog niet geprobeerd. :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:05

liljebo schreef:
Ik denk dat een paar mensen de essentie van mijn stuk missen...

Wij zijn geen ander paard/onderdeel van de kudde. We zijn mens. Dat weten we en dat weet het paard.
Dat we de leiding op ons moeten nemen, staat buiten kijf.
Als eigenaar zijn we dat verplicht, eenvoudigweg omdat een paard in de mensenwereld een leider nodig heeft om te overleven.
Omdat een paard in de mensenwereld een mens nodig heeft om hem te vertellen wat gevaarlijk is en wat niet en omdat het de mens nodig heeft om zich te leren aanpassen.
Want een onaangepast paard landt idd op de slacht.

En dus is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat hij een aangepast paard heeft, wat ook zicht heeft op overleven als baasje wegvalt en zich op een andere plek kan redden

Leiderschap kun je afdwingen of verdienen. Daarover valt te discussieren.
Maar mijn punt blijft hetzelfde. Het is leiderschap vanuit menszijn en als ik sla, sla ik omdat ik op dat moment geen andere manier weet om de situatie op te lossen en niet omdat het in de kudde ook gebeurd.
En of dat slaan terecht of onterecht is, is een ander punt. In bepaalde situaties denk ik dat je daarover niet eens hoeft te discussieren. In andere situaties kan dat wel.
Maar het gaat erom dat je tegenover jezelf eerlijk bent en er geen fraaiere naam aan geeft dat dat wat het is.

ik snap de hele essentie van je verhaal niet.. :)
Ik geef een tik omdat ik dat een oplossing VINDT in sommige gevallen en ja, ik kijk daarbij naar natuurlijk gedrag..
Als een paard vanuit de kudde gewent is een tik te krijgen als hij een hogergeplaatste aanvalt, denk ik niet dat hij het helemaal begrijpt als ik tegen hem ga sta gillen of hem vraag of de schat alsjeblieft even hier mee op zou kunnen houden..

Jij hebt blijkbaar nog nooit een paard meegemaakt dat zo lang de kans heeft gehad zich zo te gedragen als hij wilde, dat hij elk persoon die plannen met hem had gewoon aanviel en verrot trapte als je niet uitkeek.
Voor zo'n paard is er geen andere oplossing dan eens flink op z'n plaats gezet te worden.
zoals jij zin drie formuleert, geefje wel duidelijk aan dat je een tik geen oplossing vindt en dus slecht.
en ik vind: 'in de kudde doen ze het' ook geen slecht argument.
Vind mensen die staan te gillen erger, daar snapt een paard dus helemaal niets van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:07

liljebo schreef:
Niet omdat dat in de kudde ook gebeurd...

Waarom niet? Het gebeurt in de kudde ook. Slaan (na dreigen) is paardentaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:09

Ik lees de tekst van TS, denk ik, anders....
ik lees: paard doet iets wat niet gewenst is... mens geeft paard een klap... en geeft als 'excuse' gebeurd in de kudde ook.
Maar lost niets op, er zit geen leermoment in die klap...
Dan kun je beter andere oplossingen zoeken/vragen dan blijven slaan zonder resultaat...
maar mischien heb ik het verkeerd gelezen...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:09

Ik ga helemaal mee met gekvanfleur ..
Ik vind je OP mooi geschreven, maar gewoon niet altijd helemaal haalbaar ..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:10

Die tik-klap wordt niet altijd uitgedeeld omdat mensen geen andere oplossing weten. Soms is dat de oplossing omdat je een paard in handen hebt die anders jou wel even laat zien hoe een en ander gaat gebeuren. Als je dat soort paarden niet aanpakt, ben je een keer aan de beurt...

Ik denk zelf eigenlijk nooit "zo gebeurt het in de kudde ook" maar meer "even laten zien dat wij mensen dit niet accepteren".