Hoe doen jullie dit????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tarzan32

Hoe doen jullie dit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:51

Hallo Allemaal,

Wie o wie heeft er een tip?.

Afgelopen winter hebben we een periode gehad, dat de paarden niet naar buiten konden, i.v.m ijs- sneeuw.
Heb toen mijn paard bijna elke dag gereden, vind beweging erg belangerijk, maar als het een periode heel lang duurt, hoe moet je dan omgaan met de frisheid van de paarden?????
Elke dag exstra stappen enzo.

ben benieuwd hoe jullie het doen, als paarden niet naar buiten kunnen.

tamary

Re: Hoe doen jullie dit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:19

Mijn pony is afgelopen winter gewoon buiten geweest. Alleen met de echte sneeuwstormdag zelf niet.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:23

Ik zie er ook alweer tegen op. Ik hoop dat mijn paard zonder ijzers zo lang mogelijk in de paddock kan blijven staan, maar als die een ijsbaan wordt weet ik het ook niet meer.

Misschien kun je (of iemand van stal) een pad of cirkel in de paddock / longeercirkel constant ijs- en sneeuwvrij houden? Bij ons wordt dit niet gedaan en mag er in de binnenbak niet gelongeerd worden. Gelukkig hebben we wel een stapmolen..
In het ergste geval zit ik weer op een zeer explosief paard deze winter..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:24

Die van mij stond afgelopen winter nog 24/7 op t land... Moet wel heel raar lopen wil dat bij ons op stal niet kunnen.

Maar als ze niet naar buiten kunnen zou ik idd wat meer stappen of even longeren voor het rijden. Kunnen ze even hun ei kwijt voor je dr op stapt :)

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:24

Mijn pony is vorig jaar ook gewoon buiten geweest, in de bevroren bak/paddock. Ze wist zelf heel goed wat ze wel en niet kon ;)

Nu staat ze 24/7 buiten. Dus aankomende winter ook ja ;)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:26

Kan je paard toch niet ergens los staan, om de meeste energie kwijt te raken? Bijvoorbeeld de paddock sneeuw-vrij maken

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:27

Als er sneeuw ligt gaan ze hier niet de wei op, dan gaan ze in de molen en los in de binnenbak.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:27

Hier gingen de paarden ook gewoon naar buiten...vaak kunnen ze zelf heel goed in schatten hoe te lopen op een bevroren/gladde bodem ;)

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:29

Misschien even loslaten voordat je gaat rijden..

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:29

gewoon naar buiten die handel weten zelf prima of het glad is of niet (ijzers al uitzondering natuurlijk)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:34

de mijne kunnen zelf altijd kiezen uit een paddock, een buitenbak en een grote overkapping. De mijne moeten wel buiten komen, doen ze dat niet, dan word ik vanzelf gelanseerd. Erg vind ik het niet, want het is gewoon natuurlijk en hebben ze dus nodig. En zoals pinkey al zei, ze weten zelf heel goed wat ze wel en niet kunnen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:35

Ze hebben hier vorige week voor de laatste keer ijzer gehad.
Zodra de sneeuw komt gaan ze er onderuit.

Als er een mooie laag sneeuw op het land ligt dan mogen ze het land op. Bij veel nat weer blijven ze in het paddock.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:39

Bij ons komen ze hoe dan ook op een winterdag overdag naar buiten, wat het weer ook is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:53

Ze gaan hier gewoon elke dag naar buiten, sneeuw, regen, ijs of wat dan ook voor gek weer. Ook de Merensen met ijzers en dat gaat heel goed, ze weten zelf wel wat ze kunnen en wat ze moeten laten. Als ze gewoon dagelijks naar buiten gaan, is het ook normaal voor ze en doen ze minder gek dan als ze een dag op stal zouden moeten blijven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:00

Hier was het vorige winter niet echt te doen het was veel te glad om de paarden buiten te laten helaas. Dit was het eerste jaar in de 12 jaar dat ik er kom dat ze zoveel op stal moesten blijven. We konden geen kant op. Toen ze eenmaal buiten mochten was het loslaten en laat maar gaan. Rijden of iets zat er ook gewoon niet in. Maar na 1 dag op het land is dat er weer wel gelijk uit gelukkig en ze gedragen zich daarna 's avons ook weer gewoon normaal.
Enorm balen maar ja hopen dat we niet weer zo'n bagger winter krijgen.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:03

Onze paarden hebben 24/7 buiten gestaan in de zware sneeuw die hier maanden bleef liggen en zij zijn vierkant beslagen. (wel met schuilstal uiteraard) Als ze altijd buiten staan, gaan ze ook niet gek doen in de sneeuw en zijn ze heel voorzichtig.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:11

Bij mij blijft ie binnen. Bij ons op stal heeft een paard een botbreuk opgelopen, doordat hij in een bevroren paddock stond. Paard wilde op 1 been draaien, maar stond net op een bevroren hoefafdruk. Je begrijpt dat ie omzwikte met alle gevolgen van dien. Het dier moest helaas ingeslapen worden.
Ook het weiland durf ik niet aan, wegens gladheid.
's winters probeer ik 2 keer per dag te komen (ondanks dat het een half uur kost om er te komen en werk heb). Je moet er wat voor over hebben maar ik moet er niet aan denken dat het beestje zich verveeld. Tussentijds wordt ie vermaakt met eten.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:16

Wij hebben gelukkig een molen, longeercirkels (overdekt) en twee binnenmaneges en paddocks. Maar toen ik niks had trok ik de buitenmaneges en paddocks open met de trekker zodat water weg kan en ik zolang mogelijk kon rijden. Ook gingen de paarden naar beneden in voer als je bijna niks kon! En s ochtends uit stal, stappen e.d. smiddags rijden (als het kan) en s avonds nog n keer uit de stal (stappen oid).

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:17

Die van mij gaat gewoon smorgens naar buiten(groot weiland) en savonds naar binnen.
Tuurlijk er kunnen altijd ongelukken gebeuren, maar als wij die van ons binnen houden is de kans op ongelukken in stal veel groter.

tarzan32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:37

Dank voor jullie tips :D !!!
Had voor het eerst een forum geplaatst!, leuk hoor +:)+ .

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:36

Misschien even longeren van te voren.

Of even in de bak laten lopen

Als je bijv. de stal aan het uitmesten bent ofzo.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:40

Hier gaan ze gewoon iedere dag naar buiten, ook met sneeuw. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, ook met nattigheid/rijden etc. Onze paarden gaan volgend jaar met ons mee naar Zweden, dus ze zullen er gewoon tegen moeten kunnen. Anders kan ik ze straks 7 maanden lang op stal laten staan :n
Mijn oudste paard staat vierkant op ijzers i.v.m. de straalkanker die ze heeft gehad. In de winter laat ik daar door de hoefsmid speciaal winterbeslag onder leggen. Er komt dan tussen het ijzer en de hoef een rubberen ring die ervoor zorgt dat de hoeven niet vollopen met ijs en sneeuw. Daarnaast zet de smid harde puntjes op de takken die bij gladheid voor grip zorgen. Ik heb de afgelopen winter totaal geen problemen gehad :n . Als ze iedere dag gewoon naar buiten gaan, doen ze ook niet gek. Rijden zat er bij mij het afgelopen jaar niet in, want ik heb niet de beschikking over een egale bak, maar alleen over een weiland. Ik heb wel buitenritjes gemaakt :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:36

Iedere dag heb ik ze naar buiten gedaan, ook met flinke sneeuw. Enige moeilijke was naar stal toe komen :+ Ijzerloos is ideaal, paarden gewoon het land of bak gegooid. En zelfs buitenritten gemaakt. De echte training staat dan wel stil ja. Kan verderop wel in de binnenbak, maar die vind ik te zwaar om langdurig in te trainen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:38

Als het weer zoveel gaat sneeuwen haal ik de ijzers bij mijn paard eraf. Dan kan ze tenminste gewoon buiten staan in de sneeuw. Anders is dat echt bijna niet te doen!

Afgelopen jaar waren er wel een paar dagen dat de sneeuw bevroren was en het land een soort ijsbaan was. Dan kan mijn paard helaas ook niet naar buiten. Ik probeer haar dan wel zoveel mogelijk uit haar stal te halen. Gelukkig hebben wij wel een binnenbak, dus kon ik toen wel gewoon rijden.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 05:54

Voor de winter gaan de ijzers er ook af. Tot een temperatuur van -4 gaan ze hier wel zeker nog buiten in de dag.
Als het echt kouder wordt gaan ze soms enkele uurtjes buiten, dat is maar net afhankelijk van het weer. Of het ook sneeuwt, veel wind staat,..

Verder zet ik haar dan wel eerst aan de longe voor het rijden. Als we een binnenbak zouden hebben, zou ik haar daar in losgooien.