Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
iLenkaa schreef:Wat vind jij van een Join Up?
Een join up is een manier om je paard te tonen dat jij de baas bent. Dat jij de leider van de kudde bent.
Ik doe het veel bij mijn veulen omdat het af en toe eens ongedurig is.
Als ik eten kom brengen staat ze me omzij te duwen om eten te kunnen krijgen.
Dan zet ik het eten neer, en jaag ze weg iedere keer als ze komt.
Eens ze wegblijft, ga ik weg van bij het eten en mag ze komen eten.
Daarna ondervind ik, als ik terug bij het eten ga staan, dat ze vanzelf wegloopt omdat ze mij als leider ziet.
Dat is zoiets. Een join up is nog een beetje anders (in een afgezette piste, met zweep enz.) maar het lijkt erop. En het werkt blijkbaar ook beter.
De vraag is dus:
Moet je paard je zien als leider?
Ik vind van wel, anders word 't wel es gevaarlijk...

kehdra schreef:iLenkaa schreef:Wat vind jij van een Join Up?
Een join up is een manier om je paard te tonen dat jij de baas bent. Dat jij de leider van de kudde bent.
Ik doe het veel bij mijn veulen omdat het af en toe eens ongedurig is.
Als ik eten kom brengen staat ze me omzij te duwen om eten te kunnen krijgen.
Dan zet ik het eten neer, en jaag ze weg iedere keer als ze komt.
Eens ze wegblijft, ga ik weg van bij het eten en mag ze komen eten.
Daarna ondervind ik, als ik terug bij het eten ga staan, dat ze vanzelf wegloopt omdat ze mij als leider ziet.
Dat is zoiets. Een join up is nog een beetje anders (in een afgezette piste, met zweep enz.) maar het lijkt erop. En het werkt blijkbaar ook beter.
De vraag is dus:
Moet je paard je zien als leider?
Ik vind van wel, anders word 't wel es gevaarlijk...
Jeetje, een JU is niet iets om regelmatig te doen TS.
Wat jij met je veulen doet is een soort van geestelijke mishandeling...
Het veulen begrijp de link tussen het gedoe met eten niet aan de JU.
In jou geval vind ik het niet goed.
Een paard moet je wel zien als leider, maar daar heb je bijna nooit een JU voor nodig. Een JU zie ik als een uiterste noodgreep voor wanneer het echt niet meer lukt, maar dan moet deze wel door een prof worden uitgevoerd...

iLenkaa schreef:..
Iluna begrijpt wel het nut.
Ze weet dat ze het niet mag opeten zolang ik erbij staat.
Doe eens normaal en denk eens verder:
In een kudde, als er een paard de leider is en ze krijgen eten, dan gaat de leider het eerste eten, dus dan moet het paard weg, wachten tot het zijn/haar beurt is. Het is gewoon zo in de natuur.
Je denkt echt niet verder hé?
Om een paard te begrijpen moet je denken hoe het leven vn de paarden is in de weide.
Illusion schreef:een JU is een laatste ''redmiddel'' imo voor paarden die echt problemen hebben qua gedrag.
een JU is niet bedoeld om jou veulen te laten zien dat jij de baas bent laat staan om 't regelmatig te doen, ook voer je een JU niet even zomaar uit, en al helemaal niet zoals jij dat beschrijft.. waarschijnlijk snapt hij er helemaal niks van..
Millanka schreef:Het is niet vergelijkbaar met in de natuur. Daar mag een ander paard er namelijk heus wel bij staan om mee te eten. Over het algemeen eten paarden namelijk ook gras, en dat is niet 1 plukje wat voor maar 1 paard bedoeld is.
Paarden hebben niet dingen zoals beurten in de natuur. dat is meer met honden en wolven.
Kedhra @Hoe kom je er bij de TS op haar veulen rijd? ik heb haar posts even doorgelezen maar ik heb er niks over gevonden.

kehdra schreef:..
Wanneer jij zulke harde grepen moet toepassen voordat je veulen respect voor je krijgt, zou ik eens stevig aan mijn hoofd krabben of jij wel de juiste persoon bent om een paard op te voeden zonder begeleiding...
Citaat:Met regelmatig bedoel ik dus (zoals ik dus zei) wanneer men paard aandringt, duwt, enz om iets te kunnen krijgen.
Zooist schreef:Ow men, is ze hier ook al bezig????
Eerst gaat ze een uur rijden op een veulen en nu dit.....
Ik hoop dat je snel stopt met paarden, dit gaat niet goedkomen!
iLenkaa schreef:Zooist schreef:Ow men, is ze hier ook al bezig????
Eerst gaat ze een uur rijden op een veulen en nu dit.....
Ik hoop dat je snel stopt met paarden, dit gaat niet goedkomen!
Het veulen is 2,5 jaar.
Ze is groter dan een normaal paard.
Als ik er ga aan beginnen als ze volgroeit is, als ze dus 4 jaar is.
Groeit ze boven het hoofd en gaat ze echt niet luisteren hoor;