paard wil halster niet om in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xhiske

paard wil halster niet om in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:03

hallo,

ik heb een raar probleem. ik heb nu sinds augustus vorig jaar een nieuw paard.
in de zomer laat ze haar halster altijd wel gewoon goed om doen, maar zodra het kouder word (zoals vandaag) dan krijg ik het halster met geen mogelijkheid meer om.
ik doe het zo in de zomer: halster om de neus, 1 oor er doorheen, andere oor er door heen en dan het kinriempje vast. het halster zit heel los, en dit is ook niet veranderd.
maaaar in de winter krijg ik het halster nog wel om haar neus, maar met geen mogelijkheid om haar oor (meestal rechteroor, links gaat goed. soms wel het linkeroor en dan willen ze beide niet) dan maak ik het kopstuk los en doe die om de hals en dan weer vast maken. maar dat zie ik niet echt zitten want ik moet het halster elke dag 2 x om doen (1x om naar buiten te gaan en 1x om naar binnen te gaan). alle soorten normale halsters heb ik al geprobeerd. neopreen op het kopstuk, gewoon het simpelste halster wat er bestaat. ik heb al een touwhalster geknoopt (heel simpel, geen echte) maar het wil allemaal niet helpen. heeft iemand een tip om dat rare beest haar oren warm te houden ofzo? want dan krijg ik het halster wel om hoop ik

Jess1989

Re: paard wil halster niet om in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:05

_O- Het is een lastig probleem, maar ik moest wel even lachen hoor!!!! Koude oren...
Ineens krijg ik een visioen van iemand die tegen je oorlelletje tikt als je net van buiten komt en het is koud :j

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:06

nou ik denk dus dat het koude oren zijn, want in de zomer heeft ze het niet. wat zou het anders moeten zijn??

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:08

Oorwarmers :)*

Zonder gekheid, denk inderdaad dat ze gevoeliger zijn als het kouder is.. De een heeft dat meer/sneller dan de ander... Oplossing? Geen idee.. Je kan niet een (goedkoop) halstertje bij het hek neerleggen dat je die omdoet bij het binnenhalen, of is het juist dan ook drama? :Y)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:09

halster gewoon omlaten als je haar in de wei laat? kan geen kwaad denk ik. (ofwel? :+ )

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:12

halster omlaten in de wei is geen optie, want ze is nog al lomp met haar benen dus ik ben bang dat ze er dan in vast komt te zitten. op stal omlaten kan ook niet, want ze schuurt aan de deur en trekt zo alle halsters kapot.

@ karin_88 het halster om doen is het probleem, dus het halster bij het hek gaat mij niet helpen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:13

Loopt ze braaf mee, en hoef je niet ver te lopen? Dan kan je overwegen om een touwtje om haar nek te doen.. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:13

xConnie: Je hebt kans dat ze dan blijven hangen, dus niet iedereen wil dat.

En als je nu een halster koopt dat op twee plekken loskan? Dan maak je hem ook bij de oren los en hoef je dus niet aan de oren te zitten, maar kun je hem gewoon daarachter over haar nek doen en dan vast maken. :)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:15

@ miss_malfoy, ook al geprobeert, stoot ze net zo hard haar hoofd omhoog en een paardenhoofd tegen je onderkaak is geen pretje.
misschien moet ik maar eens een echt touwhalster proberen? iemand enig idee of dat zou kunnen helpen? of sokken over haar oren en daar overheen een vliegenmutsje (die kan je toch onder de kaak vast maken of ben ik nou zo dom)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:16

Word het paard geschoren of krijgt het een wintervacht? En als ze een vacht krijgt dan neem ik aan dat je er wel aan gedacht hebt het halster groter te maken. Ik kon het helaas niet vinden in je OP. Oren kunnen idd gevoeliger worden in de winter maar dat zal er waar niet aan liggen dat ze koud zijn, aangezien ze over het algemeen zowiezo kouder zijn als de rest van het lichaam.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:17

Niet te klein vanwege het winterhaar?
En anders, wat is het voor een probleem om haar neus erin te doen en dan de riem aan de andere zijde omhoog te doen en dan vast te gespen? Als dat tweemaal daags te veel werk is dan begrijp ik er niet veel meer van, die 10 tellen dat het langer duurt?!!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:17

Hhm mischien is gewoon haar hele hoofd gevoelig dan? Of moet je gewoon een patroon doorbreken? Aangezien zij nu verwacht dat het halster pijn gaat doen, en jij verwacht dat ze gaat verschieten.

En laat ze zich niet leiden met een touwtje om de nek?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:18

Wil ze wel gewoon gemakkelijk het hoofdstel om / aan in de winter?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:25

touwtje om de nek ga ik ook proberen. eerst maar gewoon in het weiland proberen. hoofdstel krijg ik helemaal niet om. dan moet ik eerst het bakstuk losmaken. voordat ik hem over haar oren heen kan doen. :(

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:28

eerlijk gezegd vind ik dat je paard niet zo moet miepen... ze heeft het er maar mee te doen. had ze maar geen paard moeten worden :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:30

themuisje schreef:
eerlijk gezegd vind ik dat je paard niet zo moet miepen... ze heeft het er maar mee te doen. had ze maar geen paard moeten worden :)

Dat is werkelijk het raarste antwoord dat ik in lange tijd heb gelezen. := Vraag me af in welke mate je met die instelling handelt...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:36

sorry hoor, maar een paard dat zomers wel, en swinters geen halster om wil vind ik flauwe kul :) en ja, ik ben wel duidelijk tegenover mijn dieren. maar ik krijg daar heel veel liefde en respect voor terug!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:37

ilovetessa schreef:
touwtje om de nek ga ik ook proberen. eerst maar gewoon in het weiland proberen. hoofdstel krijg ik helemaal niet om. dan moet ik eerst het bakstuk losmaken. voordat ik hem over haar oren heen kan doen. :(

Dan kun je diezelfde methode toch ook toepassen met halster? Kom je niet eens in de buurt van haar oren.
Sorry je mag best meedenken met je paard maar dit is wel erg absurd hoor. :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:37

en als je zo'n halster gebruikt dan?
Afbeelding
Die moet je bij de gesp losmaken en dan achterlangs de oren, dus niet over de oren om om te doen.

en een leren halster? doet ze dat daar ook bij?

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:38

@themuisje lekker simpel antwoord. daar heb ik natuurlijk niks aan. ik vind ook dat ze zich wel een beetje aanstelt, maar daar ben ik niet mee geholpen en ik was op zoek naar tips zodat ik niet weer met een pijnlijke kaak en een paard wat nog steeds in de wei loopt waar ik dus niks mee kan. mijn paard heeft ook ongeveer 13 jaar lang in een stal gestaan met alleen een uitloopje van 15x5. met slecht weer stond ze altijd binnen waar het lekker warm was. nu moet ik haar dus noodgedwongen een deken op doen, omdat ze geen wintervacht aanmaakt. als je daar nog steeds op antwoord> had ze maar geen paard moeten worden. ze kan er ook niks aan doen dat ze gewoon verwend is. (als in: als het koud is sta ik lekker binnen met mijn dekentje)

edit 1: dat halster ga ik zeker proberen. lijkt me een goede uitkomst
edit2: leren halster kan ik ook nog proberen.
Laatst bijgewerkt door Xhiske op 15-10-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:39

Miss_Malfoy schreef:
ilovetessa schreef:

Dan kun je diezelfde methode toch ook toepassen met halster? Kom je niet eens in de buurt van haar oren.
Sorry je mag best meedenken met je paard maar dit is wel erg absurd hoor. :+

ben dus gelukkig niet de enige...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:40

@themuisje: Nouja ik vind niet dat je volledig voorbij moet lopen aan je paard, maar ik ben ook z'n slaafje niet. :n

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:41

ilovetessa schreef:
@themuisje lekker simpel antwoord. daar heb ik natuurlijk niks aan. ik vind ook dat ze zich wel een beetje aanstelt, maar daar ben ik niet mee geholpen en ik was op zoek naar tips zodat ik niet weer met een pijnlijke kaak en een paard wat nog steeds in de wei loopt waar ik dus niks mee kan. mijn paard heeft ook ongeveer 13 jaar lang in een stal gestaan met alleen een uitloopje van 15x5. met slecht weer stond ze altijd binnen waar het lekker warm was. nu moet ik haar dus noodgedwongen een deken op doen, omdat ze geen wintervacht aanmaakt. als je daar nog steeds op antwoord> had ze maar geen paard moeten worden. ze kan er ook niks aan doen dat ze gewoon verwend is. (als in: als het koud is sta ik lekker binnen met mijn dekentje)

edit: leren halster kan ik ook nog proberen.

dat is toch een heel ander verhaal? je hoort je aan te passen aan je paard absoluut! maar in mate. heb het idee dat je haar erg pampert, en daar worden ze in de gewone omgang ook niet fijner van meestal. maargoed dat is lastig oordelen over Inet

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:47

het begint steeds meer op een discussie topic te lijken :Z . daar gaat het niet over. mijn paard is door haar vorige eigenaren gewoon te veel verwend, klaar daar kan ik ook niks aan doen. en nu moet ik daar weer vanaf zien te komen. denken jullie dat ik daar nou blij mee ben?? ik heb ook gewoon het liefst een paard wat geen gezeur heeft en geen deken etc om hoeft. ik ben ook maar een recreatieruiter. liefst 24/7 buiten (shetje staat dat ook gewoon en die krijgt tenminste wel gwoon een vacht) ik ben het ook wel met jullie eens dat ze zich niet moet aanstellen, maar ik denk niet dat het ooit nog gaat veranderen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:48

themuisje schreef:
sorry hoor, maar een paard dat zomers wel, en swinters geen halster om wil vind ik flauwe kul :) en ja, ik ben wel duidelijk tegenover mijn dieren. maar ik krijg daar heel veel liefde en respect voor terug!

Dat heeft daar niets mee te maken, daar had ik het niet eens over. Had het eigenlijk om je tweede zin, geeft me een beetje het idee dat je je dieren voor lief neemt, maar dat kan ik mis hebben. Maargoed ik ga weer ontopic. TS: heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag? :)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-10-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt