Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:21

Situatieschets: Ik geef een vriendin/kennis van mij les op haar paard die aan huis staat. Ze heeft geen eigen bak, maar mag gebruik maken van de bak aan de overkant van de straat. Die bak (en een weitje) is van een ouder vrouwtje die zelf geen dieren meer heeft. In die bak komt nog een ander vrouwtje met haar paard. Nouja, paard, het is een pony veulentje van ongeveer 7 maanden. Tot mijn afgrijzen staat ze het diertje meermaals per week intensief te longeren. Met intensief bedoel ik, zeker een half uur, stap, draf en zelfs galop. Het diertje begrijpt er geen hout van, word half opgejaagt en vervolgens hard aan het hoofd getrokken. Bovendien word hij gelongeerd met een aansnoer- showhalster met 'hengsten'ketting eraan. Die ook nog eens te laag hangt (drukt op gevoeligste deel van het neusbot en belemmerd zelfs de ademhaling.)
Ik kon de drang naar gerechtigheid natuurlijk niet onderdrukken en heb haar dus aangesproken, in eerste instantie heel rustig en begrijpend maar naarmate ze mij begon af te katten werd mijn toon allerminst vriendelijk. Ik ben begonnen uit te leggen dat dit longeerwerk ongeveer gelijk staat aan een kind van 4 wiskunde huiswerk laten maken en boos worden als ze het niet snapt (de zweep werd meermaals gebruikt en het dier werd voor lui en eigenwijs uitgemaakt, terwijl je de doodsangst in de ogen zag). En lichamelijk gezien ook erg slecht was voor de ontwikkeling van de pezen en spieren etc. Ik heb uitgelegt hoe het halster wel hoort te hangen en gevraagt waarom ze dit soort halster gebruikte ("klere-pony is zo eigenwijs dat hij de longeerlijn al 2 keer stuk had getrokken, als ie dat nog een keer doet hang ik er gewoon een bit in hoor", was haar antwoord) en ik moest me er maar niet mee bemoeien, ze heeft al eens eerder een pony beleerd hoor! Toen ze het veulen op zijn neus sloeg omdat hij zijn onderdanigheid naar het paard toonde wat erbij stond (van mijn vriendin/lesklante), had ik het gehad! Ik ben in de cirkel van de longeerlijn gaan staan zodat ze iig op dat moment niet verder kon en het is dat mijn lesklante erbij was want ik denk dat ik me anders niet in had kunnen houden. Ze is met het bezweette veulen naar stal gelopen en is naar huis gegaan.

het zit me erg hoog want het is zo'n lief diertje.... En al was het een minder leuk dier, zo ga je niet met een diertje om. Wat zijn mijn rechten? Heb ik die? want het voelt als mijn plicht om iets te doen, maar kan ik iets doen? Mag ik iets doen. potverdorie wat een k*t situatie. Ik heb het ECHT vriendelijk geprobeerd, zelfs mijn hulp aangeboden maar ze is compleet overtuigt van zichzelf....

_Pleasure_

Re: Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:25

Miss de dierenbescherming eens bellen?? die kunnen ws niks doen aan de situatie, maar jij hebt voor je gevoel wat gedaan!

Er worden dagelijks van dit soort domme dingen gedaan, en je staat machteloos!! sterkte...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:27

Merci, DB heb ik helaas 0% vertrouwen in.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:29

Aangifte doen van dierenmishandeling? Dus bij de politie?

*Edit* Wat geweldig dat het veulen jou heeft die voor hem/haar opkomt!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:31

Ik denk idd dat de DB het momenteel zo druk heeft ( hoop iig dat dat de reden is ) dat, tenzij het beest zwaar ondervoed is, er niks aan gedaan zal worden.

Ik zou zelf denk ik die vrouw aan de longeerlijn opgejaagd hebben met die zweep, altans, ik zou er de neiging van krijgen :j

Arm veulie :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:32

AID, is vaak iets beter.
ik zou het minimaal proberen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:33

Ik weet het, die zijn er wel maar die mogen/kunnen niks!! maar als er meerdere klachten binnekomen kunnen ze pas wat doen! Blijven bellen, dasnoods de politie eens bellen en informeren wat zij ervan vinden, en of je iets kan doen!

Maar ik dnek toch dat deze praktijken overal plaats vinden en daar doe je als buitenstaander he-le-maal niks aan en dat maakt het zo moelijk!! Probeer anders je lessen zo te plannen dat je d'r niet tegenkomt!

Ik denk dat ik de longeezweep door d'r strot had geduwd als ik zoiets zag...heb al eens een zweep van een ruiter afgepakt die haar paard ten onrechte na een proef afsloeg! Hoppa zo die zweep doormidden gebroken en haar de toegang tot ons toenmalige terrein ontzegd...heb ze nooit meer gezien :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:34

je hebt er domme mensen bij in de wereld, maar volgens mij kun je hier niet zo veel mee, uiteraard is het vrij een mail met dezelfde vraag stelling naar Db te sturen toch? wat ze er dan daarna mee doen is dan even niet aan jou, maar jij hebt gedaan wat je kunt. lastig als het zo dichtbij staat.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:35

Ik vind het super van je dat je in ieder geval iets hebt geprobeerd.
Je kan dit beestje mischien redden door de dierenbescherming erbij te halen of door het te kopen.
Maar dit zal helaas niet helpen..
De paardenmarkt is momenteel zo laag dat ze gewooon weer een nieuw slagtoffer zal gaan kopen

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:35

wat een vervelende situatie, goed dat je met haar gepraat hebt, en balen dat ze niet wil inzien dat dit ECHT NIET kan!

Verder kun je de dierenbescherming bellen, maar vraag me af of dit zin heeft maar proberen kan altijd!

Lastige situatie :(:) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:36

Wat misschien helpt is een gesprekje met de eigenaar van de bak en of de eigenaar van de pensionstal waar ze het veulen stalt. Haar manier van omgaan met dit dier is nl niet bevordelijk voor zijn goede naam.
MagicDay schreef:
Ik denk dat ik de longeezweep door d'r strot had geduwd als ik zoiets zag...heb al eens een zweep van een ruiter afgepakt die haar paard ten onrechte na een proef afsloeg! Hoppa zo die zweep doormidden gebroken en haar de toegang tot ons toenmalige terrein ontzegd...heb ze nooit meer gezien :D

Bij zulk gedrag op een officiële wedstrijd kan je een klacht indienen. Ruiter kan dan "te voet gesteld" worden, dus bepaalde periode geen wedstrijden meer mogen starten.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:37

Was op een oefenwedstrijd! heb d'r zelf "te voet gesteld"!! :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:38

Ik heb altijd mijn woordje klaar en heb altijd oplossingen, maar nu niet, ik weet niet of dit een zaak is voor politie... Ik ben nu een nette brief voor de eigenaresse aan het typen met daarin de uitleg voor mijn gedrag (met verkapte excuses om de afstand tussen ons te verkleinen, ik sta nog steeds achter mijn woorden en daden maar dat hoeft zij niet te weten) en hoe en waarom het beter kan voor haar dier (lang leve bokt-wiki met de wetenschappelijk onderbouwde argumenten) en ik denk dat ik die sowieso vanavond even op haar stal prik. Hopelijk leest ze deze en doet ze er wat mee, en anders... politie/db? ik weet het niet... Ze is al door meerdere mensen aangesproken, naar ik hoor maar ze veranderd geen steek aan haar omgang met het diertje.
AID ga ik zeker even contacten, dankjewel!
tsja, mijn les zo plannen dat ik haar niet tegenkom is voor mij nu geen optie meer, ik wil geen oogkleppen opdoen nu ik WEET wat daar gebeurd.
Diertje kopen is financieel gezien (en praktisch gezien met stallen aan huis) geen probleem voor me maar inderdaad, morgen heeft ze een nieuwe.
Eigenaaresse van het terrein is wat ouder en heeft zelf geen dieren, zij vind het juist leuk dat dat mens zo vaak komt om met haar veulen te spelen. Die ziet er het kwaad niet in. Ze vond alleen wel dat ze vaak de zweep gebruikte, maarja dat beest is ook wel heeeeel dwars hoor.... -O-

In elk geval dank voor de lieve woorden, het is zo stom dat je je zo druk kan maken over iets wat eigenlijk vrij ver van je af staat.... En ik heb ergere dingen gezien, maar de oogjes van die kleine die naar het grote paard van mijn vriendin/lesklante keek en gewoon smeekten om hulp.... bah

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:40

ik zou vraagen of ze ze alle zeven nog had in haar boven kamer.
of haar verstand ergens verloren is :(

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:41

Ga gewoon eens vragen waarom ze al longeert? Misschien kun je haar uitleggen waarom jij denkt dat het niet zo goed is? Meer dan dat kun je toch niet doen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:45

ik zou wel ff onopvallend
( met je telefoon ofzo)
een filmpje maken van dit geval
aangezien je wel bewijs moet hebben dat het gebeurt
mocht je na de politie het aid dfo de dierenbescherming willen gaan

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:48

Allereerst TOP dat je voor het veulen opkomt! Wat een troela zeg... Ik vind je brief een fatsoenlijke poging, maar ik vraag me sterk af of ze die überhaupt in zal zien.

DB ben ik zelf niet zo stuk van, grijpen naar mijn mening niet voldoende in. Maar dat wisselt misschien per regio.

AID, doen!

Succes iedergeval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:51

nouja die is niet helemaal 100! misschien moet je een boekje kopen/maken met tips en dingen over jongen paarden?

(de dierenbescherming heb ik ook geen vertrouwen in, tegen over ons staat een pony alleen (op een boerderij) en die heeft zulke lange hoeven, we hebben eerst een brief naar de man gestuurd dat hij het paard moest laten bekappen. maar hij heeft het niet gedaan. we hebben (meerdere mensen) de dierenbescherming gebeld. en nu een half jaar later is er nog niks gebeurt. vorrige keer dat de hoefsmit bij ons op stal was wilde ik naar ze toe gaan om te zeggen dat de hoefsmit er was en dat het paardje ook wel gedaan kon worden, maar er was niemand thuis)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:54

ikenindi schreef:
Ga gewoon eens vragen waarom ze al longeert? Misschien kun je haar uitleggen waarom jij denkt dat het niet zo goed is? Meer dan dat kun je toch niet doen.

Ik heb hierboven al meermaals verteld dat ik dat natuurlijk al geprobeerd heb, maar meer dan dat MOET ik wel doen want ze luisterd niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:03

Ja wat doe je er aan. Ik heb ook een soort geval waar ik best mee zit maar volgens mij kun je weinig doen.
Zolang het dier niet dusdanig mishandeld wordt dat de dood erop volgt kunnen ze in NL gewoon bijna niets omdat daar geen wetgeving over is geloof ik. Het enige is dus inderdaad hopen dat je het met praten en hulp van jouw kant het haar toch wijsgemaakt krijgt.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:16

Het wordt tijd voor die 500 Animal Cops! Nederlandse wetgeving is waardeloos.

Wil ze het veulen eigenlijk wel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:33

Bix schreef:
Het wordt tijd voor die 500 Animal Cops! Nederlandse wetgeving is waardeloos.

Wil ze het veulen eigenlijk wel?

De wetgeving schiet inderdaad te kort nu, maar je zit ook met betere wetgeving met een groot grijs gebied. Er zijn nl nogal wat verschillende ideeën over wat correct houden en trainen is, om nog maar te zwijgen over verschillende karakters die ieder een (iets) andere aanpak nodig hebben. De basis wetgeving moet zeker minimale en vooral duidelijke eisen kennen, maar beperkingen in hoe en wat qua trainen is ronduit lastig. Wanneer beginnen met trainen, op welke leeftijd inrijden en hoeveel te rijden zijn hier al hete hangijzers. Wetgeving daar over kan ook van invloed zijn op de stamboekkeuringen en alles wat daar (ook economisch) mee samenhangt.
Om nog maar te zwijgen over de tegenstellingen als wel bit of juist geen, wel of geen zweep op zich. De discussie over het al dan niet correct gebruik ervan hangt daar ook mee samen. Voor iemand die voor bitloos is kan correct gebruik van een bit een onmogelijkheid zijn (en andersom kan iemand van mening zijn dat bitloos correct rijden onmogelijk maakt)

Je zal altijd situaties houden die buiten de wetgeving vallen, ook al ben je van mening dat die situatie onder mishandeling valt. Datzelfde kan heel goed volgens een buitenstaander op jouw van toepassing zijn. Je paard correct (kunnen) behandelen is een mix van (zelf)kennis en zelfbeheersing/geweten, dat is niet in een wet te gieten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:43

De politie zal er niets aan doen (én ze hebben geen verstand van paarden) dus ik zou voor de AID gaan. DB mag niets, hebben het druk en komen soms gewoon niet opdagen.
Filmpje vind ik een goed idee, zodat je "bewijs" hebt wat je bv de AID kunt laten zien.

En als er niet binnen ween week ingegrepen word, zou ik zelf ingrijpen. Maar dat ben ik.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:47

boek van lammert haamstra aanraden misschien? Of vragen of je even iets mag laten zien en het overpakken? Moeilijke situatie....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:49

Karenenditty schreef:
boek van lammert haamstra aanraden misschien?

Dat gaat niet werken, ze heeft goed advies al in de wind geslagen, dan gaat ze niet een duur boek kopen, ze vind toch al dat ze de weijsheid in pacht heeft.
Karenenditty schreef:
Of vragen of je even iets mag laten zien en het overpakken? Moeilijke situatie....
Overpakken en dan wat? Minder hard longeren? Zo'n baby hoort op het land.