Stal niet meer in willen: koppig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Stal niet meer in willen: koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:06

Mijn paardje wil - op sommige dagen - ineens de stal niet meer in.
Dit is na het rijden / loslaten / stapmolen / wandelen etc.
Ze heeft dus genoeg beweging en aandacht :D maar op een of andere
manier heeft ze dus kuren en blijft ze voor de stalingang
stil staan.
Ik maak dan maar weer een rondje, meestal wil ze daarna wel mee.
Ze is echt ontzettend lief maar wel koppig. Zou dit gewoon een trucje zijn?
Eenmaal op stal eet ze, staat ze op rust of valt in slaap ;) , ze is dus niet
hyper.
Wat kan ik het beste doen? Streng worden? (als ik m'n stem verhef, doet
ze alsof ze in elkaar geslagen wordt - ik sla NOOIT!).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:14

denk dat ze gewoon op dat moment geen zin heeft,buiten de stal is het vast veel leuker :D
als je stem verheffen werkt om haar er in te krijgen dan moet je dat doen.

Anoniem

Re: Stal niet meer in willen: koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:29

Misschien eens achteruit de stal in laten lopen, kijken of dit daarna verschilt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:31

Hoe lang komt je paard buiten per dag?

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:31

Stem klein beetje verheffen en laten zien dat hij toch echt de stal in moet en belonen als hij in stal is.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:32

He dat ken ik. Onze pony heeft hetzelfde als er weinig andere paarden op stal staan. Ze wil er alleen in als de andere paarden binnen zijn, heel onhandig!!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:53

SadyLady schreef:
He dat ken ik. Onze pony heeft hetzelfde als er weinig andere paarden op stal staan. Ze wil er alleen in als de andere paarden binnen zijn, heel onhandig!!

Heel onhandig maar wel logisch toch :D

Ik denk inderdaad ook dat ze liever wat langer buiten is!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:59

Denk dat dit idd een geval van koppig zijn is. Even streng zijn, en op stal zetten, klaar :) Of idd, zoals je het zelf doet, een rondje lopen, en opnieuw proberen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:00

Ik denk dat het gewoon koppigheid is. Ik heb sinds juli een nieuw paard, en die wilde dan de stal niet in, en dan de bak of de wei niet in. Bij mij was het gewoon uitproberen denk ik. Maar omdat jou paard ook niet hyper wprdt of iets dergelijks, lijkt het me gewoon koppigheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:07

Is het buiten donker en binnen licht, of omgekeerd, als ze blijft stilstaan? Maw, heeft ze misschien even tijd nodig om haar ogen te laten wennen aan de hoeveelheid licht? Ik zou niet meteen van onwil uitgaan tot je weet waarom ze het soms wel soms niet doet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:13

Ik ga mee met ibbel.. Als je dat kan uitsluiten idd toch even je stem verheffen. Overigens kan die van mij soms ook ineens gaan doen alsof k m zwaar mishandel hoor :+ niks om je zorgen over te maken hihi. Is de stal verder wel een prettige plaats? Misschien helpt t om haar is te 'betrekken' bij staldingen:) dat ze weet dat in de stal ook leuke en interessante dingen gebeuren :)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:16

samantha21 schreef:
Denk dat dit idd een geval van koppig zijn is. Even streng zijn, en op stal zetten, klaar :) Of idd, zoals je het zelf doet, een rondje lopen, en opnieuw proberen.

Bij die van mij werkt dat niet. Zelfs met een zweepje/stok achter d'r kont gaat ze er nog niet in. Maar het is ook een vreselijk eigenwijs dier, waar te weinig consequent mee omgegaan word, want het is een kinderpony.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:19

SadyLady, zou in jou geval, toch echt even laten weten, dat bij jou iig WEL geluisterd moet worden. Weet niet of het jou eigen kinderen zijn die met de pony omgaan? Maar iig vind ik het net zo belangrijk, dat de kinderen leren concequent te zijn, als dat de pony leert luisteren dmv concequent zijn.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:33

samantha21 schreef:
SadyLady, zou in jou geval, toch echt even laten weten, dat bij jou iig WEL geluisterd moet worden. Weet niet of het jou eigen kinderen zijn die met de pony omgaan? Maar iig vind ik het net zo belangrijk, dat de kinderen leren concequent te zijn, als dat de pony leert luisteren dmv concequent zijn.

Ik heb het op elke 'harde' manier al geprobeerd, maar dat ding (300 kilo ofzo) krijg ik niet z'n hok in. Dus helaas ben ik toch genoodzaakt het op de manier te doen om hem 'om te kopen' met snoepjes of belonen ofzo. Want de harde manier werkt deze keer niet.

Overigens gaat het om (wisselende) kinderen van een zorgboerderij (die dus al problemen met zichzelf hebben) en dan is het lastig om die wat zinnigs over paarden te leren. Vandaar ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:35

Nja, vaak is het voor die kindjes, juist een verademing om iets over de paarden te leren, om maar niet met zichzelf bezig te hoeven zijn toch?

Maar goed, helpt een lijn achter zijn kont, of achterwaarts dr in ook niet dan?

Edit, ik ben me er wel degelijk van bewust, dat het concequent zijn, en vooral het "op tijd" handelen, bij kindjes die die begeleiding van een zorgboerderij nodig hebben, erg moeilijk is ;)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:49

Bij mijn paardje is het geen kwestie van lichtverandering oid.
Het is ook pas sinds 2 weken.
In stal is er niets veranderd, er zijn immers ook dagen dat ze meteen meeloopt (bv als ze weet dat er gevoerd is).
Gisteravond laat na de les wilde ze ineens niet meer naar stal bijvoorbeeld. Terwijl ze supermoe was!
Soms denk ik wel eens dat ze niet wil dat ik ga want stal = baasje weg. Of is dat een hele achterlijke gedachte?
Wij hebben wel een supersterkte band.

Ze staat trouwens van half 11 tot een uur of 5 buiten, voorjaar-najaar. Daarnaast zorg ik dus dat ze in de molen kan of los en wandelen doe ik ook zodat ze lekker kan rondkoekeloeren :)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:16

samantha21 schreef:
Nja, vaak is het voor die kindjes, juist een verademing om iets over de paarden te leren, om maar niet met zichzelf bezig te hoeven zijn toch?

Maar goed, helpt een lijn achter zijn kont, of achterwaarts dr in ook niet dan?

Edit, ik ben me er wel degelijk van bewust, dat het concequent zijn, en vooral het "op tijd" handelen, bij kindjes die die begeleiding van een zorgboerderij nodig hebben, erg moeilijk is ;)

lijn achter z'n kont kan ik nog wel eens proberen!
achteruit de box in, al geprobeerd, maar ook dat is hopeloos.. :o

Ginger0410 schreef:
Bij mijn paardje is het geen kwestie van lichtverandering oid.
Het is ook pas sinds 2 weken.
In stal is er niets veranderd, er zijn immers ook dagen dat ze meteen meeloopt (bv als ze weet dat er gevoerd is).
Gisteravond laat na de les wilde ze ineens niet meer naar stal bijvoorbeeld. Terwijl ze supermoe was!
Soms denk ik wel eens dat ze niet wil dat ik ga want stal = baasje weg. Of is dat een hele achterlijke gedachte?
Wij hebben wel een supersterkte band.

Ze staat trouwens van half 11 tot een uur of 5 buiten, voorjaar-najaar. Daarnaast zorg ik dus dat ze in de molen kan of los en wandelen doe ik ook zodat ze lekker kan rondkoekeloeren :)

ik geloof niet dat paarden zulke oorzaak/gevolg ideeen kan hebben?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:29

Volgens mij kunnen paarden sowieso niet bewust koppig, boos, blij etc. zijn. Verveeld ze zich in stal? Ziet ze een weidemaatje dan niet? Waar les je in de avond (binnen, buiten, veel verlichting, weinig verlichting)?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:34

Wat je kan doen is het leuk maken om de stal in te gaan. Bijvoorbeeld nadat ze de stal is ingelopen een appel geven, of al an te voren een appel in haar voerbak leggen. Positieve beloning en voor haar word het leuk om de stal in te lopen omdat ze weet dat ze wat lekkers krijgt.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:35

Ik les in de binnenbak (altijd).
Ze heeft 2 Jolly-ballen en een liksteen,
ze heeft alle paardjes om zich heen; ze kan ze zien en ze kunnen
elkaar 'aanraken'.

Het is ook niet iedere dag hoor.
Vanuit de wei gaat ze nl zo de stal in.
Puur 's avonds terwijl ze dus genoeg beweging krijgt.
Dan lijkt het wel of ze ineens de manege moet bekijken,
alle blaadjes op moet eten, tussen auto's moet snuffelen :+ ,
en op veulentjes / paarden in andere stallen reageert ze niet.
Als ik dan (eenmaal) bij haar ben op stal knabbelt ze de
hele tijd door en is alles weer goed.

(zucht :+ :D )

@juangi: ik heb inderdaad iets lekkers bij me maar dat werkt ook niet helaas.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:37

Ik zou niet iets lekkers bij je dragen, dan weet ze dat jij snoep hebt en jouw moet volgen. Maar gewoon wat lekekrs in stal klaarleggen, elke dag opnieuw.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:58

wat heel miss ook werkt: als ze blijft staan blijf jij ook gewoon net zo lang staan, met spanning op t touw, tot ze dr stal in gaat. Intussen wordt dr natuurlijk niet gesnoept of gesnuffeld oid. Als t koppigheid is zal t daarna waarschijnlijk snel over zijn, spelletje is immers niet leuk meer. Heb t vorig jaar met mijn poown iig maar 1x hoeven doen, daarna nooit meer problemen gehad :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:52

Ik denk dat wat Amyz zegt heel goed gaat werken, druk op het touw houden net zoveel als dat ongemakkelijk voor haar is (dus niet trekken!!! maar gelijkmatige druk houden) en dan wachten wachten wachten....
Niet ongeduldig worden maar de druk hetzelfde proberen te houden en zodra ze komt gelijk de druk eraf! Zet jezelf schrap zodat ze je niet ondersteboven kan trekken. Neem een lang touw wat je kunt laten vieren indien nodig zodat je zelf kunt blijven staan als ze achteruit wil gaan.
Let wel heel erg goed op dat je geen moment de druk op het touw mag laten verslappen ook niet om te verpakken of iets dergelijks maar dat je wacht tot je paard jouw kant op beweegt, al is het maar een klein stukje dan direct druk laten vallen. Het wachten duurt maar 3 dagen :+ dus als ze na 3 minuten al komt heb je gewonnen...... :D
Het allerbelangrijkste is niet de druk maar het loslaten als ze jouw kant op komt, daar leren ze van, dus zorg dat je timing goed is en dat je niet te lang wacht met loslaten.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:31

Ik denk dat dit juist een vorm van koppigheid is,kijken wie er eerst opgeeft.

Bij mijn eigen paardje had ik ongeveer hetzelfde voor handen:

Voor zijn weide ligt er een stuk beton gegoten zodat het daar niet 1 modderige brij wordt.
Eerst wilde hij niet over het beton lopen (ja beton bijt hoor!!) puur uit onzekerheid en angst (hij is 1,5 jaar). Hier ben ik dan begonnen met iets lekkers mee te nemen en hem gerust te stellen en dan per voet die hij verzette op het beton te belonen.

Dit zou ik nu wel niet toepassen als het om koppigheid draait,want als je dit toepast en dan plots geen lekkers meer geeft,ben je weer bij af.

Ik zou vooral de stal koppelen aan iets wat ze heel leuk vindt vb:borstelen,knuffelen,... waardoor ze graag naar stal gaat. Want zeg nu zelf ik zou ook liever in een grote weide staan dan in een box.
Wat ook zal helpen is de techniek die cissy uitlegde: werken met druk en loslaten. En vooral niet opgeven als het niet meteen lukt,wanneer je begint aan de oefening: volhouden tot ze doet wat je vraagt,anders weet ze dat je toch niet volhoudt ook al sta je daar 2u.

Veel succes

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:05

Bedankt voor alle reacties!
Gisteren liep ze zo mee naar stal.
Had haar dit keer ook niet aan een halstertouw maar gewoon aan het halster vast.
Voor het rijden wilde ze de stal niet uit en de bak niet in * zucht * maar dit is redelijk standaard.
Moest ivm manegelessen laat rijden dus we waren allebei moe haha.

Na het rijden - eenmaal op stal - stond ze eerst met haar kont naar me toe (dank je wel paard) totdat ze ergens eten hoorde.Toen was het een en al blij zijn en oortjes naar voren.
Ze heeft wel eens eerder in de stal getrapt toen ik weg liep.
Iedere keer als ik terugliep (omdat ik wilde weten waarom ze nou ineens trapte) was het blij blij blij, zodra ik weg liep oren in de nek, gilletje en trap.
Mocht dus niet weg :) uiteraard wel gedaan!

Ik ga er maar vanuit dat ze gewoon soms een koppige periode heeft, dit is echt sinds het wat kouder is geworden.
Vanavond ga ik niet rijden maar uitgebreid poetsen, tutten, molen, losgooien, wandelen etc; eens kijken hoe dat gaat!