OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClementinevS

OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:41

Beste lezer,

Wij hebben vrijdag 24 september 2010 een 2,5 jarige volledig zwarte egyptische arabische merrie genaamd V.H. Ezrah gekocht bij *** te B-Belgium van de heer ***. V.H. EZRAH is van SALAH III DE en van Al Shuhruf (Simeon Sadik X EH Ghasira).

Per mail en telefonisch hebben wij veelvuldig gevraagd of Ezrah gezond is en of ze SCID, CA, OC en OCD vrij is. Alsmede of ze stalgebreken en dergelijke had. Daarop heeft hij aangegeven dat het een jong paard is en uiteraard in perfecte staat verkeerd.
Wij hadden op zaterdag 11 september 2010 een klinische keuring laten doen op locatie door een locale dierenarts, de heer Luc, en toen was ze goedgekeurd. Wij hebben dit rapport in ons bezit.

Er vaanuitgaande dat ze akkoord was hebben wij haar toen gekocht en mee naar Noordwijk (stallingadres) genomen.

Op verzoek van onze verzekering Hyppo Zorg hebben wij 13 september jl. een röntgenologische keuring laten uitvoeren van V.H. Ezrah door Paardenkliniek De Raaphorst te Wassenaar . Tot onze verbazing kregen wij het vreselijke bericht dat Ezrah OC (Osteochondrose) en OCD (Osteochondrose Dissecans) in haar rechter achterbeen heeft en dat het zeer moeilijk operatief te verwijderen is. Direct na het ontdekken hebben wij telefonische melding aan de heer *** gedaan over dit verborgen gebrek. De heer *** reageerde nonchalant en melde dat hij hier niet op zat te wachten. Hij heeft ons toen verzocht om de foto's naar zijn dierenarts, de heer ***, te sturen ter beoordeling. Dit zal vandaag gebeuren.

OC en OCD zijn een verborgen gebrek, een defect. Juridische kan een overeenkomst ontbonden worden indien het (erfelijke/aangeboren) gebrek reeds op het moment van de verkoop en levering al aanwezig was. Op grond van dit gebrek en omdat dit onze droom is (en wij financieel niet in de positie zitten om een andere zwarte arabische merrie zonder gebreken te kopen en Ezrah voor de rest van haar leven op het land te zetten) hebben wij aangegeven dat wij de koop wensen te ontbinden en ons aankoopbedrag alsmede de kosten van de klinische- en röntgenologische keuring retour willen ontvangen. Wij willen de vervoer- en onderhoudskosten (stalling, voer,strooisel, en dergelijke) achterwege laten omdat wij deze kosten graag voor haar hadden gemaakt indien ze gezond was.

Echter we krijgen het vermoeden dat de fokken geen medewerking wil verlenen en ons het geld niet terug wilt geven en Ezrah niet terug neemt.

Wij zijn erg geschokt, verdrietig en aangedaan door deze constatering. Onze droom van een zwarte arabische merrie waarmee wij lekker dressuurmatig kunnen rijden en kunnen fokken valt in duigen. Ons verdriet op dit moment is niet te beschrijven. Ezrah is een geweldig lieve merrie!!

Heeft iemand ervaring met soort gelijke situatie of tips voor ons? We weten niet wat we moeten doen indien de fokker ons geld niet wil terug betalen en Ezrah niet terug neemt? Wij hebben geen geld voor een operatie van € 2.500,- euro en voor 2 jaar revalidatie als de operatie überhaupt slaagt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 29-10-10 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam en plaats verwijderd.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:47

jammer dat je haar niet eerst hebt laten keuren voor je haar mee naar huis nam,maar daar kan je nu niks meer aan veranderen. Ik zou nu even doorzetten en het paard toch proberen terug te brengen. Er zijn genoeg paarden die goed door de OCD operatie komen en misschien nooit last krijgen,maar jij had een gezond paard gekocht. Ik zou een jurist vragen voor advies wat betreft de afhandeling van de kosten.suc6 ermee

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:47

Als ik het goed begrijp, heb je de 1e keuring uit late voeren door hun dierenarts? Daar heb je al een fout mee gemaakt. Altijd een onafhankelijke dierenarts nemen. Tweede vraag: OC- OCD is op de foto te zien, niet met een klinische keuring. Je hebt alleen een klinische keuring uit laten voeren? Dan weet ik niet of je helemaal in je recht staat het paard terug te willen brengen, dan had je ook een RX-keuring uit moeten laten voeren denk ik.
Ik zou advies inwinnen bij een rechtswinkel, vragen wat je moet doen. Sowieso een aangetekende brief versturen waarin je alles meldt, dat is een bewijs van het op de hoogte brengen van de situatie aan de verkoper.

Donja

Re: OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:58

Een verkoper heeft meldingsplicht, een koper onderzoeksplicht.
Als de verkoper niet op de hoogte was van het bestaan van het gebrek, kan hij dit gebrek moeilijk melden. Als de koper een dier wil zonder de bepaalde gebreken, dan is het wel zo verstandig dit dier op deze gebreken te laten onderzoeken.

Een klinische keuring geeft geen beeld van het wel of niet hebben van OC/OCD, daarvoor zal altijd een röntgenologische keuring moeten worden uitgevoerd. Ik ben bang dat je dit voor de koop had moeten doen, of contractueel moeten aangeven dat als er na de koop (en binnen een bepaalde tijd) OC/OCD geconstateerd zou worden, de koop ongedaan gemaakt kon worden.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kan je daarop terugvallen en kan er gekeken worden wat je rechten (en plichten) zijn en waren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:01

Is het een professionele stal?

ik weet niet of die wet in belgie anders is dan inNederland.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 14-10-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:01

Volgens mij ga jij je "gelijk" nooit en te nimmer halen.
Dat zou wat zijn zeg, je koopt het dier dmv een klinische keuring en wanneer je achteraf voor je verzekering de merrie röntgenologisch laat keuren en het dier word afgekeurd, wens je het terug te brengen?

Nou zijn er al ZOVEEL mensen die kopen zonder te keuren, maar dit zou dan een vrijbrief, om niet bij aankoop te keuren, geven?

Keuren doe je vóór aankoop, zodat je je gebruiksdoel aan de DA kenbaar kan maken en de DA dmv een keuring je een positief of negatief aankoopadvies kan geven.

Hoe kun je überhaupt nou zonder te keuren ervan uitgaan dat een dier geen OC/OCD heeft?
Oké in sommige gevallen kun je iets zien, maar het blijft een aandoening die enkel via foto's te zien en te bevestigen is.

Ik snap echt nog steeds niet dat er mensen zijn, en helemaal met een gebruiksdoel als TS, die een dier kopen zonder te keuren of enkel met een klinische keuring :n Sorry!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:02

Een verborgen gebrek is iets wat je wist maar niet verteld hebt.
Tenzij de verkoper eerder een rongenfoto heeft gemaakt of rontgenogen heeft kon hij dit dus niet weten en valt het onder jouw onderzoeksplicht om dit uit te zoeken.

Ik neem aan dat je het paard voor een dergelijk bedrag gekocht hebt dat rontgenfoto's verplicht waren en je dit dus eigenlijk voor aanschaf had moeten doen.

Ben helaas bang voor je dat je zelf niet voldoende gebruik hebt gemaakt van je onderzoeksplicht en dat je weinig hebt om je aan vast te houden.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:03

Heel vervelend voor je..
Of je in je recht staat betwijfel ik, maar heb daar dan ook geen verstand van.

Wel vind ik dat je de hoop voor het paard snel op geeft.. Een paard met een OCD hoeft nooit kreupel te worden hoor, hoeveel paarden worden er nooit in hun leven op de foto gezet?? en OC kan idd erfenlijk zijn.. fokken is daardoor waarschijnlijk niet zo slim, maar dat is volgens mij absoluut geen probleem voor de sport..

Ik zou zeggen probeer te vechten voor je rechten, maar win je het niet moet je het niet te zwart wit inzien... Je paard is waarschijnlijk niets mis mee, en je zult nog jaren van kunnen genieten...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:07

Als de verkoper geen foto's heeft laten maken zal hij ook niet op de hoogte zijn geweest.
OC / OCD is in een hoop gevallen wel goed te opereren, bij vrienTje op de kliniek hebben ze elke week wel een OCD operatie. Het ligt er natuurlijk wel aan waar de OCD precies zit, maar het is goed te doen, en over het algemeen is er een herstel periode van enkele maanden, geen 2 jaar..... Wat betreft de operatie zal ik als ik jou was een goede kliniek om een second opinion vragen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:08

dat weet je niet natuurlijk, ik heb ook ooit ene paard gekocht die volgend de verkoper nog nooit op de foto was geweest, achteraf bleek die al een afgekeurd te zijn op fotoos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:16

Het is heel erg vervelend dat dit jullie overkomt maar ik heb wel even een TEM gestuurd, omdat ik het niet netjes vind dat je in dit stadium de naam van de verkoper/fokker bekend maakt.

Het is een gebrek maar ik vraag me af in hoeverre je de verkoper hierop aan kan kijken. In priciepe hebben alle paarden wel een gebrek als je maar goed genoeg zoekt. Volgens mij is het pas een verborgen gebrek als de verkoper wist of had kunnen weten dat het paard OCD had (bijvoordeeld door een eerdere keuring) en dit bewust voor jullie achter heeft gehouden.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:16

Ik denk niet dat jij erg sterk staat , en dat weet de fokker ook.

Als de fokker er niet vanaf wist dat het paard OC en OCD had , heeft hij niets misdaan bij de verkoop.
Dat valt ook niet onder een verborgen gebrek omdat de fokker het immers niet wist , of hij heeft in het verleden het paard zelf op de rontgenfoto's gehad en wist er van.

Ook zoals er al meerderen hebben gezegd heeft een koper onderzoeks plicht, alleen klinische keuring kan men geen oc/ocd constateren.
Je had dus voor de koop rontgenfoto's moeten laten maken!!

Dit word een moeilijk gevalletje denk ik helaas.
Ik wens je veel succes.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:18

Ik ga met Kaja en anderen meer ......in NL kan je naar je recht (geld) fluiten, je hebt nl als koper onderzoeksplicht!

Vervelend voor je maar je had haar röntgenologisch moeten keuren voor aankoop,
niet alleen klinisch, want dan komt OC/OCD niet aan het licht...
Zeker niet voor het doel wat jij met haar voor ogen hebt!

Waarschijnlijk wist de verkoper het ook niet als ze nooit op de foto is geweest en daarom is het geen verborgen gebrek of dwaling.
Laat het een wijze les en duur leergeld zijn voor de toekomst :(:)

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:22

Ik weet niet of je heel sterk staat aangezien jullie het paard niet rongenologisch hebben laten keuren voor aankoop?! Volgens mij kun je OC en OCD niet als verborgen gebreken zien aangezien je het toonbaar kunt maken met foto's. Als koper had je vooraf om die foto's moeten vragen of in ieder geval moeten vragen of die ooit gemaakt zijn. Is het paard nu kreupel? waarom moesten jullie die foto's van de verzekering laten maken? Het wil ook niet altijd zeggen dat een paard met OCD niet geschikt is voor de sport! Er zijn er zat die nergens last van hebben (afhankelijk van plaats) Opereren is niet altijd nodig en vaak brengt het juist meer risico met zich mee dan wanneer je het laat zitten....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:22

Een verborgen gebrek is vaak wel degelijk een reden tot ontbinden van een gedane koop! Zelfs als de verkoper het niet wist. Wij hebben iets dergelijks gehad met ons huis; er waren verborgen gebreken, verkoper zei dat hij er niets van afwist maar wij zijn wel in gelijk gesteld.

Verkoper heeft meldingsplicht en zou moeten weten wat hij verkoopt en wat de evt. gebreken daaraan zijn!

Ik weet niet of de wet ook zo in Belgie geldt, maar een verborgen gebrek is ( deels) koopontbindend, of de verkoper er nu wel of niet van afwist!
Aangezien dieren voor de wet ook als "goederen" worden gezien zal het dus niet veel afwijken van bovenstaande.
Dus een advocaat/ wetswinkel raadplegen; de koper op de hoogte stellen d.m.v. aangetekende brief of gesprek met getuigen, alle relevante rapporten erbij nemen en in 1e instantie proberen er samen uit te komen.
Succes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:23

Het is pas een verborgen gebrek als er na de aankoop iets naar voren komt wat er bij de aankoopskeuring niet uit gekomen is.
Als het paard een OCD heeft en jij hebt niet laten keuring dan is het geen verborgen gebrek. Jij had het immers kunnen vinden als je gekeurd had.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:25

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, zeker als je een paard voor de fok koopt en je overige budget beperkt is had je moeten keuren ook rx voor aankoop. Als ik jou was zou ik je centjes niet uitgeven aan een dure advocaat om alsnog te verliezen maar zou ik dat geld opsparen voor een OCD operatie. Je weet als je een paard koppt dat je met allerhande onverwachte kosten te maken kunt krijgen dus daar had je al voor moeten sparen.

Een goed adres voor goede en betaalbare OCD operaties in Dercu Parmentier in Schilde Belgïe. en de meeste paarden hoeven echt geen 2 jaar te revelideren zeker niet als ze jong zijn.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:25

Ik denk net als de anderen dat je niet zo sterk staat. Als je zeker wilt weten of het paard geen OC/OCD heeft had je haar op de foto moeten laten zetten.
Indien de verkoper haar nooit op de foto heeft gehad is het ook geen verborgen gebrek.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:26

ElCid in Nederland heeft een koper onderzoeksplicht en mocht het tot een rechtzaak komen
dan ook als koper met bewijzen komen dat de verkoper het wist en dat zal denk ik onmogelijk te bewijzen zijn....

Dus helaas voor ts (ik spreek uit rechtzaakervaring met paarden :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:28

Kansloos zou ik een zaak trouwens niet vinden. Vooral als dit een professionele stal betreft en jullie voor aankoop heel duidelijk het bestedingsdoel hebben aangegeven. Heel platisch gezien hebben zij een product met gebrek verkocht waardoor deze niet meer voor het aankoopdoel gebruikt kan worden, ongeacht of ze dit wisten of niet. Het begrip 'garantie tot de voordeur' gaat tegenwoordig toch niet helemaal meer op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:30

Een koopovereenkomst kan op grond van dwaling worden vernietigd. Deze vernietiging geschiedt met terugwerkende kracht. De koper ontvangt de betaalde koopprijs terug en dient het paard aan de verkoper weer af te geven. Aan de werking van terugwerkende kracht kleven nog een aantal juridische aspecten echter deze blijven hier onbesproken. Dwaling is een onjuiste voorstelling van zaken, een vergissing. Dwaling betekent eigenlijk iets niet hebben geweten. De koper of de verkoper zou de koop niet hebben gesloten bij een juiste voorstelling van zaken. De vraag rijst natuurlijk direct wat onder (on)juiste voorstelling van zaken dient te worden verstaan. Deze vraag dient met name aan de hand van vaste rechtspraak te worden beantwoord.

Dwaling kan in ieder geval nooit een toekomstige omstandigheid betreffen. Wanneer de koper een veulen koopt die naderhand een vermogen waard blijkt te zijn kan gesteld worden dat de verkoper het veulen niet zou hebben verkocht indien hij dit zou hebben geweten. In dit voorbeeld kan desondanks geen dwaling worden aangenomen. Dwaling heeft altijd betrekking op eigenschappen van het paard en niet op verwachtingen omtrent die eigenschappen.

Dwaling kan niet altijd tot vernietiging van de koopovereenkomst leiden. Nodig is dat de wederpartij op grond van hetgeen zij had behoren te begrijpen, de dwalende uit de droom had moeten helpen. Wanneer bijvoorbeeld de koper aan de verkoper uitdrukkelijk mededeelt dat het paard absoluut geschikt moet zijn voor een jeugdige ruiter, terwijl de verkoper wist dat dit paard hiervoor helemaal niet geschikt was dan had het op de weg van de verkoper gelegen om de koper hieromtrent te informeren. Aan de andere kant rust ook op de koper een plicht maatregelen te nemen om te voorkomen dat hij bij het sluiten van de koopovereenkomst afgaat onder invloed van onjuiste voorstellingen. Wanneer de verkoper aan de koper mededeelt dat volgens hem het paard kerngezond is en naderhand blijkt van niet dan kan dwaling niet zonder meer worden aangenomen.

De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken. Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Ingeval de koper het paard van een professionele handelaar heeft gekocht, terwijl de koper aangemerkt kan worden als een consument, kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:30

Het zou simpelweg toch ook te gek voor woorden zijn?
Je hebt immers toch niet voor niets een onderzoeksplicht?
Of denk je dat ik altijd voor mijn plezier € 600,00 extra kwijt ben voor een aankoopkeuring?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:38

Gezien de vraag past dit beter op TAO en verplaats ik het daarheen vanaf MD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:38

Beste mensen,
Dit is een klepel :
Afbeelding
en dit is een klok:
Afbeelding

Als je deze twee niet uit elkaar kan houden, wees dan voorzichtig met uitspraken over zaken die met geld of wet te maken hebben.

TS, verdiep je zelf even in de regels en als je er niet alleen uitkomt, kun je altijd nog bij een wetswinkel terecht. Zoals je ziet wordt in dit topic van alles door elkaar geroepen en is het dus belangrijk dat je zelf weet wat wel en niet klopt. Er zijn in Nederland advocaten gespecialiseerd in zaken rondom paarden, misschien is dat in Belgie ook wel zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:43

Na de tekst van FF is het dus belangrijk te onderzoeken of de fokker een prof is of niet.
Dus kan hij aangemerkt worden als "handelaar" of verkoopt hij eens in de zoveel tijd eens een van zijn veulens?

In dit stukje:
"aan de andere kant rust ook op de koper een plicht maatregelen te nemen om te voorkomen dat hij bij het sluiten van de koopovereenkomst afgaat onder invloed van onjuiste voorstellingen. Wanneer de verkoper aan de koper mededeelt dat volgens hem het paard kerngezond is en naderhand blijkt van niet dan kan dwaling niet zonder meer worden aangenomen."
Staat dat indien de verkoper een particulier is, dwaling (of verborgen gebrek) niet zomaar zeker is.

Persoonlijk had ik het paard op de foto laten zetten voor de koop, dan was je zeker geweest, beestje had ook wel HKO kunnen hebben of iets degelijks. Zonder foto's heb je nooit echt zekerheid....
Laatst bijgewerkt door Jes op 14-10-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt