HENGST bitloos op buitenrit, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jacqueline_

HENGST bitloos op buitenrit, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 22:51

Hoi,

Ik vroeg me af wie dit nog meer doen? Met hun hengst bitloos op buitenrit gaan. Ik besefde me laatst dat dit volgens mij niet zo veel voor komt dus ik ben benieuwd.. (Volgens mij gaan er überhaupt bijna geen hengsten op buitenrit, helaas ;( ).

Nouja, ik ga dus in ieder geval wel met mijn verzorghengst op buitenrit, en wel met touwhalster. Ik rij eigenlijk al mijn paarden/verzorgpaarden met touwhalster dus ik dacht waarom mijn verzorghengst dan niet? :+
De buitenritjes met mijn mannetje zijn lekker ontspannen en hij is goed onder controle te houden. Als we langs een weiland met andere paarden/merrie's komen moet ik gewoon goed mijn gedachten er bij houden, want als meneer merkt dat ik maar 99% ipv 100% van mijn gedachten er bij heb begint hij met zn hengstengedrag te vertonen.
In het begin ging het soms nog wel even mis omdat ik hem nog niet zo goed aan kon voelen, en omdat ik toen zenuwachtig werd als we langs een land met paarden kwamen en er eigenlijk zo snel mogelijk bij weg wou nam hij dat gevoel over en wou hij dus ook zo snel mogelijk bij de paarden weg en zette het op een lopen (ik snapte daar toen helemaal niets van dat hij juist bij de andere paarden weg wou ipv er naar toe, maar toen ik er over na ging denken en het nog een paar keer mee maakte had ik het door :+ ). Zodra we voorbij het weiland waren of ik mijzelf van gedachten kon veranderen en rustig werd ging hij weer netjes stappen. Zo zie je maar weer hoe gevoelig paarden zijn :D .

Ik ben dus erg benieuwd wie nog meer met zijn hengst (bitloos) op buitenrit gaat en wat jullie ervaringen zijn!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: HENGST bitloos op buitenrit, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:00

Ik verplaats dit topic van NA naar BRT omdat bitloos en NA niet samen hoeven te gaan.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:01

Niet bitloos . wel met 2 hengsten samen op buitenrit. Een gewoon met een gebroken bitje en de ander met een liverpoolstang. (Belgische trekpaardhengsten)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:03

De mijne is elf jaar hengst geweest en pas twee jaar geleden geruint.
Sst, niet aan hem vertellen want hij denkt dat ie nog hengst is.
Bitloos is geen probleem...
Foto van een paar uurtje geleden:
Afbeelding

Bitloos is naar mijn mening totaal niet minder veilig dan met bit dus hengst of geen hengst, ik zie er geen probleem in.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 00:08

Dyonne schreef:
Ik verplaats dit topic van NA naar BRT omdat bitloos en NA niet samen hoeven te gaan.

Oke sorry, ik dacht dat het hier hoorde.

Akhal_Teke schreef:
Niet bitloos . wel met 2 hengsten samen op buitenrit. Een gewoon met een gebroken bitje en de ander met een liverpoolstang. (Belgische trekpaardhengsten)

Gezellig :D En die gedragen zich ook goed als je bijvoorbeeld een merrie tegen komt op buitenrit? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als één begint met hengstengedrag, de ander het over neemt.

zodiacje schreef:
Bitloos is naar mijn mening totaal niet minder veilig dan met bit dus hengst of geen hengst, ik zie er geen probleem in.

Daar ben ik het mee eens, maar de meeste reactie's die ik krijg zijn toch dat het levensgevaarlijk is om met een hengst op buitenrit te gaan, laat staan met touwhalster.. :+
Ik heb twee weken terug met mijn merrie unbridled mee gedaan aan een buitenrit georganiseerd door een vereniging hier in de buurt, en ik werd echt overdonderd met reactie's dat het levensgevaarlijk was om zonder hoofdstel te rijden, terwijl mijn paard super braaf was en die van hen vervelend liepen te doen dus dat zegt al genoeg.

Wat leuk dat je op het strand hebt gereden, lijkt me echt geweldig. Ook fijn dat je paard nog denkt dat hij hengst is, ik persoonlijk vind hengsten namelijk een fijner karakter hebben dan ruinen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:10

Ik ga je verbazen, mijn hengsten lopen gewoon samen, staan buiten, op het gras, gaan gewoon in een groep mee naar buiten tussen de merries en ruinen en zijn bekend met bitloos. Met 1 kan ik ook bitloos mennen maar de andere ben ik nog niet zo zeker van. Ja het zijn mini's maar daarom zijn ze nog niet minder hengst. Ik men alleen met ze en soms worden ze onder het zadel gereden maar dan is met andere dieren ook geen probleem

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:13

ik had een aantal jaar geleden een hengst als bijrijpaard... en daar ging ik zelfs met een halstertje en zonder zadel mee naar buiten. Ook stond hij gewoon in een groep met ruinen.
Dan moet ik er wel even bij zeggen dat Devilish, zijn naam niet echt eer aan deed :')

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:21

Ik reed en mende met een hengst buiten, je ziet alleen niet zo snel hengsten omdat de meeste mensen liever een hengst ruinen. Bitloos of niet heeft niks met geslacht te maken maar puur op beheersbaarheid en gedrag/karakter van het dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:25

Ik zit er over te denken mijn hengst bitloos in te gaan rijden straks, maar twijfel wel om dat stukje controle. Ik heb allemaal brave paarden, maar ik vlak de invloed van hormonen niet uit.. Als het echt verkeerd wil gebeurd dat natuurlijk ook wel met een bit in, maar toch.. Ik ben er nog niet uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:27

Sappos schreef:
Ik ga je verbazen, mijn hengsten lopen gewoon samen, staan buiten, op het gras, gaan gewoon in een groep mee naar buiten tussen de merries en ruinen en zijn bekend met bitloos. Met 1 kan ik ook bitloos mennen maar de andere ben ik nog niet zo zeker van. Ja het zijn mini's maar daarom zijn ze nog niet minder hengst. Ik men alleen met ze en soms worden ze onder het zadel gereden maar dan is met andere dieren ook geen probleem

nee, maar ik houd mijn mini hengstje wel wat makkelijker bij me als mijn Volbloed hengst van 1.83m.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:48

Ja natuurlijk, ze zijn kleiner en net wat makkelijker hanteerbaar maar een draak van 1 meter houd je ook niet tegen O:) Die kleintjes kunnen verdomde sterk zijn. Een groot paard zou ik minder snel hengst laten omdat pensionstallen ze niet of nauwelijks accepteren en ze vaak amper buiten komen. Wat dat betreft zijn die kleintjes ook in het voordeel

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:49

Bitloos niet, maar op een simpel watertrensje wordt de hengst van mijn vriendin buiten gereden. Zonder probleem.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:32

Mijn nu oude ruin (21) is zijn eerste 6 jaar hengst geweest. Altijd bitloos. Toen hij naar een avs keuring ging speciaal een bitje moeten kopen, omdat het daar niet zonder mocht.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:40

jaaaaaaaaaaren niet anders gedaan

werd voor gek verklaard
bitloos was helemaal niet in toen

maar hij was bitloos net zo te houden als met
alleen met de melonomen rond zijn lippen doelbewust gekozen voor bitloos
om evt problemen te voorkomen

normaal en buiten reed ik op een hackemore , korte schaar
en voor dressuren meestal met een kruislinks kaak
die heb ik toen nog naar aanleiding van een foto uit amerika
laten maken hier bij een zadelmaker
was hier toen nog niet eens verkrjigbaar
je had die kop van die tuigmaker moeten zien
of ik gek was geworden :D is ook komen kijken daarna hoe het werkte :D

hier reed ik m t laatst op , doordat die vaster ligt ook mildere inwerking
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:48

Ik heb een 20 jarige hengst, heeft bij mij een jaar of 8 in de dekdienst heeft gezeten.
Sinds een jaartje is hij nu met pensioen, uiteraard blijft hij lekker bij mij.

Rijd er bitloos buiten mee, en zadelloos.
Ook shows regelmatig bit en zadelloos.

Paard is super opgevoed, staat ook gewoon lekker in het land, met een draadje ertussen naast de merries die gedekt moeten worden.

Zn site

http://www.chakotay.dogwalkers.nl

wat picca,s

naast zn merrie

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MKRODOU7.jpg

bit en zadelloos op show

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FETDUPSV.jpg

Afbeelding

samen met andere dekhengst de drunense duinen onveilig maken, dit maar wel ff met bitje omdat het twee stoere mannen zijn die beiden graag de baas zijn, er liepen bij deze rit ook paar merries mee.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSBQJHB4.jpg

het groepje en ff lekker genieten

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HO7IG8NK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8VY8RERD.jpg

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:22

Sappos schreef:
Ja natuurlijk, ze zijn kleiner en net wat makkelijker hanteerbaar maar een draak van 1 meter houd je ook niet tegen O:) Die kleintjes kunnen verdomde sterk zijn. Een groot paard zou ik minder snel hengst laten omdat pensionstallen ze niet of nauwelijks accepteren en ze vaak amper buiten komen. Wat dat betreft zijn die kleintjes ook in het voordeel

Ik zou mijn paarden nooit hengst laten als ik afhankelijk zou zijn van pensionstalling. Gelukkig heb ik ze thuis staan in alle vrijheid. Maar ik merk toch echt wel het verschil tussen een hengst en een ruin.. Ik zal nooit de invloed van hormonen uitvlakken, daardoor heb ik de braafste hengsten wel eens hele gekke dingen zien doen.

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:58

Bitloos is toch prima. Als je paard hier goed op reageert zou ik niet weten waarom je hier onzeker over moet zijn...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:01

EEn bit is geen dwangmiddel en als je je hengst zo wel hebt bereden moet je daar eerst aan werken. Mijn ventje is niet bereden maar hij kan ook gewoon netjes aan een halstertje en los touwtje meelopen. We gaan dan echt hele stukken lopen, geen probleem. Hengsten zijn ook gewoon paarden hoor, en als de jouwe goed is opgevoed kan je prima met hem naar buiten zonder bit!

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:06

bitloos kan goed hoor! als het goed gaat met rijden zonder bit is het geen probleem!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:41

MLoeser schreef:
EEn bit is geen dwangmiddel en als je je hengst zo wel hebt bereden moet je daar eerst aan werken. Mijn ventje is niet bereden maar hij kan ook gewoon netjes aan een halstertje en los touwtje meelopen. We gaan dan echt hele stukken lopen, geen probleem. Hengsten zijn ook gewoon paarden hoor, en als de jouwe goed is opgevoed kan je prima met hem naar buiten zonder bit!

Nou ik vind het niet "gewoon paarden". Ik merk wel degelijk verschil tussen een ruin en een hengst. Uiteraard staat een goede opvoeding voorop.

Wat zegt de KNHS er eigenlijk van? Mag je een hengst bitloos starten?

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:53

Heb zelf 2 hengsten, deze staan 24/7 samen buiten en ga er regelmatig mee wandelen door het bos en langs weilanden aan een halster met touw. Nooit geen problemen mee gehad. Vanaf volgend jaar ben ik van plan om een van de 2 in te rijden en dan ook gewoon met het paard door het bos te gaan rijden. Ben niet van plan om een ruin van hem te maken zolang hij zich netjes gedraagd.
Zolang het paard zich gedraagd lijkt het mij geen probleem of je nou bitloos of met bit rijd.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 00:48

Leuk om te horen dat ik dus niet de enige ben. Ik was al aan het twijfelen of ik niet levensgevaarlijk bezig was zoals wel al gauw wordt gedacht hier in de buurt.. :D
De hengst die ik rij is ook een dekhengst, maar hij dekt niet zo vaak. Zonder bit is hij overigens braver als met bit tijdens het rijden, omdat hij af en toe het bit tussen zijn kiezen pakt en het op een lopen zet. Ik heb alleen de eerste 3 keer op hem gereden met bit, en ben daarna dus maar overgestapt op touwhalster.
Heel goed opgevoed vond ik hem in het begin niet want de meeste dingen heb ik hem zelf toch nog moeten leren, zoals niet reageren op andere paarden als ik met hem aan het werk ben, en braaf meelopen aan het halster.
Toen ik met hem begon (ong 3 maanden terug) had ik nog helemaal geen ervaring met hengsten, en misschien dat hij dat door had en lekker deed waar hij zelf zin in had omdat ik het allemaal toch nog moest leren en de eerste keren niet echt wist wat ik moest doen :D (hoewel hij bij de eigenaar niet veel braver was).

Mijn hengst is ongeveer 1.75 hoog, maar ik denk dat het niet veel uit maakt hoe groot je paard is, een onopgevoede shetlander kan moeilijker zijn dan een goed opgevoed paard lijkt mij :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:51

ik zie weinig verschil in met of zonder bit, maar het blijft toch achter de meeste mensen hun oren steken dat je met een bit meer controle hebt :+

leuk dat je ondanks dat je paardje een hengst is (wat voor veel mensen betekent: 23 uur per dag op stal en in je uppie rijden want oh oh oh het is een hengst en dat kan niet samen met een ander paard) je tóch lekker bitloos rijdt en buiten wilt rijden! super :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:51

Zie mijn profiel.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:14

Ik rijd mijn hengst altijd bitloos, dus ook op buitenrit. Gaat prima hoor!
Dat je met een bit meer controle over je paard zou hebben is echt onzin.