Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:00

Hallo,

Ik verzorg een oude frieze merrie van 23.
Zo oud is dat ook alweer niet, maar ze heeft al een aardig holle rug.
Ik rijd 1 x in de week nog een half uurtje met haar, en dan stap ik
een rondje buiten. Wat voor leuke dingen zal ik nog meer kunnen doen
met haar? Ze kent het longeren niet? Zou ik haar dat nog kunnen
aanleren?

Groetjes!

svvliet96

Re: Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:02

ik zelf vind haar daar iets te oud voor.
maar je kan bijvoorbeeld ook lekker buiten gaan wandelen.:D

xxxxx <3

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:04

oke! Ja ik heb totaal geen ervaring met oude paarden.
Dit is het oudste paard dat ik heb verzorgd en wil dus niet gaan
overbelasten ofzo.

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:06

nee maar je kan toch wel gewoon beweging geven,
maar wel minder dan bij jonge paarden.
maar dat is logisch:)
je kan ook lekker veel foto's maken
of lekker gaan zonnen en beetje kunstjes doen enzo.

dat is ook leuk!

xxxxxxx<3

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:08

je moet gewoon goed luisteren naar het paard. Wij gaven onze merrie van 29 (e pony) nog 5 dagen in de week beweging. En geloof het of niet, ze knapte er van op. Je moet zorgen voor een balans. Wij deden voornamelijk:
-fietsen
-wandelen
- longeren
- buitenritjes
- af en toe in de bak (was echt minimaal).

Helaas hebben we vorige maand afscheid moeten nemen omdat ze een knoop in haar darmen had na een zware koliek aanval. Maar geloof mij ze had een super conditie voor een oma.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:11

ik heb een pony gehad die 27 is geworden en die werd gewoon 5 x in de week gereden. Het ligt eraan wat hij gewend is!
Mijn pony reed 1 x in de week in de les, en daarnaast liep hij ook rustig een uurtje met een buitenrit. En hard dat hij nog kon!
Ook sprong hij (als je het goed opbouwde met hem zeker nog een 80 cm)
Ze geven zelf aan wat ze nog kunnen of niet. Goed op het gedrag letten en goed los en uit stappen. In beweging houden is heel belangrijk zodat ze niet stijf worden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:16

Zoals al eerdere reacties; wandelen en wie weet kun je haar nog kunstjes leren.
Ik zou haar ook vaker laten bewegen in plaats van 1 keer per week een half uurtje, van 1 keer heeft ze waarschijnljk meer last (conditioneel en lichamelijk) dan 3 of 4 keer in de week een ritje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:23

samso1 schreef:
ik zelf vind haar daar iets te oud voor.
maar je kan bijvoorbeeld ook lekker buiten gaan wandelen.:D

xxxxx <3

Ach gossie..en mijn oude beestjes van dik in de 30 moesten nog af en toe lopen met hun verzorgstertjes op hun rug! Momenteel rijd mijn oudste pony van 25 nog 3/4 keer in de week in de bak met zijn verzorger.
Nee hoor meis, als het paard verder nog gezond is kan je er makkelijk een paar uurtjes per week op rijden.
Ik zou de galop wissels en de piaffe wel minderen! :D :D :D :D

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:31

wat dacht je van grond werk? mijn oude merrie was 32 jaar jong, en ook een wat in gezakte rug, reed haar altijd zonder zadel of met zo'n bontje. we reden haar tot 2 dagen voor haar dood, denk dat ze zo oud geworden is omdat ze niet stil stond, ze zeggen niet wat stil staat roest vast.
vaak vinden ze het nog wel leuk een galopje op het zandpad etc. en het beestje kan vast alles nog ;)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:31

Je kunt grondwerk doen, vrijheidsdressuur, wandelen aan de hand.
Maar als het je lukt om haar ontspannen te rijden, dus dat ze haar holle rug niet nog verder wegdrukt, denk ik dat je best wel nog 2 a 3 keer per week kunt rijden. Na het rijden even haar rug masseren en dan kun je ook voelen of haar rug niet gevoelig zou worden van het rijden. Dan weet je of ze het nog aan kan.
Bij een oud paard is het natuurlijk nog belangrijker dat je goed in en uit stapt. En regelmaat houdt in haar training, zodat ze juist soepeler ipv stijver wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:59

Een holle rug wil niet zeggen dat je er niet meer op kan rijden!
Dat is onzin natuurlijk, er zijn veel jongere paarden die dit probleem hebben en er oud mee zijn geworden!
Hier heeft er een gestaan ( een paard van mijzelf) waarbij de buik zo'n beetje op de grond lag zeg maar, dit paard was heerlijk om te rijden en is behoorlijk oud geworden zonder ooit onregelmatig te hebben gelopen!

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:04

je kan lkkr met hem/haar naar een watertje stappen (als dat in de buurt is) dat vind mijn nichtjes oude paard herlijk lekker zwemmen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:07

Met mijn pony van 29 rijd ik nog gewoon 3 a 4 keer per week. Als het weer het toelaat zijn we in het bos te vinden.
Wandelen doe ik eigenlijk nooit met haar, of ze moet kreupel zijn. Ik vind dat de omgang met een ouder paard echt
niet anders hoeft te zijn dan met een jonger dier...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:41

gewoon lekker blijven rijden en goed luisteren naar wat ze aangeeft wat ze wel of niet aankan. Niks mis mee. Van een beetje lekker hobbelen een paar keer per week worden ze niet echt slechter en vaak vinden ze het nog leuk ook.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:48

23 is helemaal niet zo oud!
de mijne is ook 23 en ik rijd er 6x per week op een heel uur!
En ik spring zelfs nog af en toe een kruisje en dat vind barney zelf ook heel leuk!
Maar het ligt natuurlijk aan het paard individueel, die van mij is nog heel fit, geen doorgezakte rug etc.
Soms maakt hij rare sprongen en hij ziet er nog jong uit :)
Je kan bijv. Vrijheidsdressuur doen kan je een boekje kopen met handleiding etc. of Natural-horsemanship (op internet vind je daar heel veel over! Bijv. paardnatuurlijk.nl) of lekker wandelen, grondwerk, losspringen, en natuurlijk lekker veel kroelen :D

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:05

ik weet er ook niet zo superveel van af ofzo maar
wij hadden een shet van 32 maar dat is natuurlijk anders.

<3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:22

Die holle rug komt waarschijnlijk van ongebruikte buikspieren, dus ga maar wat buikspieroefeningen met haar doen. Dat kan zowel onder het zadel als vanaf de grond.
Leeftijd is geen reden om minder te gaan werken met een paard, conditie wel. Kijk naar het paard wat er kan, voor de ene is dat 5x per week 20 minuutjes stappen en draven, voor de ander is dat 3x per week een flinke dressuurtraining en in het weekend een flinke buitenrit van een uur of twee.
Enne @aerdenhout1, ik hoop volgend jaar die piaffe juist aan te leren bij mijn dan 24-jarige, eerste aanzet hebben we al voor elkaar gekregen :+

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:23

Meid, ga lekker rijden, wandelen, VD-en. Kijk wat ze kan en leuk vindt. Met haar 23 jaar is ze nog lang niet afgeschreven.

Veel plezier samen! :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:53

Ik heb een shetlander van rond de 27 (maar hij kan ook al 30 zijn). Hij kon nooit gelongeerd worden, en dat kan pas sinds een half jaar ongeveer. Dus ik vind dat je het haar nog gewoon kan leren!
Verder wandelen, vrijheidsdressuur, grondwerk, dat soort dingen.
Kijk naar het paard zelf hoeveel ze aan kan..

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:33

Vrijheidsdressuur, of gewoon lekker simpel beginnen met klikkertraining. Heel erg leuk voor het paard, maar net zo leuk voor jezelf :)

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:48

Ik hou van oudere paarden.. ze zijn zo lekker rustig, hebben alles al gezien en hebben vaak toch nog een beetje pit als het erop aan komt. Zo ging er een tijdje terug een opa-fjord er met mij aan de hand vandoor in draf (had hem geschoren en en afgespoten en wou hem toen in de stapmolen zetten). Zag het totaal niet aankomen, voor ik het wist stond ik met hem in zijn stal. Dikke slappe lach natuurlijk.

Sorry, klein beetje off-topic. Wat de anderen inderdaad zeggen: lekker tutten en wandelen aan de hand.. foto's maken, en inderdaad nog vrijheidsdressuur. Ik vind 23 daar helemaal niet te oud voor hoor.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:53

gewoon een rustige buitenrit gaan maken is ook leuk :)
een vriendin van me heeft ook een oud paard van 25 en dan gaan we samen op wandeling (ik op men halfstalpaard) we stappen dar vooral om wat bij te kletsen maar af en toe draven we ook wel wat...Wat je zeker moet doen is goed luisteren naar je paard !
Nou 23 jaar vind ik persoonlijk nog niet zo heél erg oud dus als je een sterk paard hebt dat wel wat aankan kan je toch ook nog rustig in de bak rijden ?

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:15

Een holle rug hoeft echt niet altijd van ouderdom te zijn, er zijn ook zat jonge paarden met een holle / doorgezakte rug. Je kunt makkelijk nog wat vaker een klein rondje buiten stappen. Beweging is goed. Er wordt ook niet voor niets wel eens gezegd: ''rust roest''

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:17

ik zou lekker wat rondjes stappen zonder zadel ( zal denkik niet al te fijn zitten := )
wandelen door de bossen.
en voor de rest lekker poetsen/knuffelen (:

Essterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:11

Mijn paard is 24. Met hem doe ik ongeveer 3 a 4 maal per week gymnastiserende grondwerk oefeningen. Zoals ondertreden van het achterbeen en voorwaarts neerwaarts op de volte en schouderbinnenwaarts en travers op de zijdes van de bak. Dit alles doe ik in stap. Hij vindt dit heel leuk en zo blijft hij lekker soepel. Af en toe maken we nog een bosrit van ongeveer een uur in stap. Ook rij ik soms nog met hem in de bak. Ik merk wel goed aan hem waar hij moeite mee heeft en waar niet. Dus ook goed opletten wat het paard zelf aangeeft.