Paard in de winter op gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veloz

Paard in de winter op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:11

Ik zou graag willen weten wat jullie mening is over onderstaande± ;)

Mijn paard staat op een (boeren)stal waar de paarden ook in de winter de hele dag buiten in betonnen paddocks staan en vrij klein. Nu heeft mijn paard vanwege een oude blessure ruimte nodig om te kunnen bewegen dus heb ik met de pensionstalhouder af kunnen spreken dat mijn paard met z´n maatje op een welliswaar kleiner stuk wei buiten kunnen blijven staan van de winter, alleen op de dag. Hij staat ´s nachts wel gewoon op stal. Nu ben ik alleen bang of het wel goed is om hem daar met vorst ook op te zetten. Is bevroren gras nou wel of niet schadelijk? i.v.m. koliek o.i.d. Dat de ondergrond dan ongelijk is begrijp ik, maar ik hoor verschillende reacties op vorst in het gras. Wie kan mij hiermee helpen? ;)

stalgast

Re: Paard in de winter op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:16

ik denk dat het wel zou kunnen op het land.
en als het land niet helemaal hobbelig is dan kan hij daar best wel lekker rond lopen hoor.
veel succes met je paardje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:19

Mijn paarden staan 's winters altijd op gras, eten dat ook gewoon (niet lekkerders kennelijk dan bevroren gras vanonder de sneeuw graven, het hooi lieten ze liggen!), en ik heb er nooit iets van gemerkt dat ze daar niet tegen konden.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:22

bij mij staan ze ook gewoon buiten, maar afgelopen winter wouden ze liever die 3 sprietjes bevroren gras hebben dan eeen baal hooi

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:23

ik ga er vanuit dat tegen dat het echt strenge vorst is, dat het gras niet erg lang meer zal zijn en je paard dus geen kilo's in 1x kan op schrokken. regel met de boer dat je paard en zijn maatje voor ze buiten gaan eerst nog hooi op stal krijgen, zodanig dat ze niet als uit gehongerden buiten gaan.

Mijn paard is vorig jaar met de vrieskou ook dagelijks buiten geweest op enkele dagen na (lees sneeuwstormachtige toestanden). Hun weide was wel bijna kaal gegeten, dus ze kregen een flinke bult hooi bij en doordat ze er dagelijks meer dan 4u uitkwamen, zijn er zelden energie uitspattingen geweest waarbij je vreesde voor een blessure. paarden voelden het prima aan wanneer het geoorloofd was om een galopje te wagen of niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:15

Onze pony's staan/stonden ook altijd buiten, ook met vorst op de wei. Kan volgens mij helemaal geen kwaad, zo ontzettend veel gras zal er toch niet meer staan zoals hierboven ook genoemd wordt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:25

Kan geen kwaad hoor. Verschillende van onze paarden staan ook in de winter op de weide. We geven ze dan voordroog bij zodat ze niet alleen van het (korte) gras eten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:44

Bij ons staan ze ook op een gedeelte van de wei, maar daar staat in de winter geen gras meer op! Door de regen en evt sneeuw wordt het eerder een modderbad dan een bevroren grasveld ;)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:25

mijn paarden lopen dag en nacht; zomer en winter op de wei. Nooit problemen gehad; alleen als het erg nat is krijgen ze een kleiner stuk ivm het kapotlopen van de graszoden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:42

VSW-->SV

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:45

Bij ons op stal staan ze zomer en winter buiten op de wei.
Sneeuw,regen,zonneschijn en worden er alleen maar vrolijk van
Ze lopen het hooguit wat meer kapot als het langdurig regent maar dat is dan ook het enige.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:47

het enige kan zijn dat als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid dat je moet opletten met het fructaan. Koliek zal hij er niet van krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:49

Die van mij schuift dan met z'n snor gewoon de sneeuw opzij en pikt de grassprietjes er zo tussenuit :))
Ik zou er dan eventueel een baal hooi bij leggen, dat heb ik ook altijd liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:51

Als je paard niet al te fructaangevoelig is, dan gewoon lekker het land op!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:55

Mijn volwassen merrie loopt ook al wat jaartjes buiten en zij heeft er nooit last van gehad. Ze heeft nu alleen opgezette klieren maar dat heeft te maken dat het gras kort is of iets. Maar dat is weer een ander topic ;) Maar van bevroren gras heeft ze nooit wat gehad.

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:19

onze paarden elke dag in weide ...........sneeuw en ijs geen enkel probleem ...............ze krijgen wel een mand hooi mee in de weide...... ze staan op een halve hectare gras !

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:11

Ik zou hem niet zonder eten de wei in sturen, dan gaat hij gras eten...maar na een beetje hooi is er geen probleem. Ik zet die van mij vroeg buiten en leg hooi in de wei.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:39

Hier staan ze ook allemaal in de winter op het gras. Ze krijgen we altijd hooi 's ochtends dus eerst eten ze het hooi en dan gaan ze in de wei wat knabbelen we hebben er nooit geen problemen mee gehad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:44

dat koliek krijgen omdat het te koud zou zijn in de buik vind ik zo grappig... denkt nou echt iemand dat het nog bevroren is als het in de buik aankomt?

wat betreft fructaan kun je de fructaanindex op paardnatuurlijk.nl raadplegen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:36

Hier krijgen ze inderdaad eerst hooi anders gaan ze aan de poepederrie door het fructaan wat nu smorgens vroeg in het gras zit..

ColeredByMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:47

Paarden staan bij ons gewoon in de wei.
Als er sneeuw ligt wordt het wel aangepast.
Gaan ze niet allemaal tegelijk heel de dag naar buiten.
Sommige eigenaren willen ze dan helemaal niet buiten hebben namelijk.
Die van mij gaat gewoon de wei op. Ze eet dan niet echt, spokkelt een beetje wat gras onder de sneeuw uit.
Staat dan meer van de omgeving te genieten dan dat ze eet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:52

Hier ook nog nooit koliekerige paarden gehad.
Ze eten ook het gras (of wat er nog van over is) tussen het sneeuw uit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:08

ikenindi schreef:
dat koliek krijgen omdat het te koud zou zijn in de buik vind ik zo grappig... denkt nou echt iemand dat het nog bevroren is als het in de buik aankomt?

wat betreft fructaan kun je de fructaanindex op paardnatuurlijk.nl raadplegen.

Een hap samengeklonterde sneeuw kan in de maag nog een bevroren kern hebben :)

Maar al zou het niet bevroren zijn, het heeft nog steeds een veel te lage temperatuur als het in de maag aankomt.

ColeredByMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:01

het paard van een vriendin van mij heeft vorig jaar er echt wel last van gehad hoor.
hij eet de sneeuw gewoon op en het is inderdaad dan nog gewoon te koud als het in de maag terecht komt.

ColeredByMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:02

oeps sorry, dubbel gepost :o