Mijn paard heeft een hekel aan poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Mijn paard heeft een hekel aan poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:42

Ik verzorg nu ruim een jaar een 15 jarige KWPN merrie maar ze heeft dus echt een hekel aan poetsen ze het is echt een schat van een paard in de omgang houd ontzettend van knuffelen maar zodra je er een borstel overheen haalt veranderd ze echt in een duiveltje ze bijt in alles wat er maar in de buurt is ook met zadelen of haar deken opdoen.

Hebben jullie paarden hier nou ook last van of is die merrie van me gewoon een beetje apart :P

wreckh

Re: Mijn paard heeft een hekel aan poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:43

Zou het niet kunnen dat ze ergens pijn heeft? Ik zou dat is uit laten zoeken.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:45

Nee dat is het absoluut niet ze is daar ooit wel is op onderzocht maar met rijden etc is er geen enkel probleem.
Vond het ook opvallend dat ze het gister met scheren niet deed toen stond ze er vrij rustig bij.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:45

Lijkt mij ook een pijnreactie. Beetje strakke, stijve spieren misschien?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:30

Mijn pony heeft dit ook, en dan vooral bij de borst. Ik heb bij haar ook niet het idee dat het pijn is. Sommige plekken vind ze helemaal niet erg, zoals in de nek, bij de schoft.
Maar als ik een deken op wil doen, wil ze dit ook niet.
Ik heb bij haar het idee dat ze vroeger is mishandelt, of heeft vast gelegen, omdat ze erg kopschuw is, misschien heeft dit ermee te maken?

Edit: wat bedoel je precies met strakke spieren, sliert?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:33

Mijn verzorgpaard is ook érg vervelend met poetsen. :+ Zwaait met zijn voorbenen, draait rondjes, hapt en knabbelt aan alles wat in de buurt komt. Probeert zich los te maken op alle mogelijke manieren......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:36

Die van mij houdt ook niet van poetsen. Ook lichamelijk niks mee aan de hand. Waar hij dan wel van houd zijn massages met de hand, dan volgt hij je echt als je even wegloopt of drukt zich tegen je aan als je even stopt. Ik denk dat hij niet van borstelen houd omdat ik hem in de winter altijd moet ontdoen van een centimeter modder en dat natuurlijk ook niet comfortabel moet zijn als die er af gaan.

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:40

Een pijn reactie zou ik denken jha.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:44

Die van mij is een mietje, wil niet met harde borstels (die harde plastic dingen en die bezemachtige borstels enzo)geborsteld worden, vind ie echt niet fijn. Rubberen ros en zachte borstel is wat wel op prijs gesteld wordt, wordt ie schoongenoeg mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:51

Misschien gewoon verkeerd aangeleerd gedrag? (of nooit afgeleerd gedrag). Die van mij mag altijd eerst even snuffelen ed aan t poetsvoorwerp wat ik ga gebruiken, hij mag er ff zn tanden in zetten maar niet mee gaan schudden/spelen. Das zijn momentje, daarna moet ie er vanaf blijven :P

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:58

Ja maar als hij werkelijk wegkruipt dan gaat dat niet op, verder mankeerd ie niets, mag fiks rossen met de rubberen ros, maar kom niet aan met die bezemborstels dan kruipt ie over de vloer.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:37

Hahah gelukkig zijn er meer paarden als die van mij :P ja bij dr staart kriebelen en bij dr schoft vind ze heerlijk maar inderdaad dr borst en buik vind ze vreselijk :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:39

Doe mij er zo een, die van mij vindt alles lekker. Al ga ik even met de harde borstel over de benen tot aan de kogel dan staat ze met der neus in m'n haar me terug te kriebelen. (Heel fijn, meteen al m'n haar uit m'n staart _O- )

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:43

Mijn paard heeft er ook last van.. Ik heb nu andere borstels aangeschaft, van die varkenshaar, geitenhaar en eentje voor de gevoelige huid. En tegenwoordig mag ik zelfs weer rossen hahaha!

Italydiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:59

misschien kan je m laten onderzoeken
en heb je m bij iemand anders gekocht??
toen die al ouder was

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:00

Hoeft niet per se een pijnreactie te zijn, kan ook zijn dat de merrie gewoon niet van poetsen houdt hoor ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:02

Heb je wel eens een wollen poetshandschoen geprobeerd? Toen ik m'n paard net had vond ie poetsen vreselijk, maar met zo'n handschoen vond ie 't wel prettig. Inmiddels vindt ie poetsen ook heerlijk. Hij bleek achteraf trouwens behoorlijk veel pijn te hebben toen ik 'm net had, dus 't was ook niet zo gek dat hij 't niet leuk vond.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:05

Ik denk (ook) aan een pijnreactie. Probeer eens wat andere borstels uit?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:11

mijn merrie houd niet van knuffelen (behalve wanneer ze hengstig is) maar wel van poetsen. Dekens vind ze niet tof en zadelen ook minder, de reden daarvan weten we, helaas blijft dat erin zitten.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:33

Sommige paarden houden gewoon niet van gefriemel! Net als mensen niet van gepluk houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:38

Oude manege paarden kunnen dit ook hebben. ze hebben geen zin in weer gepoetst en weer gezadeld te worden. ook als ze het dan niet meer zijn zit het er in gesleten. het schrikt mensen af. dus lieten ze hem met rust

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:42

Mijn ezel deed dit ook. Hij deed dit omdat hij dus geen geduld had en zelf wou bepalen waar hij wanneer stond en wat hij wanneer deed. Ik heb hem gewoon vastgezet en ben gaan poetsen, niet gereageert op zijn gedrag. Nu staat hij er gewoon rustig bij tijdens poetsen, het tuig omdoen gaat nu ook zonder gezeur :D
Laatst bijgewerkt door Iemandiemand op 13-10-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:43

Ik heb er een op stal staat die het ook doet. Paard heeft een gevoelige huid en zijn eigenaar smetvrees. Dier wordt min. 3x per dag gepoetst, en hij HAAT het!

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:33

Lara_Silver schreef:
Die van mij houdt ook niet van poetsen. Ook lichamelijk niks mee aan de hand. Waar hij dan wel van houd zijn massages met de hand, dan volgt hij je echt als je even wegloopt of drukt zich tegen je aan als je even stopt. Ik denk dat hij niet van borstelen houd omdat ik hem in de winter altijd moet ontdoen van een centimeter modder en dat natuurlijk ook niet comfortabel moet zijn als die er af gaan.

die van mij had het ook!
zodra ik met een borstel aankwam liep ze al zenuwachtig te draaien, en het was geen pijn, ze hield er gewoon totaal niet van. (helaas houdt ze er wel van in de modder te rollen |( )
Nu ben ik met een massageborstel met kleine nopjes begonnen, en alleen maar lekker bij de schoft en de manenkam gekriebelt, dat vond ze heerlijk, toen heb ik dat met andere borstels herhaald, en ze vind het al een stuk minder erg. Ook op andere plekken. (als je maar niet snel even een borstel dr overheen haalt, maar echt lekker poetst.)

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:04

de tips van andere borstels proberen is wel een goed idee ik moet volgende week toen ff naar hyporama dan neem ik meteen wat nieuwe borstels mee :D