Een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:45

Ben in het bezit van een 11 jarige merrie.
Zelf rijd ik op dit moment niet zo veel wegens school.
Wel komt ze iedere dag op de weide.

Laatst vroeg iemand die er ook paarden heeft staan of ze er even op mocht rijden.
Ja hoor, dan kon ik in tussentijd mooi het hok uitmesten.

Echter rijd ze nu zo'n 2x per week even op mijn paard.
Degene heeft niet meer als manegeervaring (heeft al zeker 11 jaar niet meer gereden).

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden......

Aan de ene kant krijgt ze wel een beetje extra beweging.
Aan de andere kant zit er een onervaren iemand op, die wellicht mijn training in de weg kan staan.
Ook vind ik het sneu voor mijn paard als ze 2x op een dag gepakt wordt.

happy2014

Re: Een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:46

nou simpel dan toch, het is jouw paard, als je je er niet lekker bij voelt (en dat meen ik tussen de regels door op te maken) zou ik er lekker mee stoppen!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:47

Ik zou het niet doen, gezien ik mijn paard gericht wil trainen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:49

Welke training zou zij in de weg staan als je zo weinig rijd????

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:51

Wat mij betreft zijn paarden over het algemeen goed in staat zich aan te passen aan de persoon die er op dat moment op zit.

Mijn vorige wedstrijdpaard liep de ene dag een Z1 proef met mij en de volgende dag in de beginnersles van de manege.

Paarden zijn bewegingsdieren, als je zelf niet veel tijd hebt om die beweging te geven zou ik blij zijn met iemand die dat wel kan, ook al is dat een minder goede ruiter. Als ze niet ruw is of er onbezonnen dingen mee doet zal er weinig aan de hand zijn.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:33

Ik snap je punt.
Vraagt ze wel elke keer aan je of dat ze mag rijden/hebben jullie dat afgesproken? Zo nee, dan vind ik dit (zacht gezegd) niet netjes van haar en zou ik dat wel duidelijk maken.

Sowieso, als jij je er niet lekker bij voelt; niet doen. Je paardje komt sowieso elke dag op de wei en ik persoonlijk zou liever hebben dat mijn paardje dan minder gereden wordt, dan dat er iemand op zit die niet zo goed kan rijden.
Is het anders geen optie dat zij eventueel 1x per week een lesje met 'm rijdt?

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:42

hee,

je moet gewoon een paar keer haar helpen en een beetje uitleggen hoe ze moet rijden en hoe jij het wil en een paard dat 2 keer per dag word gereden dat is super goed hoe meer beweging hoe beter kijk als je je paard nou 3 of 4 keer per dag word vind je paard het ook niet leuk meer ik rijd in de vakantie elke dag me paard 2 keer ze worden er alleen maar beter en sterker van en als je je er echt niet goed voelt dan vraagje je gewoon of ze hem wil longeren met een bijzet of stiek en dat één keer per dag wil doen en een keer rijden of dat ze hem alleen maar longeert

succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:28

Een paard is slim genoeg om het verschil in ruiter te herkennen dus zo gauw zal degene je eigen training niet in de weg staan.
Tenzij jij er voor een ruime tijd uitligt dan kan het in het begin weer wel even wennen zijn maar.

Maar als je het niet prettig vind dan zeg je dat gewoon het is niet voor niets je eigen paard. En tja als ze er af valt of iets is dat natuurlijk ook jouw verantwoording dus ook iets om even bij stil te staan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:37

Tigra_ schreef:
Een paard is slim genoeg om het verschil in ruiter te herkennen dus zo gauw zal degene je eigen training niet in de weg staan.
Tenzij jij er voor een ruime tijd uitligt dan kan het in het begin weer wel even wennen zijn maar.

Maar als je het niet prettig vind dan zeg je dat gewoon het is niet voor niets je eigen paard. En tja als ze er af valt of iets is dat natuurlijk ook jouw verantwoording dus ook iets om even bij stil te staan.

Dat eerste stuk ben ik het niet helemaal mee eens. Het paard welke ik eens verzorgde probeerde ik licht op de hulpen te krijgen en te houden. De eigenaressen (en diens dochter) deden bijna het tegenovergestelde en hadden beide het nivo van een manegeruiter. Ik kon precies merken wanneer ze erop gereden hadden, paard was niet meer subtiel te rijden, en kon eerst weer een half uur gaan klooien om het paard weer subtiel te krijgen. En dat zo'n 3 keer per week...

@TS zo te lezen ben jij er voor jezelf al uit, en wanneer je paard overdag lekker buiten staat vraag ik me af waarom ze nog op jou paard rijdt ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:40

Deze periode is van belang of ik door mag met m'n opleiding of niet. Daarom gaat school op dit moment even voor.

Ze heeft gevraagd of ze af en toe eens een keer mocht rijden.
1x in de week vind ik al regelmatig.
Meest kom ik erachter omdat ik zelf mijn spullen anders opberg, en er vaak zand op de singel/dekje etc achterblijft.

Mijn paard is nu 6 maanden drachtig en heeft artrose.
Voor mij dus ook een bewuste keuze om niet dagelijks bezig te zijn maar 3-4 dagen in de week.

Van de verantwoordelijkheid had ik nog niet eens over nagedacht.
Ik zal het er in ieder geval eens over hebben.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:46

Wat ik hierboven in jouw reactie op maak is dat je er dus achter komt dat er op jouw paard gereden is als je weer op stal bent. Dus iemand komt aan jouw spullen en paard terwijl je dat niet weet! SCHANDALIG!!!!

Als het afgesproken is en ze heeft gebeld en jij vind het goed en kan zelf niet komen, dan is het een ander verhaal, maar op deze manier!! Weet jij veel wat ze met je paard doet!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:54

Ik zou dit ook zeker niet accepteren, als jij zeker weet dat zij zonder jouw toestemming gaat rijden. En dat mag je best vertellen.
Het is jouw paard en dus ook jou keuze.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:24

Helemaal mee eens :j
Ik zou het er even met haar over hebben. Wie weet heeft ze het zo opgevat dat ze hem gewoon mag pakken (lijkt me wel apart, maar kan).
Als jij je er niet lekker bij voelt, zou ik het ècht aangeven en gewoon aangeven dat je het liever niet hebt. Ook ivm met drachtigheid en artrose.

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:05

het is jou paard duss.. :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:56

is denk ik een beetje dubbel.
Nadeel is dus dat zij niet rijd zoals jij graag zou zien, voordeel is dat je paard wel leert omgaan met andere ruiters op zijn rug en daar ook op leert reageren.

Overigens, als je je er niet lekker bij voelt dan moet je het vooral niet doen, je bent alleen je paardje wat verschuldigd, niet dat meisje :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:12

Wat een lef dan, zomaar jouw paard pakken (in feite zonder toestemming).
Vanwege veiligheidsredenen rijdt er niemand op mijn paard (naast mij), maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik haar toch even héel duidelijk maken dat mijn paard NIET gereden wordt als dat niet vooraf gevraagd is en als daar niet vooraf toestemming voor gegeven is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:02

Als ik jou was zou ik gewoon eens duidelijke afspraken maken :-) Je kunt er best iemand anders op laten rijden, maar dan moet je wel afspreken op welke dagen van de week dat is :-) Het klinkt een beetje alsof er nu helemaal geen afspraken zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:28

RT-->TAO

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:31

Als je er je zelf niet lekker bij voelt, moet je dat melden. En op een andere manier oplossen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:33

Ik zou het ook altijd wel willen weten als iemand op mijn paard wil rijden, dat ten eerste.

Maar hoe rijdt ze erop? Ben je het eens met haar manier van rijden? Als ze niet zo heel goed rijdt maar wel zacht is in haar hand en haar benen mooi stil heeft, dan kan het niet zoveel kwaad, denk ik. Maar als ze grof is kan ze wel degelijk je paard anders maken, en dat zou ik niet willen.

Op mijn paard rijdt nu ook iemand die dan wel niet mijn niveau heeft, maar het paard niet in de weg zit en lief is.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:37

Als ze zomaar het paard pakt, zou ik het daar niet mee eens zijn.

Verder, liever dat je paardje aandacht krijgt, door een minder goede dressuur ruiter ( mits ze het paard niet in de mond trekt of op een andere manier "afstompt" natuurlijk ) als dat ze stil staat.

Misschien, als je werkelijk vind dat de betreffende persoon niet voldoende rij ervaring heeft, dat je kunt afspreken, dat ze je paard mag rijden, mits ze een les van iemand die je vertrouwd heeft?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:38

Ze pakt hem dus zonder eerste te vragen? dat vind ik absoluut niet kunnen! Ik zou haar gelijk de deur wijze.. of duidelijke afspraken maken.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:44

Als ze idd niet vraagt of ze rijden mag meteen duidelijk maken
dat ze niet meer rijden mag!!!
en wil je dat ze rijden blijft een goede uitleg geven over
hoe en wat!!!
Zelf laat ik ook niemand op mijn paard rijden alleen soms in het bos me schoonzusje en mijn vriend.
verder ook niemand!!!

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:43

Ik zou het absoluut niet tolereren als iemand ongevraagd mijn paard pakt om te gaan rijden. Het zit je duidelijk niet lekker, en terecht denk ik. Praat hier met diegene over en maak op basis daarvan een keuze of je met diegene door wilt gaan ja/nee.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:48

Duidelijke afspraken maken, en als je je er echt niet lekker bij voelt, laat ze er dan niet op rijden...
In het algemeen kan een paard niet verpest worden omdat er een ruiter op zit met iets minder ervaring, zolang jij het paard goed blijft trainen. :Y)
Wat ook kan is die persoon les laten nemen met je paard zodat ze er goed op leert rijden en ook wat kan bijleren :j