Omdraaien longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BowieBonanza

Omdraaien longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:52

Ik heb een probleem met het longeren,
Mijn pony draait steeds om als hij rechtsom moet lopen, het lukt vaak een half rond en dan draait hij al weer linksom om, en die blijheid als hij is omgedraait! :oo Helemaal hieperdepiep hoera is hij dan. Maar hoe kan ik hem rechtsom laten lopen zonder dat hij omdraait? Ik longeer zowiezo in een longeercirkel omdat in een bak al helemaal en drama is. Ik kan niet de zweep hard gebruiken want hij heeft een blessure achter de rug dus ik moet wel voorzichtig zijn.
Verder longeer ik bitloos+pessoa voor zijn rug (De kartolletjes zitten vast aan het kaakgekruisde systeem) Waarom pessoa longeren met bit als het ook zonder kan? Ik rijd verder ook altijd bitloos.

Iemand tips, ik wil hem wel blijven longeren omdat hij met die pessoa zijn rugspieren mooi sterk maakt (Werd ons geadviseert door paardenfisio)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:56

als je je pony goed kent moet je het al aan zien komen en moet je direct ingrijpen, anders staat hij al andersom voor je het weet. gebeurd dit toch, geef je pony vooral niet zijn zin en zet hem opnieuw op de juiste hand als het omdraaien toch is gelukt.

verder helpt goed voorwaarts houden ook, vaak gaan ze eerst wat in tempo terug.

verder even goed opletten dat je niet te ver voor je paard uit komt met longeren maar goed richting zijn achterhand blijft.

mijn pony deed dit ook steeds op een hand, op momenten dat hij het deed merkte ik dat ik vrij voor hem stond ipv richting zn achterhand. op bepaald moment zag ik aan zn houding dat hij wou draaien, hij heeft in zn verleden mishandeling mee gemaakt dus een tik met de zweep is niet bevoordelijk voor onze band, in een reactie gooide ik de zweep gewoon richting zijn achterhand, hier schrok hij zo van dat hij voor hij kon draaien een sprong voorwaarts maakte en heb hem meteen met de stem goed voorwaarts gedreven.

hij heeft het erna nooit meer gedaan
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 07-10-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Re: Omdraaien longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:57

je moet zo en zo met je schouders als een open deur wat meer achterhem gaan staan , want waarschijnlijk reageert hij alleen maar op jou lichaamstaal :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:07

Hoi,

ik zou eerst het draaien oplossen en daarna het trainen met pessoa weer opbouwen. Zonder hulpteugels ben je zelf ook flexibeler in het sturen.
Ook misschien handig om het met z'n tweeën te proberen, zodat degene met zweep met bij de achterhand kan blijven lopen.

Succes!!

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:26

marieminime schreef:
als je je pony goed kent moet je het al aan zien komen en moet je direct ingrijpen, anders staat hij al andersom voor je het weet. gebeurd dit toch, geef je pony vooral niet zijn zin en zet hem opnieuw op de juiste hand als het omdraaien toch is gelukt.

verder helpt goed voorwaarts houden ook, vaak gaan ze eerst wat in tempo terug.

verder even goed opletten dat je niet te ver voor je paard uit komt met longeren maar goed richting zijn achterhand blijft.

mijn pony deed dit ook steeds op een hand, op momenten dat hij het deed merkte ik dat ik vrij voor hem stond ipv richting zn achterhand. op bepaald moment zag ik aan zn houding dat hij wou draaien, hij heeft in zn verleden mishandeling mee gemaakt dus een tik met de zweep is niet bevoordelijk voor onze band, in een reactie gooide ik de zweep gewoon richting zijn achterhand, hier schrok hij zo van dat hij voor hij kon draaien een sprong voorwaarts maakte en heb hem meteen met de stem goed voorwaarts gedreven.

hij heeft het erna nooit meer gedaan

Die van mij heeft denken wij ook mishandeling meegemaakt, hij is daar juist heel bot door geworden, ook ik zie het als hij gaat omdraaien, maar meestal draait hij toch gewoon om. Hij heeft vroeger zelfs een keer bij het longeren geprobeert om de bak uit de springen. Ook bij z'n achterhand blijven kan ik proberen, heb het wel eens gedaan maar meneer gaat gewoon door. En met z'n tweeen is al helaaml een drama want dan kan degene met de zweep degene met de longeerlijn niet bijhouden. :+

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:41

Ik had een merrie ter correctie en die deed dat ook. Wat je ook deed {en ik ben echt wel wat gewent}. Enige oplossing die ik kon bedenken was de longeerlijn door de binnenste bitring en dan aan de longeersingel vastmaken. Aan de buitenkant gewoon een bijzetteugel. Als ze zich dan om wilde draaien, direkt de zweep richting achterhand en je hand met lijn heel snel naar beneden brengen. Je moet stelling en buiging proberen te houden. Overigens was het bij deze merrie gewoon d'r stijve kant en ze had een mega truckendoos ontwikkelt. Door d'r gewoon rustig {dus niet te voorwaarts, want dat kon ze absoluut niet aan} op deze manier op de volte te laten lopen, was het eigenlijk zo over. Maar geen idee of je dat ook bitloos kunt doen. Misschien een paar keer toch een bit in doen om het te doorbreken? En heel kort op die kant longeren....desnoods maar drie rondjes. Liever drie rondjes goed, dan vijf goed en daarna weer fout. Succes.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:00

ik wilde net vragen kan het niet zijn dat dit de moeilijke kant is ook omdat ze een blesure heeft. misschien aan de fysio andere oefeningen vragen grondwerk misschien om haar eerst losser te maken aan die kant. met grondwerk kan je vaak wat meer controle uitoefenen. als ze dit doet uit pijn is het niet goed om haar de straffen.

ik zou naar andere alternatieven zoeken dan longeren voorlopig. tot ze losser is en minder pijn heeft.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:06

Longeer hem aan de dubbele lijnen! Dan is correctie bij dit gedrag een heel stuk makkelijker dan wanneer je hem aan een enkele lijn longeert...

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:07

Farah_ schreef:
Longeer hem aan de dubbele lijnen! Dan is correctie bij dit gedrag een heel stuk makkelijker dan wanneer je hem aan een enkele lijn longeert...

Ik heb maar 1 lijn -O-

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 02:59

Je kunt het ook zonder lijn proberen. Dan ben je zelf wat mobieler en hoef je niet snel de lijn binnen te halen als hij omdraait, waardoor je sneller naar de juiste positie kunt lopen. Zorg dat je achter je paard blijft. In het begin kun je dit zelfs wat overdrijven door op een kleinere volte in het midden achter hem aan te lopen, waardoor je de weg volledig blokkeert als hij omdraait door naar het hek toe te stappen.
En als het toch misgaat en hij draait om, loop dan richting de omheining en drijf hem terug de volgende ronde.

BowieBonanza schreef:
En met z'n tweeen is al helaaml een drama want dan kan degene met de zweep degene met de longeerlijn niet bijhouden. :+
Dit begrijp ik niet goed. Probeer met je assistent en de zweep één lijn te vormen achter het paard waar hij niet doorheen komt. Jullie moeten dicht bij elkaar blijven zodat er geen opening tussen ontstaat.

Waar zit je? Als je niet te ver weg zit wil ik je best een keer op weg helpen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 03:06

BowieBonanza schreef:
Farah_ schreef:

Ik heb maar 1 lijn -O-

Dat is toch zo opgelost :D ?

Verder lees ik even mee :)

Juliaaloover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:03

Een keertje zonder longe longeren, werkt hetzelfde als met, moet wel in een longeer-cirkel... succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:42

dubbele longe was bij mij een oplossing (nuja, 'oplossing'; de echte oorzaak niet weggenomen uiteraard)
Maar hiermee kun je dus letterlijk met de buitenteugel corrigeren.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:45

Juliaaloover schreef:
Een keertje zonder longe longeren, werkt hetzelfde als met, moet wel in een longeer-cirkel... succes!

Mee eens.

Ik loop op het moment tegen hetzelfde probleem aan en longeer de desbetreffende pony ook los maar dan met leadrope dit gaat op zich redelijk goed, met lijn werkte bij mij minder aangezien ze continu draaide en dus ook zat te rotzooien met de lijn. Dus los met wel of geen leadrope is absoluut het proberen waard!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:22

Wamhorse schreef:
Juliaaloover schreef:

Mee eens.

Ik loop op het moment tegen hetzelfde probleem aan en longeer de desbetreffende pony ook los maar dan met leadrope dit gaat op zich redelijk goed, met lijn werkte bij mij minder aangezien ze continu draaide en dus ook zat te rotzooien met de lijn. Dus los met wel of geen leadrope is absoluut het proberen waard!

Ook ik zit met dit probleem, alleen is dit pas sinds kort. Paard was eerst heel braaf tijdens longeren, niets aan de hand, totdat ze (denk ik) een keer geschrokken is en nu niet meer aan de lijn wil lopen. Steeds draait ze zich om, vaak krijg ik haar al niet eens op de volte omdat ik niet bij haar achterhand kan komen. Ze draait met haar voorhand gewoon met me mee. Los longeren gaat beter, maar toch wil ik graag weer met lijn gaan proberen, aangezien dat eerst ook geen probleem was. Daarbij heb ik ook geen longeercirkel tot mijn beschikking, dat maakt het niet makkelijker.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:28

zoalng je dit probleem hebt
kun je niet longeren met 2 lijnen dan zal die verstrikt raken

je moet hem blokeren zodra die is omgedraaid maar niet de uitdaging aangaan zet hem voor het blok zodat die wel moet.
dan stoppen ze vanzelf wel met dit geintje.

Wat ik doe als mijn paard zich omdraait,
Ik loop naar de bakrand (tijdens het longeren) en je paard komt dan op een gegeven moment voor je te staan omdat hij niet langs kan omdat je langs de bakrand afstaat en je blijft hem net zo lang vragen met je zweep tot hij toch gedwongen die andere kant op moet (je moet hem dus absoluut niet langslaten voor je)

en als die achterwaarts gaat is niet erg laat maar gaan dit houden ze tot maximaal 2 rondje vol loop gewoon mee achterwaarst maar blijf voet bij stuk houden.

Ow ja doe je handschoenen aan en laat je lijn absoluut niet los.

De paarden draaien zich puur om, omdat dat hun moeilijke kant is (pijnlijk in de spieren)

hier staat ook een haff die dat ook deed die heb ik nu welgeteld 6 x gelongeerd
en nu kan zijn eigenaar hem weer normaal longeren zonder dat hij zich omdraait.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:45

onley schreef:
zoalng je dit probleem hebt
kun je niet longeren met 2 lijnen dan zal die verstrikt raken

je moet hem blokeren zodra die is omgedraaid maar niet de uitdaging aangaan zet hem voor het blok zodat die wel moet.
dan stoppen ze vanzelf wel met dit geintje.

Wat ik doe als mijn paard zich omdraait,
Ik loop naar de bakrand (tijdens het longeren) en je paard komt dan op een gegeven moment voor je te staan omdat hij niet langs kan omdat je langs de bakrand afstaat en je blijft hem net zo lang vragen met je zweep tot hij toch gedwongen die andere kant op moet (je moet hem dus absoluut niet langslaten voor je)

en als die achterwaarts gaat is niet erg laat maar gaan dit houden ze tot maximaal 2 rondje vol loop gewoon mee achterwaarst maar blijf voet bij stuk houden.

Ow ja doe je handschoenen aan en laat je lijn absoluut niet los.

De paarden draaien zich puur om, omdat dat hun moeilijke kant is (pijnlijk in de spieren)

hier staat ook een haff die dat ook deed die heb ik nu welgeteld 6 x gelongeerd
en nu kan zijn eigenaar hem weer normaal longeren zonder dat hij zich omdraait.

Ik kan er alleen niet voor gaan staan want hij loopt gewoon dwars door je heen :')

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:07

Ik had ook een paard dat dat deed. 1e keer dat die dat deed had ik geen idee wat ik moest doen, dus ik deed wat het eerst in me opkwam. Dus, ik schreeuwen: Wat ben jij nou weer aan het doen!? Ga is terrug naar de andere kant! Je mocht helemaal niet naar die kant!
Dat paard keek mij echt zo aan van: Oke, rustig nou maar. Hij ging ook weer gewoon de andere kant op :+
Maja, wat ik dus wil zeggen: Probeer is te schreeuwen, al weet ik niet of dat handig is als je denk dat jou paard mishandelt is...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:11

Het omdraaien tijdens het longeren wordt veelal veroorzaakt door een verkeerde positie van de longeur.

Probeer alvorens je begint met longeren náást het paard te staan en hem van daaruit voorwaarts te laten gaan. Let er daarna vooral op dat je hem niet vanuit jouw centrum (buik) blokkeert.

In feite moet je jezelf zien als de spil van een stapmolen. Vanuit jouw centrum (buik) loopt een wiek van de molen. Zodra jij die wiek richt op de schouder van het paard, zal een oplettend paard acuut gaan stilstaan of zelfs omdraaien omdat je hem feitelijk 'blokkeert'...

Ik zou eerst uitzoeken of hier dus niet misschien toch sprake van is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:18

Als het paard dwars door haar heen loopt zal het toch niet aan haar houding liggen. Dan kacheld hij ook wel door als je de verkeerde kant op kijkt.

Wanneer je aan de dubbele lijnen gaat longeren met een paard dat zich omdraait moet je de buiten lijn gewoon achter de achterhand langs laten lopen (dan moet je hem natuurlijk wel hoog genoeg op contact blijven houden anders gaat hij erin staan). Daar draaien ze niet snel door hoor. En ze draaien dan ook niet onder de lijn door dus dat scheelt ook met verstrikt raken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:23

liedje89 schreef:
Als het paard dwars door haar heen loopt zal het toch niet aan haar houding liggen. Dan kacheld hij ook wel door als je de verkeerde kant op kijkt.

Dat ben ik niet met je eens. Als jij met een verkeerde houding/positie begint en het paard begrijpt het gewoonweg niet, zal dat uiteindelijk wel de te verwachten reactie zijn...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:05

Ook longeren moet je eigenlijk leren juist uit te voeren, het lijkt makkelijker dan het in weze is.
Het is heel belangrijk waar je staat tijdens het longeren, maar het is even belangrijk hoe je er staat, jouw uitstraling, jouw aandacht, de manier hoe je kijkt, waar je naar kijkt, het proberen in te schatten van het paard, zijn lichaamstaal lezen, proberen acties te voorzien en proberen net voor hij iets gaat doen al jouw vraag te stellen, hou hem bezig, hou vooral het paard zijn volle aandacht bij jou (dat zie je aan zijn houding, zijn ogen, en vooral zijn oren).
Sta zelf ook niet te kletsen of rond te kijken tijdens het longeren, want jij vraagt het paard zijn volle aandacht maar ook jij moet de volle aandacht naar je paard toe hebben.
Longeren is net zo goed werken als dressuur rijden of springles.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:24

BowieBonanza schreef:
Ik kan er alleen niet voor gaan staan want hij loopt gewoon dwars door je heen :')

Dit is niet acceptabel. Als je paard je zomaar omver loopt moet je dat probleem eerst aanpakken. Verzin iets waar hij respect voor heeft. (een opgerolde leadrope, een paar plastic zakken, een zweep kort of lang, desnoods een stoffer en blik waar je op slaat) Mishandeld of niet, over je heen lopen is niet acceptabel. Hij moet eerst respect voor je krijgen. Een paard dat respect voor zijn mens heeft zal ook rustiger en gelukkiger worden. Je kunt ook met z'n 2en beginnen, dan heeft ie misschien al wat meer respect. Als hij omdraait loop je samen naar de omheining, hij mag niet tussen jullie en de omheining door. Als dat toch misgaat stuur je hem de volgende ronde terug. Begin hem zo met z'n 2en de goede kant op te drijven. Eerst kun je best overdreven min of meer langs de wand lopen. Als dat goed gaat ga je steeds meer naar het midden. Probeer goed te voorzien wanneer hij wil omdraaien en stap dan snel richting wand en drijf hem weer voor je uit. Paarden hebben vaker een periode waarin ze proberen om te draaien. Blijf het corrigeren en dan zal het overgaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:06

tja dan geef je zelf al aan waar het probleem ligt en dat is aan jullie verstandhouding en hij accepteert jou dus niet als 'baas'

dan zou ik eerst daar eens aan gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:13

als hij naar binnen draaid kan je proberen met dubbele lijnen, ( kan je gewoon met een sidepull doen) als hij dan om wil draaien
zet je even je buiten lijntje strak en dan gaat het draaien al veel lastiger :)