Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
schaapie18 schreef:Ik heb niet gekeken want spreek geen woord duits. maar topsport daar horen natuurlijk ook de draverijen bij en rensport. En daar kan het wel kloppen dat paarden het gemiddeld korter vol houden. Want een dresuurpaard is vaak pas op zijn top rond zijn 12de levensjaar al die jaren daarvoor heeft die training gehad om op dat nivo te komen. En dan heb ik het wel over de echte topsport. Maar ja hier in Nederland zitten we nog aan de leeftijdgrenzen vast bij de dressuur (weet niet hoe dat bij het springen is) en ik weet niet hoe dat in het buitenland is geregeld. Bij de draverijen is een paard al in de topsport rond zijn 3de 4de levensjaar wat ik gehoord heb dus ja dan haalt dat het gemiddelde wel flink omlaag
'-momenten erop zitten.
) Ik weet even niet meer of die nou terecht of onterecht was, ik miste iig de achtergronden ervan.
So whats new?liljebo schreef:Ik vind het wel een eye-opener.
Uiteraard is hetzelfde wat we in dit programma zien, internationaal van toepassing.
liljebo schreef:Het gaat hier dan met name over de topsport, waarden en normen en de gevolgen daarvan.
Urielle schreef:oke, dan had ik de strekking van het filmpje wel begrepen.
- De veiling; wat was er mis mee dat er 25000 Euro (oid) voor dat veulen werd betaald?; wat was er mis met de voorbereiding? Er werd volgens mij alleen aangegeven dat het team wat de paarden voorstelt de paarden showy voorrijden. Nou, en, wat is daar dieronvriendelijk aan? Of heb ik nou een hoop gemist daarin?
Dingen die werden aangehaald is de belasting van jonge hengsten die daar niet altijd op die leeftijd aan toe zijn en wat daardoor tot schade kan leiden
En natuurlijk de uitleg dat de grote bedragen die voor de paarden worden betaald een reden zijn om waar voor het geld te willen hebben, voor sommige individuen hoe dan ook
- Barreren is verboden en was destijds (we hebben het ook nog eens over 20 jaar geleden he) ook een schandaal. De variant is dus met het dunne houtje op de leggers. Dan denk ik, och, ik heb ook genoeg over bezemstelen gesprongen in mijn ponytijd, jullie niet, bezems op emmertjes leggen en erover? Het paard heeft dat zelf in de hand, barreren niet, dan krijgen ze een pets tegen de achterbenen hoe hoog ze ook gaan.
Barreren gebeurt nog steeds hier en daar, maar met hout. (en meer dan dat achter gesloten deuren)Verschil is niet zo groot dus. paard heeft niet zoveel in de hand en er zijn vriendelijkere manieren om een paard te leren springen. Vergt alleen wat meer voorbereiding.
- Iets wat ik nog was vergeten: het dopingschandaal rond Christian Ahlmann. (Ik miste die van Isabell, of komt dat later nog?) Ik weet even niet meer of die nou terecht of onterecht was, ik miste iig de achtergronden ervan.
Gaat over het feit dat doping nog veel voorkomt en dat een aantal paarden presteert met gebruik van pijnstillers. Is ook aangetoond.
- Het filmpje met het bit, tja, wat moest ik ermee. Peerd had schade aan de kaak had ik idd ook opgevangen, en dat er werd gesproken over de gevoeligheid van de lagen. Geen mens die expres goed hard aan het bit rukt om een mond kapot te trekken hoor, ook (of moet ik zeggen: juist) in de topsport wordt daar niks mee bereikt en ik durf ook wel te stellen dat de topsportruiters over het algemeen zuiniger met de mondjes van hun paarden zullen rijden dan menig butsend recreant. Ik ben er verder niet genoeg in thuis om iets te kunnen zeggen over de achtergronden ervan (zoals met die hengst, het werd geweten aan overbelasting, maar WAS het ook zo? Er zijn vele vele redenen waardoor het kan optreden, tot verkeerd bekappen en beslaan toe. Maar dat wordt er niet bijverteld.)
Hengst had wel wat meer problemen. Het gaat over het feit dat mensen een bepaald beeld nastreven en dat proberen te bereiken dmv zeer veel druk op het bit, omdat de kunde niet voldoende is om het op andere wijze te doen en peerd moet presteren omdat het een duur peerd is.
- LDR: Je zag Sjef alleen in een oud fragment zeggen dat het ging om de manier waarop, en dan vervolgens een heel scenario dat gewoon de naam wordt veranderd omdat het steeds verboden wordt (althans, zo stellen ze het voor). Er wordt gesproken over het onderscheid LDR/hyperflexie/rollkur en erna krijg je dan mensen die zeggen dat ze geen idee hebben wat het verschil nou eigenlijk is of hoe ze het moeten uitleggen en dat ze niet begrijpen waarom 10 minuten volgens de FEI toegestaan is. Maar het weerwoord erop krijg je niet. Er wordt zelfs gesteld dat een ruiter weggaat als hij camera's ziet bij het losrijden (wat gezien de hele mediahype rond losrijden niet eens zo gek is, een verkeerde foto en je bent de sjaak als dressuurruiter, dat is ook wel weer gebleken) en dat stewards die toezicht moeten houden dat niet (ten volle) doen. Er worden beelden getoond van Scandic, maar dat het simpelweg zo was dat Scandic met zijn tong tussen stang en trens inkwam, dat Scandic altijd al met zijn tong aan het spelen was sinds jonge hengst en dat de beelden een seconde of tien zijn waarna Patrick stopt om de tong te bevrijden, nee, dat dan weer niet, want dat past niet in de boodschap.
En daarnaast ook: zelfs als LDR (of welke versie dan ook) slecht is, is het wel steeds gedaan met de bedoeling om het paard te verbeteren en de voorstanders ervaren dat ook zo.
Het feit dat LRD nog wordt gedaan is niet omdat het bewezen goed is, maar omdat het punten oplevert. Maar dat is idd een uitgekauwde discussie en die wil ik hier ook niet voeren. Het gaat echter om het feit dat er regels voor zijn opgesteld door de FEI die met grote voeten wordt getreden. Stewards geven zelf aan dat ze hier niet op kunnen en willen letten. Ze kunnen geen vijftien stopwatches bij houden om die 10 min in de gaten te houden. De steward in beeld verteld dat hij dat niet doen en alleen erop let of er geen blikjes en flesjes op het terrein liggen, geen loszittende kabels etc.
Regels van de Fei zijn bedoeld voor welzijn van paard maar als niemand zich eraan houdt en er geen controle is, hebben regels weinig nut. Dat is eigenlijk het punt.
Ook hier kun je parellel trekken naar andere takken van sport.
Karl Phillips stukje met die lescombi heb ik de boodschap van gemist, dat moet ik over kijken of misschien kan iemand anders dat even verduidelijken.
liljebo schreef:schockenmulle is nochtans geen nederlander...
liljebo schreef:Trouwens... ook over het oefenen van de gemiddelde amateur wordt gesproken en idd vooral over de gevolgen van het naapen van topruiters door ruiters die daarvoor de kennis en kunde niet in huis hebben.
liljebo schreef:Sterker nog... dat is een van de grote problemen... duur paard wat moet presteren en eigenaar die er de kennis niet voor in huis heeft en naar zware middelen grijpt.
liljebo schreef:Maar ik persoonlijk vindt het goed dat er aandacht wordt besteed aan de gevolgen voor het paard wanneer er veel geld mee gemoeid is en die zijn niet gering. En dan bedoel ik in iedere tak van topsport, echt niet alleen dressuur
liljebo schreef:Maar ik vind het jammer dat het welzijn van het paard in het geding komt waar het niet nodig is.
Want er zijn genoeg paardvriendelijke methodes om te trainen; genoeg paardvriendelijke methodes om een paard te houden zonder dat het meteen in de blub hoeft te staan.
Waarom daar dan geen gebruik van maken?
) en ik ken ontzettend veel dressuurcollega's waar dat ook gewoon het geval is.liljebo schreef:De methode die schockemulle en met hem nog wel wat mensen gebruikte, is bepaald geen staaltje van diervriendelijkheid te noemen.
liljebo schreef:Dat zijn situaties waarbij het belang van het paard ondergeschikt is aan de prestatiedrang.
liljebo schreef:Ook als paarden worden binnengehouden omdat ze zich anders misschien bezeren, is een kwestie waarbij het welzijn van paarden blijkbaar niet meer van belang is.
liljebo schreef:)Dus nee... het zijn niet de wedstrijdruiters die hier ter discussie staan; het zijn de mensen voor wie eigen belang/prestatie/geld en/of ego voor het welzijn van het paard gaat.