Paard bijt en slaat gericht bij aansingelen en poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeW87

Paard bijt en slaat gericht bij aansingelen en poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 16:48

Sinds een paar maand ben ik verzorgster op een stal waar een aantal paarden staan. Sinds een paar weekjes ben ik nu de vaste verzorgster van één van de paarden, die eerder door iemand anders is verzorgd. Deze persoon is de laatste tijd veel weg en stopt er over een tijdje zelfs mee omdat ze een eigen paard krijgt. Nu ben ik dus degene die dat paardje over gaat nemen.

Nu blijkt echter dat het paard gericht trapt bij het aansingelen. De oren gaan dan plat in de nek en het paard trapt naar de hand van degene die aansingelt. Als het paard de inschatting voor het trappen niet goed kan maken haalt ze uit met haar tanden om te bijten.
Ook bij het poetsen van de achterhand of het krabben van de achter hoeven trapt ze direct naar de persoon die met haar bezig is. De rest van het lichaam mag gewoon aangeraakt worden zonder dat het paard daarop reageert. Ook het krabben van de hoeven voor gaat zonder problemen.

Voor het aansingelen hebben we nu al verschillende dingen geprobeerd:
- Heel rustig aan singelen, gaatje voor gaatje en bij elk gaatje heel veel belonen met behulp van de stem en klopjes op de hals. Als het aansingelen klaar is, zonder dat ze trapt, een snoepje als beloning. Aangezien ze ook hiermee nog probeert te trappen en bijten is dit naar ons idee niet de meest goede oplossing.
- Toen kwam een andere ex-verzorgster met het idee om een men hoofdstel met oogkleppen om te hangen, zodat het paard niet kan zien waar de persoon staat die aansingelt en daardoor niet meer gericht naar de hand kan trappen. Dit lijkt te helpen, maar ook dit lost het werkelijke probleem naar ons idee niet op, want zodra het menhoofdstel af blijft wil ze weer trappen.

Bij het poetsen van de achterhand zorgen we nu altijd dat er een tweede persoon bij het paard aanwezig is, die dan de oren van het paard in de gaten houdt. Zodra de oren plat gaan, krijgt het paard een berisping met de stem. Om vervolgens weer door te gaan met het poetsen.

Ik vraag me af of er mensen zijn hier die goede tips hebben om het paard aan het aansingelen en poetsen van de achterhand te laten wennen, zodat ze niet meer gericht trapt naar de verzorgster. Ze doet dit namelijk niet alleen bij mij, maar ook bij andere verzorgsters op stal, wat het dus erg gevaarlijk maakt.

Ik hoor graag wat jullie tips zijn!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:52

Het is een merrie. Dit klinkt als behoorlijk merrie gedrag. Langzaam aansingelen inderdaad (gaatje aansingelen, dan je cap gaan halen, nog een gaatje aansingelen, naar de WC, nog een gaatje aansingelen etc.etc.etc..), bestraffen als ze uithaalt of wil bijten (dat mag nooit), voor het opstappen nog even een rondje aan de hand lopen en dan pas de laatste gaatjes aansingelen.

Poetsen achterhand ook rustig aan (niet gelijk harde rosborstel eroverheen). Erg consequent zijn en gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag bestraffen.

Blijkbaar is ze erg gevoelig op haar achterhand. Hoe is haar hengstigheid? Is ze weleens gecontroleerd door een dierenarts?

JoyceLa

Re: Paard bijt en slaat gericht bij aansingelen en poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:56

Misschien heeft het paard last van een maagzweer?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:57

En je je lost inderdaad niet het probleem op met deze trucjes, je kan ervoor zorgen dat ze niet ( of niet gericht ) getrapt maar het paard heeft (denk ik) nog steeds pijn..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:58

welk ras is ze? misschien heeft ze wel pijn in haar rug dat ze toch iets probeert aan te geven ik kende dr 1 die altijd haar oren plat legte tijdens aansingelen en soms trapte uit nijd tegen een muur. 3 kwart arabisch misshien gewoon heel gevoelig.

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 17:02

Ze is een 4,5 jarige, friese merrie. Hoe ze is als ze hengstig is weet ik niet. Ik zal het de eigenaar eens vragen. Ook zal ik eens vragen of er al eens een dierenarts bij is geweest. Daar kom ik later nog op terug.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:03

Ik dacht eigenlijk ook meteen aan pijn. Hoe is ze verder in de omgang en met rijden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:05

hm das ook wel erg jong nog misschien heeft het te maken met het feit dat ze ooit gezien heeft dat ze mensen bang kan maken. maar het kan ook zeker met pijn te maken hebben. niet dat ze te jong is hoor. ze heefty een hele goede training nodig in elk geval

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 17:17

Normaal in de omgang is het een schat van een paard. Komt braaf naar me toe als ik bij de wei kom, en laat zich dan ook gewoon rustig aaien.

Met rijden gaat het bij mij ook prima. Ik probeer alles rustig op te bouwen met haar.
Bij de vorige verzorgster pakte ze geregeld het bit vast om vervolgens heel hard er van door te gaan, maar bij mij heeft ze dit nog geen enkele keer geprobeerd. De vorige verzorgster "loste vrijwel alles op" met de zweep, waar ikzelf erg op tegen ben en wat ik zelf ook nooit zou doen, en al helemaal niet bij zo'n jong dier.

Ook met buitenritten is ze super braaf. Vind soms nog wel eens wat dingetjes eng, maar als ze dan het voorbeeld ziet van de wat oudere merries, volgt ze ook gewoon en is er niets aan de hand. Ze wil ook niet wegrennen als ze dingen eng vindt, ze gaat hooguit stilstaan en heel af en toe wat passen naar achteren..

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:52

HOi,

Laat ik me dan ook maar even melden ik ben ook een van de verzorgsters van dezelfde stal. Deze merrie is al is helemaal doorgelicht door een dierenarts. En daar is niks geks uit gekomen. Het gericht trappen en bijten doet ze namelijk ook niet als ze het menhoofdstel opheeft. Het is wel een paardje wat heel gevoelig is in hoe je haar benadert. 2 jaar geleden bij de hoefsmid een drama, nu met heel veel rust en geduld kan de hoefsmid haar zonder problemen bekappen hij neemt bij haar ook uit gebreid de tijd.

Voor meer vragen vraag maar raak.

Groetjes Natasja

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:02

Had dit bij mijn merrie ook. Vooral aan haar buik en achterhand was ze erg gevoelig. Achterhand heeft ze nu bijna geen problemen meer mee. Aansingelen vindt ze nog steeds niet leuk, maar ze vindt vooral de eerste aanraking van de singel tegen haar buik vervelend (als hij dus nog niet eens vast zit :+). Ook poetsen van haar buik en achterhand vindt ze niet fijn, maar als ik dat in etappes en afwissel met de plekjes die ze wel fijn vindt zeurt ze nergens over.

Zuur kijken negeer ik verder en als ze zo waarschuwend haar achterbeen optilt is corrigeren met de stem voldoende. Het verschilt per keer hoe zuur ze is. Vooral van hengstigheid werd ze af en toe nogal zuur. :D Als niet zuur doet heel veel belonen met je stem tijdens het aansingelen en tussendoor lekker krabbelen.

En idd wat Apple zegt, tussendoor steeds even wat anders gaan doen. Voor die van mij is het vooral belangrijk dat ze even afgeleid is, want dan ontspant ze weer en is ze eigenlijk gewoon ontspannen met aansingelen verder.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:03

Ik heb nog is even terug zitten denken, maar als zij hengstig is merk je eigenlijk niks aan haar. Je ziet alleen dat ze haar staart iets meer draagt.
Wat nienke hier boven beschrijft over het opzadelen en dan tussendoor belonen is bij haar ook heel wisselend hoe ze reageert. Er is om heel eerlijk te zijn bij haar totaal geen lijn te vinden in haar reakties met het opzadelen.
Alleen als je het menhoofdstel opdoet gaat het eigenlijk goed. Wel moet je dan voorzichtig nog zijn met aansingelen maar als je dat gewoon rustig doet is er niks aan de hand. En als je dan afzadelt met methoofdstel weer af staat ze je echt aan te kijken van oh had je die op me rug gelegdt? Hm, niks van gemerkt.

Binnenkort komt er iemand op stallen, die heel veel doet met nh, parelli en dat soort dingen wil haar is even naar teske laten kijken en misschien dat zij ook nog wat tips heeft voor haar.
Mochten er hier nog mensen zijn die tips hebben of het probleem reallife willen zien je bent welkom.

Groetjes natasja

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:50

heb je er mischien al aangedacht dat het
mischien aan het zadel licht? past het zadel wel
goed?
ik zou dat eerst controleren

groetjes babslovertje

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:58

Wellicht heeft het dan inderdaad ook iets te maken met het zadel dat misschien net niet helemaal goed ligt (of lag!!!!).

Kan best zijn dat haar mentuig gewoon goed ligt, als ze dan haar menhoofdstel in heeft denkt ze dat ze gaat mennen en niets aan de hand. Als ze ooit een slecht passend zadel had en dat associeert met pijn kan het dus zijn dat ze inderdaad naar en akelig doet met gewoon opzadelen, maar niet met het mennen.

Wellicht is het zadel nu allang anders en beter passend, maar associeert zij dat nog steeds met de pijn uit het verleden. Dat haar reactie nu eigenlijk een soort van 'anticiperen op de te komen pijn' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:02

Ik kan niet geloven dat de eigenaar dit gedrag niet kent en die had allang dit paard moeten laten doorlichten, want dit is duidelijk pijn en ongemak. Als eerste denk ik altijd weer aan het zadel, de boom, maar er kan van binnen van alles zijn...de druk vind ze dus niet fijn en zo een boos gedrag is niet oke.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:08

NienkeW87; ik denk dat je wel goed bezig bent hoor, rustig stapje voor stapje.
Eerst wel zeker weten dat het niet voorkomt uit pijn, maar als dat niet zo is, zou ik haar wel laten weten dat jíj de baas bent.
Dus gewoon, heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen en steeds een beetje uitbreiden.
Ik vind alleen persoonlijk wel dat als ze gericht bijt of slaat je haar best eens op d'r donder mag geven hoor, kom nou toch. Levensgevaarlijk zo'n beest, en merries hebben er nog weleens een handje van om de baas te spelen en het klinkt alsof het haar is gelukt, met allemaal verschillende verzorgsters is er natuurlijk ook geen regelmaat geweest voor 't beestje.

En Mamamika; wat is jouw relatie met het paard? Ben jij ook een vaste verzorger? Of verzorgt Nienke haar alleen?
Want jij past bijvoorbeeld weer het principe met het menhoofdstel toe (waar ik niet zo enthousiast over ben, paard moet zich gewoon fatsoenlijk kunnen gedragen, punt). Geen wonder dat er dan geen vooruitgang geboekt wordt, als iedereen steeds iets anders doet.

En, tenslotte mamamika; NienkeW87 is degene die dit topic heeft geopend om vragen te stellen en verschillende oplossingen te horen te krijgen voor de band tussen haar en 't paard. Dus wat mij een beetje voor de borst stoot, is dat jij nu ineens het hele 'gesprek' domineert, als je snapt wat ik bedoel...
Viel dat meer mensen op, of is dat gewoon mijn (misschien verkeerde) manier van interpreteren?

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:41

@dOnnaa_dan

Wat mijn relatie tot het paard is?
Ik verzorg dit dier al 3 jaar, en het menhoofdstel past nienke ook toe. Dit is de enige manier om haar weer wat vertrouwens terug te geven.
Ik geef alleen wat extra informatie over het paardje omdat ik het paardje al 3 jaar ken en nienke pas een paar maanden. En daar komt bij dat ik dit paard 5 dagen in de week in de handen heb en nienke haar 2 dagen rijd.
Nienke heeft mij zelf op msn gevraagd om wat extra informatie te geven, aangezien ik meer aan de hand met haar werk.

@Apple, ze loopt niet voor de kar, maar met het menhoofdstel op kunnen we haar rustig opzadelen, zonder dat ze ons bewust wil trappen en bijten. Het zadel ligt prima is recentelijk nog nagekeken. Ik heb meer het gevoel dat het met teske een stukje van vertrouwen is wat ze kwijt is.
Vorige week zondag op buitenrit geweest daarvoor, heeft de ouwe verzorgster er nog 1 keer opgereden, nienke haar reaktie was gelijk oh wat is ze gespannen, hoe verder in de buitenrit dat we kwamen hoe rustiger ze weer werd.Zodra zij haar rijd, merk je gelijk dat ze gespannen raakt, en dan ook werkelijk helemaal verkrampt.

**En voor de duidelijkheid ik neem het topic niet over, maar geef aanvullende informatie wie nienke niet weet van haar***

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:41

Apple, het is niet zo dat we met haar mennen. Wij hangen alleen een menhoofdstel om, zodat ze oogkleppen heeft en niet kan zien wat wij doen. Het lijkt alsof ze dan alles iets makkelijker laat gebeuren. Wij zadelen haar dus gewoon op, alleen heeft ze dan dus een menhoofdstel over haar halster hangen.

Ze reageert ook puur op de aanraking van de singel, niet de aanraking van het zadel. Bovendien verklaart een slecht passend zadel niet het trappen bij het aanraken van de achterhand..?

Het is wel een paardje dat zou gaan bokken tijdens het rijden als het zadel niet goed zou liggen. En ik verwacht eigenlijk dat mamamika en de overige verzorgsters dit al wel gecontroleerd hebben..? Mamamika, kun jij dit bevestigen?
EDIT: Ja dus, het zadel is pas nog gecontroleerd.. ;)

Wat het wel zou kunnen zijn, is dat de vorige verzorgster, naar wat wij vermoeden, altijd in 1x in de singel in zn strakste gat trok. Zij deed het dus niet rustig aan, en misschien is wel alleen een kwestie van vertrouwen geven dat wij dit nu niet meer doen..? Toen de vorige verzorgster een maand op vakantie was, ging op gegeven moment

donnaa, mamamika is ook een verzorgster van de paarden bij stal. Zij helpt mij bij het vertrouwen krijgen in het paardje en het vertrouwen winnen van het paardje bij het opzadelen en poetsen, en dingen die ik niet weet zou ik sowieso aan haar gevraagd hebben. Wij doen alles in overleg met dingen uitproberen en ook het menhoofdstel gebruiken we nu beiden. We doen het dan ook allebei op dezelfde manier. Sowieso kunnen we dit paardje haast niet opzadelen en poetsen als je alleen bent, en mamamika is vrijwel altijd de tweede persoon die erbij is als we er mee bezig zijn. Zij heeft dus naar mijn idee, alle recht om ook hier te reageren :) (sterker nog, ik vind het alleen maar fijn, want zij is bij deze stal ook al langer een verzorgster dan dat ik dat ben)

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:47

@russel, de eigenaar kijkt niet eens naar de paarden om, wij zijn met een team van 5 meiden die daar 5 friese paarden, 1 shetlander en een friese jaarling hengst verzorgen. Dit gedrag heeft teske ook niet altijd vertoont. Ik zal zondag is even proberen om een filmpje te maken van opzadelen met menhoofdstel op en zonder. En ze doet het niet alleen met opzadelen, als ik haar bv is wil longeren en doe er een longeersingel om doet ze het ook. Het is net wat nienke zegt het heeft puur met de aanraking van het aansingelen te maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:55

Een bepaalde druk op de buik, ribben of longen die ze niet prettig vindt?

Of gewoon trauma door toedoen van een derde. Die haar pijn heeft gedaan met aansingelen oid.

Wat betrefd de achterhand, misschien gewoon jonge paarden gedrag, en een beetje merrie achtig ook? Die kunnen vaker miepen. Wel afstraffen iig. Ze mag niet zomaar vrijuit gericht gaan trappen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:55

Merrie en singelnijd. Gewoon rustig opbouwen en rustig gaatje voor gaatje aansingelen.

Ken er ook zo een, die liet zich doodleuk op de grond vallen als het haar allemaal iets te snel ging :+

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:58

Aaah, oke. Dan kwam het anders op mij over, sorry.
Ik hoop dat jullie eruit komen, succes ermee! :j

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:46

Als ik dit zo lees denk ik dat we in ieder geval aardig op de goede weg zijn door veel te belonen en straffen indien nodig.

Als iemand nog tips heeft, zijn die uiteraard meer dan welkom! :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:26

Misschien eens een middagje ervoor uit trekken om alleen op te zadelen, niet rijden, niks doen, alleen zadeltje er op, zadeltje er af, braaf? belonen ( snoepje, peentje appeltje?) ! 5 x herhalen, dan singeltje vast op het eerste gaatje, dreigen of trappen? negeren, zadeltje er af en weer erop, niks doen, belonen, singeltje vast op het eerste gaatje, ga er maar een leuk snoepspelletje van maken, zijn de meeste paardjes gek op en zo merkt ze dat het niet zo eng is.. heel vaak herhalen en zorgen dat ze er een prettige herinnering aan over houd..

Succes ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:29

russel schreef:
Ik kan niet geloven dat de eigenaar dit gedrag niet kent en die had allang dit paard moeten laten doorlichten, want dit is duidelijk pijn en ongemak. Als eerste denk ik altijd weer aan het zadel, de boom, maar er kan van binnen van alles zijn...de druk vind ze dus niet fijn en zo een boos gedrag is niet oke.

Mijn merrie (en volgens mij hebben meer typische merries dat wel) vindt het gewoon naar als er iets tegen haar buik komt. Dekensingels doet ze ook moeilijk over.