Probleem met leiderschap door dominante merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Probleem met leiderschap door dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:47

Dag bokkers,

Ik heb het onderwerp al een aantal keer voorbij zien komen, ook wat topics e.d. over gelezen, maar kan nog niet echt ontdekken wat ik precies kan doen.
De situatie is als volgt:

Mijn merrie (1.71 m., ruim 650 kg., 3 jaar) ziet mij niet als leider. In de bak doet ze alles braaf, ze loopt netjes (ook zonder touw) achter me aan en stopt wanneer ik stop. Ook blijft ze (meestal) braaf staan als ik dat wil. Zodra ik uit de bak ben wordt het een ander verhaal: ze begint te trekken, draaien, steigeren enz. en het meest vervelende van alles: ze loopt zo door me heen. Dit is best gevaarlijk, omdat we een weg over moeten steken om bij stal te komen. Als ik haar flink heb laten rennen is het meestal wel iets minder, maar ook dan kan ze nog behoorlijk doordrammen.

Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken? Ik weet dat ik haar bijv. achteruit moet zetten om duidelijk te maken dat ze niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen, maar dat doe je niet zo makkelijk met zo'n gebouw van een paard ;) Das ook niet zo handig om op de weg te doen, aangezien er nogal wat groot verkeer langs komt en ze is nog niet bepaald verkeersmak.

Ik hoor graag jullie mening!

_Tara_

Re: Probleem met leiderschap door dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:56

Dat achteruit gaan, zou ze in principe moeten doen op jouw lichaamstaal. Ga voor haar staan, maak je groot, zwiep met je leadrope eerst rondjes voor haar neus en als ze niet reageert tik je ermee tegen haar borst.
Al is 't wel heel vervelend dat ze dat dan op de weg gaat doen.
Heb je in de bak wel echt het gevoel dat ze afstand bewaart? Haar neus zou jou niet mogen raken. Als jij stopt, dat ze niet net nog 1 pasje zet? Dat jij het tempo en de richting bepaalt? Is allemaal erg belangrijk om op te letten. Het kan namelijk zijn dat ze jou een kant op duwt als het ware.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:10

_Tara_ schreef:
Dat achteruit gaan, zou ze in principe moeten doen op jouw lichaamstaal. Ga voor haar staan, maak je groot, zwiep met je leadrope eerst rondjes voor haar neus en als ze niet reageert tik je ermee tegen haar borst.
Al is 't wel heel vervelend dat ze dat dan op de weg gaat doen.
Heb je in de bak wel echt het gevoel dat ze afstand bewaart? Haar neus zou jou niet mogen raken. Als jij stopt, dat ze niet net nog 1 pasje zet? Dat jij het tempo en de richting bepaalt? Is allemaal erg belangrijk om op te letten. Het kan namelijk zijn dat ze jou een kant op duwt als het ware.

Over het algemeen bewaart ze wel afstand. Niet altijd evenveel, soms loopt ze inderdaad nog door, maar soms blijft ze ook heel netjes een stukje bij me vandaan. Ik bepaal wel duidelijk het tempo en de richting. Ik heb haar nog niet zo lang, ben nu druk met haar aan het oefenen in de bak, maar dit kan ook weer niet te lang, omdat ze slecht haar concentratie vast kan houden. Door middel van afwisseling probeer ik haar aandacht erbij te houden, maar vaak zijn die grassprietjes langs de rand van de bak nog nét iets interessanter :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:12

Daar zou ik dan sowieso nog aan gaan werken, dat ze niet soms, maar altijd genoeg afstand houdt :j

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:17

_Tara_ schreef:
Daar zou ik dan sowieso nog aan gaan werken, dat ze niet soms, maar altijd genoeg afstand houdt :j

Dat sowieso :) Maar dan blijft op dit moment nog steeds het probleem van het oversteken/leiderschap in het algemeen ;) Ze is op dit moment ook hengstig, dat helpt ook niet echt mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:20

Heel streng zijn. Wees consequent, niet trekken aan het touw is nooit trekken, niet steigeren schoppen bijten je omver lopen is nooit ect...
Maar hoe krijg je haar zover dat ze de beginselen snapt.... In de bak kan ze het blijkbaar wel dus ze is niet dom.

In eerste instantie zou ik voor de harde hand gaan, een flinke mep of bij herhaling van het gedrag meerdere meppen doen soms wonderen. Dat mag met je hand zijn maar ook met je touw. Niet dreigen maar meteen toeslaan. Maak jezelf groot, sprijd je hand uit en hou die hoog voor haar gezicht. Dan dreig je niet met slaan, maar je dreigt haar op een paardige manier.
Je zult misschien wel een week of twee moeten knokken, maar uiteindelijk zal ze begrijpen dat jij de baas bent en dat ze dit gedrag maar moet flikken bij haar paardenvriendjes in de wei omdat jij er niet meer intrapt.

Of deze aanpak zielig en paardvriendelijk is, Het lijkt misschien niet zo maar ik denk dat het het wel is, zolang jij maar niets onmogelijks van haar vraagt. Je vraagt alleen normaal gedrag en dat gedrag beloon je ook met braaaaf en even kroelen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

Dat is inderdaad wel heel belangrijk. Zogauw je de reactie krijgt die je wilt, direct alle druk loslaten.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:36

Simone0308 schreef:
Over het algemeen bewaart ze wel afstand. Niet altijd evenveel, soms loopt ze inderdaad nog door, maar soms blijft ze ook heel netjes een stukje bij me vandaan. Ik bepaal wel duidelijk het tempo en de richting. Ik heb haar nog niet zo lang, ben nu druk met haar aan het oefenen in de bak, maar dit kan ook weer niet te lang, omdat ze slecht haar concentratie vast kan houden. Door middel van afwisseling probeer ik haar aandacht erbij te houden, maar vaak zijn die grassprietjes langs de rand van de bak nog nét iets interessanter :+

Die "soms" mag nòòit. En haar concentratie moet in de tijd dat je met haar bezig bent op jou gericht zijn. Doe het dus niet te lang, houd op voor het te moeilijk wordt.
Dat laatste (vd grassprietjes) betekent al dat jij op dat moment niet de "baas" bent. Ze mag alleen naar de grassprietjes als jij haar dat toestaat. Zo kun je haar ook belonen als ze haar best heeft gedaan: "Brrrraaaaf en nu mag je lekker gras eten :9".
Dit klinkt allemaal erg streng, maar bij sommige dominante paarden kun je niet anders, zeker als ze al weten dat ze kunnen drammen en er mee ook wegkomen/kwamen.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:37

Misschien een idee om samen met haar een cursus NH/Freestyle oid te gaan doen? Leiderschap winnen bij een dominant paard is echt best heel moeilijk, zeker als het (bij beide kanten) niet vanzelf gaat, en komt op zo kleine details vaak neer, bv in je lichaamstaal.. Dan kun je wel heel streng gaan doen, maar als je daarbij dubbele signalen afgeeft, kan het echt nog een hele klus worden om haar zo ver te krijgen dat ze jou echt als leider accepteert. En dat ook nog het geval is als het wat lastiger wordt, dus niet op de geijkte plekken, waarbij ze weet van 'ach het hoort erbij, doe ik wel'.. ;-)

Was laatst bij iemand met een vrij jonge maar behoorlijk dominante Fjord, en dat klinkt beetje als zelfde verhaal. Zij is nu ook wel veel aan het oefenen om wat meer respect/leiding te krijgen, maar zoals jij ook al zegt, bij bepaalde dingen gaat het dan ook prima, maar je hebt niet het gevoel dat als het er op aankomt, het paard jou (of haar) echt als leider ziet, en jou dan dus ook graag wil volgen daarin! En dat is natuurlijk wel super belangrijk, juist in moeilijke situaties, zoals verkeer. Ik zou dan ook eigenlijk altijd zeggen ga eens zo'n cursus doen, desnoods zonder je paard, maar waarbij iemand jou zelf kan spiegelen, en je kan leren wat je zelf kunt doen om meer overwicht te krijgen.. Is nog hartstikke leuk om te doen ook (voor allebei)!!

En om vast te beginnen idd alvast heel consekwent zijn; let op dat altijd (!) als je iets vraagt of verbiedt, dat je dat dan ook doorzet, duidelijk en consekwent. En beloon ook als je krijgt/ziet wat je wilt zien! Wees streng op je paard én streng op jezelf..
succes!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:39

Ik zie dat je merrie pas drie jaar is. Ze moet dus nog grotendeels worden opgevoed. Dat maakt het extra belangrijk dat je snel en effectief met dit probleem aan de slag gaat. Jij moet leren een echte leider voor je paard te zijn en je merrie moet leren om jou ook buiten de bak te gehoorzamen.
Het zou verstandig zijn om hierbij de hulp in te roepen van een ervaren deskundige. Waar sta je met je paard? Zijn er geen 'echte paardenmensen' in je omgeving die je om hulp kunt vragen? Een andere optie is om - al dan niet samen met je paard - een cursus te doen waar je dit soort zaken leert. Bijvoorbeeld bij Annemarie van der Toorn of Emiel Voest.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:45

ElsB schreef:
Ik zie dat je merrie pas drie jaar is. Ze moet dus nog grotendeels worden opgevoed. Dat maakt het extra belangrijk dat je snel en effectief met dit probleem aan de slag gaat. Jij moet leren een echte leider voor je paard te zijn en je merrie moet leren om jou ook buiten de bak te gehoorzamen.
Het zou verstandig zijn om hierbij de hulp in te roepen van een ervaren deskundige. Waar sta je met je paard? Zijn er geen 'echte paardenmensen' in je omgeving die je om hulp kunt vragen? Een andere optie is om - al dan niet samen met je paard - een cursus te doen waar je dit soort zaken leert. Bijvoorbeeld bij Annemarie van der Toorn of Emiel Voest.

Ja precies, juist omdat ze pas 3 is vind ik het heel belangrijk dat ze nu leert dat ik de baas ben, anders kan ik het wel vergeten als ze ouder wordt. Op zich heb ik voldoende ervaring met jonge paarden, maar zij is een stuk dominanter dan ik verwacht had. De eerste paar dagen was dit namelijk stukken minder. Ik sta in de omgeving van Alphen aan den Rijn (ZH). Waar vind ik wat voor cursussen er zijn?

grimnir schreef:
Misschien een idee om samen met haar een cursus NH/Freestyle oid te gaan doen? Leiderschap winnen bij een dominant paard is echt best heel moeilijk, zeker als het (bij beide kanten) niet vanzelf gaat, en komt op zo kleine details vaak neer, bv in je lichaamstaal.. Dan kun je wel heel streng gaan doen, maar als je daarbij dubbele signalen afgeeft, kan het echt nog een hele klus worden om haar zo ver te krijgen dat ze jou echt als leider accepteert. En dat ook nog het geval is als het wat lastiger wordt, dus niet op de geijkte plekken, waarbij ze weet van 'ach het hoort erbij, doe ik wel'.. ;-)

Was laatst bij iemand met een vrij jonge maar behoorlijk dominante Fjord, en dat klinkt beetje als zelfde verhaal. Zij is nu ook wel veel aan het oefenen om wat meer respect/leiding te krijgen, maar zoals jij ook al zegt, bij bepaalde dingen gaat het dan ook prima, maar je hebt niet het gevoel dat als het er op aankomt, het paard jou (of haar) echt als leider ziet, en jou dan dus ook graag wil volgen daarin! En dat is natuurlijk wel super belangrijk, juist in moeilijke situaties, zoals verkeer. Ik zou dan ook eigenlijk altijd zeggen ga eens zo'n cursus doen, desnoods zonder je paard, maar waarbij iemand jou zelf kan spiegelen, en je kan leren wat je zelf kunt doen om meer overwicht te krijgen.. Is nog hartstikke leuk om te doen ook (voor allebei)!!

En om vast te beginnen idd alvast heel consekwent zijn; let op dat altijd (!) als je iets vraagt of verbiedt, dat je dat dan ook doorzet, duidelijk en consekwent. En beloon ook als je krijgt/ziet wat je wilt zien! Wees streng op je paard én streng op jezelf..
succes!

En bij wie raad jij dan aan om bijvoorbeeld zo'n cursus te doen? Heb namelijk zelf niet zo heel veel ervaring met NH/Freestyle.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:41

zelf heb ik een aantal jaar geleden een cursus bij Emiel Voest gedaan, dat vond ik heel prima, lekker praktisch vooral ook! Weet niet waar je woont, maar er zijn inmiddels ook heel veel plekken waar je zo'n Voest (of 'volgelingen') cursus kunt doen denk ik?! Sommige richtingen vind ik zelf wat zweverig, in de zin dat ik het allemaal wel heel waar vind enzo ;-) maar ook wat algemeen, bij Voest leer je gewoon hele praktische dingen, over je zelf en over je paard, het basisprincipe van omgaan met paard zeg maar.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:21

Hoe lang heb je deze merrie dan al? En was ze elke keer hengstig toen je ging wandelen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:10

mrie schreef:
Heel streng zijn. Wees consequent, niet trekken aan het touw is nooit trekken, niet steigeren schoppen bijten je omver lopen is nooit ect...
Maar hoe krijg je haar zover dat ze de beginselen snapt.... In de bak kan ze het blijkbaar wel dus ze is niet dom.

In eerste instantie zou ik voor de harde hand gaan, een flinke mep of bij herhaling van het gedrag meerdere meppen doen soms wonderen. Dat mag met je hand zijn maar ook met je touw. Niet dreigen maar meteen toeslaan. Maak jezelf groot, sprijd je hand uit en hou die hoog voor haar gezicht. Dan dreig je niet met slaan, maar je dreigt haar op een paardige manier.
Je zult misschien wel een week of twee moeten knokken, maar uiteindelijk zal ze begrijpen dat jij de baas bent en dat ze dit gedrag maar moet flikken bij haar paardenvriendjes in de wei omdat jij er niet meer intrapt.

Of deze aanpak zielig en paardvriendelijk is, Het lijkt misschien niet zo maar ik denk dat het het wel is, zolang jij maar niets onmogelijks van haar vraagt. Je vraagt alleen normaal gedrag en dat gedrag beloon je ook met braaaaf en even kroelen.

Ik ga helemaal met jou mee. Ben nou ook weer met jonge paarden bezig, als die door me heen lopen krijgen ze gewoon een mep en inderdaad, hoog maken. Boem is ho zeg ik altijd maar, hoef je maar een paar keer te doen en je bent 9 van de 10x klaar... Ze moeten het gewoon even leren en jij moet heel duidelijk zijn!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:29

Ran schreef:
Hoe lang heb je deze merrie dan al? En was ze elke keer hengstig toen je ging wandelen?

Ik heb haar nu bijna een maand.
Heb pas 1x met haar gewandeld, maar het gaat ook niet alleen om het wandelen. Ik moet de weg met haar oversteken om bij de wei/bak te komen, dus eigenlijk loop ik daar elke dag met haar. Soms gaat het goed, maar regelmatig loopt ze gewoon dwars door me heen.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:38

WowAmigo schreef:
mrie schreef:

Ik ga helemaal met jou mee. Ben nou ook weer met jonge paarden bezig, als die door me heen lopen krijgen ze gewoon een mep en inderdaad, hoog maken. Boem is ho zeg ik altijd maar, hoef je maar een paar keer te doen en je bent 9 van de 10x klaar... Ze moeten het gewoon even leren en jij moet heel duidelijk zijn!

Op zich vind ik het wel een goede aanpak, alleen van dat groot maken heeft ze echt niks. Ze steekt gewoon haar hoofd in de lucht, dus dan komt ze ver boven me uit en loopt ze alsnog door me heen. Ik merk wel dat het helpt om biks bij me te hebben, hiermee kan ik goed oefenen om halt te houden bijvoorbeeld. Ook oefenen in de bak gaat steeds beter, dus we boeken vooruitgang zeg maar. *D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:30

Halstertouw in je hand houden en dat voor d'r neus zwaaien cq tik mee verkopen. Ben je toch langer dan ze dacht ;-)

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:18

Mischien is het ook een idee om een hengstenketting te kopen. Ben je net ff wat sterker. Dit lost alleen niet het probleem helemaal op. Maar dit kan je helpen tot je het proleem opgelost hebt.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:27

Citaat:
In eerste instantie zou ik voor de harde hand gaan, een flinke mep of bij herhaling van het gedrag meerdere meppen doen soms wonderen.
Tja op zich wel, maar om echt het respect te krijgen van een paard denk ik toch dat je meer leiderschap te bieden moet hebben dan alleen maar 'hard streng optreden', dan zul je haar ook moeten zien te overtuigen, dat ze niet alleen doorheeft dat ze niet over je heen mag lopen, letterlijk en figuurlijk, maar ook dat ze jou ook echt ziet als iemand voor wie ze respect heeft, en die ze dus graag, als haar leider, wil volgen!
Daarvoor moet je denk ik vooral slimmer zijn: groter en sterker bén je namelijk eigenlijk helemaal niet, maar je kunt wel slimmer zijn (is helaas niet altijd helemaal het geval.. :P) en je tactiek goed plannen, leiding geven! Als je wel probeert hard op te treden, maar je verder eigenlijk gewoon geen goeie, overtuigende leider bent (bv omdat je timing niet goed is, of dat je toch niet altijd helemaal consekwent bent, niet in straffen maar bv ook niet in het belonen als het wel goed is!!), kan het ook zijn dat je steeds harder op moet treden om respect te krijgen..
Vergelijk het maar met een leerkracht op school: als de kinderen in de klas weten dat ze moeten luisteren omdat ze anders écht straf krijgen is één, maar een goeie leerkracht weet zijn leerlingen ook zonder veel straffen en streng zijn toch muisstil en gemotiveerd te krijgen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:28

Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in...

Maar ik heb het idee dat er heel vaak naar "grondwerktoestanden" verwezen wordt, terwijl een paar basisregels vaak voldoende zijn om normaal bij een paard in de buurt te kunnen zijn. Mensen zijn ook vaak te bang om niet meer vriendjes te zijn volgens mij. Maar neemt niet weg dat ik je helemaal gelijk geef. Je moet wel weten wat je doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:12

Je steekt elke dag de weg over om naar de bak/wei te gaan? Waar staat ze dan daarvoor? Ook in een wei of op stal? Zijn daar andere paarden waarbij je haar weg haalt?

anneliesN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 05:05

mijn paard was ook altijd een draakje en niet alleen langs de weg maar in de hele ongang. toen ben ik pet parelli begonnen met haar en nu loopt ze overal als een mak lammetje achter mij aan. mijn paard was alleen niet alleenmaar dominant maar vond alles ook best wel spannend en daar wou ze voor vluchten. als er nu iets is wat ze spannend vind kruipt ze achter me. we hebben echt allebij zoveel geleerd van parelli het is echt een aanrader om samen met je paard daar es een curses in te volgen want het hoeft niet alleen de dominantie van je paard te zijn maar het kan ook mede een stukje miscommunicatie tussen jullie zijn en hier leer je met parelli heel veel over.
ik hoop dat je hier wat aan hebt suc 6 verder

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:42

Als het op een plek wel lukt en op de andere plek niet, lijkt het me niet zozeer een dominantie probleem omdat het paard zo dominant is.
Als er zo'n groot verschil is kan ik maar 1 oorzaak bedenken..... de begeleider

Waarschijnlijk maak je jezelf ook drukker, ben je zenuwachtiger en is je houding anders.
Daardoor overtuig je niet langer als leider en moet ze het weer overnemen ter behoud van haar 'leven' (paardeninstinct)

Kortom wees bewuster van lijf, houding en energie. Oefen desnoods zelf met een relaxte knol zodat je weet hoe rustig oversteken voelt.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:50

WowAmigo schreef:
Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in...

Maar ik heb het idee dat er heel vaak naar "grondwerktoestanden" verwezen wordt, terwijl een paar basisregels vaak voldoende zijn om normaal bij een paard in de buurt te kunnen zijn. Mensen zijn ook vaak te bang om niet meer vriendjes te zijn volgens mij. Maar neemt niet weg dat ik je helemaal gelijk geef. Je moet wel weten wat je doet.

Grondwerktoestanden kunnen heel nuttig zijn, soms zijn basisregels niet genoeg en moet je net een stapje verder gaan!
Een dominant paard moet je net iets slimmer af zijn!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:29

Even een up-date over hoe het nu gaat:

Wat ik persoonlijk denk is dat het voornamelijk spanning was in het begin. Ze staat nu een maand bij mij op stal en het gaat al stukken beter. De tips over me groot maken en het halstertouw gebruiken om mijzelf te 'verlengen' hebben ook geholpen.
Naarmate ik vaker de weg met haar oversteek begint ze hier ook steeds meer aan te wennen. Trekkers zijn niet zo eng meer als 3 weken terug en een snoepje af en toe tussendoor als ze braaf is werkt ook errug goed! Mevrouw is erg gevoelig voor eten :Y) Sowieso ben ik er meer voor om te belonen ipv te straffen.
Ik heb het idee dat ze mij ook steeds meer als leider gaat zien, dus we gaan de goede kant op! :)

Bedankt voor alle tips! +:)+