ben het zat. paard wil niet meer in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

ben het zat. paard wil niet meer in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:32

heb mijn merrie nu 4 jaar. En toen ik haar een jaar had hebben we haar naar de hengstenhouder gebracht om te laten dekken. Hier voor hebben we een 1 staan kloten om haar er in te krijgen. Met liefde en brokken maar op gegeven moment ook wat bozer geworden maar dit werkte al helemaal niet. dus weer met liefde, het ging niet maar toen heeft mijn vader toen ze er half in stond er in gedrukt met gevolgen van dien.

Dit zou dus niet weer gebeuren, de terug weg ging iets makkelijker ze kwam alleen omhoog en stote haar hoofd waar door ze suf de trailer in liep. Verder niets aan de hand gelukkig. Maar zo hoord het ook niet

Weer thuis wij hard aan het trailer laden trainen. We hebben zelf geen trailer dus een trailer van een kennis in de wei en blokken er onder. Ik wist dat het met kwaat niets op zou lossen dus ben in de trailer gaan zitten met brokken en gewacht. Het heeft veel dagen geduurd voor ze er helemaal in stond. Maar dat ging steeds makkelijker en kreeg ze haar wel verdiende brokken. toen is mijn vader aan de achter kant gaan staan en gaan praten met haar en toen zijn hand op de kont gelegde eerste keer denderde ze achteruit maar naar paar keer was ze gewend en kon de stang er zonder problemen achter dus klep dicht en lekker laten staan. dit een aantal dagen gedaan. Alleen moes toen de trailer weer weg. Nu een jaar later hebben we onze eigen tweepaards trailer en dus gingen we weer oefenen. trailer in de wei en blokken er onder, en ze liep er zo in stang kon er achter en geen probleem. ik dacht mooi zo dat hebben we voor elkaar.

nu was mijn bedoeling haar mee te nemen naar mijn stage zodat de DA daar haar gebit kan doen. dus wij vrijdag oefenen en ze liep er mooi in gister trailer achter de auto en op het harde gezet. Nou mooi dat ze niet wou. snapte er niets van. toen maar schort op zij, toen schort er uit. en nog ging ze niet, heb er wel weer een uur gestaan en toen liep ze er bijna helemaal in maar ja vond het wel goed heb haar beloond en de brokken gegeven. dacht morgen gaat het wel weer beter.

Vandaag weer een drama, ze wou er niet in. werd er gewoon gek van en moet dan echt me gedruld bewaren om niet boos te worden. Ik wil al zo lang op pad met me paard, we hebben nu een trailer en heb me rijbewijs dus wil op pad. En ik wou al graag een groter paard heb nu nog een E pony en er is mij al een paard aangeboden die mij aanspreekt en dan is de verleiding wel erg groot. Maar wil haar niet weg doen omdat ik haar niet in de trailer krijg. En dan heb ik het gevoel dat ik haar daarom weg doe.

Ben nu gewoon een wrak, shagereinig ( hoe je dat ook schrijven mag) en heb gewoon nergens zin in en kan wel janken.

Wil gewoon dat het lukt. na al dat oefenen dat het wel lukte, en nu niet. Heb het gevoel dat ze me in de maling neemt.

Morgen laatste keer proberen wand dan zou ze mee gaan en ga ik weer een week weg. heb nog een tube triangel gel liggen. Dat is ook nog een eventule optie.

Iemand nog tips? ik moest het gewoon even van me af schrijven

Anoniem

Re: ben het zat. paard wil niet meer in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:38

Mijn tip, 2moons.nl

Laat dit oplossen door een professional! voor mij en mijn paard heeft het veel geholpen. Die loopt er nou uitzich zelf in!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:44

Petra Vlasblom (2moons) is inderdaad heel goed. Anders even via Tinley een gedragstherapeut in de buurt zoeken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:45

Zo zie je maar dat boos worden, je geduld verliezen echt helemaal niet werkt. ;)
Petra Vlasblom schijnt idd goed te zijn. :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:50

ik weet dat het totaal geen nut heeft. heb ook het gevoel dat ze weet dat we weg gaan. normaal sta je in de wei gewoon voor de lol en zo te oefenen. en nu weet je zelf dat je weg gaat en ik denk dat mijn merrie dat dan ook wel weet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:51

Mijn ervaring is dat je vaak zelf de onrust of de onwil creeert bij een paard met zaken als trailer laden. Jij brengt onbewust de spanning al over. Waar woon je? Zou het graag willen proberen voor je namelijk.....

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:55

Woon in enschede overijssel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:57

Persoonlijk zou ik nu geen dingen meer proberen met de trailer. Maar gelijk iemand die er écht verstand van heeft bij halen (absoluut niet vervelend bedoeld twiggy). Dus Petra laten komen of een andere prof. Met iedere slechte ervaring maak je het probleem groter

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:58

Dat is me te ver helaas (ik zit in 't Gooi). Had het graag willen doen, want ik hou van dit soort uitdagingen (en krijg ze tot nu toe altijd de trailer in). :)

Het enige wat ik kan zeggen is; laat je eigen spanningen los, richt je op wat je wilt, maar niet in dwingende vorm. En wat ook nog kan helpen is grondwerken, je paard op vreemde ondergronden krijgen (planken/bruggetjes/e.d.). Ik zoek het in samenwerking, nooit in dwang.
Neem toch maar eens contact op met die Petra. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:58

Anoniem schreef:
Persoonlijk zou ik nu geen dingen meer proberen met de trailer. Maar gelijk iemand die er écht verstand van heeft bij halen (absoluut niet vervelend bedoeld twiggy). Dus Petra laten komen of een andere prof. Met iedere slechte ervaring maak je het probleem groter

Ben ik helemaal met je eens, hoor. ;)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 15:01

aan de ene kant heeft ze dus niet echt een laad probleem. wand ze heeft er dit jaar al echt vaak in gestaan. Alleen zijn we nooit weg gegaan.

het ligt denk ik zelf inderdaad aan mij. Inderdaad zou hulp hier bij handig zijn. En zou dan inderdaad er iemand bij moeten halen. maar las op die site van two moons dat ze niet komen voor 1 persoon. alleen bij genoeg animo. of moet naar amsterdam en dat gaat moeilijk als ze er niet in gaat.

maar haar zoon is heel anders. die loopt er zo met mij in. heb er zelfs niemand bij nodig hij is nu twee maar loopt er in blijft staan en kan dan zelf de stang er achter doen echt ideaal paard

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:02

kan je de trailer met auto niet op de wei zetten, waar je geoefend hebt. dan veranderd er minder en is het misschein meer vertrouwd.

anders proffessionele hulp

succes

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 15:04

de trailer zelf staat ook in de wei alleen de auto niet anders heb je niet genoeg grip.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:25

wat je kan doen doen wij ook altijd wanneer paarden geen zin hebben om erin te gaan:

longeerlijn aan 1 kant van de trailer vastknopen en dan achter de kont van het paard doen. Schot omzetten zodat je alle ruimte hebt en voor de boom loos waar dat je dr laad. Lijn vast pakken en strak achter dr kont doen. Wil ze dan nog niet misschien in een draf erop aan lopen en dan met een hardere gang de trailer in wilt ook nog wel eens helpen! :).
En anders misschien indd iemand erbij roepen die hier meer ervaring mee heeft vooral van het gedrag.. Dit had ook wel iets voor horse event geweest voor annemiek! :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 15:28

ik weet zeker dat als ik mijn merrie met longeerlijnen er in wil krijgen dat ze zicht zo achter over laat vallen. en dan gaat ze er nog niet in zo als het hoort

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:38

Met longeerlijnen, dat raad ik al helemaal af....... :roll:

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:40

SJANNE_DARK schreef:
ik weet zeker dat als ik mijn merrie met longeerlijnen er in wil krijgen dat ze zicht zo achter over laat vallen. en dan gaat ze er nog niet in zo als het hoort

Dan moet je het indd niet doen! :n.

Heel veel mensen doen het wel met longeerlijn om ze net een hulpje te geven. Heel vaak door wat druk achter dr kont lopen ze er sneller in dan dat je met wat brokjes gaat lopen tobbe! ;)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:59

Ja dat klopt wat je bij de een vooral niet moet doen kan bij de ander erg goed helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:45

als je de zoekfunctie gebruikt zie je heel veel topics met laadproblemen, in heel veel staat dat je hulp moet zoeken omdat je het alleen niet redt, dat kan van Petra zijn of van Annemarie of een andere prof. Want als je nl zelf aan blijft klooien dan leer je je paard elke keer weer hoe hij niet moet laden.

Lees ook eens het ebook van Eddy, dat werkt ook al heel verhelderend http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?page_id=73

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:55

ik kan de theorie avond van petra echt aanbevelen .
alleen al wat je zelf leert is vaak voldoende om je paard te kunnen laten zien dat er niets aan is.
anders een afspraak maken met petra dan komt ze helpen trainen.
ik vond het echt fantastisch , en mijn paard stond na de training van petra in 5 minuten erop :) ( en het duurde zolang omdat ik zonder zijlijnen , dus alleen om een 'gangetje te maken' niet had gebruikt waardoor die dommerd van mij en steeds verkeerd schuin o ging staan ;) )
Laatst bijgewerkt door Princesspres op 03-10-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:57

nouw kan je ook ni echt helpen kan wel zeggen haal prof hulp maar dat weet je al en een tip voor als je nog is zo een probleem hebt zouwk zeggen train er op op veel plaatsen : in de weide ; met zonder auto er voor , in zand ; met zoder auto er voor , eventueel zefs int water ; met zonder of zonder auto er voor , op cement ; met zonder auto er voor !

het kan zjn dat je paard zodanig die trailer zonder die auto er voor en op het gras gewend was dat ze het vreemd vind om op het harde en met auto er voor er in te gaan .

mvg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:02

Vergeet trouwens ook niet dat een trailer die achter een auto staat meer beweegt dan een trailer wat gewoon stil staat op blokken.

Zoals ik het hoor ben je in de wei heel goed bezig geweest, met veel geduld.
Dit is gewoon weer overnieuw beginnen.

En anders inderdaad er iemand bijhalen :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

mijn advies:de theorie volgen bij Petra Vlasbom www.2moons.nl
Als het daarna niet lukt kan Petra misschien nog bij je langskomen om te helpen.
Doen hoor! Petra is een schat!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

Haal inderdaad professionele hulp er bij. Dit is een probleem waar je niet te lang zelf aan moet kloten.
Het feit dat je in de wei de trailer inlopen als goed genoeg vindt,
om je paard meteen mee te willen nemen op stage, zegt al genoeg. (En dat is absoluut niet vervelend bedoeld!!)

Dit is namelijk een hele andere situatie, waar inderdaad dus weer helemaal opnieuw bij begonnen moet worden.
Er staat opeens een auto voor. De trailer stond nu waarschijnlijk niet meer in de wei. Jij was waarschijnlijk net iets meer gespannen dan in de wei, en er stond nu druk op.
Ze moest immers echt ergens naar toe. Dat ze het in de wei goed doet, betekent dus echt niet dat ze er zomaar meteen op loopt.
Dit voelt je paard allemaal en dit brengt dan meteen al de nodige stress mee.

Haal er dus iemand bij die er echt verstand van heeft. Ben zelf grote fan van Petra (2moons).

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:11

ik heb ook de theoriecursus gedaan van 2moons dat was erg nuttig en gaf veel inzicht. Dat zou ik zowiezo doen!
En wellicht kan petra je verder helpen met je paard in praktijk (alhoewel ze het druk heeft).

Ik zou het niet meer zelf proberen totdat je nieuw gereedschap hebt voor het werk.

Eddy modde is ook interessant, hij heeft een ebook gemaakt dat je kunt downloaden.

Je kunt ook kijken of er bv een parelli instructeur is in de buurt die je kan helpen.

veel succes!