Longeren , Galop > ervandoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Longeren , Galop > ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:21

Hallo bokkers!
Ik longeerde in het begin gewoon heerlijk relax af en toe wat probleempjes
Maar laatst is ze er een keer van door gegaan , vanaf toen ben ik in gesloten weiland gaan longeren
maar weer 2 x gebeurd

En ik kan prima longeren dus aub ik wil prima keer ervaren iemand laten komen maar curces etc no way :+

In draf lukt het prima , maar als ik haar in de galop wil aansporen gaat ze soort van ''omhoog'' komt maar HEUL klein stukje (15 cm ? Nouja ben slecht in gokken := ) omhoog hoor en dan echt ''hangen'' aan het touw en daarna moet ik loslaten en daar gaat ze weer :z

Het is gewoon zo irritant aan het worden
En ik zie ook niet of het angst is of gewoon irritant doen
Want ze gaat echt beetje hangen en dan roep ik alweer 'Hoooo' omdat ik weet dat ze dan weer gaat (Ik probeer zo lang mogelijk vast te houden ,maar als ze eenmaal op gang is :n )

Wat is dit voor gedrag?
In paddock doet ze het overigens wel normaal (De galop)maar ook daar ging ze een keer steigeren (niet hoog) omdat zij naar links wou en ik naar rechts
En ik dus boos werd en zij dus maar dacht : Nou dan ga ik maar omhoog! (Beetje temperamentvol met een mening :=
Dit is opgelost want inmiddels als ik rechts wil gaat ze ook rechts en anders ... }> Whaha nee dan laat ik haar gewoon omkeren
in welke gang ze ook zit (Galop zorg ik eerst dat ze langzamer gaat) want hoe dan ook ik ben de baas O:)

:z

Aub niet afkraken :(:) of me de grond in stampen , ik vraag alleen waar dit gedrag vandaan komt. Al helemaal omdat ik haar altijd prima heb kunnen longeren.
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 27-09-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Longeren , Galop > ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:23

Hoe kan 'ie steigeren in galop als jij 'm goed voorwaarts blijft drijven, kun je dat iets nader omschrijven?
Gebruik je een longeercirkel zodat het "ervandoorgaan" nutteloos is voor het paard? En wat gebeurt er als je 'm na het ervandoorgaan net zo lang door laat galopperen tot 'ie niet meer wil, dan nog 5 rondjes extra en dan op JOUW commando weer terug naar draf?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:26

Als je paard het voor elkaar krijgt, om omhoog te gaan, heb je hem niet genoeg voorwaarts.
Kun je even nader omschrijven, hoe je longeert en met wat voor optoming?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:27

Nee ik heb verkeerd omschreven denk ik
Echt steigeren is het niet (ja die ene keer maar dat was gewoon meninguiting :P is nu al weer goed)
maar als ik wil aanspringen doet ze dit
Dan gaat ze remmen en ik heb tot nu toe niet gedurft haar dan nog voorwaartser te laten gaan ivm dat ze dan helemaal stresst...

Nee open weiland , Paddock moet ik langer voor lopen (heb daardus niet altijd tijd voor maar longeer haar daar ook!) en zoals ik al zei dat het eerst weeer perffect ging.

Nou ik laat haar na het vandoor gaan wel altijd nog draven maar niet galoperen nee :o
Ben bang dat ze dan nog een keer gaat en als ze ervandoor gaat met touw en al en dan over de kop slaat... ik moet er niet aan denken :o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:31

bijdehandje1 schreef:
Als je paard het voor elkaar krijgt, om omhoog te gaan, heb je hem niet genoeg voorwaarts.
Kun je even nader omschrijven, hoe je longeert en met wat voor optoming?

Aangepast
:z Anders komen hier nog hordes reacties op
en 1 x gezegt is genoeg ;)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 27-09-10 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:34

Ik zou toch maar even een cursusje, workshopje of clinicje volgen, als ik in jouw schoenen stond, hoor.
Rijles nemen is de normaalste zaak van de wereld, dus waarom geen longeerles?

Meid een halstertouw tussen de benen als begrenzer, ik denk dat jij toch wel even een paar lesjes kunt gebruiken.
Met netjes bijgezet is niets mis, dat is juist beter, dan zoals je nu bezig bent.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:37

Ik krijg een beetje het gevoel dat je het allemaal zelf het beste weet. Waarom vraag je hier dan om tips?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:38

Rijles is wat andrs dan een hele curces
En ik doe heus niet altijd halstertouwtje (Nouja hoe heet zo ding, Zegmaar zelfde als bijzetteugels maar dan iets langer)
ik zie gewoon dat mijn poony met bijzet echt gewoon NIET fijn loopt , ik voel dat ook als ik er de eerst volgende keer op ga en af en toe tussen haar benen door voelt toch daarne HEUL wat anders (Ze is dan ontzettend ontspanne)

@_Tara_ ik reageer gewoon op mensen is dar wat mis mee?
De ideeen van bijzet houd ik gewoon niet van

En nogmaals staat zelfs in het toppic vraag ik waar het gedrag van daan komt
Niet wel of geen bijzet of wel of niet goed / fout bezig
want ik ken denk ik zelf mijn pony het beste?

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:42

Probeer je pony voorwaarts genoeg te houden.
Als je pony ervandoor gaat, lekker laten lopen... imo word je in de maling genomen...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:43

kimmetje01 schreef:
Probeer je pony voorwaarts genoeg te houden.
Als je pony ervandoor gaat, lekker laten lopen... imo word je in de maling genomen...

Hier heb ik wat aan :j
Alleen als ze ervandoor gaat ben ik zo bang dat ze op de lijn staat
Nouja binnekort ga ik toch maar weer langer lopen naar die paddock of ik zet wat af elke keer ;) dan kan ze geen kant op > geen gevaar van lijn en dan kan ik het mischien oplossen
Anders neem ik idd even tijdelijk les voor longeren zodat we er samen uitkomen :#

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:44

Tinkertje, jouw manier van een halstertouw tussen de benen door, is 10 x zo gevaarlijk en hinderend voor je pony, dan normaal bijzetten.
Longeren is een kunst op zich en dat beheerst niemand van zichzelf, ook jij niet.
Wat je nog kunt doen, is aan het werk gaan met een dubbele longe, maar ik vrees dat je daarvoor nog niet klaar bent, gezien je omschrijving hoe het er nu aan toe gaat. Maar dan heb je niets nodig om je pony bij te zetten.
Je pony neemt nu gewoon een loopje met jou. Jammer, want met wat goed onderricht voor jezelf hoeft dat helemaal niet.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:46

Jouw paard maakt nu gewoon gebruik van de kans om onder het werk uit te komen. Het beste kun je gewoon voorlopig even in een afgesloten ruimte gaan longeren. Waar ze dus de kans niet krijgt om de longeerlijn uit jouw handen te trekken.
De truc is om haar goed voorwaarts te houden, zodra ze kan gaan hangen is het voorwaarts eruit.
Let ook goed op de plaats waar jij staat. Zorg dat je ter hoogte van haar schouder blijft. Desnods iets erachter. Dan sta je op de goede plek om je paard meteen voorwaarts weg te sturen als ie wil gaan hangen. Longeer je met of zonder longeerzweep? Dan is het zaak die goed richtig har achterhand te houden als drijvende hulp.
Het beste kun je eerst beginnen met heel veel overgangen maken in stap, draf en halthouden, zodat de vooruit knop er weer goed op komt. Als dit zonder stress lukt kun je de galop er weer bij pakken.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:47

De lijn niet te strak houden, dat je er geen druk op uitoefent, maar wel contact houden, dat het niet over de grond sleept.
Zo kan ze er niet op gaan staan ook.
Halstertouw tussen benen door moet je niet doen.. Gewoon beginnen met een enkele lijn en bijzet of dubbele lijn komt later wel.

Wanneer jij haar telkens terug haalt naar draf, wanneer ze een paar passen versnelt, is het voor haar ook heeel makkelijk zo met je te sollen.. Geloof me, paarden zijn heeeul slim :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:48

bijdehandje1 schreef:
Tinkertje, jouw manier van een halstertouw tussen de benen door, is 10 x zo gevaarlijk en hinderend voor je pony, dan normaal bijzetten.
Longeren is een kunst op zich en dat beheerst niemand van zichzelf, ook jij niet.
Wat je nog kunt doen, is aan het werk gaan met een dubbele longe, maar ik vrees dat je daarvoor nog niet klaar bent, gezien je omschrijving hoe het er nu aan toe gaat. Maar dan heb je niets nodig om je pony bij te zetten.
Je pony neemt nu gewoon een loopje met jou. Jammer, want met wat goed onderricht voor jezelf hoeft dat helemaal niet.

Hoezo gevaarlijker?
Want als ik dat doe zitten we in de paddock
En btw hij is zo los dat ie als boogje hangt maar aleen sterre kijken kan ze niet (Doet ze ook nooit , nooit onder zadel niets , noppes nada :P)

Longeren met dubbele longe heb ik al wel met mijn verzorgpony gedaan en ook weleens met haar en dat ging wel goed alleen wil niet ook het ''simpele'' longeren verder

Ivm dat ik bijv met mijn verzorgpony alles met longe kon ;)

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:48

DeHP schreef:
Jouw paard maakt nu gewoon gebruik van de kans om onder het werk uit te komen. Het beste kun je gewoon voorlopig even in een afgesloten ruimte gaan longeren. Waar ze dus de kans niet krijgt om de longeerlijn uit jouw handen te trekken.
De truc is om haar goed voorwaarts te houden, zodra ze kan gaan hangen is het voorwaarts eruit.
Let ook goed op de plaats waar jij staat. Zorg dat je ter hoogte van haar schouder blijft. Desnods iets erachter. Dan sta je op de goede plek om je paard meteen voorwaarts weg te sturen als ie wil gaan hangen. Longeer je met of zonder longeerzweep? Dan is het zaak die goed richtig har achterhand te houden als drijvende hulp.
Het beste kun je eerst beginnen met heel veel overgangen maken in stap, draf en halthouden, zodat de vooruit knop er weer goed op komt. Als dit zonder stress lukt kun je de galop er weer bij pakken.

Overgangen zijn inderdaad ook heel belangrijk.
Hetzelfde als stemcommando's. breng bij een "Hooooooo"-commando meer rust in je stem en probeer zo minimaal mogelijk druk op de lijn uit te voeren. (Maar uiteraard wel contact houden)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:50

Als je bang bent dat je pony op de lijn staat is dat niet zo goed, want met een normale bij zet, zou een pony/paard al gekke fratsen uit moeten halen om maar in de buurt van de lijn te komen.
Ken je niemand van stal die je er een half uurtje mee kan helpen. Als je namelijk niet gericht traint met longeren, kun je beter helemaal niet longeren.
Zorg dat je pony voorwaarts loopt, en laat die lijn tussen de benen nog even weg. Begin bij het begin, eerst stap en draf en dan weer stap. dan eens een galop er bij. Zo rustig weer opbouwen, en belangrijk, consequent zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:59

kabwan schreef:
Als je bang bent dat je pony op de lijn staat is dat niet zo goed, want met een normale bij zet, zou een pony/paard al gekke fratsen uit moeten halen om maar in de buurt van de lijn te komen.
Ken je niemand van stal die je er een half uurtje mee kan helpen. Als je namelijk niet gericht traint met longeren, kun je beter helemaal niet longeren.
Zorg dat je pony voorwaarts loopt, en laat die lijn tussen de benen nog even weg. Begin bij het begin, eerst stap en draf en dan weer stap. dan eens een galop er bij. Zo rustig weer opbouwen, en belangrijk, consequent zijn.

Ik heb geen bijzetjes om :z
Alleen longeeer lijn
Ik ben ook niet van plan om die om te doen

Dit heeft niets met zelf beter weter te maken maar ik heb niets met bijzet en krijg daar ook niets mee

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:02

Ik had je alleen goede raad willen geven Tinkertje, omdat ik op dit vlak nogal wat meer ervaring heb dan jij. Maar dat wordt niet geapprecieerd, merk ik.
Ik wens je zeer veel succes, wie weet kun jij mij over vijf jaar longeerles komen geven :+
Ik heb het ook niet van mezelf geleerd hoor, dat mag je best weten, maar niet verder vertellen he?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:04

xTinkertje schreef:
Rijles is wat andrs dan een hele curces
En ik doe heus niet altijd halstertouwtje (Nouja hoe heet zo ding, Zegmaar zelfde als bijzetteugels maar dan iets langer)
ik zie gewoon dat mijn poony met bijzet echt gewoon NIET fijn loopt , ik voel dat ook als ik er de eerst volgende keer op ga en af en toe tussen haar benen door voelt toch daarne HEUL wat anders (Ze is dan ontzettend ontspanne)

@_Tara_ ik reageer gewoon op mensen is dar wat mis mee?
De ideeen van bijzet houd ik gewoon niet van

En nogmaals staat zelfs in het toppic vraag ik waar het gedrag van daan komt
Niet wel of geen bijzet of wel of niet goed / fout bezig
want ik ken denk ik zelf mijn pony het beste?

Als jij je pony het beste kent, waarom dan in hemelsnaam dit topic?
Jij vindt dat je goed bezig bent en wil daar geen commentaar over horen. Alleen, a, van goed longeren met bijzet wordt een paard alleen maar beter en b, bij goed longeren wordt je niet achter een paard aangesleurd en kun je ze gewoon laten galopperen.
De enige die betweterig doet ben jij op dit moment..

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:06

Als je een paar lessen neemt van een goede instructrice denk ik dat het wel goed komt. Iedere pony heeft een andere gebruiksaanwijzing, dat kunnen wij niet uit jouw verhaaltje halen.
Iedereen weet het beter omdat iedereen er een ander beeld bij heeft en een andere oplossing naar zijn/haar ervaring. Daarom kun je uit de tips die bokkers hier geven wat uitproberen om te kijken wat bij jouw pony het beste werkt.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:12

bijzetteugels vind je niks, maar heb je wel eens aan een pessoa gedacht?
lees anders de reacties eens opnieuw, met een positieve instelling.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:14

Pessoa nog niet aan gedacht
met bijzet bedoel ik
Leren of elastieken die vanaf het bit naar de ringen van de longeersingel

Ik probeer het wel goed te lezen ,maar ik lees : Je doet het verkeerd , Bijdehant etc

Dat is nou positief of negatief niet echt goed op te vatten :\

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:14

Meid je bent 13 jaar, (in je profiel) de meeste hier zijn ouder en hebben vaak meer ervaring. Die ervaring willen ze met je delen, omdat als jou paard steigert er een 'probleem' is.
Zorg ervoor dat hij voorwaarts loopt, en laat hem maar rennen, en goed de lijn hoog houden. Uiteindelijk zal hij zich vanzelf over geven en heb je weer wat bereikt waar je in de toekomst plezier van hebt. Daarna kan je met hem verder werken. We hebben allemaal problemen gehad en daarom willen we je helpen en misschien wel voor zijn, mocht er een gevaarlijke situatie uit voortkomen.
Succes.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:17

Dank je Fenna, met een iets andere instelling lezen zou inderdaad hele andere inzichten kunnen opleveren.
Iedereen reageert met de beste bedoelingen, maar als alles negatief wordt opgevat valt er niet veel te helpen.
Longeren met een rond nylon touwtje is echt heel paardvriendelijk en daarmee loopt een paard vele keren beter over de rug. Pessoa kan ook.
Maar neem nou maar gewoon aan, dat longeren zonder enig hulpteugeltje om het maar even zo te noemen, echt totaal geen zin heeft.
Of je moet goed handig zijn met dubbellonge, dan kun je heel gemakkelijk een paard volledig nageeflijk longeren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:20

Veel mensen denken dat hun paard goed voorwaarts loopt met longeren, maar in vele gevallen is dit niet zo.
Probeer je paard dus goed voorwaarts te houden, goed de zweep er bij houden, en als je dat goed doet dan loopt het paard mooi voorwaarts zonder dat je met de zweep hoeft te slaan oid.

Je zou ook een longeerhulp kunnen gebruiken in plaats van touwtjes en een longeersingel.

Jouw pony probeert nl onder het werk uit te komen, en dat kan eigenlijk alleen als je 'm niet goed voorwaarts hebt.

Een les nemen is nooit verkeerd. Ook ik heb nog heel wat geleerd van de les van lammert haanstra