Paard trekt touw kapot, soort van angst, ben het beu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Paard trekt touw kapot, soort van angst, ben het beu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:14

Hallo,

M'n pony heeft dit nog niet veel gedaan.
Ze sloopt halsters. niet expres, maar ze word bang, hangt in paniek en PANG, touw kapot.
2e touw, PANG weer hetzelfde (in 2 min tijd)

ze heeft dit wel eens gedaan met wassen. vond ze dood eng.
Nu omdat er een enge tas hangt.

En tja om alles weg te gaan halen wat ze eng vindt, dan kan ik beter in een leeg weiland gaan staan met een paaltje. want mevrouw vind nogal veel eng.

Vanavond krijgt ze een koeienband om. (om haar nek) eens kijken of het wil veranderen.

Iemand andere tips?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:19

Ik zou uitkijken met die koeienband. Heb een paard gekent die op die manier een nekwervel beschadiging heeft opgelopen.

Als mijn paard iets eng vind en en ik mijn handen vrij moet hebben vraag ik meestal gewoon even of iemand haar vast kan houden.

Of ik doe het touw door de ring waar ze vast moet staan en houd het uiteinden gewoon vast. Als ze dan gaat trekken geef je gewoon een beetje mee. Net zo lang ze het niet meer eng vind.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:19

Optie 1. Met halster touw om de nek hangen, maar niet vast zetten.

Optie 2. Een ijzere ketting met nood haak en iets anders er aan doen, zo dat ie niet knapt!

Jolandaa_

Re: Paard trekt touw kapot, soort van angst, ben het beu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:22

Als ik haar niet vast zet, loopt ze weg.

Ze heeft altijd keurig stil kunnen staan, maar nu draait ze alle kanten op. Zelfs tot last van de andere paarden, die gerust van zich af bijten.

Ik ga haar vandaag in de veulenstalling zetten (grote ruimte bij de poetsplek, maar deze is afsluit baar..

dit is de ruimte, dit is overigs niet mijn paard..
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:25

Leren dat ze niet weg mag lopen als ze los staat. En anders eens goed op zoek naar de oorzaak van dit probleem. Mischien ook proberen het touwtje door de ring te halen maar niet vast te doen? En dat dan rustig opbouwen. Met zo'n nekband beschadig je het vertrouwen alleen maar erger, als ze idd echt bang is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:25

Dan zou ik maar eens kijken waarom ze niet meer wil stilstaan.
Gaat ze wiebelen als je haar wil opzadelen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:27

Waarom wil ze niet meer stil staan? Zijn er in die ruimte ook andere paarden waar ze last van heeft?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:32

Waarom weet ik dus niet..

Ze beweegt niet met opzadelen.
eerst wel, maar nu doe ik het dek onder het zadel en niet meer los er op leggen. dekje is ook al eng..

Er zijn ook ander paarden, maar ze is sociaal (niet naar veulens)
andere paarden zijn geen probleem.

Ik ben de enige die er op rijd, ze word niet gebruikt met lessen of met de cliënten (is ze dus niet geschikt voor)

Ze is echt flauw op het moment. Misschien het weer, maar vorig jaar deed ze dat niet..

Alles is echt eng.. Ik snap er niets van..

Ik heb het lief geprobeerd, zelfs met boos worden. Maar dat maakt niets uit.

Als ze iets eng vind springt ze vaak in mijn nek. ik ben slim dus ik spring al opzij. dan word ik weer boos. maar ik zie in haar ogen dat ze het niet snapt..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:32

zou inderdaad eerst eens kijken waarom ze niet meer wil stilstaan :j
verder kan een stuk elastiek helpen om je halsters heel te laten. dus een halstertouw met een stuk elastiek, en dan pas het touw zelf
stel je pny schrikt, dan heeft ze nog wat ruimte om weg te springen eer de boel knapt ( wat op zich weer een schrikreactie/angst kan oproepen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:34

Ik denk zomaar dat het dan meer bij jou ligt. Jij verwacht dat ze het eng vinden gaat, dus je paard gaat het eng vinden. Dan ga jij weer dat verwachten, etc.Een negatieve spiraal dus.

Heel lastig, maar gewoon de knop omzetten en doen alsof je neus bloed.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:43

Uhhh, ik zou toch eerst gaan voor de oorzaken op te lossen, en niet de gevolgen.
Schriktraining dus... en niets vermijden, alles aangaan en zelf rustig blijven.
Begin maar met een dekje 1000x op en af te doen tot ze erbij in slaap valt...
Het kost misschien tijd, maar het bespaart je een hoop ergernis, halsters en touwen en van het resultaat zul je áltijd profijt hebben...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:44

Je kan ook een longeerlijn door de ring halen en die zelf vast houden. ALs ze gaat hangen geef jij lengte. Op die manier kan ze niet gaan hangen en de boel kapot trekken.

Er zijn paarden die heel slim zijn.. ALs ze eenmaal door hebben dat ze door het hangen los komen, zullen ze het vaker doen.
Je kan de longeerlijnmethode dan ook gebruiken om haar patroon te verstoren. NA verloop van tijd kan je haar weer proberen om vast te zetten. Echter kan er ook echt een probleem zijn (al denk ik dat het het bovenste probleem is).
Het kan ook aan het weer liggen. In het voor en najaar kunnen paarden wat frisser zijn als anders. Krijgt ze ander voer? Misschien wordt ze daardoor heter?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:47

Inderdaad gaan zoeken naar de oorzaken. En dan bedoel ik de dieper gelegen oorzaken, je geeft immers zelf aan dat het eerder wel altijd goed ging en nu niet meer. Wat is er gebeurd?
Tot die tijd zou ik een lange lijn pakken en door de ring heen halen en uiteinde zelf vasthouden. Op die manier kun je meegeven als het paard schrikt(ook echt meegeven dus). Op het moment dat er in een schrikreactie ook nog eens druk op het halster komt, zal je paard nog meer schrikken en simpelweg uit reflext nog meer gaan hangen en pang touw kapot...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:50

Nee ze krijgt geen ander voer. Wel minder als eerst. (ze waren veel te vet allemaal)

Met dat stiekje is ook een idee.
ik ga straks even observeren waarom ze dat gedrag vertoont.

Ook met het eruit halen negeren (misschien wil ze wel een reactie uitlokken)

longeertouw kan ik ook proberen, maar als ik erbij blijf staan doet ze niets. want ik zeg er meteen iets van. of ze krijgt een tik of duw tegen haar kont dat ze blijft staan..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:52

Weet je dan 100% zeker dat het angst is en niet een soort aandachttrekken oid omdat je weg bent?
Mijn paard kan ook allerlei dingen uithalen omdat ze aandacht wil, echter blijft dit beperkt tot flemen(wat ze op commando kan, dus dan wil ze gewoon even laten ze hoe goed ze wel niet is) en een heel enkele keer haalt ze zelf het touw los, maar daar gaan ze niet kapot van ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:58

Om te beginnen heb ik zo de indruk dat het paard inmiddels niet schrikt maar heeft geleerd om los te komen. En ik ga met een opmerking hierboven mee dat, bij de schrikreacties (of gespeelde schrikreacties, kan ik van hieruit niet beoordelen) jij ook schuldig bent aan de reactie van het paard, en dat het van kwaad tot erger aan het verworden is.

Mocht het hier om een echte schrikreactie gaan, heb ik zo de indruk dat jij je paard sensibiliseerd ipv desensibiliseert. Door meteen in te grijpen als dingen eng worden, zelf gestresst te raken of prikkels uit de omgeving weg te halen, te vroeg te stoppen als je ergens mee bezig bent waar het paard van schrikt: daarmee bevestig je de schrikreactie.

Een koeienband gaat het probleem niet oplossen, dit moet je anders aanpakken. Ik zou eens even gaan kijken naar het Parelli programma, verder ook een keertje aanleren dat het paard na het werk gewoon vastgezet wordt om even na te denken (en dan echt weglopen, en een half uur zo laten staan). Dit alleen doen als je weet dat ze zichzelf niet op kan hangen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:01

Parelli word op stal gegeven.

Ik kan aan haar eens vragen of ze mee wil kijken naar het gedrag en evt een aantal lessen mee lopen met haar..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:09

Mocht het hier echt om een reactie gaan van "loskomen omdat ik los kan komen" is daar ook een oplossing voor, maar de vraag is of je dit echt wilt. Er zijn weleens mensen die zeggen dat je een strotouw om de hals van het paard kunt slaan en dit ook aan plek vast kunt maken waar je een halster vastzet, maar de spanning zo instelt dat - als het paard gaat hangen, hij eerst druk krijgt op dat strotouwtje en dan pas het halster. Het strotouwtje snijdt in de hals, dit is geen fijn gevoel voor het paard, maar hij moet leren dat, als hij een stap naar voren maakt, de druk daar ook stopt. Uiteindelijk stopt het paard er dan vanzelf mee. Dit is niet met een sessie gebeurt, daar gaat wat tijd overheen.

Ik ben daar niet zo'n voorstander van, omdat je toch druk zet op de nek en je bij een paard dat serieus in paniek raakt, blessures aan de nek van kunt oplopen.

Een andere methode is deze (alleen maar doen als de accomodatie er ook echt naar is, en je echt een plek hebt waar je je paard aan vast kunt maken zonder dat er kans is dat hij los kan komen. Een ring in een muur is NIET voldoende)

Je kunt een lasso om de buik binden op de plek waar de singel komt, het uiteinde van de lasso door het halster halen en aan een plek vastmaken die absoluut veilig is als het dier gaat hangen (bijv. een treinbiels die je half in de grond hebt ingegraven) en zorg ervoor dat er voldoende zand op de grond ligt dat het paard zich niet bezeerd als hij wel mocht vallen. Vervolgens kun je het halster met een halstertouw gewoon vastmaken, ook aan de biels. Zorg ervoor dat, als het paard druk gaat zetten op het touw, de spanning eerst op de lasso komt te staan. Het samentrekken van de lasso is niet prettig voor het dier, maar als hij stopt met trekken valt ook de druk weg. Het paard kan zich niet ophangen of stikken, geen beschadigingen aan hoofd/hals oplopen doordat hij met zijn gewicht gaat hangen, en leert dat hij niet los kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-09-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:16

O..dat laatste vind ik inderdaad een hele goede. Alleen zou ik dan wel hulp nodig hebben van iemand die dit gewent is om te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:23

Ik zou ook niet aanraden om het te doen zonder dat je de ervaring en de accomodatie hebt. En mocht je paard echt los willen komen en all the way mocht gaan, zich laat vallen, moet je sterk genoeg in je schoenen staan om hem niet los te maken, maar het hem zelf laten uitzoeken. Grijp je te vroeg in, heeft hij alsnog gewonnen. En dit is ook met een sessie niet bekeken....zijn meerdere voor nodig.

Ik zou zeggen: probeer Parelli eerst.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:34

Ik heb het met mijn paard ook gehad, begon ook met angst voor de tuinslang.
Uiteindelijk accepteerde ze die en was het een hele tijd over tot ze ineens weer begon maar dan ook om niks.

De manier waarop ik het heb opgelost was niet de vriendelijkste maar bij haar hielp het goed.
Zodra zij besloot te gaan hangen kreeg ze van mij een flinke tik met de zweep tegen dr kont aan zodat ze naar voren moest.
Dit heb ik 2 x gedaan en sindsdien heeft ze niks meer kapot getrokken.

De laatste manier van Cassiy klinkt goed maar zou ik idd zoals ze zegt ook niet zonder ervaren hulp doen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:46

Mijn paard heeft dit probleem ook gehad. Zij raakte in paniek en trok alles kapot.
Tijd en geduld en twee halsters hebben dit opgelost.
We hebben het gewone halster omgedaan met een lang halster touw, dat ik tijdens het poetsen vastgehouden heb. Over het gewone halster hebben we een halster met elastiek kopstuk gedaan (zijn gewoon te koop voor paarden die trekken). Aan dit halster hebben we haar vastgezet. Voordeel was dat ze zichzelf niet kon bezeren, het halster glijd vanzelf af en ik heb haar dan aan het gewone halster en derde touw nog vast.
We hebben haar elk moment dat ze stil stond beloond, eerst met snoepjes later knuffels en incidenteel een snoepje. Geen aandacht geven aan negatief gedrag, beloon elk goed moment (her-programmeren). Je zult zien dat dit helpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:00

Probleem is met die elastieken om paarden vast te zetten, dat ook deze kunnen breken als een paard echt in paniek is. En een paard dat gaat hangen aan een elastiek dat breekt, klapt achterover, met alle mogelijke gevolgen van dien (gebroken schoft, gebroken rug of gebroken nek). Daarom ook mijn waarschuwing om de lassomethode niet te doen met een simpele ring aan een muur. Een paard kan deze er echt zomaar uittrekken als hij in paniek is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:52

Paniekhaak! Niet gaan kloten met koeienbanden. Ze heten niet voor niks KOEIENbanden..

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:51

Ik heb nu sinds 2 maanden een paard. Ook zij heeft de kunst van lostrekken, halsters en touwen slopen, uitgevonden. De eerste keer was het omdat ze vast stond en een ander groter paard onder haar hals doorliep en zij niet anders kon dan zich lostrekken. De keer daarna heb ik geen idee waarom ze het deed, sindsdien probeert ze het eigenlijk altijd. Het heeft mij meerdere touwen, halsters en veel kopzorgen gekost. Ook wil ze het weiland niet meer uit. Ze heeft altijd hele dag binnen gestaan en nu bij mij kan ze overdag hele dag buiten lopen en 's avonds op stal. Op stal gaan doet ze nu wel gewoon, vond ze eerst niet zo leuk. Waarschijnlijk heeft zo zoiets: this is the good life! Hele dag buiten lopen, niks doen (kon 3 weken niks met haar doen ivm blessures/verwondingen).. Oh bij haar vorige eigenaar (renbaan in Den Haag) stond ze in een gang met 2 kettingen aan de zijkant, wat bij ons op stal niet te realiseren is.

Ik heb zelfs op het punt gestaan om haar weg te doen omdat ik in mijn eentje gewoon niks met haar kon. Wanneer er nu iemand op stal is, krijg ik hulp. Heb een koeienband om gehad en haar aan een hek gezet wat ze absoluut niet kan kapot maken. Ik zet haar aan een hek in de bak, zodat als ze toch losbreekt, ze nergens heen kan. Dit gaat prima, totdat ik hoorde dat ze hierdoor hun nek kunnen breken. Ik weet niet meer wat ik moet doen..

Ik heb natuurlijk hier al veel advies kunnen vinden maar alle hulp/opmerkingen zijn welkom. Wie heeft er tips voor mij wat betreft:
- het vastzetten (zonder lostrekken, gekke enge touwen waardoor ze dr nek kan breken)
- het alleen uit het weiland halen (zonder hulp dus)

Alvast bedankt!