Paard drijft vriendin bij mij weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Paard drijft vriendin bij mij weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:02

Ik heb het geluk twee ijslanders te mogen bijrijden en als ik daarbij een vriendin wil meenemen, is dat geen probleem.
Dus een paar dagen geleden wilde ik met mijn vriendin samen een ritje gaan maken en we liepen het land in om de paarden te gaan halen.
De ijslander die ik zelf het meeste rijd, kwam al op me afgelopen en begroette me vrolijk. Hij liep los met ons mee terwijl we eerst de andere ijslander op gingen halen, want die stond het verste weg.
Hij kwam tussen ons in lopen, zonder heel opdringerig te doen ofzo, maar vervolgens dreef hij heel subtiel mijn vriendin opzij, weg van mij zeg maar, en sneed haar ook de pas af en ging dan stil staan, zodat zij niet door kon lopen. Dit tot drie keer toe!
Niet heel gemeen ofzo, maar gewoon puur dominant gedrag.
Ik vertelde mijn vriendin hoe ze met haar lichaamstaal duidelijk kon maken dat zij gewoon haar eigen weg kon vervolgen en de ijslander weg kon drijven ipv hij haar.

Dit werkte wel maar nu vraag ik me wel af: waarom deed hij dit?
Vriendin was voor het eerst mee dus hij kende haar niet. Wilde hij voorkomen dat ze verder de kudde in zou lopen (want ze staan met een flinke groep paarden op een behoorlijk groot land), wilde hij haar uberhaupt niet in het land hebben, wilde hij mij 'opeisen' en was zij daarin de 'storende' factor? Wilde hij voorkomen dat we zouden gaan rijden? Zou het iets heel anders zijn?
Hij is één van de dominantere paarden in de kudde, als er 'iets' anders is, gaat hij het uitzoeken of oplossen (toen er een paard met vliegenmasker om bij stond, viel hij bijv. dat paard aan omdat dat 'vreemd' was dus dat paard moest 'weg' ofzo).
In de omgang is het verder een heel vriendelijk en braaf beestje. Ietwat dominant maar ik ben wel erger gewend van mijn andere verzorgpaard. Ik ben momenteel wel degene die het meest met hem onderneemt geloof ik, maar dat is alsnog de laatste tijd maar 1 of 2x per week en in totaal ook nog maar een maand of 3 ofzo, dus echt een hele sterke band meen ik niet met hem te hebben.

Ik kan het zelf niet echt verklaren, wie heeft er een idee?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:04

Is dominant gedrag heb ik ook gehad bij mijn paard,als ik naast mijn paard stond en er kwam iemand bij staan duwde hij ze weg.

Tigra_

Re: Paard drijft vriendin bij mij weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:15

Ik denk dat hij jouw als deel van de kudde ziet en dat is niet goed jij staat boven hem en hij mag dus zeker niemand weg drijven. Dat hoeft je vriendin niet perse te corrigeren maar dat kan jij ook gezien jij zijn leider bent heeft hij het recht niet om andere bij jouw weg te jagen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:18

ik heb met mijn oude paard een NH cursusje gedaan, en die deed hetzelfde. Als ik met die vrouw in gesprek was ging hij er tussen staan,bij mij komen kroelen en ondertussen ons gesprek verstoren en haar afzonderen. Claimen, alleen het vreemde is dat paard was helemaal niet dominant. Toch kun je ze beter op zon moment weg sturen. In dit geval misschienjij omdat het van je vriendin miss niet accepteert.

Snoeppie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:21

misschien deed hij het gewoon om je te beschermen,..
ik heb zelf een haflinger dus veel verstand ervan heb ik niet ,
Laatst bijgewerkt door Snoeppie97 op 26-09-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:22

Waarom wordt in vredesnaam alles onder de noemer 'dominant' gedrag geplaatst?
Het is gewoon gedrag, niets anders.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:28

ik heb geen idee, maar dat is toch wel vreemd!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:30

Dit is geen gewoon gedrag hoor,dit is veel te opdringerig gedrag.Ik ben ook aan de slag gegaan met mijn paard en nu doet hij het niet meer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:33

Dit is wel degelijk heel normaal paardengedrag.
Dat wij dat anders opvatten maakt niet dat het dominant gedrag is.

Vriendin is vreemd in de 'kudde' en hoort er niet bij totdat ze anders heeft bewezen - heel normaal gedrag dus. Zelfs wij mensen vertonen dergelijk gedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:34

ranna schreef:
Waarom wordt in vredesnaam alles onder de noemer 'dominant' gedrag geplaatst?
Het is gewoon gedrag, niets anders.

Waarom vind jij dit gewoon?
Ik vind dat namelijk niet. Het is dan wel niet zorgwekkend maar normaal vind ik het niet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:37

Zie mijn vorige post ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:42

ranna schreef:

Vriendin is vreemd in de 'kudde' en hoort er niet bij totdat ze anders heeft bewezen - heel normaal gedrag dus. Zelfs wij mensen vertonen dergelijk gedrag.

Ben ik het niet mee eens. De TS zou de leider moeten zijn over dit paard en mag dit paard het gewoon niet doen want hij is geen baas over beide personen en is dit dus eigelijk gewoon niet toe te staan. Als hij inderdaad de TS als volgeling ziet dan krijg je dit maar als zij de leider is wordt dan wordt dat niet geaccepteerd.

Zodra ik een stap in de wei zet ben ik de leider en maak ik uit wat er gebeurt en niet de leider van de paarden die staat onder mij en heeft dan een lagere rang.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:47

Ik zal het volgende keer ook anders aanpakken, maar dit was de eerste keer dat ik het van hem zag. Toen ik met hem kennis maakte, eigenaresse erbij enzo, gebeurde het ook niet en zij heeft dan ook niets hoeven corrigeren (of zou ik zelf al (onbewust) met lichaamstaal mijn positie hebben duidelijk gemaakt?).

Voor paarden zal het idd volstrekt normaal gedrag zijn om op deze manier nieuwe mensen te 'testen' of te plaatsen of hoe je het ook noemen wilt.
Toch zie het zelf ook als dominant gedrag, omdat hij in dit geval de positie heeft uitgemaakt.

Ik zie het verder ook niet als zorgelijk, vroeg me gewoon af wat zijn beweegredenen zouden kunnen zijn om dit te doen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:05

Tigra_ schreef:
ranna schreef:

Ben ik het niet mee eens. De TS zou de leider moeten zijn over dit paard en mag dit paard het gewoon niet doen want hij is geen baas over beide personen en is dit dus eigelijk gewoon niet toe te staan. Als hij inderdaad de TS als volgeling ziet dan krijg je dit maar als zij de leider is wordt dan wordt dat niet geaccepteerd.

Zodra ik een stap in de wei zet ben ik de leider en maak ik uit wat er gebeurt en niet de leider van de paarden die staat onder mij en heeft dan een lagere rang.

Je slaat precies de spijker op z'n kop.
Maakt nog steeds dat dit volstrekt normaal paardengedrag is ;)
Helaas wordt zoals zo vaak gedrag van andere dieren door mensenogen bekeken en vertaald en dat is 99 van de 100x onjuist. Van daaruit worden vervolgens aansluitend verkeerde conclusies getrokken en acties ondernomen waar andere diersoorten vaak geen snars van snappen en er nog meer in onze ogen onjuist gedrag vertoond wordt.
Vergeet niet, het paard heeft altijd gelijk - zoals Inge Teblick schrijft, omdat het handelt vanuit instinct.
Doet het dan ook iets wat wij niet willen, zijn wij fout, niet het paard of ander dier for that matter.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:20

Zo had ik het nog nooit bekeken Ranna. Maar ik vind wel dat je helemaal gelijk hebt :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:24

_Tara_ schreef:
Zo had ik het nog nooit bekeken Ranna. Maar ik vind wel dat je helemaal gelijk hebt :j

Niet ík heb gelijk, dieren hebben gelijk :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:28

Daar ben ik het sowieso helemaal mee eens :j Het is wat jij zegt, paarden reageren uit instinct. Ze gaan echt geen energie verspillen aan iets waar ze niet beter van zouden worden.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:30

Mij komt het ook bekend voor. Mijn merrie doet dit ook. Vooral waar het vriendjes betreft. Ze kent diegene dan niet, hij heeft zich nog niet bewezen als goede leider, ze wijst hem terecht, tot hij laat merken dat hij iemand is om rekening mee te houden. Dat kan ik ook niet regelen.
Met wandelen zorg ik dat vreemd iemand aan de ene kant van mij loopt en paard aan de andere kant, anders blijft ze ´jagen´ om die andere weg te krijgen.
Omdat mijne een heel bezitterige merrie is, denk ik ook dat het een stukje jaloezie is, ze wil mij voor zichzelf en geen roer-in-het-eten-gooiers erbij, haha.
Ik straf haar er niet voor, maar los het creatief op, tot (als dat gewenst en nodig is) de vreemde erbij weet wat hij of zij moet doen om zelf met het paard te communiceren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:07

ranna schreef:
Je slaat precies de spijker op z'n kop.
Maakt nog steeds dat dit volstrekt normaal paardengedrag is ;)
Helaas wordt zoals zo vaak gedrag van andere dieren door mensenogen bekeken en vertaald en dat is 99 van de 100x onjuist. Van daaruit worden vervolgens aansluitend verkeerde conclusies getrokken en acties ondernomen waar andere diersoorten vaak geen snars van snappen en er nog meer in onze ogen onjuist gedrag vertoond wordt.
Vergeet niet, het paard heeft altijd gelijk - zoals Inge Teblick schrijft, omdat het handelt vanuit instinct.
Doet het dan ook iets wat wij niet willen, zijn wij fout, niet het paard of ander dier for that matter.

Ben ik het half mee eens. Het is normaal gedrag onder paarden onderling niet tegenover mensen.
Wij horen zoiezo niet als paarden te worden behandeld. Dat zal als het goed is ook niet snel gebeuren.
Dat een paard zich opstelt tegen over een mens zoals de beschrijving vindt ik niet goed en zou ik als menselijke leider niet toestaan en ik ben leider dus ik corrigeer dat.
Opzich zal er ergens dus inderdaad iets niet goed gegaan zijn in hun houding tegenover mensen.
Want opzich vind ik dat ieder paard een mens moet behandelen met respect en ja dat valt vaak vies tegen maar eigelijk zou ieder paard respect moeten hebben voor ons of dat nu gaat om een 4 jarig kind of een volwassen persoon met sterke uitstraling. Als dat het geval is bij de paarden dan zul je deze situatie niet mee maken omdat paarden leren respect te hebben voor elk persoon en er geen uitzonderingen bestaan.

Dat als ik erbij ben als leider moet voor de paarden voldoende zijn om hun te vertrouwen aangezien hun leider ze vertrouwd en hun toestaat in de kudde moet dat voor ieder paard in de kudde gewoon goed zijn. En moeten ze eigelijk niet het heft in eigen hand nemen.
Zo zie ik dat toch.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:41

Over dat heft ben ik het mee eens,mijn paard deed dat ook er voor lopen en duwen als er iemand bij was.Waarom dat niet goed is,omdat toen mijn dochter er een keer opstapte zonder zadel, half er op zat een paard kwam te dichtbij hij draaide om en keek boos naar dat paard.Mijn dochter werd gelanceerd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:14

@Tigra, jij reageert hierop als mens zijnde. Een paard kan niet anders reageren dan als paard zijnde. Een paard zal alle dieren als paard benaderen en behandelen omdat hij nu eenmaal niet weet hoe een andere diersoort reageert of bejegend dient te worden.

Wij daarentegen kunnen ons verdiepen in de psyche van een ander dier en dat gebruiken om met hen te communiceren op een manier die zij begrijpen.

Het is niet meer dan normaal voor een paard om niet iedere mens als ranghogere te zien, zeker kinderen niet. Die weten immers helemaal niet hoe paarden met elkaar omgaan en hoe zij zich duidelijk kunnen maken. Hoe zou een paard dan respect voor een kind op moeten brengen als dat kind het niet verdient. Dit geldt niet alleen voor kinderen maar evengoed voor volwassenen. Als je de taal niet spreekt kun je het een dier niet kwalijk nemen te reageren vanuit zijn natuur.

Dieren worden veel te veel vermenselijkt. Alsof zij denken zoals wij denken - dat te verwachten is absolute waanzin en je doet er het andere dier zondermeer heel erg tekort mee.

@Marleen, excuus, maar ik snap je verhaal niet helemaal en wat je ermee wilt zeggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:18

Wat ik wil zeggen is, dat mijn paard hetzelfde deed en ik het toe liet,en toen mijn dochter op wilde stappen en er een paard aan kwam hij hetzelfde reageerde als wanneer er iemand bij stond.Als je niet ingrijpt gaat het steeds erger worden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:26

In bovenstaande reacties gaat het erom dat het paard een 'vreemd' persoon wegjaagd. Bij mijn paard zie ik dat het een ander paard wegjaagd, als ik mijn paard sta te kroelen. Is dit dominantie en zou ik dit gedrag van mijn paard niet moeten goedkeuren? Of is dit jaloezie?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:29

Ik ga met Ranna mee, dit vind ik heel normaal en begrijpelijk gedrag. TS is de kuddeleider, maar een rangorde betekent dat haar paard (gezien zijn dominantie) behoorlijk wat paarden onder zich heeft. Als hij nummer 2 is in de kudde, zal hij proberen een nieuweling te 'testen' om te kijken waar hij of zij staat. Ook als dat een vriendin van de TS is. Wanneer de TS duidelijk maakt dat de vriendin direct onder haar staat, en de vriendin dit met haar houding en gedrag onderstreept, denk ik dat dit snel is opgelost :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:39

marleen_usar schreef:
Wat ik wil zeggen is, dat mijn paard hetzelfde deed en ik het toe liet,en toen mijn dochter op wilde stappen en er een paard aan kwam hij hetzelfde reageerde als wanneer er iemand bij stond.Als je niet ingrijpt gaat het steeds erger worden.

Vanuit menselijke reactie gezien kan dit idd ongewenst gedrag zijn maar daarmee is het nog steeds 'normaal' gedrag voor een paard. Als wij vinden dat hij zich anders moet gedragen moeten wij hem dat op zíjn manier duidelijk maken. Hij beleeft dingen nu eenmaal heel anders als wij, dat maakt niet dat hij fout is of wij goed - dat maakt het gewoon anders.

Dus nogmaals, als wij willen dat hij bepaald gedrag niet meer laat zien is het aan ons hem op een voor hem begrijpelijke manier duidelijk te maken dat wij het graag anders zien. Wij moeten ons in hem verplaatsen en niet verwachten dat het andersom zal gebeuren.

Saar88 schreef:
Wanneer de TS duidelijk maakt dat de vriendin direct onder haar staat, en de vriendin dit met haar houding en gedrag onderstreept, denk ik dat dit snel is opgelost :)

:j