Klein paard inmeten als E Pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

Klein paard inmeten als E Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:17

Heb de zoekfunctie al gebruikt maar toch niet precies wat ik vragen wil..

Ik heb een leuke Epony op het oog die net 3 is en nu 1.57. Ik verwacht dat als hij ingereden is hij nog 2 CM zal groeien.
Hij is niet officeel gemeten, dus misschien is hij nog 1.56. Ik ben zelf 18 dus voor mij heeft het geen zin om bij de pony's te starten. Maar het meisje wat de pony 3 x per week gaat rijden is nog maar 14 en wil graag bij de pony's starten, vind ik zelf ook hardstikke goed omdat ze dan met haar vriendinnen kan rijden.
Kan ik deze pony gewoon laten inmeten als e pony? En zoja, moet ik dat dan aangeven bij de meter? Ik weet dat ik met mijn haflinger mocht kiezen, ik mocht haar 3 cm hoger in laten meten voor een E pony als ik dat wou.
Alvast bedankt!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:21

babydolll

Re: Klein paard inmeten als E Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:41

bedankt! ik kan dus gewoon de situatie uitleggen en vragen of hij de pony iets kleiner wil inmeten? de mensen verkopen hem graag als paard heb ik het idee dus misschien is hij nog maar 1.56 of iets kleiner. Kan dit echt of heb je weinig mensen die zo schappelijk zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:51

Je kunt het meten iig al wel beïnvloeden door hem op superdunne ijzertjes te zetten (wordt een standaard aantal cm van af gehaald) en zijn hoofd laag te houden bij het meten.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:36

Urielle schreef:
Je kunt het meten iig al wel beïnvloeden door hem op superdunne ijzertjes te zetten (wordt een standaard aantal cm van af gehaald) en zijn hoofd laag te houden bij het meten.

bedankt voor de tip!
ik weet natuurlijk niet of het deze pony gaat worden maar wil niet onvoorbereid op pad gaan!
Hij is 3 jaar, al een tijdje ruin en mooi uitgezwaard, dan gaat hij toch geen 5 cm meer groeien of ben ik de pineut? :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:37

Je weet het nooit, je hebt ze erbij die amper groeien, maar ook nog die gerust 5 a 7 cm groeien.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 12:01

Brainless schreef:
Je weet het nooit, je hebt ze erbij die amper groeien, maar ook nog die gerust 5 a 7 cm groeien.

Ik denk dat ik zelf een meetlint mee neem als ik ga kijken, mocht hij tegen de 1.59 zitten al is het verloren hoop..
gebeurt het vaker dat paarden worden ingemeten onder pony's?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:12

Als hij 1.56 m is heb je geen problemen toch? Dan wordt hij automatisch als E gemeten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:14

chrisje_83 schreef:
Als hij 1.56 m is heb je geen problemen toch? Dan wordt hij automatisch als E gemeten!

Maar hij is pas 3, dus hij wordt zeker nog vaker gemeten. Ik geloof tot zijn 8ste... (maar dat kan ik mis hebben).

edit: het klopt:
Citaat:
Pony’s moeten tot en met de leeftijd van acht jaar jaarlijks worden gemeten tussen 1 januari en 1 april door een KNHS-ponymeter, die de meetgegevens in het paardenpaspoort registreert.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:21

met hem rondstappen met hem voor het meten wil ook nog wel eens helpen.

Op stal wouden ze graag ook een paard, pony laten meten. Dus extra kort bekappen. Paard heeeft helaas wel een maand kreupel gelopen, omdat hij op zijn vlees liep.

BIj deze wil ik dus wel zeggen, blijf wel nadenken bij wat je doet!!!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:27

zou het bijna fraude willen noemen....
paard is toch gewoon zo hoog als dat hij hoog is....
wat een onzin zeg. gewoon starten waar je thuis hoort.. en anders dit paard niet nemen en voor een kleinere/ grotere gaan

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:28

flink laten werken voor je hem laat meten, dan staan ze wat meer in elkaar gedoken.

Niet eerlijk, maar wat ook weleens gebeurd.... pony's, die nog geen paspoort hebben en als ze dan het paspoort aanvragen een paar jaar ouder opgeven...dus bijv. een 4 jarige bij chippen doorgeven dat hij al 6 is...dan hoeft hij na 1 jaar niet meer gemeten te worden. (ben er absoluut niet voor hoor, maar heb er wel van gehoord).

tip van hoofd omlaag doen heb ik ook al meerdere verhalen over gehoord. Dat de schoft juist omhoog gaat als het hoofd omlaag gebracht wordt....

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:29

Urielle schreef:

Het hoofd laag houden met meten zou ik juist niet doen, dat doe ik nog wel eens met een klein friesje die moeten 1.58 zijn om ster te kunnen worden. Als je het hoofd laag houd bolt de rug juist iets op waardoor de schoft omhoog komt en er hoger gemeten wordt. Als je je paard/pony dus kleiner gemeten wilt hebben moeten ze de rug juist iets wegdrukken --> hoofd omhoog.

Zie dat anderen mij al voor waren, sorry maar misschien heb je er toch wat aan.
Laatst bijgewerkt door bokker88 op 23-09-10 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:30

Het wordt zo vaak gedaan, maar als de pony nog wel doorgroeit zal ze volgend jaar alsnog bij de paarden moeten gaan starten.

Ik ben als 16 jarige tussen de paarden gestart en heb nergens 'last' van gehad ofzo.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:50

het mag alleen niet dat jij bij de paarden start met dat paard/pony en dat meisje van 14 bij de pony's. Je moet kiezen of hij is een pony of een paard. Dat probleem heb ik nu ook met mijn E-pony. Mijn broertje mag nog wel bij de pony's starten maar ik niet meer dus moet mijn broertje automatisch ook bij de paarden starten!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:02

@ mereltjuhxxx > als het als een pony gemeten is mag je toch gewoon bij de paarden starten? pony's mogen toch altijd bij de paarden starten als jij zelf 18 jaar of ouder bent?

@ ts > ik zou er zeker niet op rekenen dat hij maar 2 cm groeit.. Ik heb mijn ruin als 4 jarige gekocht, nooit gemeten maar hij kon toen zeker niet voor paard doorgaan. Hij is nu 7 en echt nog een heel stuk gegroeit. Ik denk zelf een cm of 6/7 maar dat weet ik dus niet zeker. Mijn oude instructrice had haar paard op 3 jarige leeftijd gekocht. Ze was er helemaal verliefd op maar eigenlijk was hij voor haar te klein (160). Toch gekocht en paard is uitgegroeit tot 168.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:09

dat te kort bekappen ect begin ik niet aan hoor! dat vind ik heel erg zielig voor de pony voor je eigen gemak. Ik ga zowiso even bij de pony kijken, hij oogt wel heel paard dus denk dat het niet gaat lukken

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:15

mereltjuhxxx schreef:
het mag alleen niet dat jij bij de paarden start met dat paard/pony en dat meisje van 14 bij de pony's. Je moet kiezen of hij is een pony of een paard. Dat probleem heb ik nu ook met mijn E-pony. Mijn broertje mag nog wel bij de pony's starten maar ik niet meer dus moet mijn broertje automatisch ook bij de paarden starten!

Nee hoor.
Je mag met een pony gewoon bij de paarden starten. Als de pony als E-pony is ingemeten mag je deze pony ook als pony bij de paarden starten.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:26

babydolll schreef:
dat te kort bekappen ect begin ik niet aan hoor! dat vind ik heel erg zielig voor de pony voor je eigen gemak. Ik ga zowiso even bij de pony kijken, hij oogt wel heel paard dus denk dat het niet gaat lukken

te kort bekappen zou ik ook nooit doen, maar hem vlak voor het meten normaal laten bekappen helpt ook al wat.

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:24

als je m nu als pony in laat meten, is het echt niet zeker dat ie dat blijft. want je moet m tot zijn 8e laten meten, en de meeste groeien nog wel hoor ;)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:36

Voor de zekerheid zelf de pony opmeten, is hij boven de 1.60 mtr. dan kun je het beter niet doen. Is hij precies of onder de 1.60 mtr. dan kun je met diegene die komt meten wel wat regelen. Gewoon uitleggen dat een jong meisje ermee bij de pony's wil starten.

Ja, hij moet tot zijn 8e opgemeten worden, maar stel hij wordt over twee jaar te groot, dan ben je toch weer twee jaar verder en dan heeft het meisje toch nog twee jaar bij de pony's kunnen rijden. Ze is dan al weer twee jaar ouder en dan misschien wat rijper om bij de paarden te starten.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:54

ja, maar je mag niet allebei dus niet een iemand met dezelfde pony bij de paarden en iemand anders weer met die pony bij de pony's

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:14

Dat is onzin Mereltjuh. Een pony mag gewoon met een ruiter van onder de 18 nog bij de pony's uitkomen als een ander er mee bij de paarden rijdt. De pony wordt er toch niet anders van als jij 18 wordt?

Ik vind dat hele gedoe rondom het inmeten nogal opgeblazen. Het is een pony of een paard, moeilijker is het niet. En als je een jong dier wil kopen zonder aanzienlijk risco dat het de eerste jaren de 1.56.9 voorbij gaat dan moet je een E-tje van ongeveer 1.52m kopen...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 06:47

kijk even naar mijn paard in mijn onderschrift, ulysses was op 3 jarige leeftijd ook niks meer dan een E pony! Dat is ook de reden dat wij hem konden betalen. Ik zie daar echt geen pony meer in.

Die 3 jarige die je op het oog het kan zomaar 1,65m worden, met gemak, zeker als hij paard gefokt is.

Het riekt naar fraude als je de "tips"van hierboven volgt en lukt je maar 1 jaar, bij de volgende meting heb je een paard en zal je toch aan de paardenstartkaart moeten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:18

>;) :n
En dan weer een huilend teleurgesteld kind met woest schreeuwende ouders als de pony nagemeten wordt op een kampioenschap en de pony uit de maat blijkt te zijn en gediskwalificeerd wordt.
Waarom is het toch zo moeilijk je aan de regels te houden?

En leuk voor al die andere pony kinderen met pony's van 1,49m, die het op moeten nemen tegen een paard van 1,60m, die opzettelijk ingemeten is op 1.56m om in de E maat te vallen. |(