Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:16

Mijn bijrijdster krijgt mijn paard in bruikleen. Zij neemt de kosten als stalling, hoefsmid en wormenkuren voor zich. Nu had ik begrepen dat je WA verzekering schade/letsel ter gevolgen van omgang met het paard niet dekt als je bijrijdster betaald voor het gebruiken van je paard. Nu had ik wel gezien dat er via een paardenverzekering wel degelijk een verzekering af te sluiten is voor je bijrijdster, maar dan moet je dus ook een basisverzekering hebben om in aanmerking te komen voor de "bijrijders verzekering". Moet voor zo'n basis verzekering het paard ook gekeurd worden of is het ook mogelijk opgenomen te worden zonder de medische keuring?

Zijn er mensen die op een andere manier hun betalende bijrijder verzekerd hebben? Is het voldoende als de bijrijder zelf een WA verzekering heeft?

Ik heb wel het een en ander al zitten lezen hier op TAO maar zie dor de bomen het bos niet echt meer %)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:19

Ik heb mijn verzekering hier pas nog over aangesproken.
Ik heb enkele bijrijdsters voor mijn pony's,en volgens mijn verzekering ben ik niet verantwoordelijk/aansprakelijk als er iets gebeurt met de bijrijdster.Omdat ze vrijwillig de pony berijd is ze zelf aansprakelijk.Maar elke verzekering is anders,houd daar wel rekening mee.
Mijn bijrijdsters betalen niets voor het rijden,ze mesten ervoor.

melanie81

Re: Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:40

als je pony iets doet is je wa verzekering voldoende. als de bijrijdster iets overkomt zal het een gevecht worden tussen verzekring. de bijrijdster kent het risico en jij bent er tot op een bepaalde hoogte verantwoordelijk voor je pony.
dat is wat mijn was verzekring vertelde

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 03:27

Mijn WA/AVP verzekering vergoedt dat gewoon, mijn paard is huisdier en niet bedrijfsmatig gehouden :) Of ze er nou vrijwillig opstappen of ervoor betalen en dan vrijwillig opstappen maakt niet uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:51

De bezitter is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een dier.
De vraag is in jouw constructie wie bezitter is. Ook is het niet onmogelijk dat beide als bezitter worden aangemerkt.
Dit is nogal een grijs gebied helaas en echte duidelijkheid vooraf zal je niet krijgen.

Als je beide een AVP verzekering hebt is er verder geen probleem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:20

Dit verschilt van verzekering hoor,toen ik vroeg aan mijn verzekering of ik ten alle tijden aansprakelijk zou zijn als er iets met de ruiter en/of pony gebeurt zeiden ze:Nee dat is niet zo.De ruiter is daarvoor W.A. verzekerd voor de schade.Wél is het zo dat de schade aan het paard niet word vergoed,dát is idd. voor de eigenaar.Dat zou je onderling moeten regelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:38

Gohya, aansprakelijkheid verschilt niet per verzekeraar. Dit is gewoon wettelijk geregeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:55

LDRD schreef:
Gohya, aansprakelijkheid verschilt niet per verzekeraar. Dit is gewoon wettelijk geregeld.

Dan begrijp ik niet waarom mijn verzekeraar mij dit verteld heeft.Om een hoop ellende te voorkomen had ik ze gebelt om het zeker te weten.
Hij zei letterlijk: ze stappen vrijwillig op jou pony,dus zijn ze zelf aansprakelijk als er iets gebeurt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:58

Tsja, zo zie je wat een idiote antwoorden je soms krijgt ;) .

Lees in dat verband even bij FAQ daar staat het uitgebreid uitgelegd.

Roept dat nog vragen op dan hoor ik het wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:08

Het komt er dus op neer dat als mijn bijrijdster met een buitenrit schade veroorzaakt aan een auto [door haar schuld],ik daarvoor aansprakelijk ben? En als zij van de pony afvalt en b.v. haar rug/nek breekt?ben ik dan ook aansprakelijk?moet ik dan letselschade betalen?
Ingewikkeld allemaal hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:11

Ja, zo mag je het samenvatten.

Punt is wel, als je de FAQ leest, dan kan het wel zo zijn dat een bijrijder 'eigen schuld' krijgt toegerekend waardoor jij niet de volledige schade hoeft te betalen. Dat je helemaal niets moet betalen is nog niet voorgekomen in de rechtspraak.

Overigens dekt jouw AVP verzekering dit gewoon.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:29

Maar de schade aan mijn pony word dan niet gedekt door mijn eigen verzekering.Ook al is de tegenpartij schuldig hieraan en zeggen ze ook dat het door hun schuld is gebeurt?
En als hun verzekering de schade aan mijn pony niet dekt,zal mijn eigen verzekering dit ook niet doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:33

@Gohya
Dan zul je voor schade aan je pony een aparte (ziektekosten)verzekering moeten afsluiten die ook ongevalsschade dekt. Dit is wel paard gebonden, dus af te sluiten voor al je paardjes apart.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:35

LDRD schreef:
De bezitter is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een dier.
De vraag is in jouw constructie wie bezitter is. Ook is het niet onmogelijk dat beide als bezitter worden aangemerkt.
Dit is nogal een grijs gebied helaas en echte duidelijkheid vooraf zal je niet krijgen.

Als je beide een AVP verzekering hebt is er verder geen probleem.

De enige waarheid. :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:37

Oke nu ben ik wel wat wijzer geworden,dank je "LDRD "
en "Brainless" voor jullie uitleg.
Vind het wel dom van mijn verzekering om te zeggen dat ik als eigenaar niet aansprakelijk ben,omdat de bijrijder vrijwillig op de pony stapt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:38

Tja dan hopen ze waarschijnlijk dat jij niet voor schade bij hun aan de bel trekt.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:39

Gohya, schade die een bijrijder aan jouw paard toebrengt is weer een heel ander verhaal. Daarvoor kan een bijrijder wel degelijk aansprakelijk zijn waardoor deze de schade moet vergoeden. Dit is echter op een geheel ander wetsartikel gebaseerd dat veel gecompliceerder ligt.

Maar als de bijrijder gewoon een AVP verzekering heeft dan zal deze gewoon de schade aan het paard vergoeden wanneer de bijrijder aansprakelijk is.

Punt is wel dat een bijrijder niet altijd zomaar aansprakelijk is en jij mogelijk met de gebakken peren zit.

Enige oplossing daarvoor is een verzekering afsluiten die schade aan jouw paard zelf dekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:40

gohya schreef:
Vind het wel dom van mijn verzekering om te zeggen dat ik als eigenaar niet aansprakelijk ben,omdat de bijrijder vrijwillig op de pony stapt.

Klinkt onnozel misschien, maar de gemiddelde medewerker bij een verzekeraar heeft hier geen kaas van gegeten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:41

Ik heb begrepen dat je sowieso aansprakelijk /verantwoordelijk bent voor je bijrijd(st)er zolang ze onder de 18 zijn? Ik zit een beetje met hetzelfde euvel namelijk. Ik heb net een nieuw verzorgstertje gevonden voor mijn shet. Ik ben zelf WA verzekerd voor schade die de pony veroorzaakt. Echter, ben ik ook verzekerd als mijn bijrijdstertje iets overkomt en blijvend letsel oploopt :? ?

Ik moet de verzekering maar eens bellen geloof ik. De vorige keer heb ik dat echter ook gedaan maar daar werd ik niet veel wijzer van ;).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:42

LDRD schreef:
gohya schreef:

Klinkt onnozel misschien, maar de gemiddelde medewerker bij een verzekeraar heeft hier geen kaas van gegeten.

Vind het niet onnozel klinken hoor,het IS onnozel wat ze zeggen.
Eigenlijk zou ik het tel.gesprek moeten opnemen als die man dat zegt.
Dan zou ik altijd een bewijs hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:45

Mijn opa had het beter geregeld.
Ik "kreeg" het paard en betaalde zelf de hoefsmid en DA.
(die kosten kreeg ik wel weer terug....). Dit ook omdat ik toentertijd veel naar club ging en af en toe een wedstrijdje reed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:49

Sees schreef:
Ik heb begrepen dat je sowieso aansprakelijk /verantwoordelijk bent voor je bijrijd(st)er zolang ze onder de 18 zijn? Ik zit een beetje met hetzelfde euvel namelijk. Ik heb net een nieuw verzorgstertje gevonden voor mijn shet. Ik ben zelf WA verzekerd voor schade die de pony veroorzaakt. Echter, ben ik ook verzekerd als mijn bijrijdstertje iets overkomt en blijvend letsel oploopt :? ?

Ik moet de verzekering maar eens bellen geloof ik. De vorige keer heb ik dat echter ook gedaan maar daar werd ik niet veel wijzer van ;).

Lees de FAQ en als je dan nog vragen hebt hoor ik het wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:19

Thanks LDRD!

Dit staat in de FAQ:Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Echter mijn vader, werkzaam bij de rechterlijke macht ;), heeft mij ervan verzekerd dat als ik de ouders van mijn verzorgster op schrift kan laten stellen dat de ziektekostenverzekering van hun dochter eventueel letsel op zich neemt dat wél voldoende is...

Toch mijn eigen verzekering maar eens bellen dus...

To be continued :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:29

Sees schreef:
Echter mijn vader, werkzaam bij de rechterlijke macht ;), heeft mij ervan verzekerd dat als ik de ouders van mijn verzorgster op schrift kan laten stellen dat de ziektekostenverzekering van hun dochter eventueel letsel op zich neemt dat wél voldoende is...

Oei.....

Ben ik toch maar even eigenwijs (*mijn smileys doen het niet*).

Uiteraard doen ze een beroep op hun ziektekostenverzekeraar en die vergoeden behandelingen ook. De ziektekostenverzekeraar gaat echter verhalen op de aansprakelijke partij en dat ben jij.

Ook is er nog meer schade behalve de behandelingen die een bijrijder kan vorderen en daarvoor komen ze toch echt wel bij jou. Het is écht bijna onmogelijk om middels een overeenkomst dit risico uit te sluiten.

En bel je verzekeraar nou maar niet, want die geven zo vaak merkwaardige antwoorden.....neem het maar gewoon van mij aan....(*mist weer de smileys*)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:48

@LDRD

Ik heb zelf een stichting en pas is er een pony geadopteerd.Ik heb een contract [geen officieel] opgesteld met alle regels en voorwaarden.Ook staat hierin dat de stichting Niet verantwoordelijk/aansprakelijk is voor eventuele schade aan mens en/of dier of ongelukken.De pony blijft wél in eigendom v.d. stichting,maar staat dus bij de mensen gestald.Ben ik dan alsnog aansprakelijk als er iets gebeurt?
Sorry maar jij weet meer dan mijn eigen verzekering heb ik gemerkt.