Oudere trailer, interessant? Of lekker laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Oudere trailer, interessant? Of lekker laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:32

Hoi allemaal!

Ik zit echt met een lastig vraagstuk. Ik ben al even op zoek naar een betaalbare, maar uitermate goede, tweedehandstrailer. Het moet een 1.5 paardstrailer zijn, zonder poespas.
De auto mag maar 1100 kg trekken en ik heb een paard, dus als het even kan moet de wagen als ledig gewicht niet veel meer dan 500 kg wegen.

Nu had ik een hele mooie Starline gezien, maar die woog 580kg en daar nog trapbescherming bij (zat er al op, rubber) weegt dat ding al best wat. Mijn paard zal ook zeker wel 550 kg wegen gok ik en dan wordt het toch wel heel erg kiele kiele. Deze wagen heb ik dan ook laten staan om deze reden.

Vanmiddag heb ik meerdere trailers gezien bij een bedrijf. Twee van die wagens vond ik puur op het zicht interessant genoeg. Een van de twee was weer 580 kg en viel dus af. De overige trailer, een Hotra(rijs) Otello, woog maar 480 kg! Ideaal dus!
Ding is volgens de verkoper in nieuwstaat en zo ziet hij er voor mij ook uit. Alles is gecontroleerd door het bedrijf en er zit 3 maand garantie op. Zeil is in orde, klep gaat makkelijk open en dicht, deurtje sluit mooi, alle sluitingen doen het goed, de stangen in de wagen werken goed en klemmen niet, de banden (en velgen) zijn als nieuw, de bedrading is opnieuw gelegd, er ligt een rubber gietvloer bodem over het hout en het ding ziet er gewoon super uit. Mooi licht van binnen ook en de buitenkant is ook nog helemaal gaaf. Hij heeft twee ramen aan de voorkant, maar alleen het raampje bovenin kan echt open.

De grootste maar voor mij is: Hij komt uit 1997! :wow: Voor mij is dat echt heel erg oud, de orriginele vloer ligt er nog in en ik dacht altijd dat die dingen maar 10 jaar meegingen.

Nu is mijn vraag dus, moet ik hier gewoon voor gaan omdat hij helemaal goed is volgens dat bedrijf en mijn vader, aan mijn eisen voldoet en ook nog betaalbaar is? Of is het onverstandig om zo'n oude wagen te kopen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:36

qua bouwjaar zou ik me niet zo'n zorgen maken, als hij er goed uitziet mag dat niets uitmaken (de mijne is van 1990)
die bodem zou ik wel mijn vraagtekens bij zetten, als het de orginele is met gietvloer dan kon dat wel eens vies tegen vallen aan de onderkant.

misschien een onafhankelijk bedrijf laten nakijken? ook de assen, remmen enz zou ik dan even laten checken :j
3 maanden garantie is wel netjes voor zo'n oudje :j

ik heb trouwens wel zo mijn vraagtekens bij de trekkende auto :o
kan die het wel aan?
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 21-09-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:36

Ik vervoer mijn paard in een trailer uit 85, zonder problemen... Ik zou er dus gewoon voor gaan!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:39

Heb je enig idee hoe de bodem is? Als er een kleine lek zit tussen rubber en hout, is het voor mij een trailer die ik zou laten staan.

Ook is het belangrijk dat je goede tot zeer goede banden onder de trailer hebt zitten. Banden die ouder zijn dan 7 jaar is een kostenplaatje wat je direct voor je kiezen krijgt.
Desnoods een onderhandeling met het bedrijf dat je alleen de trailer wil kopen zodra er GOEDE banden onder zitten die ook daadwerkelijk nieuw zijn. ;-)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:39

of het de moeite is weet ik niet. maar heb wel een tip omdat het bij jou nogal nauw komt:laat m wegen voordat je m koopt. T kan zomaar zwaarder zijn door extra dingen zoals een nieuwe (zwaardere) vloer of andere gadgets.

Ik zou met dat gewicht van jouw paard niet met deze auto willen rijden. Zelf heb ik net zo zware auto maar mijn pony weegt 340 kilo en dat is 200 minder dan die van jou. Zou ik niet mee willen rijden, ik vind dit al op het randje eigenlijk. (Als je paard beweegt, beweegt de auto mee.)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:40

Als je auto maar 1100 mag trekken, zou ik er persoonlijk geen trailer achter durven te hangen :o
Ook zou ik niet afgaan op het gewicht op papier, maar op de uitlezing van de weegbrug!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:41

En wat is de gewenste kogeldruk? 75 of 100?
Komt dit overeen met je trekhaak-vermogen van je auto?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:41

die van ons is van 84!!

maar als de vloer de wanden de assen en de trekboom goed zijn zou ik daar niet zo voor terug deinzen daarnaast koop je m bij een bedrijf dus consumenten rechten...

onley

Re: Oudere trailer, interessant? Of lekker laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:45

ik zou hem ook laten staan als ik een auto had die maar 1100 mag trekken.
Dan zou ik er al hemaal geen trailer achter durven hangen.

Ow ja wat het gewicht betreft van je paard, verpin je daar niet op mijn kwpner wat ik had van schoft bijna 1,70 woog 420 kilo

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:47

VDB schreef:
Deze weet ik dus niet. :Y) Ik heb dit bij het vorige bedrijf waar ik ging kijken gevraagd, maar die zeiden dat het niet zoveel uitmaakte. Ja lekker handig.

Ik neem aan dat als de auto 1100 kg mag trekken en de combinatie paard + trailer daaronder blijft dat het gewoon een veilige combinatie is. De auto stond voorheen ook altijd voor een trailer, maar ik denk dat die trailer misschien wel lichter was. Dat was altijd goed te doen.
Op een weegbrug zetten raadde het andere bedrijf mij inderdaad ook al aan en dan het liefste met paard erin zodat je zeker weet hoeveel alles in totaal zou gaan wegen. Ik heb het bij dit bedrijf nog niet gevraagd, maar dat ben ik inderdaad wel van plan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:47

Tja.......
Wat is 3 maanden garantie.....?
Hoe vaak gebruik de de trailer in deze 3 maanden (waarbij er hoogstwaarschijnlijk toch geen gebreken komen)
2 keer per week?
Dat is 8 keer per maand
Is 24 keer trailergebruik in die 3 maanden garantie.

Nog een onderhandelingstip:
Vraag 1 jaar "volledige" garantie (dus ook electra/verlichting)
Als het bedrijf echt garant staat dat dit een super goede trailer is, zouden ze het aandurven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:47

bonte_bente schreef:
die van ons is van 84!!

maar als de vloer de wanden de assen en de trekboom goed zijn zou ik daar niet zo voor terug deinzen daarnaast koop je m bij een bedrijf dus consumenten rechten...

:D ik win het...die van mij is uit 1980 :D nu nog in de opknapfase :o

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:49

Annetje schreef:
VDB schreef:
Deze weet ik dus niet. :Y) Ik heb dit bij het vorige bedrijf waar ik ging kijken gevraagd, maar die zeiden dat het niet zoveel uitmaakte. Ja lekker handig.

Dan ben ik al klaar met zo'n bedrijf en dus ook met de trailer!
Dat maakt wel degelijk uit. Deze gegevens staan altijd op de trailerpapieren en ook op de kentekenpapieren van je autootje. :-)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:50

Dat bedrijf was die van de eerste trailer (de starline) en die praatten inderdaad heel erg makkelijk en vonden het wel handig dat ik er zo weinig van af wist geloof ik O:) Die zagen de eurotekens al in hun ogen staan. Die trailer is het dus ook niet geworden, maar ik zou bij dat bedrijf wel de trailer nog extra willen laten controleren.
Die gegevens van die trekhaak ga ik nog eens navragen dan.

En wbt de auto ga ik even met mezelf nadenken of het dan niet verstandiger is om met wedtrijden iemand in te huren die paarden vervoert. Alleen geen idee of dat ook handig is met lange (en vroege) wedstrijddagen... maar dan heb je wel zeker een auto en trailer die veilig zijn en die het kunnen trekken neem ik aan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:54

Als de auto 1100kg mag trekken kan je er bijna vergif op innemen dat de kogeldruk niet de gewenste 75kg bedraagt. Er zijn maar héél weinig trailers die 50kg kogeldruk genereren. Je moet de laagste waarde van het kogelplaatje en je instructieboekje nemen!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:59

Mijn trailer is ook uit 1997. Dat is voor mij geen probleem. Wel moet het hout onder de gietvloer nog goed zijn.

Mijn trailer weegt 550 kilo en mijn paardje mag 540 wegen, want hij is teruggekeurd tot 1090 kg MTM. Maar er zit een auto voor die 1800 mag trekken en dat is wel fijner, want een paard kan best veel bewegen. Ik zou 1100 MTM te krap vinden voor een paard van dat gewicht. Liever een trailer van 700 kilo en een pony van 400, als je toch op het randje wil gaan. Dat is natuurlijk geen optie, maar een beetje rotweer, veel wind, drukke weg oid zal heel veel van je stuurkunsten en je motor gaan vergen.

Kogeldruk van de auto voor mijn trailer is overigens 85 en mijn trailer zelf heeft kogeldruk 75 nodig. Dus die trailers zijn er wel.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:13

Annetje schreef:
VDB schreef:
Zolang het goed gaat niet, nee. Maar als je ooit in een controlefuik terecht komt of, erger, bij een incident betrokken raakt met een trailer achter je auto die een te hoge kogeldruk genereert, ga je mooi de bietenbrug op. Het eerste levert je een beste boete op, het tweede ook. Met als slagroom op de taart problemen met je WA-verzekering, die gaan de schade dan gewoon niet dekken, te hoge kogeldruk wordt gelijkgetrokken met overbelading.

Annetje schreef:
Ik neem aan dat als de auto 1100 kg mag trekken en de combinatie paard + trailer daaronder blijft dat het gewoon een veilige combinatie is.
Dit is een heel bekende instinker. Een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt. Dat heeft een heel andere invloed op het rijgedrag van je auto, dan wanneer je in diezelfde trailer het equivalent van het gewicht van je paard aan zakken aardappels op de vloer stapelt. Fabrikanten van auto's maken dit onderscheid echter niet. Onderschat dit niet!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:18

EricPrast schreef:
Annetje schreef:
Ik neem aan dat als de auto 1100 kg mag trekken en de combinatie paard + trailer daaronder blijft dat het gewoon een veilige combinatie is.

Dit is een heel bekende instinker. Een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt. Dat heeft een heel andere invloed op het rijgedrag van je auto, dan wanneer je in diezelfde trailer het equivalent van het gewicht van je paard aan zakken aardappels op de vloer stapelt. Fabrikanten van auto's maken dit onderscheid echter niet. Onderschat dit niet!

Of dat je paard live in de trailer het liedje gaat zingen:

:)ddd VAN VOOOOR, NAAR ACHTER VAN LINKS NAAR REHECHTS, VAN VOOR NAAR ACHTER VAN LINKS NAAR RECHTS :)ddd

En dit ook nog met zijn lijf gaat doen en lekker gaat leunen tegen die wanden aan als je de bocht in rijdt..........
Dan denk ik niet dat je blij bent met een auto die regelmatig zijn neusje omhoog doet. Lees: voorbanden van de grond. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:25

heb je je paard wel eens gewogen, weegt hij echt maar 550 kg? Mijn paard van 1.52 weegt al 525 kg....
Je kunt op het plaatje van je trekhaak ook zien wat hij als kogeldruk mag hebben.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het geen fijne combinatie vindt, je auto is te licht om fatsoenlijk een trailer te kunnen trekken met een paard erin, (kleine) pony zou nog net gaan.
Paard kan zomaar 600 kg wegen en je vindt bijna geen trailers onder de 500 kg. Het is té krap.
Heeft je auto wel enig vermogen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:34

@VDB _O- _O- _O- :') Maar je hebt ook nog groot gelijk met "van voor naar achter van links naar rechts".
Net wat Cissy zegt, ik vind het ook geen fijne combi. De auto is te licht voor een trailer en tis bijna vragen om problemen. Daarnaast wat al meer hier aangegeven hebben, laat die trailer echt nawegen want ik verwacht dat die toch echt wel iets meer weegt dan maar 480 kg. Trailers worden zo leeg mogelijk gewogen, en dus dingen als die gietvloer, trapbescherming enz enz komen er kwa gewicht nog overheen. Hier in Duitsland staat er daarom ook geen vast gewicht meer op de papieren. Hier wordt aangegeven dit soort trailer kan tussen zoveel en zoveel kg wegen. Het exacte gewicht zul je dan zelf moeten laten wegen op een weegbrug.
Kwa vloer, ga eronder liggen, of laat die even heel goed nakijken door een trailerbedrijf. De vloer is zo ongeveer het belangrijkste in een trailer, en bij elke gebruikte trailer zeg ik check die vloer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:13

Annetje schreef:
Ik neem aan dat als de auto 1100 kg mag trekken en de combinatie paard + trailer daaronder blijft dat het gewoon een veilige combinatie is. De auto stond voorheen ook altijd voor een trailer, maar ik denk dat die trailer misschien wel lichter was. Dat was altijd goed te doen.

Ik zou niet voor zo'n combi opteren Annetje.
Ik heb een Volvo V70 2.4D voor mijn trailertje (1300, ook nagewogen bij herinschrijving bij de APK) staan, en zelfs daarmee kan ik het voelen als bijv. zelfs Devdan maar heftig tekeer gaat of als het stevig waait. Mijn auto mag 1800 kg trekken dus heb een marge van 500 kg...

Qua leeftijd van de trailer: ik heb een toen 10 jaar oude trailer gekocht, wel van een degelijk merk, geen budgettrailer zoals Hotra. In Belgie is APK ook op trailers verplicht gelukkig, heb eerst alle roestende onderdelen vervangen, trailer na laten kijken op rot (was er niet), terug laten kitten, derde remlicht op laten zetten en vier nieuwe bandjes eronder en toen door de APK. Rij er nu toch al wat jaartjes heel Nederland en Belgie mee rond op regelmatige basis.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:19

Ik ken 2 otella's beide redelijk nieuwstaat en beide met een verrotte vloer voor mij een reden om nooit een hotra te kopen

En dan nog voor onder ons ik ga een auto kopen mag geremd 1300kg trekken heb nog geen trailer wel een pony die weegt 425kg en is 148cm...TS ik denk dat de jouwe wel zwaarder weegt.
Onder de auto moet nog een trekhaak wat is het beste om te nemen ivm kogeldruk

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:26

Ik heb een trailer uit 1983 en die is ook goed. Hij is namelijk aan alle kanten vernieuwd! Dus tja als hij goed is, wat is dan oud?!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:29

ik heb zelf een oudere trailer te koop staan die rijklaar is en in een goede staat. ligt bovendien fijn achter de auto.
het ligt er denk ik aan hoeveel geld je te besteden hebt.
ik ben zelf ook begonnen met oudere trailers, de eerste had zelfs nog een zeilen kap! en ik heb er altijd veilig mee gereden.
hij heeft altijd achter een auto gehangen die 1200 mocht trekken en die had er absoluut geen moeite mee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:23

tita schreef:
Onder de auto moet nog een trekhaak wat is het beste om te nemen ivm kogeldruk

Daar heb je geen keus in. Een auto is goedgekeurd voor een bepaalde max. kogeldruk, en trekhaakfabrikanten leveren trekhaken die gekeurd zijn tot die kogeldruk, voor dat specifieke model auto.