Advies aanschaf goede 2-paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Advies aanschaf goede 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:42

Mijn vriend en ik zijn ons momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe 2-paardstrailer. De trailer moet bij voorkeur van polyester of aluminium zijn, geen houten bodem. Ook moet er een zadelkamer in zitten met ruimte voor 2 zadels. Ons budget is gemiddeld te noemen.

In eerste instantie waren we fan van Hotra, maar na even lezen op onder andere Bokt, kom ik nogal wat negatieve verhalen tegen. :D
Cheval Liberté hebben we op diverse concoursen zien staan, maar ogen "niet af", of in ieder geval niet netjes afgewerkt.
Met het huren van de trailers, hebben we ook diverse merken meegekregen (de meest basic variant hebben we het idee, maar wel allemaal nieuw en degelijk). Afgelopen weekend een Blomert, ook een fijn ding.
Ook heb ik in het verleden wel gebruik gemaakt van Ifor Williams, maar volgens mij zijn die wat boven ons budget, en ik lees ook over schimmelproblemen.

Welk merk zouden jullie adviseren? We gaan graag voor degelijk, houden de trailer netjes bij maar hebben geen zin in gezeur als het een keer wat minder kieskeurig is schoon gemaakt. De trailer staat wel het hele jaar door buiten.

frankiej

Re: Advies aanschaf goede 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:13

tja en dat buiten staan, daar lijden ze het meeste mee. aluminium is ook niet alles, dat oxydeert vrij makkelijk en alu en rvs gaan niet samen. altijd na schoonmaken de trailer achterover zetten zodat het water er goed uitloopt en zorgen dat ie niet in lang gras staat maar op een luchtige winderige plek.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:22

Waarom polyester en geen hout? Bij de meeste - nog betaalbare - 'polyester' trailers zit er hout tussen de polyesterlagen verwerkt, als daar water bij komt en het hout gaat rotten ben je de klos.

Ik heb de afgelopen weken veel trailers en merken met elkaar vergeleken aangezien ik ook op zoektocht was. In het 'betaalbare segment' staat voor mij Böckmann op nummer 1, gevolgd door Weijer op nummer 2. Als je persé polyester of aluminium wilt; heb je al eens een Böckmann Duo aluminium bekeken? Dan heb je veel trailer voor je geld. Nadeel is dat ze RVS bouten gebruiken direct op het aluminium; daar krijg je na verloop van tijd corrosie.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:30

Wij hebben ook een cheval 2paards met voorlader. Hij is nog maar net van ons maar bevalt tot nu toe goed. Voldoet aan alle eisen en we hebben er nog geen problemen mee gehad of ergens tegen aan gelopen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:34

Ik heb al 4 jaar een Thiel trailer en vind het een fijn ding. Bodem is aluplus (15 jaar garantie tegen doorrotting) en trailer zelf is polyester. Was toen ook goed betaalbaar in vergelijking met andere modellen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:40

heb al 3 jaar een henra trailer heerlijk ding staat ook al 3 jaar buiten en je ziet het er nieteens aan. scheeld ook dat hij neit echt onder de bomen staat en ik hem regelmatig aan de buitenkant even schoonmaak. ook staat hij gewoon op stenen scheeld ook al veel.
voordeel van de henra is dat die 2,35 hoog is dus mn paard past er makkelijk in rest was toen allemaal erg laag.
prijs valt mee. heb allerlei extra opties erbij genomen. zadelkamer is redelijk ruim maar jammer dat dezadelsteunen niet uitschuifbaar zijn.
en heb een kunstof vloer erin met 15 jaar garantie op doorrotten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:17

ik kan je maar een ding aanraden en dat is gewoon een dagje trailers kijken plannen, ga bij böckman, Humbaur, Blomert, Weijer dealers kijken, de een houdt hiervan en de ander daarvan en wat ik praktisch vind daar kan jij weer anders over denken.

Laat een offerte maken van de uitvoering die jij wil hebben en vergelijk deze offertes, bij het ene merk zijn dingen nl wel inclusief en bij de andere is het een optie. Ga er bij aluminium niet standaard vanuit dat er bij alu wanden ook een alu vloer inligt, deze wil nog wel eens van hout zijn namelijk.

Let wel op aluminium trailers zijn wel een stuk duurder dan hout. Polyester zit er zo'n beetje tussenin. (maar daar zit dan ook vaak weer hout in).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:20

Ik zweer bij Westfalia! Ik heb er zelf 1 zonder zadelkamer, maar ze zijn er ook met zadelkamer. Die van mij is al wat ouder, maar er mankeert niks aan, maar hij is ook altijd super onderhouden, dus dat scheelt allicht ook weer.

Ze zijn stevig, liggen super stabiel op de weg en achter je auto en zijn volpolyester. Als je hele grote paarden hebt, is er ook nog een xl versie die wat langer en hoger is.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:36

Böckmann! echt een fijne trailer. ik heb hem helemaal aluminium en ben er erg blij mee.

Ik weet niet wat voor auto je hebt? maar aluminium trailers zijn wel 'zwaar' ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:39

Wij hebben de Hotra Jumper (2 paards)

Afbeelding

Super fijne trailer! Ruberen gietvloer, zadelkamer!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:45

ik heb een i for en ik vind m ideaal, handig de klep voor en makkelijk schoon te maken,de hele trailer is in een minuut leeg alles wat eraan en in zit kan los en eraf . hij voelt ook lekker stevig en stabiel ,ligt als een blok op de weg..wel even nakijken want hij is zwaarder dan de gemiddelde trailer...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:45

Gewoon rondkijken en hart je volgen. Volgens mij is het zo;hoe meer reacties hierop komen hoe moeilijker het word om te kiezen, want van alle modellen die rond rijden zijn er eigenaren die er mee weg lopen en mensen die ze verafschuwen.Je komt vanzelf een trailer tegen waarvan je zegt: "dit klopt allemaal"

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:14

Bedankt allemaal voor de reacties. :)

We zijn inderdaad nog maar net begonnen aan onze zoektocht, en hadden al bijna voor de Hotra Jumper gekozen eigenlijk. Hebben hier bij een bedrijf ook een offerte voor opgevraagd met de opties die wij graag willen. Dat bedrijf handelt ook in andere merken, dus wellicht kunnen we eea vergelijken.
We waren inderdaad ook al van plan om eens een dagje trailers te gaan bekijken bij dealers, maar wat voorbereidend werk doen via internet kan natuurlijk geen kwaad. ;)

De auto zou het probleem niet moeten zijn, hebben nu een Toyota Hilux pickup, en vanaf januari een Avensis stationwagon. Kunnen beiden wel wat hebben. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:23

Jibbel schreef:
Ik zweer bij Westfalia! Ik heb er zelf 1 zonder zadelkamer, maar ze zijn er ook met zadelkamer. Die van mij is al wat ouder, maar er mankeert niks aan, maar hij is ook altijd super onderhouden, dus dat scheelt allicht ook weer.

Ze zijn stevig, liggen super stabiel op de weg en achter je auto en zijn volpolyester. Als je hele grote paarden hebt, is er ook nog een xl versie die wat langer en hoger is.

Hier nog een liefhebber. Ook zonder zadelkamer (kan wel, maar is in NL nauwelijks te vinden, ik ken er precies eentje) maar een wereldding. Jammer dat onderdelen stilaan wat lastig wordt, maar ze worden gelukkig nog met enige regelmaat tweedehands aangeboden, dus indien noodzakelijk, slopen we er gewoon eentje.
Voor de die-hards onder ons:
Afbeelding
Nog even sparen en dan komt ie, uiteraard in de 3500kg TMM spec........

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:28

Hoi allemaal,

The story continues... er is nog geen trailer (wegens omstandigheden even mee gewacht), maar we gaan weer kijken. Inmiddels via internet een lease bedrijf gevonden ergens in Barneveld, ben zo even de naam kwijt.
Iemand ervaring met zo`n lease optie toevallig?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:30

frankiej schreef:
tja en dat buiten staan, daar lijden ze het meeste mee. aluminium is ook niet alles, dat oxydeert vrij makkelijk en alu en rvs gaan niet samen. altijd na schoonmaken de trailer achterover zetten zodat het water er goed uitloopt en zorgen dat ie niet in lang gras staat maar op een luchtige winderige plek.

Aluminium oxydeert vrij makkelijk???????????????
Laat mij maar eens foto's van geoxydeerde alu-trailers zien. Als aluminium zo makkelijk oxideerd waarom worden er dan tegenwoordig aluminium bodems in de trailers geplaatst met 15 jaar garantie???
Als je onderhoudsvrij(arm) wilt moet je juist een trailer met aluminium opbouw nemen.
Ik heb dit jaar nog een trailer gezien uit 1981 met geverft chassis, onderstel was op meerdere plaatsen doorgerot, de opbouw mankeerde niks aan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:43

Wil je alleen de tip meegeven, als je bij Bockmann gaat kijken. Check goed of er nog wel de verstevigde zijarmen aanzitten. Dat zijn die 3 alu steunen die je op de foto van PercyLeen nog aan de zijkant van de trailer ziet zitten. De nieuwere Bockmanns hebben die niet meer. En het gaat erg ten koste van de stabiliteit imo.

Westfalia is al eeuwen goed, maar ik ben ook zeker niet ontevreden over Blomert, heb ik jaren mee gereden. De oude Sluis was goed. De nieuwe nu onder de naam X-trail, vond ik helemaal niets. De Cheval heb ik ook bekeken, en sorry maar ik vond het een rammelbak. Ben uiteindelijk thuis gekomen met een Humbauer Madero. Die is poly kap, houten zijwanden en alu vloer. En er zit een fatsoenlijke ruime zadelkamer in. Mijn westernzadels passen er makkelijk in. De verkoper heeft me er mooie kunststof trapbescherming ingemaakt die de wanden goed beschermt.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:06

rina schreef:
Wil je alleen de tip meegeven, als je bij Bockmann gaat kijken. Check goed of er nog wel de verstevigde zijarmen aanzitten. Dat zijn die 3 alu steunen die je op de foto van PercyLeen nog aan de zijkant van de trailer ziet zitten. De nieuwere Bockmanns hebben die niet meer. En het gaat erg ten koste van de stabiliteit imo.

Gelukkig zijn ze niet van aluminium, maar van staal ;) Ben trouwens wel benieuwd waarom je stelt dat het ontbreken van de voorste zijsteun erg ten koste gaat van de stabiliteit. Mijn eerste gedachte was ook dezelfde als die van jou, daarom heb ik een paar maanden geleden hier navraag voor gedaan bij Böckmann. De constructeur van hen heeft er aan zitten rekenen; de voorste zijsteun bleek niet nodig te zijn en geeft de trailer geen extra stabiliteit. Bij Böckmann heb je die stabiliteit al in de wand zitten doordat de zijwand en de wand die schuin naar voren loopt dmv. bouten en een stalen profiel met elkaar verbonden zijn en je zo stabiliteit creëert. Bij oa. Hotra, Henra en Weijer gebruikt men geen boutverbindingen, maar schuift men de zijpanelen in een aluminium profiel, daardoor heb je bij die trailers wel een 3e zijsteun nodig omdat het aluminium profiel niet genoeg stabiliteit levert.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:07

Zal ik ook nog ff een duit in het zakje doen: De schimmelproblemen bij Ifor zijn opgelost, daar hadden alleen de eerste bouwseries van de nieuwe modellenreeks last van. Maar moet eerlijk zeggen dat het oude model me meer aanstond.

Wat ik verder erg mooie trailers vind zijn de Vans Fautras:

Afbeelding

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:10

Hier een 2 paards bockman trailer met zadelkamer.
We hebben onlangs de bodem vervangen en er kunnen nu weer veilige kilometers worden gemaakt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:13

Heb ook verschillende trailers bekeken.
Vond de atec er erg simpel en ontabiel uitzien.

Zeker nu ik een 2 jaar geleden een Bockmann DUO aluminium heb gekocht.
Als je de gebruikte materialen dan gaat vergelijken met andere trailers dan zie je dat vele andere merken ''dunnere'' materialen gebruiken.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:42

Bedankt weer! Ik blijf het topic volgen! :)
Blomert is idd ook een reeële optie, volgens mij worden die lease contracten daar ook voor opgesteld.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:46

Waarom zou je willen leasen?
Ik heb die optie ook overwogen hoor.
Maar heb toch nog even doorgespaard, zodat ik de trailer kon kopen en deze ook echt van mij was.
Lijkt mij toch dat je met lease uiteindelijk meer voor een trailer betaald.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

Wij hebben een henra adventure. Super fijne aluminium trailer. Wel iets duurder. Daarvoor hadden we een henra Contessa. Ook een hele fijne trailer,

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:05

XX Trail Jade Aluminium, superfijn. Aluminium, fijne vloer van rubber met kleine nopjes. Zadelkamer, zelfs spiegel aan het deurtje van de zadelkamer, hooinethaakje, werkelijk alles.

In halle word die geleverd met slot zodat die niet gestolen kan worden. En het slot kan je als je de trailer aangekoppeld hebt ook erop zetten zodat die niet van de auto gestolen kan worden.

http://www.seegershalle.nl/paardentrail ... index.html