krijg paard niet uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerianne_

krijg paard niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:04

Hallo bokkers.

ik heb een jonge 3jarig paard., alleen ik krijg d'r nooit te pakken in de wei.. brokken alles geprobeerd. alleen als mensen meekomen helpen touw spannen, amar als ik af en toe alleen wil rijden.. is dat zwaar vervelend

kunnen jullie me misschien tips geven?

alvast bedankt! :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:55

Oefenen, oefenen, oefenen........ :D Ik zou hem eerst een pak touwtje aan zijn halster doen van ongeveer 30 cm, zodat je hem zoiezo wat makkelijk kan pakken en hem dan niet elke keer als je hem dan in handen hebt, uit de wei halen! Geef hem gewoon eens een aai of een koekje als je hem vast heb en ga dan gewoon weer uit het land! Komt vast goed ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:07

Revanches

Re: krijg paard niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:24

RT-->OPG.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:37

Waar jullie dringend moeten mee beginnen is het opvoeden van jullie paard. Jullie probleem is slecht een symptoom van een veel groter en nog groeiend probleem : Hij denkt dat hij baas is over jullie.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte". Bijkomend probleem is dat je een paard op deze leeftijd kan vergelijken met een mensen puber : die willen hun grenzen uitproberen en denken dat ze alles het best weten.
De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.

Vraag eventueel hulp aan iemand die veel aandacht besteed aan het goed opvoeden van paarden, vooral western ruiters en trainers doen dit en opvoeden heeft niets te maken met je rijstijl.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:43

Kijk eens in de paard en sport van deze maand, daar staat een artikel in over je paard uit de wei halen..

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:09

ja ik ehb dezeaand in de paard en sport gelezen en die tips ga ik zeker volgen!

mensen,bedakt voor jullie tips!

ps. mijn paard is erg slim heb een keer 2 uur GEDULDIG in de wei gestaan heel lagzaam eerst brokjes uit de hand gegetenezno maar zodra die weet dat ik zn halster om doe.. hup daargaat ie .. pff:P hahaa

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:03

Eén van m'n hafs (6 jaar) liet zich onlangs ook niet meer vangen.
Het begon geleidelijk aan, eerst met een rondje of 2 rondlopen (enkele maanden geleden). Zo'n 10 dagen geleden kwam de apotheose: van zodra ze het halster zag, liep ze er vandoor. Terwijl manlief met de 2 andere hafs geduldig wachtte, heeft ze nog zo'n uur door de modder gerend. We hebben geduldig gewacht, tot ze zich uitgeput liet vangen.

Twee dagen later had ik tijd genoeg om de oude indianentruuk te proberen: ik ben naar de wei gegaan en ben me als haar "schaduw" gaan gedragen; waar zij ging, ging ik ook. Als ze graasde, stapte ik mee in "graaspas". In het begin ging ze er nog vandoor (tip: zorg dat je een klein terrein binnen de weide afbakent, dat scheelt al veel). Na een tijdje had ze door dat ze me niet kon kwijtraken; paardlief bleef staan om na denken. Naar het einde toe begon ze dit meer en meer te doen. Het is heel belangrijk dat je dan een "passieve" lichaamstaal hebt: schouders en hoofd naar beneden, ga je paard niet aanstaren of ga niet naar haar toe, blijf rustig staan. Na meer dan een uur (of langer, ik had geen uurwerk bij me) besloot ze om een paar keer naar me toe te komen. Eerst om te snuffelen. De volgende keer liet zich aaien en heeft ze een paar passen met me meegelopen. Dat was voor mij voldoende om te stoppen, het vertrouwen was er terug.
De volgende dagen probeerde ze af en toe nog een rondje te lopen, maar van zodra ze doorhad dat ik haar toch opnieuw zou volgen, stopte ze meteen, om dan naar mij te komen (neem eventueel een hapje mee als beloning, als ze bij jou blijft staan).
Het is nu een week geleden, paardlief is nu terug zoals vroeger; ik kan haar knuffelen en ze volgt me als een hondje. Vandaag kon ik haar halster zonder problemen omdoen.
We hebben nagedacht over mogelijke oorzaken: ik wijt het vooral aan "puberen" en "uitproberen" wie de baas is (van de man die haar beleerd heeft weet ik dat het een "vechter" is). Geweld gebruiken heeft zeker geen zin, ze zijn ook zo slim om de ganse trukendoos door te hebben. Opjagen helpt ook niet, mijn ervaring is dat dit het probleem nog verergert. Gewoon rustig en standvastig blijven, en ga niet weg voor je paard bij jou komt (als jij na een uur als eerste weggaat, wint je paard!). Probeer dit op een dag dat je heel veel tijd hebt (niet als je om een bepaald uur ergens moet zijn), afhankelijk van het karakter van je paard kan dit effe duren.
Ik ben in elk geval heel gelukkig dat ik m'n paard terug voor me gewonnen heb, het is terug het lieve paard zoals ze voorheen was.

natwolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:06

Mijn paard deed dat eerst ook, zogauw ik naar haar toeliep rende ze weg. Ik kreeg toen de tip om het nog eens te proberen haar eruit te halen toen dat weer niet lukte heb ik haar gewoon nog een paar uur laten staan. Daarna kon ik haar gewoon pakken...

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:57

misschien al je hem laat staan kan je hem later wel gewoon pakken

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:17

In de hoek drijven met een longeer zweep
en vooral heel rustig blijven niet geirriteerd of iets.

en als je hem tepakken hebt belonen bij mij werkte dat meestal
wel om het op langere termijn te verbeteren

succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:18

Gewoon erachter aan blijven wandelen, niet opjagen, gewoon blijven lopen. In het begin zal hij wel wegrennen voor je, maar als je maar lang genoeg volhoud dan is het leuke er vanzelf af.

Ilse1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:46

Als je eerst de andere paarden uit de wei haalt, komt ze dan niet mee? Of staat ze alleen in de wei en heb ik daar overheen gelezen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:01

Ilse1988 schreef:
Als je eerst de andere paarden uit de wei haalt, komt ze dan niet mee? Of staat ze alleen in de wei en heb ik daar overheen gelezen?

Lijkt me geen oplossing voor op lange termijn. Eenmalig okey maar je kan moeilijke elke keer dat je wil gaan rijden andere paarden uit de wei halen.
Wat je wel zou kunnen doen is een paard waar ze goed mee overweg kan meenemen naar de uitgang wil weleens zijn dat een paard dan gewoon mee komt lopen. Als je dan bij de uitgang stopt en het paard pakt wat je moet hebben. Of bedoelde jij dat ook zo Ilse?

Voor de rest vraag ik me af haal je je paard ook weleens uit de wei om bv een rondje rond het erf te lopen en dan weer terug te zetten?
Gelukkig heb ik er met die van mij totaal geen probleem mee dus kan je verder geen tips geven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:08

capopjekop schreef:
Gewoon erachter aan blijven wandelen, niet opjagen, gewoon blijven lopen. In het begin zal hij wel wegrennen voor je, maar als je maar lang genoeg volhoud dan is het leuke er vanzelf af.

dat pas ik ook toe en dat werkt heel behoorlijk, maar ik moet zeggen dat het nu met al die modder en plassen voor mij eerder niet leuk meer is dan voor haar :+

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:09

Ik wil niet zeggen dat dit dé methode is, maar ik heb mijn paard aangeleerd om te komen op het commando: 'Kijk' en 'Kom maar'

Dit heb ik geoefend in de longeerbak, dan liet ik hem draven en galopperen. Hij mócht niet eerder naar me toe komen, totdat ík het zei. Als hij dan naar me toe kwam als ik het zei, beloonde ik hem. Dit kunstje had hij snel door, dus als ik graag wil dat hij naar me toe komt, roep ik : Kijk eens of Kom maar....

Ilse1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:19

Tigra_ schreef:
Ilse1988 schreef:

Lijkt me geen oplossing voor op lange termijn. Eenmalig okey maar je kan moeilijke elke keer dat je wil gaan rijden andere paarden uit de wei halen.
Wat je wel zou kunnen doen is een paard waar ze goed mee overweg kan meenemen naar de uitgang wil weleens zijn dat een paard dan gewoon mee komt lopen. Als je dan bij de uitgang stopt en het paard pakt wat je moet hebben. Of bedoelde jij dat ook zo Ilse?

Ja, dat bedoelde ik inderdaad. :)
Niet dat je alle paarden ook daadwerkelijk uit de wei moet halen, maar inderdaad tot aan het hek en dan alleen je eigen paard eruit halen.
Ik formuleerde het een beetje onduidelijk!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:21

Ik heb het opgegeven bij één merrie en laat het halster om en evt de magische rode voerbak erbij en ik krijg haar nu altijd. Maar je weide moet veilig genoeg zijn om het halster om te kunnen laten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:23

je kan ook gaan zitten in de wei dan kunnen ze hun nieuwschierigheid niet bedwingen, wat lekkers mee maar pas geven als je hem hebt. succes

Ilse1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:26

franka75 schreef:
je kan ook gaan zitten in de wei dan kunnen ze hun nieuwschierigheid niet bedwingen, wat lekkers mee maar pas geven als je hem hebt. succes

Alleen heb je voor deze optie heeeeel veel tijd en geduld nodig!
Denk niet dat dat voor iedereen weggelegd is.
Als een paard net in een vette wei met gras staat met tien soortgenoten komt hij vast niet iedere keer gezellig kijken wat je aan het doen bent. :')
Deze tip komt wel vaker voorbij in topics met deze vraag, vraag me af of die tip ooit iemand geholpen heeft?

Misschien kan je trouwens ook de zoekfunctie nog gebruiken voor andere tips over dit onderwerp, volgens mij zijn er aardig wat goede tips te vinden! :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:28

franka75 schreef:

ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lang niet bij alle paarden werkt, kan wel een boek uitlezen als ik zo op de mijne moet wachten :D

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:27

Idd, wat Capopjekop zegt heb ik toegepast bij Rico. Meneer heeft altijd de neiging om weg te lopen van me als hij me aan ziet komen met het halster :P Dan blijf ik er gewoon achter wandelen en drijf hem in een hoek van de wei en als hij er van tussenuit wilt glippen spreid ik mijn armen, dan vertikt 'ie het om verder te gaan en kan ik naar 'm toestappen en het halster aandoen :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:38

Gewoon altijd recht naar zijn hoofd stappen. Ookal sta je dr 20 meter vandaan, altijd naar zn hoofd kijken en richting zn hoofd stappen. Als hij wegspringt of gaat rondrennen, gewoon altijd z'n hoofd blijven volgen. Er staat bij ons een arabische volbloed merrie die het soms 3uur volhield, maar op deze manier heb je d'r te pakken binnen het kwartier (hoe meer je erop oefent, hoe sneller het gaat)

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:42

Haha zo'n merrie had ik ook. Zij is immers alfamerrie... Ik 'drijf' haar uit de kudde en kan haar daarna zo pakken. Nu is het niet meer nodig. Let erop dat je je paard niet recht van voor benaderd, maar van de zijkant, niet in ogen kijken (kom je als een 'roofdier' over. Niet agressief lopen, maar wel assertief... Conditioneer m zo dat het niet altijd werken is. Pak m soms en laat m dan weer gaan. Of geef alleen even een wortel... Succes!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:43

Ehrentusch_ schreef:
Gewoon altijd recht naar zijn hoofd stappen. Ookal sta je dr 20 meter vandaan, altijd naar zn hoofd kijken en richting zn hoofd stappen. Als hij wegspringt of gaat rondrennen, gewoon altijd z'n hoofd blijven volgen. Er staat bij ons een arabische volbloed merrie die het soms 3uur volhield, maar op deze manier heb je d'r te pakken binnen het kwartier (hoe meer je erop oefent, hoe sneller het gaat)

Nou zijn hoofd volgen heeft niet zoveel zin hoor. Misschien werkt het toevallig bij die Arabier, maar da's niet de lichaamstaal van een paard... :o ;)