Eerste wedstrijd, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Eerste wedstrijd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:30

Hallo Bokkers,

Ik heb zondag mijn eerste wedstrijd, dit is voor mijzelf de eerste maar ook voor mijn paard. Daarom ben ik ook dubbelnerveus. Ik heb er voor gekozen mijn bodyprotector te dragen voor mijn eigen veiligheid.
Voor zover ik er iets over kan vinden is dit geen probleem.

Nu aan de ervaren wedstrijdruiter:
Wat moet ik beslist niet vergeten?

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:01

Een lijstje waarop je van te voren hebt opgeschreven wat je beslist niet mag vergeten ;)

UltimOo

Re: Eerste wedstrijd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:23

altijd zorgen dat je minstens een uur voordat je moet starten aanwezig bent (of nog eerser) zodat je rustig aan alles kan doen.
als je ineens heel snel moet opzadelen enzo word je alleen maar nerveuser. gewoon rustig de tijd nemen voor alles.
kijken waar de ring is waar je moet rijden, inschrijfgeld betalen en rustig opzadelen.
als je opgezadelt hebt en je bent nog aan de vroege kant gewoon een tijdje stappen, en gaan losrijden zodra jij denkt dat je der aan toe bent. (als je bijv. een kwartier ofzo nodig hebt om los te rijden).

veel succes! :)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:41

UltimOo schreef:
altijd zorgen dat je minstens een uur voordat je moet starten aanwezig bent (of nog eerser) zodat je rustig aan alles kan doen.
als je ineens heel snel moet opzadelen enzo word je alleen maar nerveuser. gewoon rustig de tijd nemen voor alles.
kijken waar de ring is waar je moet rijden, inschrijfgeld betalen en rustig opzadelen.
als je opgezadelt hebt en je bent nog aan de vroege kant gewoon een tijdje stappen, en gaan losrijden zodra jij denkt dat je der aan toe bent. (als je bijv. een kwartier ofzo nodig hebt om los te rijden).

veel succes! :)

Haha geld stond nog niet op mijn lijstje...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:43

Ik moet om 9 uur al strarten.... Poeh ben als tweede van de gehele dag... Dus wordt een vroegertje....

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:44

Wat je vooral moet doen is genieten ;)

Succes en laat ons even weten hoe het gegaan is

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:47

Lekker ontspannen, koppie erbij, en probeer geen spanning over te brengen gewoon lekker genieten. Veel succes

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:02

Ik leg de dag van tevoren al mijn spullen al gepoetst en wel klaar. Dus alles voor t paard en al mijn kleding (je hebt ook zo veel nodig! :( ) Zo kan je s'avonds in alle rust nog een laatste check doen en op de dag van de wedstrijd alles zorgeloos in de auto leggen. Vergeet ook vooral geen dazen/vliegenspray als het mooi weer wordt. Als je paard hier gevoelig voor is, kan dit je proef enorm storen!
Check ook je papieren; het paspoort van je paard/pony, je startkaart, je proevenboekje en neem altijd voor de zekerheid extra startcoupons mee. Dit in het geval ze die van jou kwijt geraakt zijn.
Verder moet je inderdaad niet vergeten te genieten! Gewoon lekker rijden!
Succes! +:)+ En laat even weten hoe het gegaan is!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:27

ppfff ik ben nu al bloed nerveus....
Het is voor ons beide de eerste keer, dus dat maakt het extra lastig...

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:36

Vergeet het paspoort van je paard/pony niet!
Verder proevenboekje en inschrijfgeld niet vergeten
En je rijlaarzen, heb ook al eens van iemand gehoord dat ze haar rijlaarzen niet bij had, dan mag je dus NIET starten (of je moet ze toevallig kunnen lenen)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:40

Hier nog eentje die voor het eerst op wedstrijd gaat, het paard is wel al vaker geweest maar ze blijft lastig op ander terrein, hier word ik zelf ook een beetje nerveus van omdat ik dus ook nog veel niet weet van wedstrijden.

Wij gaan binnenkort een keertje naar een wedstrijd en gaan we alleen losrijden en dan weer naar huis,als een oefening.
Maar dan doen we wel alsof ik om 14u mijn proef moet rijden ofso.

paard netjes maken zelf in gepoetste laarzen e.d rijden en zo oefenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:41

Binckydenice schreef:
ppfff ik ben nu al bloed nerveus....
Het is voor ons beide de eerste keer, dus dat maakt het extra lastig...

Stel niet te hoge eisen aan jezelf.
Ik ben in het april voor het eerst gestart. Zowel voor mij als mijn haf de eerste keer.
Ik had als doel gesteld: de baan rondkomen in stap, draf en galop. En als het mee zit nog wat oefeningen laten zien.
Ik wist van tevoren dat Jim het erg spannend zou vinden, dus ik heb lage eisen gesteld en het als een leuk uitje gezien.
Dat hielp voor mij echt voor de zenuwen. Jim was erg druk en gespannen, maar ik niet en daardoor hebben we meer kunnen laten zien dan ik dacht.
We gingen zelfs met 2 winstpunten naar huis :D

Verder inderdaad een lijstje maken van wat je nodig hebt en alles de dag van tevoren klaar leggen.
Dat scheelt alweer stress voor de volgende dag.

Wedstrijdkleding (jasje, broek, blouse, handschoenen, plastron, haardingen), witte shabrak, zadel en hoofdstel schoongemaakt, laarzen (met/zonder sporen), cap, zweep (als je die nodig hebt), paspoort, geld, startkaart, proevenboekje, lezer, eventuele andere hulp.
Hooinet voor de trailer, longeerlijn (mocht-ie lastig zijn met laden), halster.

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:18

je moet op tijd aanwezig zijn en zorg dat je alls bij je hebt wat je mee wil heb als zadel boekje startgeld en zo extra coupons soms raken ze die nog wel een kwijt succes

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:44

En hoe is het gegaan?
Wat vergeten :D ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:10

Haha niets vergeten 173 en 177 punten....

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:49

Oh netjes hoor!
Was hij nog gespannen? En jij? :+

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:16

netjes, zeker voor een eerste keer!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:10

retivi schreef:
Oh netjes hoor!
Was hij nog gespannen? En jij? :+

Haha, de eerste proef, bloednerveus... Hij wilde niet langs het juryhokje en de witte hekjes waren ontzettend eng... maar de tweede proef was ik aardig rustig en hij ook... Jammer genoeg reed ik twee keer de verkeerde kant op :o

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:59

Ik heb a.s. zondag 19september mijn eerste onderlinge wedstrijd met mijn paard... Handig zo'n toppic waar je alles terug kan lezen.. Mijn paardje is al 21jaar maar gedraagt zich nog als een 4jarige.. Op vreemd terrein is hij goed te rijden alleen als ik hem met zweepje rij dan wilt hij nog wel eens gaan terug pesten en zonder zweepje moet ik hem wat meer aansporen met als gevolg dat mijn onderbeen onrustig is.. Iemand hier nog tips voor?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 07:59

Missmoonie86 schreef:
Ik heb a.s. zondag 19september mijn eerste onderlinge wedstrijd met mijn paard... Handig zo'n toppic waar je alles terug kan lezen.. Mijn paardje is al 21jaar maar gedraagt zich nog als een 4jarige.. Op vreemd terrein is hij goed te rijden alleen als ik hem met zweepje rij dan wilt hij nog wel eens gaan terug pesten en zonder zweepje moet ik hem wat meer aansporen met als gevolg dat mijn onderbeen onrustig is.. Iemand hier nog tips voor?

at bedoel je precies met terugpesten? Wat doet hij dan?

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:06

ja wat bedoel je daar prcies mee?

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

Ervan genieten en rustig blijven :) of proberen toch ! succes!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:22

Binckydenice schreef:
Missmoonie86 schreef:

at bedoel je precies met terugpesten? Wat doet hij dan?

Als ik hem corigeer met behulp van een zweepje dan wordt hij enorm heet. Lijkt dan alsof mijn x kwpn verandert in een vurige arabier. En dat wil ik niet hebben als ik de proef rijd....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 08:28

Nou, heet worden kan ook in je voordeel werken natuurlijk... Wat gebeurd er als je hem alleen "kriebelt" met de zweep, dus niet echt slaan maar op het moment dat jij been geeft en hij niet reageerd gewoon even laten weten dat je hem wel bij je hebt?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:38

Zou niet weten hoe hij dan reageert, zal het vanavond eens proberen. Met een springzweepje is het minder, maar daar mag je niet mee rijden op een dressuur wedstrijd:(