In de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starshet

In de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 00:07

ik weet niet hoe mijn shet reageert in de winter. maar ik wil erop rijden, kan dat in een weiland in de winter als er ook sneeuw is? of kan ik beter de hoefslag sneeuwvrij maken en dan alsnog buiten rijden? en word mijn shet niet ziek nadat ik op haar heb gereden en zonder deken weer 24/7 buitenzet? Of kan ik na het rijden haar beter in de stal even laten staan? (daar zitten wel kleine gaten in, het is dus niet heel warm)

Alvast bedankt!!

Annettu_

Re: In de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:03

Niet :) want in de winter ben je nog meer gegroeit en pas je er helemaal niet op :), Je bent er al te groot voor zie ik in je topics ;) Je zou uitglijden in de sneeuw.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:09

Haha sorry moest even lachen om je reactie, super (niet) :D . Maar zo te zien idd ben ik het met annettu_ eens. Als je te groot bent heeft het ook geen zin om er op te rijden, en dit te vragen. Als je dan toch van plan bent iets met hem te doen in de winter (al is het dan geen rijden) is het belangrijk dat je goed kijkt of hij heeft gezweten. Als hij dat heeft gedaan kun je hem niet meer zomaar het land opgooien, want dan heb je kans op lomgontsteking. Dus dan toch maar ff in het stalletje met eventueel een zweetdeken op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:26

Of je nou rijdt, ment, fietst of wandelt: het dier moet ten alle tijde droog en afgekoeld worden terug gezet. Dit kan behoorlijk lang duren met shetlanders en soortgelijke rassen, omdat ze zo´n enorm lange en dikke vacht hebben. In zo´n geval is uitstappen met een dekentje om het beste en eventueel op stal zetten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:09

Ieder z'n mening...

Starshet, als je niet te zwaar bent en geen zware dressuur rijdt, zie ik er geen problemen in dat je nog op je shet rijdt en er plezier mee hebt hoor ;)!! Het is beter dat de pony beweging krijgt dan alleen maar stil staat.

Met mijn shet wordt gewoon in de sneeuw gereden (heeft geen ijzers). We zorgen er wel voor dat hij volledig op adem is en zijn ondervacht droog is (de dekvacht mag nog wel nat zijn). Als hij koud aanvoelt, gaat hij gewoon de wei weer op ;).

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:14

Sorry, maar gewicht zegt natuurlijk niet altijd of je te groot bent voor een pony,... MEt jou lengte breng je je pony uit balans, doe je beugels eens op de maat zoals ze horen en je kunt meelopen,.... nee sorry, mijn advies, stop met rijden en leer bijv mennen met je pony. Stilzetten ben ik geen voorstander van, maar rijden op deze pony met jou lengte nee :n ben ik ook geen voorstander van.
Duik anders eens in het lange teugelen met je pony of vrijheidsdressuur,....

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:24

Suzan_bobar schreef:
Sorry, maar gewicht zegt natuurlijk niet altijd of je te groot bent voor een pony,... MEt jou lengte breng je je pony uit balans, doe je beugels eens op de maat zoals ze horen en je kunt meelopen,.... nee sorry, mijn advies, stop met rijden en leer bijv mennen met je pony. Stilzetten ben ik geen voorstander van, maar rijden op deze pony met jou lengte nee :n ben ik ook geen voorstander van.
Duik anders eens in het lange teugelen met je pony of vrijheidsdressuur,....

Amen !

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:19

Tja, ik ben dus écht een andere mening toebedeeld. Natuurlijk is het beter om een kleiner persoon te laten rijden maar soms kan dat nu eenmaal niet en dan is het echt geen probleem als er af en toe een buitenritje gemaakt wordt met zo'n pony.

Mijn shet is 1.00m en die wordt bereden door een meisje dat er inmiddels eigenlijk ook iets te groot voor is. Daarom rijden we ook geen uren meer achter elkaar en dressuurt ze hem ook niet langer. Hij wordt alleen nog ingezet voor 1 à 2 bosritjes per week, longeer -en lange lijnen werk. De pony is volgens de experts (osteo, DA, zadelmaker etc) in perfecte conditie en wordt niet gehinderd door zijn bijrijdster. Anders is het als de pony iedere dag 3u moet lopen. Af en toe een ritje kan écht geen kwaad!

Nu weer on topic want hier vroeg de TS niet om ;).

Belangrijk is dat je pony op adem en afgekoeld is. Dat de dekvacht dan nog nat is, is niet erg.

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:03

Bedankt voor de hulp. Ik rijd er echt niet lang op, ik rijd niet eens iedere dag! (2/3x per week ongeveer, de tandarts en DA zijn allemaal al eens langs geweest, er is niks mis met zijn rug en tanden.)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:27

Starshet schreef:
Bedankt voor de hulp. Ik rijd er echt niet lang op, ik rijd niet eens iedere dag! (2/3x per week ongeveer, de tandarts en DA zijn allemaal al eens langs geweest, er is niks mis met zijn rug en tanden.)

Nee, tegen de tijd dat ze wat kunnen zien is het al te laat :roll:
Je bent echt veel te lang, of je nu vaak rijd of weinig rijd, je brengt je shet erg uit balans. Dat kan je vergelijken met een ladder, mensen houden een ladder meestal horizontaal vast, weet je waarom? Veticaal is die veeel zwaarder. ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:46

Elegance_ schreef:
Starshet schreef:

Nee, tegen de tijd dat ze wat kunnen zien is het al te laat :roll:
Je bent echt veel te lang, of je nu vaak rijd of weinig rijd, je brengt je shet erg uit balans. Dat kan je vergelijken met een ladder, mensen houden een ladder meestal horizontaal vast, weet je waarom? Veticaal is die veeel zwaarder. ;)

Die houden we erin, maar ergens zegt mij dat TS er gewoon niet aan wil geloven,.... Vind ik wel zielig voor je shet,...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:57

Elegance en dat is onzin, mijn shet wordt ieder jaar twee keer bekeken, mocht er iets niet goed zitten, wordt dat écht wel opgemerkt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:12

Sees schreef:
Elegance en dat is onzin, mijn shet wordt ieder jaar twee keer bekeken, mocht er iets niet goed zitten, wordt dat écht wel opgemerkt.

Hoezo is dat onzin dan? Als jij een halve dag krom loopt, heb je toch ook eerst geen last? Of kan jij dan al gaan zeggen dat je er last van krijgt? Als je last krijgt is het te laat.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:24

Hallo TS,

Ik zal me niet gauw bemoeien met of iemand te zwaar is of niet voor zijn/haar paard. Ik kan me van jouw vorig topic waar ik toen ook gereageerd heb, herinneren dat veel mensen commentaar gaven omdat je echt te groot bent voor je shet. Ik ben dezelfde mening toegedaan. Een paard/pony kan heel veel hebben, maar jij bent inmiddels zo lang geworden dat je zelf mee kan gaan lopen. Ik zie ook dat je je foto uit je profiel hebt weggehaald, dus ergens vermoed ik dat je het zelf ook wel weet. Ik hoop echt dat je de meningen van deze mensen ook leest en serieus neemt. Maar goed.... Het is jouw pony....

Wat betreft je vraag:
Ik zou na het rijden (ik hoop niet dat je het nog gaat doen) de pony eerst in de stal zetten en hem pas weer buiten zetten als ie droog is. In sneeuw rijden is altijd lastig, omdat je niet ziet wat er onder de sneeuw zit. Dan kan je denk ik beter eerst een rijbaan sneeuwvrij maken.

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:29

ik zou de rijbaan niet sneeuwvrij maken want daaronder is de grond waarschijnlijk bevroren en dat is nou niet echt bevorderlijk voor de hoeven van je paard (scheuren).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:58

Elegance, als je zo gaat beginnen kun je beter nooit meer op je paard gaan zitten!! Jouw paard zit ook vast wel eens niet lekker in z'n vel of heeft een vaag pijntje, en tenzij jij röntgenogen hebt (lijkt me niet ;)) zie jij ook niet wat er binnenin gebeurt.

Als het écht zo slecht zou zijn dat mijn verzorgstertje (ik hou het even bij mezelf) van ± 45kg en ± 1.53m nog wekelijks op mijn shet rijdt, dan zou dat chronische pijn met zich meebregen en dat ziet iemand die daar 4 jaar of meer voor gestudeerd heeft écht wel. Maw als deze tijdens de reguliere check-ups niets vindt, dan heeft de pony geenn pijn!!

Ik zeg niet dat dit meisje niet te groot is. Ze is iig niet te zwaar. Een andere pony of een andere ruiter voor deze pony zou idd beter zijn maar soms is het niet anders en dan zie ik niet zoveel kwaad in 2x in de week een beetje lol met je knol gedurende een half uur...

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:18

Ik heb een Highlandpony en wat vacht betreft vergelijkbaar met en shet. Nu staat mijn pony het hele jaar buiten met schuilstal. Afgelopen winter heb ik hem veel gereden door de sneeuw en je moet je paard gewoon zijn eigen weg laten zoeken. Ook moet je hem niet dwingen te gaan draven als hij dat niet wil, want dat betekend dat het niet gaat. Ik heb dus niet de mogelijkheid om in een bak te rijden dus ga alleen uit van mijn bevindingen in het bos, maar denk dat dat wel vergelijkbaar is.

En wat dat drogen betreft, paarden hebben niet voor niets haar. Dat haar is om hun te beschermen. Als ik gereden heb dan gebeurd het ook wel eens dat hij nog nat is als ik terugkom en dan zet ik hem gewoon weer terug op het land en de wind doet de rest. Als hij het koud zou krijgen dan kan hij de stal in en dat heeft hij nog nooit gedaan. Tocht is gevaarlijk maar de wind niet. Het probleem is dat de mens van het paard een mietje maakt door hem te scheren. Nu wil ik er wel bij zeggen dat als je een wedstrijdpaard hebt dat het dan een ander verhaal wordt. Maar als je je paard recreatief gebruikt en zeker als hij buiten staat is die overbezorgdheid helemaal niet nodig.

Als je naar de natuur kijkt dan weet je dat een paard hier ook gen rekening mee houdt. Als paarden op de vlucht gaan en ze weten dat het weer veilig is dan gaan ze ook niet eerst een half uur droogstappen. Dan gaat die kop naar beneden en gaan ze weer vreten, nat of niet nat.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:48

Sees schreef:
Elegance, als je zo gaat beginnen kun je beter nooit meer op je paard gaan zitten!! Jouw paard zit ook vast wel eens niet lekker in z'n vel of heeft een vaag pijntje, en tenzij jij röntgenogen hebt (lijkt me niet ;)) zie jij ook niet wat er binnenin gebeurt.

Als het écht zo slecht zou zijn dat mijn verzorgstertje (ik hou het even bij mezelf) van ± 45kg en ± 1.53m nog wekelijks op mijn shet rijdt, dan zou dat chronische pijn met zich meebregen en dat ziet iemand die daar 4 jaar of meer voor gestudeerd heeft écht wel. Maw als deze tijdens de reguliere check-ups niets vindt, dan heeft de pony geenn pijn!!

Ik zeg niet dat dit meisje niet te groot is. Ze is iig niet te zwaar. Een andere pony of een andere ruiter voor deze pony zou idd beter zijn maar soms is het niet anders en dan zie ik niet zoveel kwaad in 2x in de week een beetje lol met je knol gedurende een half uur...

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat als je te lang bent voor je Shet, je shet er last van kan krijgen, en tegen de tijd dat je dat gaat zien, dan heeft je paard dus al pijn. Waarom door gaan rijden als je te lang bent, met het risico dat je paard er last van gaat krijgen? Want dat risico is er zeker.
Als jouw verzorgster niet te lang of te zwaar is, dan is het ook geen probleem, dat zul je mij niet horen zeggen, maar ik heb het ook niet over JOU shet maat over die van de TS.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:23

Elegance, gaat jouw paard 365 dagen per jaar pijnvrij door het leven? Heeft hij nooit ergens last van? Buikpijn, rugpijn, stramme spieren etc? Natuurlijk wel en soms komt het door ons toedoen en meestal niet. Maar je weet nooit van te voren; oh morgen krijgt hij pijn ;). Wie zegt dat jouw paard geen artrose krijgt als hij 16 is doordat hij al die jaren is bereden? En afgemaakt moet worden? En dat als hij nooit bereden was hij misschien wel 25 was geworden? Als de fysio vandaag bij jouw paard komt, vind hij ook wat. Ze vinden namelijk ALTIJD wat.

Jij en ik zijn het gewoon niet met elkaar eens. Mijn verzorgster is ietsje kleiner dan TS en de shet misschien ietsje groter. Als ik echter foto's zou plaatsen, krijg ik hetzelfde commentaar. Soms kún je simpelweg niet anders. Weet je hoe moeilijk het is om iemand geschikts te vinden voor het fanatiek berijden van een shet ;( ? Ik kan hem ook níet meer laten berijden en proberen iedere dag door te longeren in shape te houden, hoefbevangenheid en verveling tegen te gaan etc. Of om hem lafjes te laten berijden door een meiske van 7 terwijl de kilo's er aan vliegen. Of door iemand die er prima op past maar die het bit aan alle kanten door de mond ragt.

Ik ben vandaag nog 45 min. fanatiek met mijn verzorgstertje naar buiten geweest. Pony én verzorgster hadden de grootste lol, mijn paard kon die uk amper bijhouden :D.

Nogmaals, ik zeg niet dat ts niet te groot is. Ik zeg alleen dat af en toe lol met je knol écht geen ramp is. Als ze nou 20kg zwaarder en 20cm groter was en hem 5x per week fanatiek reed ok, maar die 2 à 3x eventjes, ach...

TS, zoals gezegd, is mijn shetter vandaag lekker bereden en zijn we nog flink natgeregend ook. Hij begint al in zijn wintervacht te komen, die van jou ook? Nadat hij lekker op adem was gekomen, hebben we hem in de regen weer in de wei gezet ;).

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:24

je bent te groot dus gewoon niet meer rijden. ;)

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 08:47

@ Sees
Wat leuk dat je nog zoveel plezier hebt met je shet en verzorgster!
Mijn shet begint al een beetje in de wintervacht te komen.

Voor de mensen die mij toch echt te lang vinden, jullie moeten begrijpen waarom ik er nog op rijdt.
Ik rijd maar 2/3 keer in de week op mijn shet, meestal een half uurtje of korter.
De dierenarts, tandarts etc. komen vaak langs, en mijn shet is helemaal gezond.
Ze heeft er geen problemen mee als ik op haar rij. Het is niet fanatiek, en soms een buitenritje vindt ze geweldig!

Edit: Het rijden is ook goed voorr haar conditie, anders wordt ze veel te dik. Dit rijden is iets waar we allebei plezier in hebben.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:29

Sees: Ik denk dat jij mij niet helemaal goed snapt, tuurlijk kan ieder paard pijn krijgen, ik weet niet waarom je je eigen paard + die van mij hier steeds bij betrekt, want die hebben hier niks mee te maken ;)
En het kán soms niet anders? Waarom zou het niet anders kunnen? als je te lang bent dan ben je te lang, waarom moet je persee rijden? je kan je shet ook beweging geven zonder erop te zitten.

Ik snap niet waarom mensen dat onnodige risico nemen om er toch op te gaan zitten, je paard gaat hier zeker last van krijgen als je veel te lang of te zwaar bent. En dan moet je niet beginnen over dat je dan helemaal nooit meer op je paard kan gaan zitten, wat dat is onzin, als jij te lang bent is het een groter risico. (+ Dat het voor je paard ook niet fijn is)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:06

Elegance, heb jij eigenlijk wel verstand van shetjes? Die zijn namelijk op geen enkele manier te vergelijken met wat voor paard dan ook. Mijn shet valt niet af van de lange lijnen. Ik ben namelijk een tweebener en kan dus nooit lang of intensief genoeg met hem bezig zijn om hem op gewicht te houden. Longeren is een zéér eenzijdige belasting. En zeker voor zo'n klein mukje in een grote zware dressuurbak. Dat behoor je met geen enkel paard meer dan ± 30 minuten intensief te doen, dat geeft teveel belasting op de pezen.

Afwisseling is the key word. Door te rijden en door de pony voor de kar te zetten kun je langere afstanden overbruggen en het tempo opvoeren, hence je pony in shape houden. Longeren, vrij springen, naast de fiets, lange lijnen en spelen doe ik voor de afwisseling en de gehoorzaamheid, de conditie die hij daarmee opbouwt is nagenoeg verwaarloosbaar ;). Hij geniet het meest van de ritten met mijn verzorgster en het voor de kar staan (nu even niet).

Totdat jij een keer bij de TS of bij mij op het erf komt, kun jij van een foto weinig aflezen behalve dat de TS erg groot is. En daar laat ik het bij wat betreft deze discussie met jou want ik, en ik neem aan de ts ook, weten zelf toch écht wel wat het beste is voor onze shetties. Net zo goed dat jij pretendeert te weten wat het beste is voor jouw pony. Overigens zie ik jouw pony in je profiel als tweejarige met een bit in, daar zouden we ook een hele discussie aan kunnen wijden :Y)

TS, je hebt helemaal gelijk dat je je pony af en toe een kort buitenritje gunt. Als je toevallig wèl een keer iemand vindt die kleiner is dan jij én die fatsoenlijk kan rijden dan zou je die misschien als verzorgstertje kunnen nemen. Ik heb toevallig vandaag een meisje van 7 gehad die op hem gelest heeft. Hartstikke leuk vond ze het. Toch ben ik blij dat mijn verzorgster hem volgende week weer onder handen neemt want ondanks zijn green guard en alle beweging die hij krijgt, blijft hij van iedere hap lucht aankomen :D.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:45

Dan verschillen wij van mening, laten we er maar over ophouden, want het gaat nergens meer over.
(Jammer dat je trouwens telkens jou shet of mijn paard erbij haalt, want daar gaat het hier helemaal niet om)

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:09

@ Sees & Elegance:

Natuurlijk doe ik ok andere dingen dan alleen rijden. Ik ga vaak een wandeling maken, en vrijspringen aan de hand.
Ik ben niet de enigste ruiter, 2 kleine kindjes(mijn buurmeisjes van 4) vinden het ook leuk om er eens op te stappen.
Uiteraard hou ik mijn ogen niet dicht voor een ander ruitertje.
Maar zolang dit de enige oplossing is, blijf ik er nog eventjes op rijden.