Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Polaris schreef:Ik ben hard op zoek naar juridische onderbouwing, maar heb mijn aantekeningen zo niet bij de hand.
Ik herinner me dat een dergelijke beperkende voorwaarde alleen in te roepen is tussen de koper/verkoper, maar niet tegen derden.
Dit betekent dat als de koper het paard verkoopt zonder aan jou eerst de optie tot koop te geven, deze koop wel geldig tot stand is gekomen, die ander dus gewoon eigenaar is geworden.
De koper pleegt echter wanprestatie, en is op basis daarvan dan gehouden de schade te vergoeden.
De eigendomsoverdracht wordt alleen niet teruggedraaid.
Nogmaals, ik weet het niet meer zeker, dit is even uit mijn hoofd.
susanne1975 schreef:ja klopt indirect maar juridisch gezien bepaal ik wat met me eigendom doet en niet iemand anders. wettelijk staat dit ook niet vast.
er staat nergens in de wetboek dat ik de vorige eigenaar moet bellen als ik iets verkoop.
je kan het altijd vragen of het mogelijk is en dat op papier zetten. maar dan is het in overleg gegaan maar zodra de nieuwe eigenaar daar niks voor voelt zal dat niet gaan lukken.
groetjes
Polaris schreef:susanne1975 schreef:ja klopt indirect maar juridisch gezien bepaal ik wat met me eigendom doet en niet iemand anders. wettelijk staat dit ook niet vast.
er staat nergens in de wetboek dat ik de vorige eigenaar moet bellen als ik iets verkoop.
je kan het altijd vragen of het mogelijk is en dat op papier zetten. maar dan is het in overleg gegaan maar zodra de nieuwe eigenaar daar niks voor voelt zal dat niet gaan lukken.
groetjes
In welke zin is dat anders dan wat ik hierboven zeg?
Polaris schreef:susanne1975 schreef:In welke zin is dat anders dan wat ik hierboven zeg?
weinig, alleen dat ik het vertaal in nederlands begrippen. niet iedereen is juridich onderlegt en begrijp de zinnen.
__SavannaH__ schreef:ja het is wel geldig het staat namelijk gewoon zwart op wit , met handtekening eronder dus als de nieuwe koper hemhaar wel verkoopt zonder aan jou te hebben gevraagd, kan je hiermee naar de advocaat / rechter stappen en sta jij in je gelijk.
dit weet ik toevallig omdat er nu ook zoon zaak loopt bij iemand die ik ken
Lusitana schreef:Nee, maar als je een afspraak maakt die je beide ondertekent, moet je je beide aan de afspraak houden.
Wettelijke aansprakelijkheid bij ongelukken is iets totaal anders.