Trailerrit van Italie naar Nederland; tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Trailerrit van Italie naar Nederland; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:17

Ik ben diep aan het nadenken een paardje te kopen. Zelf werk ik in mijn vakantie op een manege in Italie. 'Mijn' paardje daar (5 jarige arabische merrie) staat te koop. Nu zou ik natuurlijk het liefst haar hierheen willen halen. De enige manier is met de trailer achter de auto. Vliegen is niet te betalen (en dat wil ik haar niet aandoen) net als een luxe transport. Maar hoe zouden jullie dit aanpakken, een trailerrit van 20 uur (gerekend zonder stops). Om het uur stoppen, of maar een paar keer? Meer tips zijn zeker welkom!

Even voor de duidelijkheid; dit is echt nog maar een idee, het staat zeker nog niet vast dat ik dit ga doen vanwege geen mogelijkheid om haar te keuren. Ik bekijk slechts de mogelijkheden!

Alvast bedankt :)

September

Re: Trailerrit van Italie naar Nederland; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:19

Het kan best, met de trailer achter de auto. Laat alleen voor vertrek alles echt goed nalopen. Afstellingen, banden.. Zorg voor een extra kabeltje voor de noodrem op de trailer...
Stop regelmatig. Vooral als het erg warm is. Laten we zeggen elke 2 uur ongeveer een kwartiertje. Is voor je zelf ook beter....

Succes

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:21

Ik wil haar zowiezo niet met warm weer ophalen. Met 35/40 graden zolang op de trailer staan doe ik haar echt niet aan... :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:24

Moet kunnen :j

Ik heb al eens vaker gelezen van mensen die het doen. De een zegt in een ruk doorrijden, de ander zegt regelmatig stoppen. Ik zou zelf geen voorstander zijn van regelmatig stoppen en dan uit de trailer laden. Als er op een onbekende plek wat gebeurt... Brr..

Wat je wel kan doen is kijken of je halverwege de rit een manege kan vinden voor overnachting en dat je er dan 2x 10 uur van maakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:24

Heel verstandig. Weet je hoe ze is als ze op de trailer staat? Als ze stuitert, kun je denken aan een versuffertje voor onderweg? Zorg ook dat je stopt op plaatsen waar je water kunt tappen, of jerrycans met water meenemen. Ik denk wel dat het kan hoor, maar inderdaad, wel vaak stoppen en eventueel van de trailer halen! (Of in twee dagen rijden!)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:28

Ik heb haar zelf nog nooit zien laden. Wel op de trailer zien staan, toen was ze redelijk rustig. Maar ze kan zich erg druk maken dus ik denk niet dat ze zonder problemen laadt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:30

Op de trailer gestaan terwijl de trailer stilstond of reed? Dat maakt ook nog wel eens verschil! Ik zou het toch achter de hand houden, iets om haar rustig mee te maken. Neem even contact op met je dierenarts daarvoor, die kan je vast wel adviseren!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:32

De trailer kwam aanrijden zeg maar. Dat leek niet echt een probleem, dat vond ze wel prima. Het nadeel was wel dat ze toen met een ander paard erop stond, wat dus niet gaat lukken voor deze rit.
Maar een versuffertje, zal dat ook werken voor het laden, dat ze er makkelijker op loopt?

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:33

Als je stopt niet van de trailer afhalen...
Wij geven wel een beetje slobber en evt. electrolyten door ruim water onderweg, dan krijgen ze wel vocht binnen en niet te zware voeding. Verder wat wortels en appeltjes...
Succes!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:35

Kan een paard 20/23 uur lang op een trailer staan? Ik heb zelf niet veel ervaring met trailerritten. Lijkt mij dat ze toch ook een keer de benen moeten strekken?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:39

als je paard op de trailer staat kun je haar het best niet steeds eraf halen.
Wat je kunt doen is een overnachting boeken, en haar daar natuurlijk even laten bijkomen.

Als je stopt en wilt haar toch uitladen, ga dan echt weg van de snelweg. je wilt het risico niet lopen dat ze erop rent...

belangrijk! Voldoende water en proberen de rit zo kort mogelijk te houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:40

Er zijn ook paarden die regelmatig 24 uur op stal staan. Dus ja het kan. Moet je het regelmatig doen. Nee dat raad ik je af. Maar voor 1x kan het echt geen kwaad hoor. En anders probeer je het in twee dagen te doen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:44

Naar mijn idee is paardentransport helemaal niet zo kostbaar,
bij BSS http://www.paardentransporten.eu/index.htm
ITALY34 23/09/2010 RomeItaly € 4550 -per transport
24/09/2010 MiddenNetherlands € 550 per paard (per horse)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:47

Oke! Ze is gewend dagen op stal te staan (gaat eenmaal zo daar) maar ik dacht dat een trailer toch anders is :P Dus ze kan makkelijk 20 uur erop staan? Dan stoppen we natuurlijk wel regelmatig om te laten drinken en wat te eten.

Qua eten, niet te zwaar dus. Wortels en appels? Slobber heeft ze nog nooit gegeten dus ik weet niet hoe haar lichaam daarop zal reageren. En gewoon een baal hooi meenemen en het hooinet steeds aanvullen zodat ze wat te knabbelen heeft?
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 30-08-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:48

yvonnedv schreef:
Naar mijn idee is paardentransport helemaal niet zo kostbaar,
bij BSS http://www.paardentransporten.eu/index.htm
ITALY34 23/09/2010 RomeItaly € 4550 -per transport
24/09/2010 MiddenNetherlands € 550 per paard (per horse)

Ik huur dan liever een trailer voor 100/150 euro of probeer er eentje te lenen. Ik heb het geld niet op m'n rug groeien als 16-jarige :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:51

Ik vind het ook duur, hoor :j

Maar met die 100/150 euro ben je er zelf ook niet. Reken je benzine erbij (en je evt. overnachting)

Slobber is niet schokkend anders voer, denk niet dat dat veel problemen oplevert. Licht verteerbaar, maar schijnt toch wel wat suikers/zetmail in te zitten.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:54

Sammie schreef:
Ik vind het ook duur, hoor :j

Maar met die 100/150 euro ben je er zelf ook niet. Reken je benzine erbij (en je evt. overnachting)

Slobber is niet schokkend anders voer, denk niet dat dat veel problemen oplevert. Licht verteerbaar, maar schijnt toch wel wat suikers/zetmail in te zitten.

Klopt. Gelukkig betalen ouders de benzine. En overnachten zouden we in Duitsland kunnen doen bij familie waar we een paddockje kunnen improviseren of een manege iets verderop.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:59

Let als je een trailer gaat huren goed op of je er wel mee naar het buitenland mag. En maak eerst eens een berekening van wat het je aan brandstof, eten en overnachtingskosten gaat kosten om vanuit nederland samen met iemand naar italië te rijden en weer terug.
Lees net dat je ouders dit gaan betalen, maar dan is het alsnog handig om eerst eens te kijken wat uiteindelijk geodkoper gaat zijn. Zelf halen of via een professioneel transport.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:06

En weeg dan ook mee dat proffessioneel transport veel comfortabeler is voor je paardje en verzekerd is.

Een kennisje van mij verkoopt regelmatig pony's naar italie toe en zij had het er volgens mij over dat tranport ca 300 euro kost.
Als je dat wil wil ik wel eens voor je informeren via welke transporteur dat gaat.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:09

Sammie schreef:
Ik zou zelf geen voorstander zijn van regelmatig stoppen en dan uit de trailer laden. Als er op een onbekende plek wat gebeurt... Brr..

Wat je wel kan doen is kijken of je halverwege de rit een manege kan vinden voor overnachting en dat je er dan 2x 10 uur van maakt.

Precies zo zou ik het ook doen :) .
Je hoeft natuurlijk niet 10 uur zonder pauze door te kachelen :+ ; ik zou ook gewoon iedere paar uur (of na het tanken) de auto gewoon een half uurtje aan de kant zetten, zodat je paard zich kan ontspannen en haar evtl. wat te drinken aan bieden. Niet raar opkijken als ze niks wil drinken ;) .
Van waar-naar-waar rijdt je? In Dld (in de buurt van Nürnberg) weet ik evtl. wel een paar adressen waar je zou kunnen overnachten.

Wbt professioneel transport: als je echt een transporteur boekt om op die-en-die datum jouw paard te halen, kost je dat idd een vermogen.
Je kan echter ook afspreken, dat de transporteur jouw paard meeneemt als hij sowieso daar in de buurt is. Dan moet je gewoon flexibel zijn met wanneer je paard zou komen.
Dat kan snel zijn, maar het kan ook een paar weken duren.
Op die manier heb ik ook mijn merrie vanuit Ned. naar hier gehaald (650 km). Ik had toen nog geen eigen trailer en ik kwam een stuk goedkoper uit dan dat ik d´r zelf was gaan halen! (2 Dg. trailerhuur, brandstof, overnachting, de tijd die ik kwijt was geweest. En wat ik erg belangrijker vond: mijn paard stond die bijna 9 uur durende rit komfortabeler op de vrachtwagen als in de trailer :) .)
Bel gewoon eens wat transporteurs op om te horen wat de mogelijkheden zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:46

20 uur reizen zonder stoppen, is niet verstandig, alleen al als je naar de chauffeur kijkt.
Ik zou zelf de voorkeur geven aan het transport in 2 dagen te splitsen, met een overnachting ertussen.
Tussentijds stoppen en de kans geven om te drinken dan wel, niet afladen. En zorgen voor een vol hooinet, dan hoef je onderweg ook niet verder bij te voeren, hooguit keer het hooinet bijvullen. Zou geen krachtvoer oid onderweg voeren.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:50

Sammie schreef:
Moet kunnen :j

Ik heb al eens vaker gelezen van mensen die het doen. De een zegt in een ruk doorrijden, de ander zegt regelmatig stoppen. Ik zou zelf geen voorstander zijn van regelmatig stoppen en dan uit de trailer laden. Als er op een onbekende plek wat gebeurt... Brr..

Nee niet uit de trailer halen. Onverstandig... Het zal je maar gebeuren dat ze schrikt en ff de snelweg oprent ofzo....

Ik bedoel met stoppen, dat jij je benen kan strekken, je paard water kan geven, wat voeren en aaien en dan hupsakee weer verder. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:48

Vriendin van mij heeft het gedaan, ze ging verhuizen naar Italië en paard moest ook mee. Mijn trailer mee en hup met eigen auto naar Italië. Hele papierwinkel voor transportdocumenten moeten invullen en keuringsrapport van DA voor gezondheidscerficicaat en karren maar!

Ze kwam bij een tunnel in Zwitserland en daar mochten ze niet door na 6 uur savonds of zo, heel gedoe en ze heeft de nacht moeten wachten met paard in trailer voordat ze door mochten.
Ze heeft paard ook hele weg op trailer gelaten met schot opzij en steeds water en voer aangeboden op tijden dat de chauffeur ook moest rusten. Is verder prima gegaan maar was wel een hele ervaring zei ze. Ze waren gebroken toen ze aankwamen, al die stress onderweg was dr niet goed bevallen :)

Paard is 2 jaar later weer terug naar Nl gekomen met een transporteur omdat ze die rompslomp niet nog een keer wilde meemaken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:56

Oei ja daar moet je wel aan denken. De pas of de tunnel! (afhankelijk van de route) De pas zou ik niet snel doen met een aanhanger (veel bochtenwerk enzo), maar de tunnel is ook niet ideaal. Wachttijd is best lang (komt omdat er maar x vrachtwagens tegelijk door mogen en aangezien die rustig 2 uur moeten wachten duiken de meeste hun bed in. Tegen de tijd dat die horen dat ze mogen en dat ze 'wakker' zijn ben je ook weer rustig 15 minuten bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:58

Vrienden van mij rijden nogal eens met een paard van belgie naar spanje,zo'n 2500 km.Die doen dat aan één stuk door met wisselend van chauffeur die zeggend at het voor het paard beter is.Ze stoppen wel om het water en eten te geven.

Maar ik zou kiezen om hem voor 550 euro, met een transport mee te laten komen.Buiten benzine moet je tol of wegenvingetten betalen en dan idd met de huur van je trailer, gaat het je mischiens nog wel meer kosten.Dan de stress die je er zelf ook wel van hebt ,niet mee gerekent.
Aangezien je een trailer moet huren ben je toch ook geen ervaren trailerijder,je ouders toch niet.Lijkt me geen wijze onderneming.