Arabier toch een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Arabier toch een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 09:45

Bij ons op stal lopen de paarden in de winter en zomer 24 uur uur buiten met toegang tot schuilstal. Mijn 2 paarden, lipizaner en arabier en Fries van vriendin lopen zonder deken, krijgen lekker wintervachtje en schijnen hier geen probleem mee te hebben. Echter een tijdje geleden stond hier ook een arabier van een vriendin (paard heeft net een ongeluk gehad en staat voor genezing bij een goede kennis) van me). Mij viel op dat hij in de zomer tijdens regenbuien echt aan het rillen was. Nu wil ik de paarden zo veel mogelijk 'natuurlijk' zonder dek laten lopen. Dit paard had vroeger tijdens de winter een deken op. MIjn vraag is nu, als dit paard in de zomer al loopt te rillen, moet hij dan wel een dek hebben of moet de vacht van dit paard gewoon 'hard' worden en kan hij toch zonder dek wennen. Aangezien het binnenkort toch weer herfst wordt en dit paard bij mijn kennis ook buiten staat, is de vraag wat ik moet doen? Ervaringen welkom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:52

Het comfort van het paard moet je boven het natuurlijke houden stellen. Als het paard echt staat te rillen dan zou ik inderdaad een goed passende waterdichte deken om doen. Grote kans dat het paard anders in de winter teveel energie nodig heeft om zich warm te houden en moeilijk op gewicht te houden is.

Bij arabieren willen de haarwervels weleens wat hoger door lopen dan bij andere paarden. Hierdoor komt regenwater op de huid, waardoor die sterk afkoelt.

Mijn eigen draver is ook zo een vooral natgevoelig type. Het valt ook op hoe snel die staat te rillen maar ook hoe snel ze opdroogt als ze nat geregend is. Het water loopt bij haar ook naar de huid, waardoor ze snel veel warmte verliest.

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:47

Ik zou een deken om doen. Wij hebben op stal ook zo'n paard gehad dat stond
te rillen. Wij deden maar een gevoerde waterdichte deken op en toen was het over.

Eliesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:13

Als het paard echt staat te rillen zou ik ook een deken opdoen ja.
Ik snap dat je het zo natuurlijk mogelijk wil doen maar blijkbaar heeft dat paardje er last van.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:58

Rillen bij een paard is anders dan bij de mens...

Bij de mens is rillen het laatste "redmiddel" voor je onderkoeld gaat raken. Denk maar eens na: op het moment dat je gaat rillen van de kou heb je het ook altijd echt ontzettend koud.

Bij paarden is rillen nog lang niet het laatste redmiddel. Een paard dat rilt heeft het dus een beetje fris, maar niet zo koud als wij het hebben als we rillen.

Het paard kan nl. nog een hele trukendoos opengooien met middeltjes om het warmer te krijgen:
-Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
-Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
-Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
-Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
-Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Zorg dat hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Dat helpt hem ook enorm warm te houden.

antje_vip

Re: Arabier toch een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:00

Ik zou een regendekentje omknopen bij slecht weer. Of op stal doen als hij het koud krijgt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:01

Waarom een deken opgooien?
Dan worden de haren juist platgedrukt en werkt het pilo-erection niet meer..
Gewoon niet teveel borstelen en zeker niet wassen met zeep, dan blijft de vacht goed vet tegen het water.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:14

Focussed schreef:
Waarom een deken opgooien?
Dan worden de haren juist platgedrukt en werkt het pilo-erection niet meer..
Gewoon niet teveel borstelen en zeker niet wassen met zeep, dan blijft de vacht goed vet tegen het water.

Mits die aanleg van nature goed functioneerd. Arabier is woestijnpaard, weinig vocht (dus waterdichte vacht is minder belangrijk), wel veel temperatuurverschil. Lang nat + wind kan stijve spieren geven, zeker bij een paard wat ouder is of waarvan de weerstand niet optimaal is. Ik sta hier soms ook in dubio bij lange tijd regen en wind of ik er wel of niet een regendeken op doe om de spieren soepel te houden en ik heb een hekel aan dekens. Wat voor het gemiddelde (natte klimaten gewende) paarden opgaat is niet altijd van toepassing op jouw dieren.
Laatst bijgewerkt door tamary op 28-08-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:14

Focussed schreef:
Rillen bij een paard is anders dan bij de mens...

Bij de mens is rillen het laatste "redmiddel" voor je onderkoeld gaat raken. Denk maar eens na: op het moment dat je gaat rillen van de kou heb je het ook altijd echt ontzettend koud.

Bij paarden is rillen nog lang niet het laatste redmiddel. Een paard dat rilt heeft het dus een beetje fris, maar niet zo koud als wij het hebben als we rillen.

Het paard kan nl. nog een hele trukendoos opengooien met middeltjes om het warmer te krijgen:
-Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
-Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
-Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
-Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
-Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Zorg dat hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Dat helpt hem ook enorm warm te houden.

Als je het zo opsomt lijkt het alsof ze eerst beginnen met rillen maar die volgorde gaat niet zo op, tenminste dat is mijn ervaring. Is ook logisch want het rillen kost energie en een paard zal altijd proberen zo min mogelijk energie te verspillen. Dus eerst gaat de vacht uitstaan en passen ze de bloedsomloop aan, als dat niet werkt gaan ze hun metabolisem verhogen en rillen.

Overigens krijgen mensen ook eerst kippenvel, uitzetten van ons restant vacht, voor we gaan rillen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:56

Focussed: is zeer interessant wat je uitlegt. Mijn paarden hebben onbeperkt toegang tot hooi en het paardje in kwestie heeft goed toegenomen tijdens zijn verblijf hier. Is lekker wat dikker geworden. Zou jij eigenlijk aanraden dit paard zo lang mogelijk proberen zonder deken te laten met onbeperkt toegang tot hooi (en schuilstal) en wel een deken opdoen, als hij sterk vermagert?

Natuurlijk wil ik niet dat dit paard kou lijt en zal hem zeker een deken geven, indien noodzakelijk, maar ik ben dus in dubio dat als ik het doe inderdaad het "vacht-systeem" van het paard "kapot" maak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:38

jwoltmanelp schreef:
Focussed: is zeer interessant wat je uitlegt. Mijn paarden hebben onbeperkt toegang tot hooi en het paardje in kwestie heeft goed toegenomen tijdens zijn verblijf hier. Is lekker wat dikker geworden. Zou jij eigenlijk aanraden dit paard zo lang mogelijk proberen zonder deken te laten met onbeperkt toegang tot hooi (en schuilstal) en wel een deken opdoen, als hij sterk vermagert?

Natuurlijk wil ik niet dat dit paard kou lijt en zal hem zeker een deken geven, indien noodzakelijk, maar ik ben dus in dubio dat als ik het doe inderdaad het "vacht-systeem" van het paard "kapot" maak.

Probleem is hier niet het inwendige warmhoudmechanisme, want dat werkt goed op onbeperkt hooi, mogelijkheid om te schuilen en vrije beweging. Vraag is of dit paard genoeg huidvet aanmaakt om zijn vacht waterdicht te houden en of het lichaam bij langdurig regen + wind geen last krijgt van rug en bilspieren door verkramping. Oud stalgenote van mij met x arabier (van 25? inmiddels) krijgt vanwege langdurige regen + wind ook deken op om de spieren soepel te houden. Het is de combinatie waar hij niet goed tegen kan. Dier is verder goed op gewicht tot te dik, maar nederlands herfst weer heeft zijn lijf moeite mee.

Controleer dus inwendige warmte (oksel), of paard op de huid droog is en hoe de rug en bilspieren aanvoelen. Vermageren ben je dan meestal voor en zeker richting winter is dat erg prettig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:42

fransje123: Het staat ook niet op volgorde, sorry! Al die truucjes staan door elkaar, dus neit wat het paard als eerste gebruikt etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:07

Focussed schreef:
fransje123: Het staat ook niet op volgorde, sorry! Al die truucjes staan door elkaar, dus neit wat het paard als eerste gebruikt etc.

Ik denk dat rillen echt de laatste optie is en dat je dat zoveel mogelijk moet voorkomen.

Vaak is de kou niet het probleem maar vocht is wel iets waar veel paarden niet goed tegen kunnen. Het kan best zo zijn dat de vachtstructuur, ontbreken ondervacht of te hoog doorlopende haarwervels, van dit paard gewoon onvoldoende is om het water van de huid af te houden en daardoor koelen ze dus snel af. Zoals genoemd worden de rugspieren en bilspieren dan ook al snel erg gevoelig en stijf. Kan je natuurlijk makkelijk controleren door even met wat druk op je hand over de rug te gaan.

mollypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:10

Mijn arabier kan prima tegen behoorlijke koude (heerlijk zelfs!) maar bij aanhoudende nattigheid heeft ze het echt zwaar. Ik zou bij regelmatig rillen lekker een regendeken opleggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:14

tamary schreef:
Mits die aanleg van nature goed functioneerd. Arabier is woestijnpaard, weinig vocht (dus waterdichte vacht is minder belangrijk), wel veel temperatuurverschil. Lang nat + wind kan stijve spieren geven, zeker bij een paard wat ouder is of waarvan de weerstand niet optimaal is. Ik sta hier soms ook in dubio bij lange tijd regen en wind of ik er wel of niet een regendeken op doe om de spieren soepel te houden en ik heb een hekel aan dekens. Wat voor het gemiddelde (natte klimaten gewende) paarden opgaat is niet altijd van toepassing op jouw dieren.

En als je een Russische arabier hebt??

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:17

Brainless schreef:
tamary schreef:

Wodka geven om warm te houden :+

Maakt denk ik niet zo bijster veel uit.... In rusland heb je ook troosteloze droge vlaktes :)

mollypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:21

amyz schreef:
Brainless schreef:

Wodka geven om warm te houden :+

Haha!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 12:34

Die russische arabier heeft bij mij geen probleem met nmattigheid of koude. Misschien drinkt hij stiekem inderdaad wodka. Hij heeft een goed functionerende vacht. Die andere arabier gaat dusssen rillen bij nattigheid.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:58

Hoe warm denk je dat het in de woestijn is 's nachts......? En zou het nou helemaaaal niet regenen in de woestijn?
Als ze het weken-/maandenlang bij -50 en moessonregens volhouden, dan redden ze die paar maandjes nattigheid en die ene week vrieskou hier ook wel hoor _O-.
Hooi, hooi, hooi en nog eens hooi. Vitamineblokje erbij en klaar is arab :j.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:14

hyppolyte schreef:
Hoe warm denk je dat het in de woestijn is 's nachts......? En zou het nou helemaaaal niet regenen in de woestijn?
Als ze het weken-/maandenlang bij -50 en moessonregens volhouden, dan redden ze die paar maandjes nattigheid en die ene week vrieskou hier ook wel hoor _O-.

Het kenmerk van een woestijn is dat er weinig neerslag valt, anders is het geen woestijn meer ;) Dus het regent korte tijd heel veel en daarna is het heel lang droog, soms zelfs jaren.
Moessonregen komt daar in tegen weer voor in tropische gebieden, waar het waarschijnlijk niet snel - 50 is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:27

God, gaan we miepen? Je snapt toch wat ik bedoel met een moessonregen? Natuurlijk weet ik dat die niet officieel in de woestijn voorkomen, dat weet iedere debiel :+ maar die woestijnregens (jij je zin) doen daar niet voor onder, dan loopt de hele boel zo ongeveer onder. En in de woestijn wordt het wel degelijk -50 :+
Mijn god zeg, geef een potje zout en je vermaakt je wel met de slakken denk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:32

hyppolyte schreef:
God, gaan we miepen? Je snapt toch wat ik bedoel met een moessonregen? Natuurlijk weet ik dat die niet officieel in de woestijn voorkomen, dat weet iedere debiel :+ maar die woestijnregens (jij je zin) doen daar niet voor onder, dan loopt de hele boel zo ongeveer onder. En in de woestijn wordt het wel degelijk -50 :+
Mijn god zeg, geef een potje zout en je vermaakt je wel met de slakken denk?

Ik snap heel goed wat je bedoelde maar vind het van die nonsens-argumenten om goed te praten dat ieder paard zonder deken zou kunnen. Iets wat simpelweg niet waar is, ze zouden het wel overleven maar comfortabeler leven met een goed dek. Natuurlijk kunnen veel paarden het wel maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Een echt woestijnpaard kan overigens vaak wel goed tegen kou maar niet tegen vochtige kou, lange dagen regen.
In de woestijn regent het 1 dag heel erg hard en dat was het dan weer voor heel lang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:39

Mijn arabier heeft de keus (schuilstal) en staat gewoon in de regen te kijken......
Hij staat al jaren dag en nacht buiten en heeft nooit voor de winter een deken opgehad. Hij heeft altijd een ontzettend dikke wintervacht en blijkbaar geen last van de regen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:51

Nee, jij vindt dat ze comfortabeler leven met een dek. Ieder paard kan per definitie zonder deken. Dat is niet mijn mening, maar een FEIT. Comfort is bedacht door mensen en dekens zijn dan ook voornamelijk bedoeld voor het comfort van de ruiter. Dus als je het je paard echt comfortabel wil maken, dan zorg je voor voldoende ruwvoer in combinatie met een kudde paarden en een schuilstal (gecombineerd met een stukje waar ze droog kunnen staan). En water natuurlijk :+

Enneh, als het regent in de woestijn, dan regent het lang niet altijd maar 1 dag, daarnaast is het zoveel dat de boel overstroomt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:54

Waarom kan niet ieder paard zonder deken? Het is maar net wat je er zelf van maakt, een paard in het wild krijgt ook geen deken op. Wij mensen denken dat paarden het koud hebben zodra wij het koud hebben, dieren hoeven geen jas aan tegen de kou die hebben ze al. Nogmaals wij mensen maken van die dieren watjes en denken dat ze het koud hebben.