hij dreigt in de stal en dan word ik angstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piendepien

hij dreigt in de stal en dan word ik angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:52

Hallo,

Ik heb sinds 4 weken een paard van 14 jaar oud, hij staat in een privestal omdat ik eerst meer ervaring wil opdoen met de verzorging voordat hij bij mij thuis komt te staan.
Hij is al die tijd echt heel lief en braaf geweest, maar gisteren toen ik hem in zijn stal zijn halster aan wilde doen draaide hij zijn kont steeds naar me toe en dreigde hij.
Ik werd bang en ben de stal uitgegaan.
De stalhouder heeft hem toen zijn halster aan gedaan.

Later heb ik hem zelf van de wei gehaald en op de poetsplaats gepoetst, toen was hij weer braaf.

Mijn vraag nu:

Heb ik het nu voor altijd verpest door de stal uit te gaan en bang van hem te worden?

Groeten Pien

nienke_H

Re: hij dreigt in de stal en dan word ik angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:25

Doorzetten, laat je paard niet voelen dat je bang bent!!
Maak je groot, en lage stem. Succes!! +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:38

je moet het zo bekijken dat die stal voor jouw paard ook een plekje is waar het rust heeft.
soms kunnen ze dan geen zin er in hebben dat jij komt om wat met hem te gaan doen.
dan kunnen ze heel goed bluffen door boos te kijken,zich om te draaien en een enkeling wil ook nog wel es happen of een been omhoog tillen om duidelijk te maken dat hij geen zin heeft

maar dreigen mag gewoon nooit,dus laat je niet wegjagen.
je kunt proberen of hij zich wil omdraaien als je zijn naam noemt of eventueel even rammelen met een emmer(er zit wel eens eten in een emmer en veel paarden weten dat).
geen snoepjes geven hoor om hem te lokken!,paard moet leren om toch bij je te komen zonder snoepjes
vind je het nog eng,zorg er dan voor dat je het de eerste tijd samen met iemand doet die jou kan leren hoe je dit moet oplossen.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:47

hoevaker je weg blijft lopen als hij dreigt hoe moeilijker het word om het halster om te krijgen. Zo merkt hij alleen dat als die dreigt dat jij dan bang word en voor hem wegloopt. Het enige wat je hier mee berijkt is dat hij dit bij alles zo gaat doen... Mijn ex-verzorgpony deed dit eerst ook , maar toen mijn vriendin en ik hebben doorgezet kwam alles goed en toen deed ze gewoon heel braaf. xxxx succes +:)+

kyaraxciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:43

niet laten merken dat je bang bent, gewoon boos tegen hem praten zo van: doe 's normaal kom nu hier hoor anders grijp ik je (niet echt hoor) maar als ik dat bij mij vorige verzorgpony deed draaide die zich al heeeel snel om. :P

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:52

Voordat er ongelukken gebeuren met adviezen als "gewoon net doen of je niet bang bent en doorzetten": doe het de volgende keren eerst met de stalhouder of iemand anders met voldoende ervaring erbij. Ga niet alleen lopen klooien. Als je twijfelt moet je voor je eigen veiligheid kiezen. Liever de stal uitlopen dan nooit meer lopen!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:56

Er is een manegepaard waar ik dit vandaag nog mee had. Het slimste is om hem als je wilt poetsen dan uit de stal te halen. Dit doe je door te zorgen dat je altijd bij zijn hoofd staat. Grote kans dat hij dan gaat omdraaien, dan draai jij gewoon mee. Je blijft gewoon naast zijn hoofd lopen. Even duwen natuurlijk in een stal, maar het is prima te doen.
Na een tijdje gaat dit achterna lopen wel vervelen want er gebeurd toch niks. Als hij stilstaat doe je hem rustig het halster om en leid je hem naar buiten.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:56

ik herken me in jou verhaal. het paard dat ik nu rijd dreigde ook altijd als ik de stal in kwam, vooral als ze aan het eten was.. dan legde ze haar oren dreigend in haar nek , sloeg met haar benen etc. maar het is iets waar je mee moet leren omgaan. Nu negeer ik haar gewoon als ze zo vals doet, en nu doet ze het ook nooit meer. Maar dat heeft wel tijd nodig, ik ben ook erg lang bang geweest. Succes ermee!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:57

Marit schreef:
Er is een manegepaard waar ik dit vandaag nog mee had. Het slimste is om hem als je wilt poetsen dan uit de stal te halen. Dit doe je door te zorgen dat je altijd bij zijn hoofd staat. Grote kans dat hij dan gaat omdraaien, dan draai jij gewoon mee. Je blijft gewoon naast zijn hoofd lopen. Even duwen natuurlijk in een stal, maar het is prima te doen.
Na een tijdje gaat dit achterna lopen wel vervelen want er gebeurd toch niks. Als hij stilstaat doe je hem rustig het halster om en leid je hem naar buiten.

Ik zou hem dan toch, als ie zou omdraaien, waarschuwende tik tegen zijn kont geven, want onder geen beding mag een paard zich omdraaien en daarmee jou als het ware wegduwen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:02

Citaat:
Ik zou hem dan toch, als ie zou omdraaien, waarschuwende tik tegen zijn kont geven, want onder geen beding mag een paard zich omdraaien en daarmee jou als het ware wegduwen!

Ja dat is een slimme actie..! Not, ze heeft het paard net, dus ze kent het dier niet goed. Misschien blijft het na
die tik niet meer bij dreigen maar slaat hij haar de stal uit..

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:08

Naomi_unique schreef:
Marit schreef:

Meppen is niet nodig. Natuurlijk kun je wel even waarschuwend laten horen dat je het er niet mee eens bent, maar de rust moet bewaard worden. Je negeert het ongewilde gedrag. Hij wordt gestraft doordat je hem de hele tijd achterna loopt, en hij wordt beloond door rust, namelijk dat het achterna lopen gestopt wordt, omdat hij zelf ook gestopt is.
Het is belangrijk dat er rust is, omdat er in zo'n kleine stal absoluut geen ruimte voor paniek of slaande paarden is. Daarom zul je een andere oplossing moeten zoeken om het probleem op te lossen.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:23

Soms helpt het om dit soort paarden wat meer tijd te geven om zich in te stellen 'werken'. Zoals eerst de staldeur al op een kier, nog even weglopen, z'n waterbak controleren, een beetje stro goedleggen, een lekker krabbeltje en een hooitje uit de manen halen en dan pas een halster omdoen. Ondertussen lekker kletsen en ontspannen proberen te zijn. Verder ben ik het helemaal eens met Marit en Akhal Teke. Rustig en voorzichtig, zo erg is weglopen ook weer niet.

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:58

Proberen niet bang te zijn en je een beetje boos proberen maken, dat jij zen baas blijft ze voelen het aan als je bang bent en gaan dan profiteren. Succes

paardengek57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:45

Je moet je paard idd wel echt laten zien dat je de baas bent.
Het maakt niet uit, 1 x, maar laat het niet te vaak gebeuren, want dan denkt ie dat ie alles kan doen.
Ik snap trouwens wel dat je de stal uitging hoowr.
Maar het maakt niet zoveel uit.
En je hebt je paard ook nog niet zolang, jullie moeten nog vertrouwen opbouwen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:57

randie schreef:
Citaat:

Ja dat is een slimme actie..! Not, ze heeft het paard net, dus ze kent het dier niet goed. Misschien blijft het na
die tik niet meer bij dreigen maar slaat hij haar de stal uit..

Als zij nu niet laat zien dat zij de leider is, en dwz dmv lichaamstaal en als hij daar niet op reageert een waarschuwende tik. Anders zal het gedrag alleen maar erger worden. Wat denk je dat er in een kudde door de leider gebeurd? Na het negeren van de lichaamstaal (en dat stadium zijn we volgens mij al voorbij) wordt er wel eens een klap uigedeelt (al dan niet raak).
Maar wat mij in het algemeen het slimste lijkt om te doen is te gaan grondwerken met het paard. De verhouding tussen het paard en zijn eigenaar (de leider) her-/vaststellen. Dit kan het beste in een grote bak/paddock, en onder begeleiding van iemand met ervaring. Als je nog opzoek bent kan ik je wel een heel fijn iemand aanraden :)

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:21

als een paard dreigt moet je wel oppassen alleen je moet niet bang worden want dan krijgt het paard het gevoel dat hij gezag over je heeft en als hij nog een keer met zijn kont naar je toe staat moet je meteen rechtstreeks naar zij hoofd lopen en streng tegen hem zeggen dat hij dat niet meer moet doen en anders geef je hem maar een tik op de kont.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:26

Het paard voelt meestal snel genoeg aan of jij bang bent of niet. Als jij bang bent, weet hij dat hij de baas kan spelen.
Wanneer je de stal binnengaat moet je gewoon voor jezelf bedenken (of beter nog, hardop zeggen);
Ik ben de baas.
Als jij daar zelf van overtuigd bent, zal het paard dat heel snel aanvoelen. Dan weet hij dat hij met jou niet dit soort spelletjes hoeft te proberen, en draait hij meestal vanzelf weer terug.
Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:27

PiendePien: Je staat juist toch op een privestal om dingen te leren voor het paard thuis komt? Die staleigenaar pakte het paard wel. Vraag eens aan die persoon hoe ze dat doet en laat haar je een paar keer helpen. Daar kun je het toch gewoon van leren? Daarom sta je daar..dat je leert omgaan met je paard en het vertrouwen krijgt in hoe het paard is in omgang en met rijden. De staleigenaar zal het vast niet erg vinden om je op weg te helpen en het allemaal te leren. Die doet dit waarschijnlijk allemaal al veel langer.

Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe het paard het precies brengt het kan namelijk heel verschillend zijn hoe hij wegdraaid en waarom. Dus welk advies je hier ook krijgt het verschilt altijd per paard en kun je niet zomaar oplossen met advies van ons hier.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:32

nee hoor, je hebt het niet verpest. misschien kun je volgende keer buiten de stal wachten en tegen het paard praten tot hij zich omdraait. Met eventueel wat lekkers heeft ie vast snel door dat het geen straf is als jij m op stal komt halen ;) succes

marjo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:45

Helemaal eens met kostolany en ook met een aantal andeeren hier. Laat je in ieder geval goed begeleiden/helpen door de
staleigenaar en pas altijd goed op je eigen veiligheid. Pas als
je het paard beter kent, kun je een goede afweging
maken of het verstandig is om de
stal in te gaan/even te wachten tot hij zich omdraait etc etc

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 02:02

Of hij nou loopt te bluffen of je echt niet in de stal wil hebben: loop met zelfvertrouwen die stal in! Maak gezellig een praatje, en dan niet "..Eh... h-hallo Pietje.. kom je alsjeblieft?" maar gewoon "Heeeuuhjj Piet alles goed, nou je hebt een vreselijk lekkere kont maar het halster past daar echt niet omheen, draai je eens eventjes lekker om." Haal iemand erbij als je je daardoor veiliger voelt.

Ga niet lokken met voer of snoep.. paard zal daar misschien misbruik van gaan maken.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 02:11

Failleke schreef:
Of hij nou loopt te bluffen of je echt niet in de stal wil hebben: loop met zelfvertrouwen die stal in! Maak gezellig een praatje, en dan niet "..Eh... h-hallo Pietje.. kom je alsjeblieft?" maar gewoon "Heeeuuhjj Piet alles goed, nou je hebt een vreselijk lekkere kont maar het halster past daar echt niet omheen, draai je eens eventjes lekker om." Haal iemand erbij als je je daardoor veiliger voelt.

Ga niet lokken met voer of snoep.. paard zal daar misschien misbruik van gaan maken.

Dit vind ik wel een goede tip :D door een gewoon relaxt gesprekje met je paard word je zelf ook wat rustiger en straal je misschien wat minder die angst uit.
Tikken uit gaan delen is nergens voor nodig, gewoon niet angstig zijn en wat zelfverzekerder naar je paard toe stappen. Je hoeft niets van hem te pikken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 02:26

Failleke schreef:

:)) Dat doe ik ook altijd, maar bij mij werkt het beter om niet te praten op de een of andere manier.
Er is er maar eentje waarbij ik dat niet doe, want toen ik dat deed vlogen de hoeven om m'n oren. Die gooi ik nu een halstertouw om de nek en dan is ze poeslief :z

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:13

ja hebt het paard net dus zal nu wellicht dingen uit gaan proberen om te zien hoever hij kan gaan. Als ik jou was zou ik even iemand erbij vragen, just in case.
Jouw veiligheid is belangrijker dan hem een halster aan krijgen toch.
Probeer wel je angst niet te laten merken, daar maken ze alleen maar misbruik van wat tot gevaarlijke dingen kan lijden.
succes.

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:12

niet laten merken dat je bang bent is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Wat je kunt proberen is;

zorgen dat je wil in ELK geval vasstaat. JIJ MOET HEM VAN STAL HALEN EN DAT ZAL JE LUKKEN. als je dit tegen jezelf blijft herhalen en wanneer je de stal inloopt doe je dat vol zelfvertrouwen dat het je gaat lukken. Wanneer het gelukt is moet je je paard natuurlijk ook belonen met wat lekkers zodat hij zich herinnert dat je niet kwaadaardig bent.