Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik moest ook uit haar stal en ze kwam me van de weide afjagen
ondertussen staat ze wel 24/7 buiten maar om dat gedrag op te lossen heb ik grondwerk gedaan :p Ben er verder ook geen pro in
GaelleS schreef:Ze weer meer op een wei zetten?
Als dat niet werkt denk ik dat je moet duidelijk maken dat jij de baas bent (en er eventueel hulp bij zoeken?)..
Kheb ook een paardje, kdacht dat ze voernijd had, niet dusIk moest ook uit haar stal en ze kwam me van de weide afjagen
ondertussen staat ze wel 24/7 buiten maar om dat gedrag op te lossen heb ik grondwerk gedaan :p Ben er verder ook geen pro in
eikaam schreef:Dat meer op de wei zetten, is jammer genoeg geen optie.
Ik heb er de mogelijkheden niet voor.
Ik vind het zelf echt erg dat ik ze niet 24/7 buiten kan zetten maarja.
Ik heb vanavond met iemand gesproken en die zei dat ik met een zweep
in de stal moest gaan en laten zien wie de baas is maar eerlijk gezegd
ben ik echt een watje op dat vlak...
Ik ken haar ook nog niet zo goed he. Ik moet nog meer vertrouwen krijgen in
haar en dan zal ik dat wel durven.
Gina schreef:Kun je niet naar een oplossing zoeken met meer mogelijkheden naar weide? Ze geeft duidelijk aan dat ze op stal staan niet leuk vind, hoelang komt ze per dag buiten nu?
_Mikey_ schreef:Wat je ook doet: iig NIET met een zweep de stal in om 'haar te laten zien wie de baas is'! De stal moet jouw paards prive ruimte zijn, waar je jou uit vertrouwen in toelaat. Dat vertrouwen kan je wel vergeten als je haar in de stal gaat meppen..
Wel: grondwerk doen, werken aan vertrouwen vanaf de grond (samen 'enge' dingen doen zoals langs zeiltjes lopen etc, zodat ze leert je te vertrouwen), consequent zijn (ook in de stal) en misschien in het begin in een ruimere stal zetten (misschien voelt ze zich opgesloten omdat ze niet weg kan?)
En als het echt gevaarlijk is, iemand vragen om je te helpen! Iemand die jij vertrouwt, en waarbij jij het gevoel hebt dat hij/zij jouw paard kan leren mensen meer te vertrouwen. Geweld is altijd onmacht en maar zeer zelden een duurzame oplossing..
Ik ben ten einde raad.sandra1986 schreef:omdat jij het goed hebt daar moet je paard maar boos staan te wezen op stal merendeel van de dag/
of zie ik dat nu verkeerd
nutella schreef:Als dit paard gewend was om buiten te lopen en nu nog maar 4 uur per dag buiten komt, snap ik haar gedrag heel goed. Ze geeft duidelijk aan dat ze dit niet leuk vindt. En naar mijn mening is het belangrijk dat jij én je paard het prettig hebben. Wellicht toch een andere stal zoeken?
Waves schreef:eikaam schreef:[
In de stal doet ze echt gemeenIk ben ten einde raad.
Maar wat wil je dan allemaal doen met het paard in de stal? In principe hoef je daar ook niks toch, behalve haar eruit halen? Ik zou me er niet zo druk om maken en de oorzaak oplossen (meer weidegang)
eikaam schreef:sandra1986 schreef:omdat jij het goed hebt daar moet je paard maar boos staan te wezen op stal merendeel van de dag/
of zie ik dat nu verkeerd
Cru gezien wel. Kunnen ze daar dan niet aan wennen?
Ik ben echt geen paardenterrorist hoor. Ik wil echt het beste voor mijn paard.
Anders zou ik hier geen topic plaatsen. Maar ik sta daar echt goed op stal.
Ik heb geen tijd om een wei te huren en zelf te voeren enzo.
Ik heb het erg druk met mijn studies. Ik ga zo vaak mogelijk naar stal als
ik kan, maar soms ben ik echt blij dat iemand anders haar voert.
daegonna schreef:Nja, ik heb een manegepaard gekocht.
Dit paard schopte iedereen letterlijk uit haar stal, had een paar personen, waar ze bij dreigde, maar niets deed.
Als je niet zelfzeker was, dan was dit een ramp om haar te "vangen", eens buiten de stal of aan het halster in de stal was dit paard een droom.
Het stal is inderdaad 'haar' ruimte, waar ze alleen personen in toelaat als zij het wil en wanneer ze de personen vertrouwd. Ik heb deze merrie nu 4 maand, maar na verloop van tijd, gaat het steeds beter in de stal. Kan nu al de hoeven krabben terwijl ze los staat. Mij trapt of bijt ze niet meer. Anderen moeten wel nog steeds opletten.
Misschien is je paardje ook wel van het principe dat haar stal van haar is en niet van jou?
Oké, ze is jong, maar dat wil niet zeggen dat ze geen respect moet opbrengen voor je, integendeel!
Met een zweep aan de slag gaan daar ben ik absoluut tegen. Een vertrouwensband, bouw je daarmee niet op, maar af.
Vergeet wel niet dat je "leider" blijft over het paard. Je mag je paard vertroetelen, maar als hij. zij over de schreef gaat dan dit duidelijk aantonen, dit hoeft niet met een tik zijn. Gewoon de stem verheffen is na een tijd ook genoeg om ze te laten weten hoe laat het is...
_Mikey_ schreef:Misschien is het alleen maar zo dat jullie nog aan elkaar moeten wennen en 'elkaars taal nog niet spreken'. Wij leren paarden om naar ons te luisteren, maar als baasje moet jij net zo goed leren om haar signalen op te pikken. Misschien op dat gebied nog wat 'finetuning' nodig is?
Hoe ga jij bijvoorbeeld de stal binnen? Snel? Langzaam en aarzelend? Langzaam, rustig en zelfbewust? Wat straalt jouw lichaamshouding uit als ze gemeen is? Of juist lief? Dat zijn dingen waar vaak al veel communicatie plaatsvindt en waar wij ons soms niet bewust van zijn.
In ieder geval is het goed om te onthouden dat ze uit een weide komt en nu veel in een veel kleinere stal staat. Ze kan dus niet weg. Heeft ze behoefte aan rust en kom jij te onstuimig binnen? Of is ze snel bang en kan ze niet vluchten in de stal en gaat ze daarom over op 'zelfbescherming'?
Als ze ok is als je met het halster komt, is het iig duidelijk dat ze het fijn vindt om de stal uit te gaan. Zou je het knuffelen en tutten dan niet op de poetsplaats kunnen doen zodat de stal echt haar prive plek blijft?
Ik hoop dat de vorige eigenaar je kan helpen om je paardje beter te begrijpen!
eikaam schreef:daegonna schreef:Nja, ik heb een manegepaard gekocht.
Dit paard schopte iedereen letterlijk uit haar stal, had een paar personen, waar ze bij dreigde, maar niets deed.
Als je niet zelfzeker was, dan was dit een ramp om haar te "vangen", eens buiten de stal of aan het halster in de stal was dit paard een droom.
Het stal is inderdaad 'haar' ruimte, waar ze alleen personen in toelaat als zij het wil en wanneer ze de personen vertrouwd. Ik heb deze merrie nu 4 maand, maar na verloop van tijd, gaat het steeds beter in de stal. Kan nu al de hoeven krabben terwijl ze los staat. Mij trapt of bijt ze niet meer. Anderen moeten wel nog steeds opletten.
Misschien is je paardje ook wel van het principe dat haar stal van haar is en niet van jou?
Oké, ze is jong, maar dat wil niet zeggen dat ze geen respect moet opbrengen voor je, integendeel!
Met een zweep aan de slag gaan daar ben ik absoluut tegen. Een vertrouwensband, bouw je daarmee niet op, maar af.
Vergeet wel niet dat je "leider" blijft over het paard. Je mag je paard vertroetelen, maar als hij. zij over de schreef gaat dan dit duidelijk aantonen, dit hoeft niet met een tik zijn. Gewoon de stem verheffen is na een tijd ook genoeg om ze te laten weten hoe laat het is...
Ik ben blij dat je niet begint over meer weidegang. Iedereen verwijt mij hier
dat ik haar opsluit. Ik denk echt dat ze niet mag klagen over haar leventje.
Er zijn paarden die er veel slechter aan toe zijn. Dit terzijde.
Ik denk dat we nog aan elkaar moeten wennen. Maar ik kan echt niet dicht bij haar in
de buurt komen. Ze begint direct te dreigen en te "piepen". Ze is 1m75 en ik kan je vertellen
dat dat behoorlijk angstaanjagend is.