Oude manegepony kopen zodat ze met welverdiend pensioen kan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie haar nu kopen?

Ja, als ze mij emotioneel zoveel waard is haal ik haar daar weg!
231 (73%)
Nee, ik wacht tot ze weg kan voor de slachtprijs.
70 (22%)
Ik ga geld inzamelen zodat ik haar daar weg kan halen.
15 (4%)

Totaal aantal stemmen: 316

MiniMouse

Oude manegepony kopen zodat ze met welverdiend pensioen kan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:20

Hallo bokkers,

Ik zal in het kort mijn verhaal even vertellen.

Toen ik 7 jaar was ging ik op paardrijden op een manege in A.
De pony's waar de manege-ruitertjes op reden staan daar nog steeds in stands.
Geen ramen in deze stallen en op zondag zijn de lampen meestal de gehele dag uit, omdat de pony's dan toch niet bereden worden.
Toen der tijd kwamen de pony's 1 keer per week in het land met de groep.
Staan wel ruim in het stro, maar persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan stands, zeker als pony's er zo weinig uitkomen.
Staan de hele dag tegen een muurtje aan te staren...bah!
Ik had daar mijn lievelingspony en dat was zo goed als vanaf het begin P.(Ik zal verder geen namen noemen, dit omdat ik dat niet netjes vind)
Ik reed haar elke week, was verder niemand in mijn les die haar leuk vond dus kon ik haar elke keer pakken.
Heb ook verschillende ponykampen met haar doorgebracht.
Ik heb daar zo'n 7 jaar op de manege gereden.

De laatste tijd daar kwamen de pony's zo nu en dan in de paddock want land om paarden los in te doen hebben ze niet meer.
Naar mijn idee geen fijn leventje.

Toen ik daar gestopt ben met rijden i.v.m. het krijgen van een eigen pony bezoek ik haar elk half jaar een keer om te kijken hoe het met haar gaat, even met haar te grazen en haar een knuffel te geven.

Ze doet nu dus al ruim 15 jaar manege-werk en ik vind dat ze een welverdiend pensioen nodig heeft.
Eigenaar is helaas geen meelevende man en ziet de pony's enkel als werktuig en kijkt enkel naar het geld wat het opbrengt.

Vraag hem bij elke bezoek hoe het met haar gaat, hij heeft mijn gegevens als er iets is met haar waardoor ze weg moet.
Dan mag ze naar mij en zorg ik dat ze de laatste (hopelijk) jaren bij mij van haar oude dag mag genieten.
Nu mijn paard verkocht gaat worden wil ik eigenlijk toch proberen om haar in mijn bezit te krijgen.

Ben gister dus bij haar geweest en dit voor gelegd aan de manegehouder.
-------------------------------------------------------------------
Maar viel niet echt mee te praten, druk denk ik (alsof)
Ik heb hem nog wel aan kunnen spreken over P. en of hij mijn gegevens nog had.
Ja die had hij nog, zei hij.(Ondertussen liep hij weer weg)

Ik wachtte weer netjes tot hij weer tevoorschijn kwam.

Ik vroeg hoe het met P. ging en zei dat ik evt. die najaar haar wil hebben, mocht hij ook denken dat het beesie nu wel eens aan zijn pensioen mag beginnen.

Nee, zei hij ze is nog lang niet klaar, ze doet het nog perfect en die loopt nog wel even.
Ik zeg oke, en als ik haar dan wil kopen? Ja, dan moest ik toch wel aan een behoorlijk bedrag denken... dus ik zeg en ja, wat is behoorlijk???
Tja uhh.... 2000 euro zegt die!!!!
IK schoot bijna in de lach maar eigenlijk werd ik erg verdrietig, dat er zulke ongevoelige botte mensen op de wereld zijn.
Hij geeft echt niks maar dan ook echt niets om dat beesie.

En als je het puur echt puur zakelijk gaat bekijken heeft hij nog gelijk ook om dat geld te vragen.
Gadverdamme!!

Maar ik zal er hoe dan ook daar wegkrijgen al moet ik er straks 2000 voor neer leggen (moest ik toen der tijd ook betalen voor Etoile terwijl ze kreupel was) kreeg bijna een deja-vu.
Mischien is een stichting opzetten nog niet eens zo'n slecht idee...hihi..red de oude manegepony!

Nou dit was dus hoe het ging, dit had ik gister al van me af geschreven...
Ik heb op de terugweg naar huis behoorlijk wat tranen gelaten...

Maar ik zet stug door en zal haar hoe dan ook daar wegkrijgen!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YQOHCL7F.jpg
Misschien hebben jullie nog goede ideen?

Liefs MM
Laatst bijgewerkt door delerium op 23-08-10 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd na overleg

MiniMouse

Re: Oude manegepony kopen zodat ze met welverdiend pensioen kan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:54

weet niet of dit goed staat hier??

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:58

hoe oud is de pony?
:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:59

2000 euro is natuurlijk te veel, denk ik. Hoe oud is ze?

De manege waar ik nog af en toe rijd, heeft ook een beleid dat de paarden niet verkocht worden. Dit om alle klanten tevreden te houden, want elke pony is wel van verschillende mensen de lievelingspony.

Ik heb ook een afspraak met die manege dat mijn lievelingspaard op pensioen komt bij mij. Hij is nu 20 jaar, dus moet nog ff wachten...

Tips heb ik eigenlijk verder niet... je kan laten zien dat je het echt meent, het gesprek nog eens aangaan. Bied dan zelf een prijs die je reeël vind.

Trouwens, als je geïnteresseerd bent in pensioenen van manegepony's, kan je ook altijd een kijkje nemen op onze site: http://www.horsetopia.be

Succes alvast!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:11

Ik schat dat de pony nu zo'n 25 jaar is. Er vanuit gaande dat ze 5 was toen ze op de manege kwam.
Ik ga zowiezo een bod doen als mijn paard verkocht is.
@solleke
Wat jij heb opgezet zou ik ook wel willen.
Werken jullie ook met een stichting?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:15

2000 euro :') Dat wat ik nu neer ga typen typ ik omdat ik zelf geen gevoel voor die pony heb, maar de manegeeigenaar heeft wel een flink voordeeltje aan jou als jij die pony koopt
En al zou je een stichting of wat dan ook op willen zetten, dan mats je alsnog die manegeeigenaar en daar zou ik persoonlijk dus nooit aan mee willen werken
De man in kwestie kent vast de waarde van die pony wel, hij probeerd je gewoon een poot uit te draaien

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:17

Pikeur schreef:
2000 euro :') Dat wat ik nu neer ga typen typ ik omdat ik zelf geen gevoel voor die pony heb, maar de manegeeigenaar heeft wel een flink voordeeltje aan jou als jij die pony koopt
En al zou je een stichting of wat dan ook op willen zetten, dan mats je alsnog die manegeeigenaar en daar zou ik persoonlijk dus nooit aan mee willen werken
De man in kwestie kent vast de waarde van die pony wel, hij probeerd je gewoon een poot uit te draaien

Ja, waarom dacht je dat ik in de lach schoot. ;)

Maar eignelijk puur zakelijk heeft hij nog gelijk ook.
Als je gaat uitrekenen want zo'n pony kwa omzet binnenbrengt per jaar.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:18

Maar voor minder dan 2000 euro kan hij echt wel een nieuwe (jongere) kopen

Ik zou dan persoonlijk wachten tot hij voor (iets meer dan) de slachtprijs weg mag, zolang de pony niet mishandeld of iets wordt staat hij toch wel goed
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-08-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:19

Pikeur schreef:
Maar voor minder dan 2000 euro kan hij echt wel een nieuwe (jongere) kopen

Ja maar met deze pony bind hij ook klanten en hij weet precies maar dan ook precies wat hij aan deze pony heeft.
Dat weet je met een nieuwe pony nooit.
Maar ik begrijp echt volledig wat je bedoelt hoor ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:21

Je zegt het zelf al: de paarden zijn daar "werktuig"... en da's logisch: hij verdiend daar zijn brood mee. Nou vind ik stands geen goed idee (ik dacht dat dat verboden was?!?) maar zolang hij de paarden niet "mishandeld" is het helemaal niet vreemd. En het bedrag van 2000 euro vind ik ook niet vreemd: een goede manegepony is letterlijk goud waard voor een manege.
Ik denk dat je geduld moet hebben tot het paardje "op" is en geen geld meer in het laadje brengt voor de manege, dan zal hij blij zijn er gemakkelijk vanaf te komen en er nog een paar centen voor te krijgen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:23

Er is mij laatst eens gezegd door een manegehoudster: een goede pony is goud waard. Het kost zóveel moeite om goede pony's te vinden, als die eenmaal goed meelopen in de lessen zijn ze bijna niet meer te verkopen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:23

GamblersCup schreef:
Je zegt het zelf al: de paarden zijn daar "werktuig"... en da's logisch: hij verdiend daar zijn brood mee. Nou vind ik stands geen goed idee (ik dacht dat dat verboden was?!?) maar zolang hij de paarden niet "mishandeld" is het helemaal niet vreemd. En het bedrag van 2000 euro vind ik ook niet vreemd: een goede manegepony is letterlijk goud waard voor een manege.
Ik denk dat je geduld moet hebben tot het paardje "op" is en geen geld meer in het laadje brengt voor de manege, dan zal hij blij zijn er gemakkelijk vanaf te komen en er nog een paar centen voor te krijgen.

Stands die al bestonden toen die regel ging gelden mochten blijven. Ze mogen alleen niet meer gemaakt worden nu.

Maar ik ben zo bang dat hij zonder nadenken dat beestje zo wegbrengt dan, dat ik daar kom en ze in eens weg is. ;(

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:24

Ja Pikeur, maar de nieuwe, jongere pony kan om de haverklap koliek krijgen, kreupel worden, kindjes eraf gooien etc.
Van deze 'oude sok' is hij zeker: kost haast niks in onderhoud en loopt zijn rondjes met de beginnertjes (die je altijd in grote getallen op een manege vindt ipv gevorderden).
Dus ik vind het ergens wel logisch dat hij een (woeker)prijs vraagt, want hij wil het dier helemaal niet kwijt.
Ik heb ook voor mijn verzorgpony, die 22,5 jaar oud was, 2500 euro betaald (daar was haar 2,5 jaar oude tuig wel bij)
En heb er maar 2,5 jaar van kunnen genieten. Maar het was me echt elke cent meer dan waard!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:25

Elke manege heeft wel iemand in dienst voor het een of ander (lesgeefster? stalhulp?) kun je daar geen contact mee leggen en vragen of zij jou (ook) op de hoogte houden van het wel en wee van de pony?

Ik zou het niet helemaal laten afhangen van de manege-eigenaar als ik dat zo hoor....

laurenxx

ik zou gewoon de 2000 euro neertellen als je de pony daar echt wilt weghalen, dan is het maar wat meer geld maar dan heb je haar straks wel!

GamblersCup

TS: Vantevoren zeggen dat je wat meer bied (als het zo ver is) dan de slachtprijs? Het klinkt niet alsof ie je niet mag en expres in de weg zit ofzo, dus als ie een paar centen extra kan verdienen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:25

foxy80 schreef:
Ja Pikeur, maar de nieuwe, jongere pony kan om de haverklap koliek krijgen, kreupel worden, kindjes eraf gooien etc.
Van deze 'oude sok' is hij zeker: kost haast niks in onderhoud en loopt zijn rondjes met de beginnertjes (die je altijd in grote getallen op een manege vindt ipv gevorderden).
Dus ik vind het ergens wel logisch dat hij een (woeker)prijs vraagt, want hij wil het dier helemaal niet kwijt.

Zakelijk gezien heeft hij ook groot gelijk, dat is ook het erge eraan...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:26

GamblersCup schreef:
TS: Vantevoren zeggen dat je wat meer bied (als het zo ver is) dan de slachtprijs? Het klinkt niet alsof ie je niet mag en expres in de weg zit ofzo, dus als ie een paar centen extra kan verdienen...

Ja dat had ik idd ook al bedacht. Maar mijn gevoel wil haar daar zo graag weg halen. Ze doet het werk al zo lang nu...En zeker met zo'n brave pony, die heeft echt niet altijd de fijnste ritjes zeg maar.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:29

Ik zou even je gevoelens aan de kant zetten en er heel goed over nadenken. Ik snap dat je zo'n pony nog een goed pensioen wil bieden, maar vergeet niet dat een oud paard veel geld (kan) gaat kosten. Ze gaat ouderdoms gebrekjes krijgen. Ik weet niet waarom je je huidige paard verkoopt, maar als je dat doet omdat je veel aan medische kosten kwijt bent gaat zo'n pony je flink tegenvallen.

Mocht je het nog steeds willen doen; tuurlijk gaat die eigenaar jou om 2000 euro vragen.. Hij weet dat je aan die pony gehecht bent, dus hij zal flink op je gevoelens inspelen. Benader hem van de zakelijke kant. Bied hem een bedrag aan en zeg dat je er niet onder gaat zitten, omdat de pony op die leeftijd niet meer verkocht zal worden en de slachtprijs is minder.

Lin1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:30

Hoi!

Zomaar 2000 euro neertellen zou ik niet doen. Als je een beetje ervaring hebt met dingen kopen, of dat nou in real life is of via een site als Marktplaats ofzo, dan weet je dat de verkopers altijd hoog inzetten. Wil je 40 euro, dan vraag je 50 omdat dat vaak op 40 uitkomt bij wijze van spreken. Ik zou de helft bieden en kijken waar je uit komt...

6 jaar geleden heeft mijn vader voor 1600 euro mijn ruin gekocht (50% arabier) en in die tijd 12 jaar. Nou is dat niet duur, maar het maakt wel dat ik schrik van de 2000 euro die jij zou moeten betalen voor een paardje van 25.

Zeker niet in 1 keer toegeven zou ik zeggen. Maar ook niet laten gaan....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:30

foxy80 schreef:
Ik heb ook voor mijn verzorgpony, die 22,5 jaar oud was, 2500 euro betaald (daar was haar 2,5 jaar oude tuig wel bij)
En heb er maar 2,5 jaar van kunnen genieten. Maar het was me echt elke cent meer dan waard!!!

Mijn 24 jarige heeft me 450 euro gekost (aankoop prijs dan, met dierenartskosten erbij kom je alsnog op duizenden euro's uit maar dat gebeurt nou eenmaal).. dat vind ik een meer redelijke prijs
Heb er 7 jaar lang tot de laatste week aan toe op kunnen rijden, kerngezond knoerthard beest

Maargoed als je al een emotionele binding met een ander paard hebt wordt het al moeilijker, dan kun je niet kijken naar de prijzen van andere paarden

Mja het is dus inmiddels wel duidelijkachtig denk dat ik heb gekozen voor de optie wachten tot hij voor +- slachtprijs weg mag

Maar daarom zeg ik ook dat ik hier heel objectief praat, als ik het verhaal zo hoor zou ik veel te eigenwijs zijn om de manegeeigenaar die winst te gunnen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-08-10 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:31

Mini, ik gooi even de knuppel in het hoenderhok: en wat als het beestje nou opeens na 4 uur lopen door de benen zakt en ter plekke na een hoop gesar en getrek toch nog door een da moet ingeslapen worden? Ga je je dan niet eeuwig beklagen dat je haar niet gekocht hebt?
Wat als ze een beroerte krijgt en na 2 weekjes rust al terug in de lessen wordt gegooid? Gaat je hart niet bloeden dan?
Als ik lees dat je er elk half jaar langs gaat ondanks dat je een eigen paard hebt, lijkt het mij gewoon uitgemaakt zaak.
Je hebt de keuze: ofwel maak je jezelf instant gelukkig (en haar ook) voor 2000 euro ofwel gok je erop dat er ooit een dag komt dat de eigenaar over zijn hart gaat strijken...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:34

Ik ben het met die laatste zin van je niet eens: het gaat niet om het "over zijn hart strijken", het gaat hier puur om business, die man verdiend zijn brood ermee.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:36

Een braaf manegepaard is goud waard en veel meer dan 2.000,00 euro. Waarom zou hij haar nu verkopen. Omdat jij vindt dat ze met pensioen moet kunnen gaan, omdat ze 25 jaar is. Een paardje van 25, dan nog steeds werkt als manegepaard, gezond is en niet kreupel loopt wordt goed verzorgd, of anders had ze nooit zo oud geworden. Het is veel gezonder voor een oud paard om nog te werken dan heel de dagen niets te doen.

Verder weet de man wat hij aan haar heeft. Loopt ze braaf haar toertjes en is waarschijnlijk de lieveling van vele kinderen.
Laat de eigenaar weten dat je haar wilt kopen, als hij ze wenst te verkopen voor een prijs hoger dan de slachtprijs. Vraag misschien iemand die daar nu rijdt om je op de hoogte te houden en laat de eigenaar verder met rust. Mensen worden niet graag verteld wat ze moeten doen.

Waarom verkoop je eigenlijk je eigen paard?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:38

Sandravm schreef:
Het is veel gezonder voor een oud paard om nog te werken dan heel de dagen niets te doen.

Eh, dat is wel heel erg verschillend per paard ;)