Paard wil gewoon niet laden?!?! iemand tips?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vinnykelly

Paard wil gewoon niet laden?!?! iemand tips?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:48

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een probleem.
Mijn paard heeft zo zijn dagen en wil de ene keer wel ende andere keer niet laden.
Tijdens mijn laatste wedstrijd wilde hij gewoon niet de trailer in. Normaal helpt een emmer voer of peen ect. wel.
Ook een rondje draaien en opnieuw proberen helpt niet.
Als hij weer zo'n bui heeft, loopt hij vol goede moed naar de trailer en net voor de klep gaat hij staan en zet geen stap meer.
Hij kijkt dan zo lekker om zich heen om te kijken of iedereen ziet wat hij aan het doen is en verzet geen stap meer richting de trailer.
Heeft iemand tips voor mij? om mijn paard op een normale manier te kunnen laden??

Groetjes

amyz

Re: Paard wil gewoon niet laden?!?! iemand tips?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:52

Grondwerk om hem te leren wie de baas is of gewoon duidelijk en zonder enige twijfel hem de trailer in laten lopen. Beetje vaag omschreven hihi. Maar komt iig op mij over alsof ie gewoon lekker aan het klieren is. Als jij al de trailer inloopt met een gevoel van ''oh jee, als ie nu maar wel wil'', ja, dan blijft hij natuurlijk lekker staan. Wees dominant, neem een houding aan die zegt; jij gaat die trailer in, en daarmee basta!

Zag t toevallig laatst nog gebeuren op stal, paard liep er zo in toen een ander vrouwtje hem overnam en doodleuk die trailer inliep met hem :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:54

Mijn paard deed dat ook. Hij liep gewoon te klieren. Eén keer de bezem in z'n hol en het was afgelopen :+
Voordat je dit doet moet je wel zeker weten of je paard kliert of niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:57

Tips? Gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen...

uniek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:04

Hallo
Ik heb met mijn paard een curus trailer laden gedaan en heb er zelf veel van geleerd,ga niet je paard lokken dat is net als omkopen zo van als jij komt krijg je was als je een eer geen voer hebt ben je weer bij af.
het beste kun je met zijn tweeen laden een paard en andere voor de stang er in doen.
loop vool vertrouwen op de trailer af ga niet het paard origeren door weer van de klep te lopen ook niet als hij naast de klep staat .het is vooral belangrijk dat jij geen angst uit straalt en en na de trailer loopt zo van ooojee hij stopt toch,
probeer eens met een lijn er achter maar thuis oefenen is ook belangrijk.
hopelijk heb je er wat aan en anders hoor ik het wel

vinnykelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:08

ja, hij loopt inderdaad te klieren op die momenten.
Ik heb al is geprobeerd om iemand anders te laten laden maar dat hielp ook niet. Hij kwam niet in de buurt bij de trailer binnen een staal van 10 meter. Ook heeft hij de laatste tijd erg last van hengstengedrag omdat hij hier bij mij thuis de enige ruin is en de rest van de groep merrie´s hij is een beetje de alfa daar, haha misschien dat dat er ook mee te maken heeft. vanwege de ander paarden om zich heen..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:12

Een paard kliert niet. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:13

sflj schreef:

Kom hier maar eens op de koffie dan want ik heb een giga klier staan...niks geen angst ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:19

Wildgirl schreef:
sflj schreef:

Kom hier maar eens op de koffie dan want ik heb een giga klier staan...niks geen angst ;)

Dan is er een andere oorzaak. Een paard kan niet klieren. hij weet niet eens wat dat is, laat staan hoe dat moet.
Misschien heeft hij geleerd dat ie alleen in een klein hokje komt te staan en wil ie niet bij z'n soortgenoten weg? of is het toch angst? Of speelt ie een 'machtsspelletje' met jou om te zien wie er de baas is? of...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:23

Wildgirl schreef:
sflj schreef:

haha en die zijn er vast nog heel veel meer.
een niet klierend paard bestaat niet? laat me niet lachen, zit gewoon in de natuur

ontopic: zoek maar eens op bokt op trailerladen, er gaat een wereld voor je open

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:31

Hier heeft Nona in het begin ook heel vervelend gedaan ivm laden.

En het was echt wel gewoon klieren...

1 keer een bezemsteel op der billen en ze sprong echt de trailer op.

de dag erna weer klieren...
Gewoon even de bezemsteel uit het hokje gehaald, en ja hoor daar ging mevrouw...
Sindsien is de trailer der beste vriendje.
Ze krijgt wel nog steeds een worteltje als ze er heel flink opstapt.

En mijn koppige dame kan echt wel klieren hoor...
denk dat elk paard het wel eens doet, al was het alleen maar om even het baasje te zien zweten...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:19

het is niet klieren, het is gebrek aan leiderschap van het baasje en dan lijkt het klieren in de ogen van datzelfde baasje..... :+
Waarom zou een paard iets doen voor iemand die hij niet als leider ziet?

Gebruik inderdaad de zoekfunctie maar eens, echt mega veel topics over trailerladen.
De beste tip die ik je kan geven is zoek hulp, lees het ebook van Eddy Modde en ga niet zelf lopen klooien....
Niet goed oefenen is niet goed want dan leer je je paard alleen maar nog meer om niet te laden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:30

hafjelinger schreef:
Mijn paard deed dat ook. Hij liep gewoon te klieren. Eén keer de bezem in z'n hol en het was afgelopen :+

Ik hoop dat dit gewoon ongelukkig is neergezet....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:32

2 longeerlijnen erachter en evt. een bezem. Als hij het af en toe wel doet is het gewoon gezeur en heeft hij pech en moet hij doorlopen. Voer is een afrader. Je gaat hem paaien en belonen voor het niet op de trailer willen lopen. Belonen mag, maar als hij vast staat OP de trailer. Bovendien hebben ze veels te snel in de gaten dat ze voor 1 been bewegen voer krijgen. Dus dan gaan ze er helemaal niet meer op.. :P Jij bent de baas!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

sflj schreef:
Dan is er een andere oorzaak. Een paard kan niet klieren. hij weet niet eens wat dat is, laat staan hoe dat moet.
Misschien heeft hij geleerd dat ie alleen in een klein hokje komt te staan en wil ie niet bij z'n soortgenoten weg? of is het toch angst? Of speelt ie een 'machtsspelletje' met jou om te zien wie er de baas is? of...

Wat een onzin, een paard kliert niet. HAHAHA.
Dat zou jammer zijn, veel paarden hebben daardoor juist enorme humor!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:35

Kijk eens naar je eigen houding bij het trailer laden. Als je met een paard naar de trailer loopt om te laden moet je zelf vooral doorlopen en zeker niet twijfelen. Een inhouding van jou is vragen om een weigering van het paard.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:36

friesiszwart schreef:
Kijk eens naar je eigen houding bij het trailer laden. Als je met een paard naar de trailer loopt om te laden moet je zelf vooral doorlopen en zeker niet twijfelen. Een inhouding van jou is vragen om een weigering van het paard.

Dát bedoelde ik idd ook te zeggen :) Omschreef t alleen wat klunzig hihi.

klaske_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:44

Hee,
Mijn paard wilde eerst ook nooit de trailer in. Toen ben ik hem gewoon met zn hoofdstel in gaan inladen. Door het bitje in zijn/haar mond ben je gewoon iets meer de baas. (het was gewoon een dubbelgebroken trensje hoor.) Ik zou alleen wel recht de trailer inlopen en niet twijfelen. De eerste keren blijft je paard vast nog proberen om niet de trailer in te hoeven maar als je gewoon met zijn 2en laadt kan hij eigenlijk weinig kanten op. En het leuke is: mijn paard loopt nu als een mak lammetje achter me aan de trailer in aan een halstertje.
Oja, wel het hoofdstel weer uitdoen natuurlijk. ;)
Laatst bijgewerkt door klaske_x op 20-08-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:45

hafjelinger schreef:

Hier precies hetzelfde, alleen wilde die van mij een paar keer de bezem voelen ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:24

..en buiten bezems om, heb je zeer goede andere methodes..
Heb je wel even een handje extra aan hulp voor nodig. Twee longeerlijnen, 1 aan de ene zijde van e traile rbevestigen (net boven wielkast heb je vaak zon stalen balk), de andere aan de andere zijde. Paard ertussen zetten, lijnen oppakken en kruislings achteren zn billen laten vieren. Je doet dat met golvende bewegingen. Niet op en neer golven, maar van links naar rechts en vice versa.(niet te dicht achterop gaan staan). Duertje van trailer openzetten en hier zijn alle problemen middels deze truc verdwenen. Standaard nemen we de lijnen mee als het nodig is.
Tevens een andere optie is de trailer uit het zicht van je stal te plaatsen, stukje te wandeleb met je paard naar de trailer, zodat hij de andere niet hoort of ziet en dan de truc met de lijnen uitvoeren.
Succes! Moeite waard om te proberen ;)

Mariska1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:56

Iederekeer als hij het goed doet,, hem/haar wat lekkers geven. Dat hij op een moment weet dat hij als hij erin gaat uitzich zelf wat lekkers krijgt..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:23

vanLotje schreef:
hafjelinger schreef:

Ik hoop dat dit gewoon ongelukkig is neergezet....

Hij is niet gewond geraakt hoor ;)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:33

Stel nou dat een paard echt loopt te klieren (dat dat zou kunnen), en je lost dat op door dat wat hij niet wil, nóg vervelender voor hem te maken (longeerlijnen enz.), hoe groot is de kans dat een paard de volgende keer nog moeilijker te laden is?

Veel paarden zullen die longeerlijnen accepteren en dus de volgende keer de nog vervelendere situatie wel ontlopen door dan maar de trailer op te gaan. Blijft het feit dat een paard dan dus op de trailer staat, maar dat ronduit vervelend vindt.

Sommige paarden accepteren het juist niet, of slechts één keer, met als gevolg dat trailerladen alleen maar moeilijker zal worden.

Lijkt me handiger om te zoeken naar methodes waardoor je paard het gewoonweg normaal gaat vinden om die trailer in te lopen, omdat jij als leider van je paard, vertelt dat het normaal is.

Amyz, hoewel ik het met je eens ben dat grondwerk hierbij kan helpen, zal dat niet helpen als niet begrijpt waarop grondwerk gebaseerd is. Dat is namelijk niet bedoelt om je paard te leren dat je de baas bent, maar gaat over leiderschap en vertrouwen. Grondwerk heeft ook weinig zin als je echt denkt dat een paard kan klieren. Dat de acties van een paard niet passen binnen dat wat wij als mensen van ze verwachten, wil niet zeggen dat het "knopje klieren" daadwerkelijk bestaat bij een paard.

Frankiej: klieren zit niet in de natuur van een paard. We kunnen het klieren noemen, omdat wij het vervelend gedrag vinden, maar paarden hebben daadwerkelijk geen enkele ingebouwde klierfunctie :+

Boterbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:50

Zorg dat je altijd met meerdere personen bent, met longeerlijnen werkt ook erg goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:02

Probleem bij mijn paard met de longeerlijn truc was dat ze zich gewoon achterover gooit als ze die lijnen op haar kont voelt. Dan ging ze alleen maar harder in verzet. Vandaar de bezem. Nu hoeft er alleen maar iemand naast de trailer te staan met de bezem in de hand en ze stapt er keurig in..Zonder stress en ellende. Als ik druk uitoefen door lijnen te spannen gaat ze alleen maar vechten.