sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:13

Iets wat ik, tot mijn hele grote verbazing, in een ander topic las van mensen was dat sport/wedstrijdpaarden niet langer dan 2 uur op weide horen.
Wat denkt bokt daar nu van?

Persoonlijk vind ik dat onzin. Paarden zijn bewegingsdieren en horen geen 20 uur op stal te staan enkel omdat de ruiter denkt dat ie anders te sloom wordt. IMO mankeert je paard wat als hij niet vooruit te branden is na een dag weide en moet je hem niet binnen zetten maar eens goed laten onderzoeken op te korten.... Een paard binnen zetten "om hem fris te houden" geeft volgens mij enkel een gefrustreerd paard dat alles behalve fris in het hoofdje is...

Yunomi

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:15

Ik vind het ook onzin, paard heeft buitenlucht nodig.
Paard wat ik rijd staat in de zomer gewoon dag en nacht op de wei, en daar word ie absoluut niet sloom van..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:16

zoals ik in dat ander topic al zei

onze paarden staan dag en nacht behalve in de winter op de wei, dan staan ze in de avond binnen,
voor de rest altijd op de wei, en nee hoor merk geen verschil met rijden, ze zijn altijd even vlug,

vind het echt 'zielig'dat er zo over sportpaarden word gedacht
maargoed

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:17

Indd paarden horen lekker buiten te zijn ondanks dat het een sportpaard is.
Mijn pony staat in de zomer ook dag en nacht buiten met stallen waar ze in kunnen lopen .
Mijn pony wordt er alles behalve sloom van.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:17

Ieder paard hoort op de wei.. Of hij nou 20 euro of 20 miljoen heeft gekost..

Dat vind ik ervan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:18

SN: las het maar denk dat het voor TS niet fijn is als die discussie daar ontstaat en vind het zeker wel een interessante discussie, vandaar dat ik even een nieuw topic open hierover. :)

Tallie: het ging hem dus niet om kostbaar het dier is, maar dat ie er zogenaamd "sloom" van werd. :) En dat het, vooral voor jonge dieren, "te veel" zou zijn om en weide te hebben en te werken.

KarinvdM

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:19

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:20

Onze paarden lopen daar waar mogelijk buiten! Blijven lekker fit en kunnen zich overdag helemaal uitleven.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:20

Een van de belangrijkste dingen voor een sportpaard (nou ja voor ieder paard) is hem vrolijk houden en door buiten eens te kunnen lopen snuiven en rennen zoals hij/zij wil is het beste wat er is. Als een paard regelmatig buitenkomt zal hem zo snel niets gebeuren en je kan allerlei beschermers etc aantrekken. Lang niet buiten geweest dan eerst even rijden

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:21

ieder paard hoort op de wei, een paard kiest er niet voor om de sport in te gaan.
vind het nogal sneu om een paard 23/7 binnen te houden in z'n stal, omdat hij anders sloom o.i.d. wordt of geblesseert kan raken. bah.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:22

Ayasha schreef:
Tallie: het ging hem dus niet om kostbaar het dier is, maar dat ie er zogenaamd "sloom" van werd. :) En dat het, vooral voor jonge dieren, "te veel" zou zijn om en weide te hebben en te werken.

Ik snap best de uitspraak van deze persoon. Er zijn paarden die er slecht tegen kunnen om de hele dag, of een hele lange periode op de wei te staan..

Mijn ene paard kan ik gerust dag en nacht zetten, vindt ze prima, maar als ik mijn andere paard langer dan 3 a 4 uur op de wei zet, dan doe ik hem daar geen plezier mee. Daarnaast is het wel zo dat sommige jonge paarden loom worden van hele dagen op de wei. Ik denk dat het niet zozeer is dat 'een sportpaard niet de hele dag op de wei hoort', maar meer dat het 'per paard verschillend is hoe lang ie het op de wei naar z'n zin heeft'.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 19-08-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:22

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:22

Ayasha schreef:

Sloom zijn ze een paar weken bij 24/7 naar buiten, daarna is het koppie eraan gewend en zal een paard juist meer energie krijgen omdat zijn conditie verbeterd door 24/7 buiten lopen.. :D

Dus ook in dat opzicht is het stierenpoep :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:23

Ik heb op een stal gewerkt waar ze ook sportpaarden hadden en omdat die elke weekend moeten lopen staan ze in de winter niet de hele dag buiten. Daar werd wel na gestreefd om ze 3x na buiten te krijgen, bijv. stapmolen, paddock, longeren of natuurlijk rijden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:23

Idd paarden horen op de wei ! Liefst zoveel en zo lang mogelijk :P Toen mijne nog op stal stond was ze 'heel energiek', nu ze 24/7 op de wei staat is ze nog altijd zo, alleen flipt ze niet als je ze uit stal haalt om op de wei te zetten want daar staat ze toch niet meer:p

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:24

Somebody_ schreef:
Ayasha schreef:

Ik snap best de uitspraak van deze persoon. Er zijn paarden die er slecht tegen kunnen om de hele dag, of een hele lange periode op de wei te staan..

Mijn ene paard kan ik gerust dag en nacht zetten, vindt ze prima, maar als ik mijn andere paard langer dan 3 a 4 uur op de wei zet, dan doe ik hem daar geen plezier mee. Daarnaast is het wel zo dat sommige jonge paarden loom worden van hele dagen op de wei. Ik denk dat het niet zozeer is dat 'een sportpaard niet de hele dag op de wei hoort', maar meer dat het 'per paard verschillend is hoe lang ie het op de wei naar z'n zin heeft'.

Zet er een inloopstal, of zet de stal open. Kun je zien wat dat paard zelf kiest en of ze het echt erg vind om 3-4u op de wei te staan :p
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 19-08-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

stapmolen,longeren en rijden vind ik helemaal niet in vergelijking met op de wei >;)
geen sociaal contact met andere paarden, moet nog steeds werken en heeft daarbij geen eigen bewegingsvrijheid om zelf te kiezen hoe en wat.

moelly

de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! haha!
tuurlijk moet je paard naar buien desnoods alleen de ochten van 6 tot 12 ofzo of de middag van 12 tot 18 weet ik veel, maar dan krijgt je paard tenminsten frisse lucht!

Sunnda

Ayasha schreef:
SN: las het maar denk dat het voor TS niet fijn is als die discussie daar ontstaat en vind het zeker wel een interessante discussie, vandaar dat ik even een nieuw topic open hierover. :)

heb het topic ook gezien en met verbazing naar gekeken.
het lijkt mij juist dat je paard veel minder fris is zijn hoofd wordt als hij op stal staat, dat is pas geestdodend.
zeker voor een jong paard lijkt het me belangrijk om ook lekker paard te kunnen zijn.

ik ga toch ook niet als ik s'middags naar de sportschool ga heel de dag niet lopen omdat ik moe wordt, het paard is een bewegingsdier, en van dat een grzen en een beetje stoeien wordt ie heus niet moe, dan is er iets anders mis.

DDW1190

Tallie1979 schreef:
Ieder paard hoort op de wei.. Of hij nou 20 euro of 20 miljoen heeft gekost..

Dat vind ik ervan..

inderdaad! :o
en als je het dan niet vertrouwd, gewoon met bescherming om!

(wat ik bij sommigen wel wat overdreven vind :o)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:25

GaelleS schreef:
Somebody_ schreef:

Ze er een inloopstal. Kun je zien wat dat paard zelf kiest en of ze het echt erg vind om 3-4u op de wei te staan :p

Ik vind het duidelijk genoeg als dit paard probeert door de omheining probeert te komen, terwijl z'n 'vriendin' nog gewoon lekker rustig staat te eten...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:26

Toen ik mijn (sport?)paard kocht een paar maanden geleden wilde ik 'r het liefst zo lang mogelijk het land op. Met de eerste groep mee naar buiten en met de laatste mee naar binnen. Binnen een paar weken had ik een geultje uitgegraven aan de rand van mijn weiland staan, omdat mijn paard het helemaal zat was op het land. En dan ging ze rondjes rennen.

Ik kijk nu gewoon naar wat mijn paard fijn vind. Ze gaat 's ochtends vroeg naar buiten, en rond een uurtje of 2 begint ze bij het hek rond te hangen en te hinneken als er iemand voorbij komt. Dan gaat ze lekker naar binnen. Soms gaat ze in d'r box dan zelfs even een uurtje liggen. En meestal rij ik 'r dan 's avonds nog.

Paard blij (denk ik), ik blij, en voor de rest heb ik geen boodschap aan mensen die willen vertellen hoe het 'hoort'. Of men nou roept dat 24/7 weide moet of dat sportpaarden niet op de wei horen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:26

Imo horen juist sportpaarden wel naar buiten te komen. Dit is iets wat ik geheel op gevoel zeg hoor, maar een sportpaard waarvan onder het zadel veel gevraagd wordt lijkt mij juist baat hebben bij enkele uurtjes "vrije" beweging op een dag. Lijkt mij beter voor de spieren...Maar goed, zoals gezegd: Iets wat ik geheel op gevoel baseer...!

Edit: Natuurlijk ook als mentale afwisseling. Het moet een paard blijven en geen machine worden! :D

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:27

Ik vind ook dat ze gewoon naar buiten moeten! Ik ben er van overtuigd dat het ook veel beter voor hun spieren gewrichten en hersenen zijn! Vind het behoorlijk egoistisch als je een paard binnen laat omdat jij 1 uurtje wil rijden, en er vervolgens niet eens naar omkijkt.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:27

Ik vind het ook onzin dat sportpaarden/pony's niet langer dan 2 uur op de wei mogen... :\
ja bij ons kunnen ze niet 2 uur op de wei en gaan ze elke dag een uurtje op de wei met een ander paardje naast zich in het andere weitje... voor de rest ga ik er élke dag heen en krijgt hij elke dag beweging en ookal staat hij zoveel op stal hij is niet chagerijnig :) en hij word er ook niet vlotter of slomer van gewoon normaal :P alleen in de winter word ie denk ik wel wat vlotter aangezien ze dan niet naar buiten kunnen als het vriest maar nogmaals ik ga er elke dag heen en knuffel ook veel met hem enzo en hij heeft ook een dagje in de week vrij :P ook als ik hem in de paddock zet of in de wei zeker in de zomer word hij helemaal gek van de dazen en gaat ie zitten rennen dus dan breng ik hem liever binnen dan dat ie heel de tijd moet rennen voor die vieze beesten...
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt