Geslacht verkeerd in paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geslacht verkeerd in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:41

Over 10 dagen komt mijn nieuwe paardje Brother [***] 7 jaar oud,
Nu heet hij nog Beauty maar dat vonden we geen leuke naam voor een ruin.
Waarschijnlijk vond het stamboek (NFPS) de naam en het geslacht ook niet bij elkaar kloppen,
want in het paspoort van het paard staat dat het een merrie is, maar het is toch echt een ruin!?
Het is een bonte kruising die helemaal waarschijnlijk geen fell pony in zich heeft.
Hoe kan dit gebeurt zijn!? en nog belangrijker. hoe onder ga je een geslachts verandering in het paspoort?

bedankt!

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:43

Is het niet een paspoort van een ander paard/pony??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:43

Ik zou even contact opnemen met de NFPS, als je het uitlegt kunnen ze het wel aanpassen kijkt me!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:44

zo te lezen krijg je een verkeerd paspoord bij een ander paard,het zal wel omgeruild of vervalst zijn als er een aantal dingen niet kloppen..
ik zou eens gaan navragen wat je in deze situatie kan/moet doen..ik neem aan dat je wel wil dat alles klopt voor je het paardje overneemt..succes!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:47

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb een paard waar één aftekening (absoluut) niet goed staat. Ik heb gehoord dat het veel geld kost om een paspoort te laten veranderen.

In jou geval klinkt het wel heel apart, weet je zeker dat je het juiste paspoort bij het juiste paard hebt gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:47

Ik ben bang dat je een verkeerd paspoort bij je paard heb !! Ik zou even de chips laten controleren ..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:48

Als het inderdaad het verkeerde paspoort zou zijn, dan moet het chipnummer ook niet kloppen. Even laten checken door een dierenarts!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:51

Bij een bont paard een verkeerd paspoort meegeven zou knap zijn. Die moeten helemaal in detail getekend zijn, en dat zie je snel genoeg. Het is normaal dat er voor een kruising met onbekende afstamming gewoon een paspoort wordt aangevraagd bij een willekeurig stamboek - meestal het goedkoopste. Als de aftekeningen kloppen, gewoon even contact opnemen met het stamboek, paspoort opsturen, en je krijgt het gewijzigd terug. Kost ook niet veel, soms is het zelfs gratis. Ik heb het paspoort voor één van mijn paarden 2x terug moeten sturen voor wijzigingen (ander stamboek overigens), kostte me nul komma niks. De fout is immers niet jouw schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:51

het ligt allemaal nog al lastig. de eigenaar van het diertje woonde op Vlieland, en heeft het paard als veulen naar haar toe laten komen. nu is ze een jaar geleden overleden en heeft de zus van de overlede vrouw het paard georven, enkel die vrouw is er niet helemaal bij met haar hoofd en heeft niks met paarden. daarom heeft een vriendin van haar de zorg op zich genomen. Nu gaat die zus waarschijlijk binnen kort ook naar boven.
er zijn erg veel paarden op vlieland. en het paard moet daarom ook weg, er is namelijk geen ruimte.
Nu mag ik het paard gratis overnemen (heb der 4 weken gewerkt) of hij gaat naar een manege daar. het probleem is alleen dat die vrouw het paard niet iedere dag 4x met een ander iemand op zn rug voor bij wil zien lopen.
Het paspoort hoord wel bij het paard. en hij is altijd geent. en heeft een chip. ik kan alleen niet kijken of het met de chip van het paard overeen komt. want er is namelijk geen dierenarts op het eiland!

Ibbel

Re: Geslacht verkeerd in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:52

De huisarts op Vlieland doet ook dieren. Heeft die geen chiplezer?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:53

Tja, dan is het wat lastig te controleren. Ik zou het diertje gewoon naar jou halen en dan je eigen dierenarts laten controleren. Daarna verder zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:55

ik zal moeten wachten tot hij bij mij thuis is voor ik de chip kan controleren. maar ik weet zeker dat ze me niet op willen lichten. dat paard heeft daar zijn hele leven gestaan. misschien hebben ze bij het paspoord gedacht dat er met het invullen van het formulier iets fout is gegaan! (beauty is ook geen mannen naam. haha)

de chip lezer van de huis arts op vlieland doet het niet meer. de hond van de stal waar ik werkte was kwijt. maar de lezer deed het niet meer.
(eerst dachten ze ook dat er geen chip in het paard zat. omdat de chiplezer niks aan gaf. maar die hond is zeker gechipt en daar deed hij het ook niet meer. en in het paspoort is hij wel degelijk gechip het paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:00

ik heb ze gemailt. en het enige wat ik terug krijg is;

Graag het levensnummer en chipnummer om te zien of het paspoort door ons is uitgegeven

NFPS

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:01

nou, gewoon even die gegevens mailen dus!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:04

Ibbel schreef:
De huisarts op Vlieland doet ook dieren. Heeft die geen chiplezer?

Is dat zo??? Bijzonder om te lezen. Ik weet nog wel van heel vroeger (van verhalen hoor, niet van mezelf) dat het in bepaalde streken wel eens andersom was. Dat mensen naar de veearts gingen als ze zelf bepaalde kwaaltjes hadden, omdat er in geen velden of wegen een huisarts was...
Maar iets dergelijks bestaat dus nog steeds, maar dan andersom in Vlieland. Lollig!

@ TS: Eén van mijn paarden is bij het chippen ook als ruin geregistreerd, terwijl het een merrie was. En de naam was ook verkeerd gespeld, 1 letter verschil (en toen was het idd een mannelijke naam ipv een vrouwelijke).
Ik heb de KHNS gebeld (die hadden het paspoort uitgegeven) toen ik het paspoort thuis kreeg. Ik kreeg eerst een grote mond. Dat is het formulier dat de chipper had ingevuld dan maar beter had moeten controleren, want zij deden zulke dingen nooit fout. Ik had echter een kopie van het formulier gemaakt voor ik het verstuurd had, dus dat zei ik heel droog. Dat ik een kopie had en dat het er toch echt juist en duidelijk leesbaar op stond (want toen kwam die smoes: dan was het zeker onduidelijk geschreven). Toen mocht ik het opsturen en zouden ze het veranderen, maar ik moest wel 75 euro betalen voor het nieuwe paspoort.
Ik heb weer een kopie van de kopie gemaakt en er een brief bij gedaan dat ik wenste dat ze hun fout zouden herstellen en dat ze best een rekening mochten sturen, maar dat ik die niet zou betalen.
Ik kreeg vervolgens een nieuw, correct paspoort MET rekening! Ik heb vervolgens een brief gestuurd waarin ik nogmaals vertelde dat ik die rekening niet ging betalen en dat ik de deurwaarder wel af zou wachten met mijn rechtsbijstand. Nooit meer iets van gehoord!

Maar goed...mijn advies: check eens of er ergens nog een kopie is van het formulier dat de chipper heeft ingevuld. Dan kun je kijken waar de fout zit.

En anders: paard laten komen, DA de chip laten controleren en als dit klopt kan de DA een verklaring schrijven hoe het paspoort veranderd moet worden. En dan kun je dat samen met het oude paspoort opsturen. Maar dat zul je wel moeten betalen. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem toch, aangezien je het paard kado krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:11

ik vind het nogal dom dat ze zeggen dat ze et levensnummer en chip nummer willen weten om te kijken of het dor hun uit gegeven is, ben toch niet gek haha. het staat namelijk op de eerste pagina aan de rechterkant. maar goed. het is nu wachten op de vlielandse partij :P voor ze de gegevens weer door sturen. hihi

ja de huisarts is soort van halve dieren arts. bij standaar dingen als koliek heeft ie ontspannings injecties. maar veel weet ie der volgens mij niet van. er komt binnen kort misschien nog wel een dierenarts aan wal. omdat er een hond ingeslapen moet worden.
maar ik ben niet daar als de dieren arts er is. dus kan het zelf niet controleren dan.

Nee het geeft niet als ik het pas poort moet laten verranderen en betalen, maar het is wel zo dat als er iets niet klopt. ik de bood van 180 euro moest betalen de vervoer kosten naar stal. 100 dan de keuring van de dieren arts. 100 stel het klopt niet. moet het paard weer met de trailer 100 en de bood 180 terug haha en dan is die al 660 euro en heb ik geen paard :P haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:15

Ik vind het niet zo raar dat ze het willen weten. Is voor hun gewoon een stukje controle. Als ik je verhaal hoor over de kosten van vervoer en dierenarts enzo, ben je denk ik nog goedkoper uit om een dierenarts naar Vlieland te laten komen. Dus in het plaatsje waar de boot vertrekt een dierenarts zoeken en die laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:16

ik kreeg net een mail. dat er ook een verwarring kan zijn met het fjorden stamboek.. omdat ze geen Beauty tegen komt in het register. dit is wel lastig. als ik zelf het paspoort hier had ging het veel makkelijker! nu moet ik weer wachten tot Vlieland de gegevens door geeft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:16

daarom willen ze het dus controleren...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:19

haha, ja. maar sla er NFPS staat in het paspoort bij uitgegeven instantie. lijkt het me niet logies als het dan een fjorden paspoort is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:28

ik heb de gegevens, en het blijkt toch dat het niet bij de Fellpony stamboek hoort. wat wel raar is dat er NFPS bij uitgegeven instantie staat. volgens de NFPS gebeurt het vaker. dit is echt vreemd! nouja dan het fjorden stamboek maar mailen. haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:29

Zie je wel, en nu maar hopen dat het snel goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:34

vinden jullie het niet raar dat bij uitgegeven instantie het Fellpony stamboek staat. maar dat ik naar het fjorden stamboek toegstuurd word.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:36

Jawel, maar zolang je het paspoort niet in de hand hebt kun je het niet zeker weten of er inderdaad NFPS staat, kan ook NFS zijn of zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:42

NFPS.... Nederlands Fjorden Paarden Stamboek..