Wedstrijdsecr/verenigingen: Hoe vrijwilligers regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Wedstrijdsecr/verenigingen: Hoe vrijwilligers regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:23

Op onze vereniging laten we alle leden meehelpen op de wedstrijden. Helaas blijkt dit jaar na jaar een steeds lastiger probleem. Mensen worden met name via mail benaderd op ze willen helpen (maar we zijn inmiddels ook bedreven in Hyves etc).

We hebben de kantinediensten op lesdagen al op een andere manier ingevuld, dus het betreft alleen maar helpen tijdens wedstrijden.

We hebben alleen in het winterseizoen wedstrijden, en de wedstrijdplanning is altijd al in de zomer bekend. We overwegen nu een systeem op internet waar iedereen zich inschrijft op een bepaalde plek op de "hulplijst" (beetje zoals bij inschrijfsysteem voor springwedstrijden). Je zou dan eventueel ook kunnen zien als je eens met iemand wil ruilen oid. Daarnaast zijn het toch weer vaak dezelfde die komen en dezelfde die afzeggen (of helemaal niet op komen dagen). Boetes kennen we wel, maar hebben we nog niet eerder gegeven (willen ook geen ruzie). Afkopen van diensten willen we niet, dan zouden de mensen die dat niet willen/kunnen wel 10x per jaar moeten helpen...

Zijn er secretariaten/verenigingen die hiervoor een ideale oplossing hebben gevonden?

CoronaLime

Re: Wedstrijdsecr/verenigingen: Hoe vrijwilligers regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:46

Bij onze club bellen we gewoon leden, of spreken ze aan als we ze zien bij les of andere aangelegenheden. Meestal komen we dan wel goed uit en zo niet, vragen we of de mensen die komen helpen nog vrienden of vriendinnen hebben die mee kunnen en willen helpen.

ook zijn we weleens gebeld door een club uit een dorpje verder, of wij misschien nog leden hadden die wilden helpen, zo kom je al gauw een stuk verder!

Het is wel heel jammer dat de motivatie van leden om ook een handje te helpen steeds minder word, eigenlijk met alle dingen waar vrijwilligers nodig zijn knijpen wij als bestuur 'm een beetje, hopende dat er nog genoeg mensen zijn die willen helpen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:05

Bij ons gaat het precies hetzelfde hoor...
Altijd dezelfde mensen die al het werk doen...
En idd ook altijd dezelfde mensen die niet op komen dagen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:07

face to face aanspreken, erbij zeggen dat ze onmisbaar zijn enz enz. paar dagen voor de wedstrijd een briefje geven met datum tijd e.d. als herinnering, helaas heb je er altijd bij die liever lui dan moe zijn, maar dat hou je toch

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:08

Advertentie op bokt? Ik zit zelf niet bij een vereniging (eigen paard op prive weilandje) maar het lijkt me best leuk om te helpen.
Zo zullen er wel meerderen zijn denk ik.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:09

Wij hebben een erg kleine ponyclub, en hebben ook altijd ledenvergadering van concours, duis dan komen alle leden.

We hebben wel een leuke ponyclub dus iedereen helpt ook mee, en mijn ouders ook.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:12

Bij ons wordt je gewoon ingedeeld voor kantinediensten in de winter. Kun je niet moet je zelf voor vervangen zorgen. En kom je gewoon niet opdagen krijg je een boete.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:14

hoe herkenbaar...
Voor de springwedstrijden hier (en dressuur trouwens ook) weten de leden hoe het werkt. Als je mee doet is de kans groot dat je ingedeeld wordt voor een taak. Kun je zelf niet, dan moet je voor een vervanger zorgen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:14

equidea waar woon je? altijd handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:15

Het is inderdaad een wijd verbreid probleem om vrijwilligers te vinden. Iedereen wil meedoen aan goed georganiseerde wedstrijden waar alles lekker loopt, maar slechts een enkeling wil zijn eigen steentje daaraan bijdragen. Wij hebben nu gelukkig inmiddels een leuke groep bij elkaar die echt enthousiast is en ook snapt dat je soms uren in touw bent en het applaus niet altijd voor jou is. Vrijwilligerswerk moet je ook een beetje doen omdat je het leuk vindt en omdat het je goed doet als je ziet dat een wedstrijd lekker loopt. Als je daar je voldoening uit kan halen, dan ben je een vrijwilliger met een gouden randje :).

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:42

Absoluut en helemaal mee eens. We hebben best een grote vereniging en niet iedereen is even actief lid (en is meer lid vanwege de accomodatie en wedstrijden dan de lessen). Ik kan me voorstellen dat je dan minder binding hebt.

Zijn er verenigingen die het opgelost hebben door de "verplichte" hulp af te kopen en hoe lossen die de bezetting op?

We hebben jaarlijks 1 groter concours waar ik wel kan voorstellen dat we ook mensen buiten de club kunnen vragen te helpen. Is echt een gezellig meerdaags concours.

@FriesWytske; hoe worden jullie ingedeeld? Krijg je begin van het seizoen een mail met je dagdelen? Of schrijf je je in? Geef je dan nog voorkeur op? En hoe regel je dan vervanging of ruil je (als je niet weet wanneer iemand anders staat ingedeeld)?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:57

Verplichte hulp bij kleine wedstrijden. Deelnemers worden dan aangewezen als "vrijwilliger", en bij concours, grote wedstrijden dan wordt er "geronseld" onder deelnemers, ouders, menvereniging, vriendenen vriendinnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:19

Bij de vereniging waar ik lid ben ben je verplicht minimaal 1 keer per jaar te helpen. Wil of kan je dat niet dan moet je 100 euro betalen en dan hoef je niet meer.
Als je lid wordt moet je een lijst invullen wanneer je kan, welke taken je voorkeur hebben.

Eén keer per jaar is er een grote wedstrijd. Een paar weken van te voren krijgt iedereen een lijst met de indeling. Je krijgt een taak toegewezen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:22

bij ons op de club hebben we gewoon vrijwilligerslijsten , ben je er niet , wordt je gewoon opgebeld hoor. Vind het altijd wel leuk om te schrijven e.d.. wordt nu alleen nooit meer ingedeelt :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:26

Bij ons is het zo dat je 25,- extra per jaar betaald aan lidmaatschap. Als je 8 uur vrijwilligerswerk hebt gedaan in 1 jaar, kun je dit invullen op een declaratieformulier en dan krijg je de 25,- weer terug. Bij het aannemen van deze regeld hebben we op een ledenvergadering een formulier ingevuld met wat je graag zou willen doen (helpen op het secretariaal, klussen, electra zaken, catering, schrijven op wedstrijden, ect). Na aanleiding van dit formulier worden we gebeld door de organisatie/bestuursleden om te vragen of we op een wedstrijd dag kunnen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:40

@Yucca: goed systeem lijkt mij.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:06

Het systeem bij Yucca klinkt best mooi. Het lijkt me wel een behoorlijke administratieve last (afhankelijk van de omvang van je vereniging uiteraard).

Nou hebben wij een redelijk grote verenging en organiseren we 9 wedstrijden en 3x oefenspringen. De leden helpen gemiddeld 4 dagdelen. Vandaar de wens dit minder complex en duidelijker vorm te geven.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:23

Onze vereniging is niet klein iig, maar wij organiseren vaak 1 outdoor(kring)wedstrijd, 1 nationaal springconcours en 1 subtop-concours en 1 keer per x jaar een kampioenschap.

Wel zitten wij in de achterhoek, waar vrijwilligers en 'noaber'schap denk ik nog steeds wel leeft. 2 Keer per jaar is een klusdag ingesteld, waar alle leden kunnen komen helpen op het terrein (vegen, verven, snoeien, schoonmaken, ect.)

Voor wedstrijden is er vaak wel veel animo om te schrijven bijv. ook bij de ponyleden. Maar ook bij ons is er vaak een vaste club die veel regelt en zaken als avond-kantinediensten zijn wat moeilijker te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:33

Yucca, maar dat zijn hele andere wedstrijden dan die wij hebben. Wij hebben echt elke maand een dressuurwedstrijd van ongeveer tussen de 120 en 160 starts en springwedstrijden van ongeveer 200. Bij jullie is het dus meer dat er grotere concoursen georganiseerd worden, maar veel minder vaak per vereniging?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:39

Klopt, er zijn wel verenigingen/accomodaties in de buurt die vaker wedstrijden organiseren, maar vaak zit daar een bedrijf/stal achter.

Onze wedstrijden zijn wel groot ja, bijv. alleen in het B of L springen al minimaal 60 starts en een normale wedstrijd is gecombineerd springen/dressuur.

Kan me voorstellen dat de vrijwilligers/leden niet staan te trappelen om zo 'vaak' te komen helpen. Ik zou het zelf fijner vinden om 1 hele dag te komen helpen, dan 3x een dagdeel verdeeld over 3 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:41

Wij staan met de vereniging wel op een stal, maar dan nog heb je parcourshulpen, schrijvers, ringmeesters, secretariaatmedewerkers, vlakkers, parcourbouwers, hekjesbouwers, enzovoort nodig. Het enige wat we niet zelf hoeven te doen is de kantine.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:34

onze vereniging organiseert elke maand een dressuurwedstrijd en het vinden van schrijvers is altijd een probleem, er is toen besloten dat elk lid bij toerbeurt moet schrijven, je wordt gewoon ingedeeld, de indeling wordt ruim van te voren bekend gemaakt en dat werkt goed.

Omdat iedereen zijn steentje moet bijdragen hoef je max 1x per jaar een dagdeel wat te doen. Vele handen maken licht werk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:46

Bij ons is er bij elke wedstrijd op de thuishaven een schoonmaakschema, waar de ruiters die aan die wedstrijd deelneemt, ook een deeltje van de accomodatie schoonmaakt/opruimt. Denk hierbij aan het juryhokje opruimen, ramen wassen, hoefslagkering netjes e.d.. Daarnaast is het ook zo dat je verplicht wordt mee te helpen bij wedstrijden, de ene keer schrijven, de andere keer bardienst, ringmeesteren, noem maar op. Ik vind dat niet meer dan normaal, en plan dat ook gewoon in. Net wat ingvdh zegt, vele handen en licht werk, maar als er een aantal standaard nee verkopen, duperen ze daarmee een ander. Ik vind dat daar best een vorm van boete op gezet mag worden!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:53

Ik vind het systeem van Yucca erg goed!

Hier is het allemaal vrijblijvend, zowel bij het stamboek als de rijvereniging. Voor de wedstrijden van het stamboek doe ik het volledige secretariaat, voor onze eigen vereniging help ik altijd bij de wedstrijden die ik niet zelf rijd (menwedstrijden of als ze alleen t/m M hebben). Daarnaast ga ik vaak naar andere verenigingen in de buurt, ik vind het enorm leuk om op het secretariaat te helpen en/of te schrijven. Overigens heb ik zelf liever 3 x een halve dag dan 1 keer een hele dag... :o Op de halve dagen kan ik ook nog een dagdeel voor mezelf besteden (paard rijden etc), als ik echt een hele dag kwijt ben voelt dat haast als werk... :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:54

yvetjes, staat er in jullie verenigingsreglement dat iedereen mee moet helpen?
Dan kan je de leden daarop wijzen; is misschien niet leuk, maar uiteindelijk ook nodig voor hunzelf.
En boetes, tja... Yucca's oplossing met die 25,- euro extra p/j klinkt goed.
Dat kan een haalbaar iets zijn met voldoende leden, maar wat als de vereniging meer wedstrijden heeft dan leden en iedereen heeft zich gehouden aan deze regels?
Is echt zonde voor de wedstrijden (en de inkomsten daarnaast), omdat men dan altijd maar is aangewezen op dezelfde personen dan...

Het is een goed vraagstuk, hoor!
En niet simpel op te lossen, want dat ligt echt aan de vereniging zelf...