Rijlaarzen of schoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Criss

Rijlaarzen of schoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:40

Ik ben nog echt een leek op het gebied van ruiterartikelen, heb van mijn 11e tot mijn 13e paardgereden en ik ben nu 24 dus ben het allemaal aardig kwijt :D Als kind had ik altijd gewoon rijlaarzen maar nou zag ik laatst ook iemand die rijschoenen had en die tijdens het rijden een soort bescherming om haar kuiten deed... ik heb al op internet gezocht maar kon er niks over vinden hoe dit werkt.

Wat raden jullie aan voor het recreatie rijden? Ik denk dat ik toch wel een voorkeur heb voor laarzen, maar liever niet van die hele stijve die je altijd met wedstrijden enzo ziet ;) Iemand tips?

Daissos4

Re: Rijlaarzen of schoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:47

:=
Jodphers Met chaps bedoel je? :)
Rubberen rijlaarzen misschien?

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:50

Ik heb even op google gezocht en ik bedoelde inderdaad Jodphers met Chaps, maar ik ken dit helemaal niet!!

wat hebben jullie voornamelijk aan met het recreatief rijden? wel speciale laarzen of schoenen? Ik kan me ook niet meer voorstellen dat die stijve laarzen zo fijn zitten...

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:55

Criss schreef:
Ik heb even op google gezocht en ik bedoelde inderdaad Jodphers met Chaps, maar ik ken dit helemaal niet!!

wat hebben jullie voornamelijk aan met het recreatief rijden? wel speciale laarzen of schoenen? Ik kan me ook niet meer voorstellen dat die stijve laarzen zo fijn zitten...

Dat valt reuze mee, maar die zijn dan ook behoorlijk prijzig rond de 250,- euro.
En ik denk niet dat je dat voor het recreatief rijden over hebt?
Ik zou gewoon voor de recreatie Jodphers met Chaps nemen ;)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:58

Ik zweer bij schoenen (jodhpurs). Ik heb immense kuiten waarbij er geen standaard laars is die daar fatsoenlijk om heen past, en om nou voor recreatief rijden laarzen op maat te laten maken was mij iets te gortig.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:02

ok dan ga ik eerst eens op zoek naar schoenen... al vind ik degene die ik net even snel op internet zag niet heel erg mooi (ja het oog wil ook wat :D ). Bestaan er geen leuke rijschoenen / laarzen die goed zitten en ook nog een beetje mooi zijn? of denk ik nu gewoon te lastig :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:30

Toen ik nog fanatiek trainde (dressuur en springen) reed ik altijd met laarzen.
Inmiddels is dat verleden tijd en rijd ik eigenlijk alleen nog maar buiten. Nu heb ik een paar fijne rijschoenen en goede chaps en vind dat echt comfortabeler.
Maar zou ik weer dressuurmatig gaan trainen, dan zou ik mijn laarzen weer uit de kast trekken.

Ik heb overigens schoenen van Ariat, en ook chaps van Ariat. Niet het goedkoopste wat je krijgen kunt, maar wel functioneel en lekker zittend en ook mooi, vind ik dan.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-08-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:35

Ik heb altijd met laarzen gereden, maar ben sinds een tijd helemaal fan van gewoon rijschoenen en dan het liefst ook nog zonder chaps. In plaats van chaps kun je ook kiezen voor een jodphur rijbroek (jaja), die valt tot over de schoen waardoor chaps overbodig zijn.

Ik zelf vind de rijschoenen van Ariat erg mooi, heb zelf het model Telluride H2O. Die zijn goed waterdicht en hebben een beetje een 'stoere' look, maar ze hebben daar ook meer 'Engelse' schoenen.

In dit geval is het 10 mensen, 10 meningen, dus het beste kun je misschien eens naar een goede ruitersportzaak gaan en daar gewoon eens wat dingen aanpassen.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:13

Zoiets lijkt me ook wel erg fijn:

[img]http://www.ariat.com/ImagePreview.aspx?w=261&src=D:\Inetpub\wwwroot\sites\ariat.com\http\images\products\large\70576P.jpg[/img]

edit: link doet het niet... ik doe iets fout maar weet niet wat :?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:15

Ja mij ook! Je moet alleen wel van de 'look' houden. Op dressuurwedstrijden bv. is toch vaak ander schoeisel gewenst. Daar zou ik wel rekening mee houden voordat je Ariats koopt, is nl. niet de kleinste uitgave!

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:19

dat is waar.. alleen zal je mij nooit op een wedstrijd gaan zien ;) ik kan ook nog kijken bij westernlaarzen met een 'normale look'!

Deze kwam ik daar tegen, lijkt me erg comfortabel en ziet er leuk uit!
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:22

Ah ok, dan kun je gewoon lekker bij je eigen smaak blijven :D

Deze zijn ook mooi inderdaad, net wat neutraler. Ik zou zeggen: zoek een winkel die ze verkoopt en ga eens passen!

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:27

ga ik zeker doen, nog bedankt voor je tips!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:53

Ik heb deze schoenen van Ariat:
Afbeelding en die vind ik én mooi om te zien én ze zitten heel erg lekker en comfortabel.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:53

Je moet echt kijken naar het doel waarvoor je de laarzen of schoenen wilt gaan gebruiken.
Als je echt dressuur gaat rijden, dan zijn hoge dressuurlaarzen met harde buitenkant en hoge dressuurboog het mooist en het fijnst.
Ga je alleen door de bossen rijden, dan zijn misschien lekker zittende jodhpurs met chaps een betere keuze.
En dan heb je nog van alles en nog wat daartussenin.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 15:54

Stomme vraag misschien, maar heb je voor een gewone buitenrit wel chaps nodig? is een rijbroek met kortere laarzen niet voldoende voor de grip of heb je de chaps met een andere bedoeling?

nikiktafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:31

ik rijd ook met Jodphers met Chaps ze bevallen me goed, ze zijn makkelijk aan en uit te doen. ook als het warm is zijn ze prima

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:26

Criss schreef:
Stomme vraag misschien, maar heb je voor een gewone buitenrit wel chaps nodig? is een rijbroek met kortere laarzen niet voldoende voor de grip of heb je de chaps met een andere bedoeling?

In principe heb je chaps niet daadwerkelijk nodig, maar het zit comfortabeler (althans naar mijn idee) en het ziet er wat afgekleder uit (of je je daar wat van aantrekt is natuurlijk een tweede).

Als je geen chaps wilt dragen, zou ik gaan voor een jodphur rijbroek: een rijbroek die tot op/over de schoen valt, zoals ook een 'normale' broek.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:40

Criss schreef:
Ik denk dat men met chaps minichaps bedoelt, die tot onder de knie komen. Officieel minichaps geheten, maar in de volksmond chaps ;)

Ik rij recreatief, geen wedstrijden meer, maar wel meestal dressuurmatig in de buitenbak en dan vind ik dat ik met mijn rijlaarzen het lekkerst rij, en er netter op zit. Bij een buitenrit draag ik het liefst mijn jodphers en (mini)chaps. Met alleen schoenen rijden vind ik niet fijn, het schuurt teveel langs mijn onderbenen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:41

Afbeelding deze heb ik :)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:29

ik heb zelf ook chaps, zit heel lekker en comfortabel :)
ik zou gewoon chaps nemen!

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:13

Ik zou dan gewoon rubberen (gevoerde) rijlaarzen nemen! Vaak ga je met schoenen/chaps zwabberen e.d. Maar het is natuurlijk maar net de vraag of jij daar ook last van hebt!

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:56

Ik ga er nog eens goed over nadenken en binnenkort gewoon een winkel binnenstappen en van alles passen :D dan kom ik er vanzelf wel achter wat voor mij het fijnste is en misschien anders beide.. kortere laarzen voor korte ritjes en evt schoenen en chaps voor een langere rit..

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:23

Zelf ben ik helemaal fan van leren rijlaarzen, maar ik rijd ook dressuur.
Als jij recreatief rijd zou ik kiezen tussen rubberen rijlaarzen of chaps met schoenen.

Lotteee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:57

Jodhurs met chaps heb ik en vind ik goed zitten. Ze sluiten goed aan op je kuiten. Voor proefjes moet ik dan weer rijlaarzen aan en ben ik toch wel weer heel blij als ik mn chaps aanheb!