Juryleden buiten de regio uitnodigen regiokampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Juryleden buiten de regio uitnodigen regiokampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:23

Wat mij dit jaar opvalt is dat er tijdens bepaalde regiokampioenschappen geen juryleden buiten de regio worden uitgenodigd.
Er zitten zelfs juryleden die de kringselecties hebben gejureerd tijdens de regiokampioenschappen te jureren.

Tevens reed er zelfs een paard van het desbetreffende jurylid mee.

Mijn vraag is: Hoe gaan jullie hiermee om, als jullie als jurylid zijnde, toch wordt gevraagd om tijdens de regiokampioenschappen van je eigen regio te komen jureren.

daffodil

Re: Juryleden buiten de regio uitnodigen regiokampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:38

Ik verbaas me daar elke keer weer over dat er blijkbaar vanuit de KNHS niet opgelegd wordt dat het verplicht is om jury's uit een andere provincie uit te nodigen.......

Zuid holland had heel veel juryleden uit Zuidholland zelf zitten terwijl Noord holland juist alleen maar juryleden uit Zuidholland en Utrecht uitgenodigd had. Tuurlijk kost het iets meer maar je zorgt er wel voor dat er eerlijker gepunt wordt en mensen niet rijden bij iemand uit hun eigen kring bijvoorbeeld!

Ik ben voorstander hoor! Overigens hanteert mijn eigen kring zelfs dat je niet binnen je eigen kring mag jureren, dat is wel wat overdreven moet ik zeggen. Vervolgens rijden die mensen dan op een kampioenschap en daar mag het ineens wel!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:44

Welke regio is dat Attitude? Want je eigen paard jureren moet je toch niet eens willen???

De kringselecties werden bij ons ook door buitenlanders gedaan, is misschien dus gewoon toeval dat je ze nu weer ziet

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:47

Juryleden van buiten de regio :j absoluut.
Als ik benaderd zou worden door mijn eigen regio zou ik hiervoor hartelijk bedanken *D

Ik vond het een hele eer dat ik als 2 jaar actief zijnd jurylid uitgenodigd werd voor de kringkampioenschappen :o dus bij aankomst bij de ring ging ik naar mijn mede jurylid ik vroeg haar het e.e.a. deze was net begonnen als jury zijnde :?
Men mag best kijken naar wat ervaring die juryleden opgedaan hebben, het hoeven geen oude knarren te zijn maar wel een beetje ervaring op zak vind ik een must bij het beoordelen van kampioenschappen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:08

Attitude schreef:

je mag voor zover ik weet geen paard jureren dat jouw eigendom is.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:12

daffodil schreef:
Zuid holland had heel veel juryleden uit Zuidholland zelf zitten terwijl Noord holland juist alleen maar juryleden uit Zuidholland en Utrecht uitgenodigd had. Tuurlijk kost het iets meer maar je zorgt er wel voor dat er eerlijker gepunt wordt en mensen niet rijden bij iemand uit hun eigen kring bijvoorbeeld!

Klopt idd, ik had de juryleden geregeld voor de kampioenschappen van NH, ik heb zelfs voor de afd. dress mensen uit Noord-Brabant gebeld omdat er hier in de regio te weinig mensen waren of niet op zondag wilden...

Het kost meer tijd en energie maar het is wel zo eerlijk tegenover de mensen die starten om juryleden te krijgen die ze niet vaak/nooit krijgen.

Vanuit de KNHS wordt het verplicht gesteld, maar er zijn dus verenigingen die er lak aan hebben, erg jammer.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:14

Een paar die ik ken haddden dezelfde jury op de regio en de kring.

Want een jury moest jureren op de kring, maar ook weer dezelfde klasse op de regio..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:19

Tsja het is wel een stuk duurder als je jury leden van een andere provincie laat komen. Je moet ook maar afwachten of ze willen, aangezien de reistijd voor hun ook lang zal zijn... Vaak is het budget van een organisatie ook niet groot..

Ik snap wel dat er vaak voor juryleden in de eigen regio gekozen wordt. En jury leden zijn objectief toch, of horen objectief te zijn. Dus de puntentelling hoort net zo eerlijk te lopen als jury's uit Noord Brabant (oid) zouden doen.

Wel is het voor d eafwisseling fijn als je is andere jury's zou krijgen, maar er zijn best veel jury's..

@ bente, dat gebeurd vaker,
Ik zit in de spring commissie en wij vragen ook vaak een jury voor een gewone knhs wedstrijd en dan meteen voor bijvoorbeeld een evenement daarna, in dit geval de Indoor Bodegraven..
Ik weet niet hoe dit met dressuur zit..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:22

Frantic schreef:
Welke regio is dat Attitude? Want je eigen paard jureren moet je toch niet eens willen???

De kringselecties werden bij ons ook door buitenlanders gedaan, is misschien dus gewoon toeval dat je ze nu weer ziet

Zuid Holland mbt de jury's die en de kringselecties jureren, maar ook op het regiokampioenschap ( en tevens dezelfde klasse).

Maar ik weet dat ook Drenthe geen juryleden uitnodigt van een andere regio.

Lielle schreef:
Attitude schreef:

je mag voor zover ik weet geen paard jureren dat jouw eigendom is.

Klopt, maar toch gebeurd het toch.
Desbetreffende jurylid kreeg ook haar eigen lesklanten in de ring.
Mag ook niet, maar gebeurd toch.
En desbetreffend jurylid jureerde ook nog meerdere klasse's op de regio.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:41

itsmi schreef:
Vaak is het budget van een organisatie ook niet groot..

De verenigingen die een regio organiseren worden ook voor een deel gesponsord vanuit de KNHS, dus dat zou de reden niet mogen zijn...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:43

Aah okee. Regio's heb ik ook niet zoveel ervaring mee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:03

Kostenoverweging zou nooit de reden moeten kunnen zijn, zeker niet bij een kampioenschap.

N-H heeft dat inderdaad goed gedaan, des te schrijnender is het voorbeel van Z-H die toch echt meerdere provincies om zich heen heeft zitten en dus meer keus toch?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:24

Ik heb voor ZH zowel indoor als outdoor Kampioenschappen gejureerd in het verleden en tja ik ben officieel Utrecht

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:34

miep1979 schreef:
Ik vond het een hele eer dat ik als 2 jaar actief zijnd jurylid uitgenodigd werd voor de kringkampioenschappen :o dus bij aankomst bij de ring ging ik naar mijn mede jurylid ik vroeg haar het e.e.a. deze was net begonnen als jury zijnde :?
Men mag best kijken naar wat ervaring die juryleden opgedaan hebben, het hoeven geen oude knarren te zijn maar wel een beetje ervaring op zak vind ik een must bij het beoordelen van kampioenschappen

Dit is best moeilijk, omdat je de juryleden buiten je regio niet goed kent. Soms heb je dan idd iemand die net sinds kort jureert. Al heeft ze dezelfde cursus gedaan als jij en misschien zit juist alles nog "vers" in het geheugen dan bij een jurylid die al langer jureert ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:33

Attitude schreef:
Maar ik weet dat ook Drenthe geen juryleden uitnodigt van een andere regio.

Dat is niet helemaal waar, er zitten ook wel juryleden uit een andere regio.
Als er een jury uit Drenthe zelf zit, dan is deze niet de hoofdjury.

Maar enkel juryleden uit een andere regio zegt ook niet alles.
Ik woon dichtbij de grens Drenthe/Overijssel en ik tref dus vaak ook juryleden uit beide regio's en daardoor kan ik ook op het RK een bekende jury treffen.
Het blijft best lastig.

Ik heb wel eens pony's gejureerd op het RK omdat ik daar toch bijna niemand van kon, maar dat doe ik nu ook niet meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:49

Attitude schreef:
Klopt, maar toch gebeurd het toch.
Desbetreffende jurylid kreeg ook haar eigen lesklanten in de ring.
Mag ook niet, maar gebeurd toch.
En desbetreffend jurylid jureerde ook nog meerdere klasse's op de regio.

Nou, als dit zo is, zou ik daar toch echt een opmerking over maken!

Ik weet niet helemaal zeker of het vanuit de KNHS verplicht gesteld wordt om buiten de regio te kijken naar juryleden. Ik weet wel dat het vanuit elke kring weer anders geregeld is. wordt denk ik vanuit het kringbestuur besloten.

Wat betreft de opmerking dat een redelijk nieuwe jury geen kampioenschappen zou mogen jureren i.v.m. weinig ervaring, kan ik niet in meegaan. Als het goed is heeft zo iemand niet voor niets een examen met goed gevolg afgelegd, waarom zou ze dan niet zo'n wedstrijd mogen doen? Dat zou betekenen dat er weinig vertrouwen is in het beoordelingsvermogen van die jury. Een wedstrijd is een wedstrijd, of het nu een gewone of een selectie, of zelfs een kampioenschap is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:58

Het zegt ook niet alles of mensen uit dezelfde regio komen.
Natuurlijk is het netter van niet. Maar als ik mezelf als voorbeeld neem, ik word ook vaak gevraagd in een andere regio te jureren dan waar ik woon. Ook jureer ik daar op de regiokampioenschappen en vaak heb ik die combinaties dan al eerder gezien.
Dat kun je toch niet voor zijn, zeker niet als je met 'grensgevallen' te maken hebt die vlakbij andere regio's zitten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:39

Attitude schreef:
Wat mij dit jaar opvalt is dat er tijdens bepaalde regiokampioenschappen geen juryleden buiten de regio worden uitgenodigd.
Er zitten zelfs juryleden die de kringselecties hebben gejureerd tijdens de regiokampioenschappen te jureren.

Mijn vraag is: Hoe gaan jullie hiermee om, als jullie als jurylid zijnde, toch wordt gevraagd om tijdens de regiokampioenschappen van je eigen regio te komen jureren.

Bij ons op de regio zitten vrijwel alleen maar juryleden uit de regio zelf. En ja, die krijg je dus ook bij de voorselecties. Als er van buiten de regio zitten is dat alleen maar omdat ze er niet genoeg van binnen de regio konden krijgen.
Om het zo eerlijk mogelijk te houden zitten er wel altijd 2 jury's uit verschillende kringen bij elkaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:45

Bij ons op de regiokampioenschappen zaten ook een heleboel juryleden uit de regio.

Maar er waren dan ook wel voor de paarden en de pony's samen, rond de 100 juryleden nodig, vind die maar eens als je die uit de regio niet mag laten komen, juist in onze regio zitten de meeste juryleden.
Overigens uit alle ringen van bijvoorbeeld het M, waren voornamelijk kring Uden mensen door, en dat was bij 6 verschillende juryleden dus.
Dus had niets met regiovoortrek te maken, want er zaten ook juryleden van buiten de regio bij.

Ik snap wel dat bij de kleinere kringen het een groter probleem is met het ons kent ons verhaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:46

Misschien moeten we ons er niet druk over maken. Of je nu in je eigen Regio of daarbuiten jureert maakt weinig uit. Meer in de beleving van sommige combinaties. Zodra je subtop en hoger rijdt kom je steeds dezelfde juryleden tegen. Sterker nog, kaderleden zoeken de wedstrijd op waar de Kentuckyjuryleden zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:51

daffodil schreef:
Ik verbaas me daar elke keer weer over dat er blijkbaar vanuit de KNHS niet opgelegd wordt dat het verplicht is om jury's uit een andere provincie uit te nodigen.......

Ik ben voorstander hoor! Overigens hanteert mijn eigen kring zelfs dat je niet binnen je eigen kring mag jureren, dat is wel wat overdreven moet ik zeggen. Vervolgens rijden die mensen dan op een kampioenschap en daar mag het ineens wel!

eerlijker gepunt wordt???????????????????Dat is toch een vreemde opmerking naar de jury collega's die op de zuidhollandse aan de slag waren. Want; jureer je buiten je regio doe je het eerlijk, en jureer je bij je eigen regio dan opeens niet.
Ik neem aan dat je het niet zo letterlijk bedoelt. heeft het niet meer te maken met deelnemers die weer een excuuspunt ontdekt hebben??
Bovendien zullen er ook wel jury collega's zijn, die net als ik wel lid zijn van een vereniging, maar verder geen enkele band hebben met die club.(behalve de jaarlijkse contributie betaling).
Dan zijn er de collega's die met regelmaat in verschillende regio's jureren, omdat ze op een regio grens wonen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:00

Je hebt wel een punt Charley, maar kan je nog wel objectief punten als je combinaties al meerdere malen in de ring hebt gehad, en andere helemaal nog niet.

Hoe blanco je er ook plaats neemt, je hebt bepaalde combinaties al eerder gezien en kent het beeld dus al.

Ik denk dat daffodil dat bedoelt.

CharleyT schreef:
Misschien moeten we ons er niet druk over maken. Of je nu in je eigen Regio of daarbuiten jureert maakt weinig uit. Meer in de beleving van sommige combinaties. Zodra je subtop en hoger rijdt kom je steeds dezelfde juryleden tegen. Sterker nog, kaderleden zoeken de wedstrijd op waar de Kentuckyjuryleden zitten.

Ik denk dat het wel wat uitmaakt.
Zeker mbt hetgeen wat ik in mn beginpost aangaf.
Juryleden die lesklanten uit hun eigen verenigingsles moeten jureren bijvoorbeeld.

Fitzroy schreef:
Het zegt ook niet alles of mensen uit dezelfde regio komen.
Natuurlijk is het netter van niet. Maar als ik mezelf als voorbeeld neem, ik word ook vaak gevraagd in een andere regio te jureren dan waar ik woon. Ook jureer ik daar op de regiokampioenschappen en vaak heb ik die combinaties dan al eerder gezien.
Dat kun je toch niet voor zijn, zeker niet als je met 'grensgevallen' te maken hebt die vlakbij andere regio's zitten.

Klopt, je hebt idd te maken met grensgevallen.
In dat opzicht zou er misschien een lijst bijgehouden moeten worden.
Ook wie er al in de voorgaande jaren op een regio heeft gejureert bijvoorbeeld.
Zodat er genoeg roulatie is.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:04

Attitude schreef:
Klopt, je hebt idd te maken met grensgevallen.
In dat opzicht zou er misschien een lijst bijgehouden moeten worden.
Ook wie er al in de voorgaande jaren op een regio heeft gejureert bijvoorbeeld.
Zodat er genoeg roulatie is.

Ik moet zeggen, ik heb dit jaar voor NH wel weer de juryleden gevraagd van vorig jaar, A. omdat ik weet hoe ze jureren en B. omdat het gewoon makkelijker is voor mij.
Ik zorg wel dat ze een andere klasse jureren als het jaar ervoor, al zegt dat ook niets want een combinatie kan nu ook een klasse hoger starten dan normaal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:48

Attitude schreef:
Je hebt wel een punt Charley, maar kan je nog wel objectief punten als je combinaties al meerdere malen in de ring hebt gehad, en andere helemaal nog niet.

Hoe blanco je er ook plaats neemt, je hebt bepaalde combinaties al eerder gezien en kent het beeld dus al.

Ja, maar dat geldt voor iedere wedstrijd...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:56

KarinvdM schreef:
Attitude schreef:

Ja, maar dat geldt voor iedere wedstrijd...

Precies, als je al enige jaren regelmatig jureert dan kom je ook steeds meer combinaties tegen die je eerder gehad hebt. Dus het beeld kennen van combinaties is nooit uit te sluiten. So what, wordt er niet te veel gedoe gecreeerd rond eigen of vreemde regio jureren.
Je zult altijd bekende gezichten tegenkomen, en ook nieuwe combinaties. Dat gebeurd elke reguliere wedstrijd ook, het hele jaar door en door het hele land.